vorstvrije display en batterijpack electrische fiets

Hallo sircs,
De werking van de display van een elektrische fiets wordt verstoord door de lage temperaturen in de schuur waar de fiets gestald is.
Nadat de display verwarmd is middels een fohn werkte het weer even.
Ik probeer nu een simpele, goedkope oplossing te vinden voor de lichtgehandicapte vriendin, door haar niet met de batterijpack te laten zeulen dus door batterijpack en de display lichtelijk te verwarmen.
Kennis electronica weinig.
De elementen staan eventueel dagen achtereen aan dus oververhitting eventueel een probleem. Moet tevens eenvoudig aan te brengen af te nemen zijn.
De mogelijkheden:
*Autobuitenspiegel verwarmpads 2 stuks €15,= zie bijlage specs
Neem aan dat de pad langdurig warmte af kan geven zonder in de fik te vliegen. Is een oude beltravo 3-5-8Volt toereikend of gaat de trafo het dan te warm krijgen?
*Motorhandschoenen met verwarmingselement €35,=
Voorzien van batterijen en usb voeding maar in principe gemaakt om 3 uur warmte af te geven. Gekoppeld aan een USB 220V adapter gaat de stroom via de batterijen de elementen verwarmen. Niet gemaakt om dagen aan te staan, lijkt me.
*Warmtelint tegen bevriezing waterleiding. Kant en klaar 220V 17 Watt
Wel een slang van 1 of 2 meter. Automatisch aanslaan bij 3 graden.
Echter de display ging bij 5 graden haperen.

Het stoort me dat Gazelle niet een klein verwarmingselement in het display heeft aangebracht. Er is reeds een batterij aanwezig op de fiets dus met een temperatuursensor was de boel gefixt geweest.

Groeten willem

Arco

Special Member

Het stoort me dat Gazelle niet een klein verwarmingselement in het display heeft aangebracht.

Dat is onzin. Een display moet hier bij ons normaal (alleen misschien wat trager) werken. We zitten hier niet op de noordpool tenslotte... ;)
Het display (of een ander component als een elko) is waarschijnlijk kapot. Opwarmen is een noodgreep die niet het probleem oplost.

Zo'n vlakke folie kun je als je wilt wel gebruiken, als je 'm op een stukje aluminiumplaat plakt. Dan blijft de temperatuur beperkt.
(los kan de temperatuur tot 100 graden oplopen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die buitenspiegel verwarmpads lijkt me wel wat.

Gebruik je die op de max stand van de beltrafo, dan nog leveren ze maar ongeveer de helft van het nominale vermogen. Lijkt me prima in deze toepassing. Veilig ivm brand.

Beltrafos zijn er op gemaakt dat je ze veilig kan kortsluiten. Dus overbelasten zal moeilijk gaan. Het is er op gemaakt dat het veilig blijft.

Als 1 zo'n pad bij 12V 12W neemt, dan is het beter om maar 1 zo'n verwarmpad aan te sluiten. Ik dacht dat een beltrafo maar .5A was maar zojuist even gezocht en alle nieuwe die ik zie kunnen minstens 1A. Dat is voldoende voor 1, niet voor twee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een beltrafo kan geen 12W leveren. In onbelaste toestand kan de spanning wel 15V zijn, maar als je hem gaat belasten zakt dat snel in tot 8V. Maar dan kan hij in een verwarmingspad van 12V geen 1A meer leveren. Het werkelijke vermogen zal rond de 8W liggen. Niettemin ruim voldoende om de display op temperatuur te houden. Ik denk dat daarvoor 1W al voldoende is.
Voor het warm houden van de batterij heb je waarschijnlijk iets meer nodig.
Een mogelijkheid zou zijn om de pad op de batterij te leggen en een fietslampje onder de display.
Overigens zijn die displays toch afneembaar tegen diefstal? Dan zou ik die mee in huis nemen.

Arco, ik heb in een review over de specificatie's van LCD schermen gelezen dat de schermpjes rond de 0 graden of boven de 32 graden slechter gaan werken. Daarom leek me bijverwarming onontkoombaar.
Het is niet voor niets dat er tientallen 2de hands LCD schermpjes van electrische fietsen worden aangeboden. Er is dus iets problematisch mee in een land met een klimaat als Nederland.
Maar dank voor je antwoord om zoiets als een kapotte elko te zien.

rew
Fijn om te weten dat overbelasten moeilijk zal gaan.
"Als 1 zo'n pad bij 12V 12W neemt, dan is het beter om maar 1 zo'n verwarmpad aan te sluiten." Zeg je dat vanwege de veiligheid of omdat het aansluiten van 2 pads te weinig warmte zou leveren?
Zoals KlaasZ schreef zou iets van 1 Watt reeds genoeg kunnen zijn.
Dus met twee maal een paar Watt zou het opgelost kunnen zijn.

