Senseo HD7850 met melk tank ... sensor vraag (vragen)

Dit toestel heeft een snel knipperende led op de start toets. Dit wijst er op ,naar het schijnt, dat één van de voorwaarden van de tank(en) niet is voldaan. Hier gaat het over meerdere oa water/melk/ontkalk.
Op S,V,T zijn aansluitengen met 3 draden. Vraag is: Hoe kan je zo een sensor tijdenlijk uitschakelen (zien welke slecht is)? Ik veronderstel dat er 2 van de 3 dragen voeding is? Welk van de 3 zou de signaaldraag zijn en moet die dan naar de + of de - worden gelegd??? OF...of... zit dit anders in elkaar? Het gaat hier over HAl sensoren, dacht ik? De C is al vervangen, dus daar ligt het niet aan.
Vraag 2: Achter het waterreservoir zit een houder met een magneet. Is dat een res magneet of vervanger melktank?
Er zit wel veel in dit toestel, dus er kan veel mankeren!
Misschien is er iemand die ervaring heeft met zo'n toestel en kan wat suggesties geven?

Gezien de afbeelding ben je al in het bezit van het Service Manual.
Als je ook even de gebruiksaanwijzing er bij had gezocht had (RTFM !) had je kunnen lezen dat dat hulpstuk, dat in de sleuf van het melkreservoir gestoken moet worden, het apparaat in het ontkalkingsprogramma zet (door met een magneetje de HAL-sensor in het apparaat te activeren) dat je daarna wel volledig moet afwerken.

De meest voorkomende oorzaak voor het snel blijven knipperen van een Senseo is het niet meer drijven/ omhoog komen van de drijver in de watertank.
Oorzaak: Klemmen door kalk of een verroest magneetje of gewoon volgelopen met water. Het magneetje in deze drijver activeert dan niet de hal sensor waardoor het apparaat met snel knipperen (ten onrechte) blijft aangeven dat er geen water in de tank zit.
Zonder melktank werkt het apparaat wel, alleen kan je geen cappuccino selecteren
Daarnaast moet de klep dicht zijn anders weigert hij ook.

Een HAL-sensor kan je met een magneet misleiden, zelf gaan ze niet vaak stuk. (Je kan eventueel door de stekkertjes op het CONNECTION PCB slim te verwisselen uitvogelen welke stuk is of niet geactiveerd wordt)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Ik heb de roestige magneet vervangen door een Chinese variant waarna hij het even beter deed. Maar uiteindelijk bleek het vervangen van de drijvers ook nog nodig. Wellicht had dat alleen ook al geholpen.
De Chinese magneet was overigens inmiddels al weer aan het roesten.

Info uit de link daarover

Diameter = 6,03mm
Lengte = 6,49mm
Dit is een HD 7825, dus geen garantie dat elke magneet deze afmeting heeft.

Ja, het wisselen van die 3 polige stekkers... daar had ik nog niet aan gedacht. Maar hoe zou dat signaal er zien dat uit die HAL sensoren komt?
Op dat kleine printje staan 3 chips (sensoren). De magneet moet dus voor één van de 3 chips komen te staan.!?

Arco

Special Member

De Chinese magneet was overigens inmiddels al weer aan het roesten.

In China leggen ze 'roest-vast' (staal) anders uit... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Over een Hall-sensor staat een gelijkspanning van bijv. 5V, onder ivloed van een magnetisch veld wordt de derde aansluiting proportioneel naar de 5V of naar de 0V getrokken! (Dit kan je met een spanningsbron, een magneetje en een multimeter uittesten.)

Om deze(!) Senseo minimaal te laten werken(verwarmen) moet de deksel-(microswitch) gesloten zijn, de water niveau hall-sensor geactiveerd zijn en de de-calc hallsensor juist niet. (Dat is hij ook niet als het hulpstuk niet geplaatst is.)
Dus in principe zou je op de waterniveau aansluiting op het PCB een voor een de drie hall sensoren kunnen aansluiten, met een magneet activeren en kijken of het snel knipperen in langzaam over gaat. (Mits deze drie hetzelde zijn; ik meen dat alleen de kapjes verschillen)
(Doe dit kort en met een met water gevulde boiler anders brand je verwarmingselement door!)

Let op: de elektronica van een Senseo is niet galvanisch van het lichtnet gescheiden en kan dus flink prikken! Daarnaast kunnen beide boilers flink heet worden.

"3 chips'? Naar mijn weten zit er op de printje waar de hall sensor zelf op zit (sot23 behuizing met vaak 14E als code) verder alleen een smd weerstand en een smd condensator.

Zonder foto's die verduidelijken wat je bedoelt wordt het ge(P)ruts!
Ik heb je ook nog niet gehoord over de controle van het drijvertje in het water reservoir!! (Wel zo handig voordat je de hele Senseo uit elkaar sloopt!)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

drijvertje in het water reservoir is in orde. Nieuwe magneet geplaatst, oude was roest aan. Ook die beruchte C vervangen > 5 volt zat niet meer juist. C zat onder de 