KlaasZ
Duidelijk verhaal, fijn om een inschatting te horen over de hoeveelheid Watt die benodigd zou zijn.
Er is ruimte om de pad onder de batterij te leggen en over de batterij een oude wollen trui ter isolatie.
De mogelijkheid van een fietslampje zit in het achterhoofd. 7 watt gloeilamp lijkt me simpele oplossing.
De display is niet afneembaar, er zit vaste bedrading aan naar fietsverlichting en micocontroller/batterij.
Maar een afneembaar schermpje zou zeker wel handig zijn geweest.

De elektrische fietsen maker adviseerde de batterijen te laden op kamertemperatuur. Geen idee waarom dat niet bij lage temperaturen zou kunnen. Electrische auto's worden tenslotte toch ook tot onder het vriespunt buiten bijgeladen.

Veel dank voor het meedenken, willem

Arco

Special Member

Bij lagere temperaturen worden ze traag (de vloeistof in het lcd wordt 'stroperig'), maar moeten wel alles aangeven.
Als ze dat niet doen is er wat kapot...

Bij echt lage temperaturen (-25 of lager) kan ik me voorstellen dat er wat mis gaat, maar niet bij de temperaturen in Nederland nu...
(zelfs mijn 3 euro fietscomputer doet 't bij vorst nog uitstekend...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, goed om te weten dat de display gewoon zou moeten werken.
Waarschijnlijk dus een nieuwe display kopen.
Die elco die je noemde zit op het printplaatje in de display neem ik aan. Niet dat dat probleem bij de microcontroller zit en een nieuwe display niets oplost.
Dank, dank.

Wij hebben dit eerder bij een van onze projecten gehad, een wasmachine met een LCD scherm.
Het werkte perfect tot het ge-exporteerd werd naar Siberie.
Het display werd "blanco" en werkte weer zodra het opgewarmd werd (Lees het wasprogramma werd gestart)
Je zou het kunnen opwarmen met een weerstand onder het display, dat zou de tropenoplossing zijn.
Neemt niet weg dat er best een probleem kan zijn met de elco's, hoe oud is deze fiets als ik het mag vragen?
(Of beter gezegd hoeveel is hij gebruikt.)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ha Walkura,
De fiets is nauwelijks gebruikt. Fiets van z'n moeder, een paar jaar oud meer wist de verkoper daarover niet te vertellen.
De kwaliteit van de batterij is hoog. Ik denk dat er niet meer dan een paar duizend km mee gereden is. Kan ook honderden zijn.
Weet jij of die elco op de printplaat van de display zelf zit?

Pope John de tweede hield wel van grapjes zo te lezen.

Arco

Special Member

Of de accu weinig gebruikt is zegt niet veel over de toestand. Belangrijker is dat 'ie regelmatig is bijgeladen en niet leeg weggezet...
(da's funest voor een accu)

Of er elco's in zitten (meestal wel) verschilt per model. Kwestie van even erin kijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 december 2018 14:14:09 schreef vloeit:
Arco, goed om te weten dat de display gewoon zou moeten werken.

Werkt wel, maar kan 'zeer traag' of 'met heel weinig contrast' zijn. Dan doet een nieuwe precies hetzelfde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kortom veel lastiger materie dan ik had gedacht.
Ik denk dat ik eerst ga kijken of een gloeilamp van een paar watt uitkomst biedt. Voor een paar euro weet ik meer. Een in hoogte verstelbare lamp heb ik nog, kan zo onder het stuur gedraaid worden.
En de winterperiode zou betrekkelijk kort kunnen zijn.

Een simpele weerstand van 1w zou toch al genoeg moeten zijn. Het is een display van waarschijnlijk 3x3cm ofzo? Als je die eronder plakt met een beltrafo of iets wat erop lijkt...

maus0611, geen idee hoeveel energie vrijkomt bij gebruik van een weerstand. De display zit in een waterdicht plastic doosje. Weerstand aanbrengen een gaatje in boren en bedrading dichtplakken. Op zich wordt de warmte dan in het doosje gecirculeerd en verspreidt zich dan naar boven naar de display. Mooie oplossing.

Ik las zojuist dat hoe groter de oppervlakte van de weerstand hoe makkelijker de afgifte van warmte plaatsvindt.

Volgens KlaasZ zou een beltrafo rond de 8W kunnen leveren. Dan zou ik 2x1W in de display aan kunnen brengen en 6x1W onder de batterij.
Eventueel een paar weerstanden meer om oververhitting te voorkomen.De trafo staat tenslotte continu aan. Klopt dat?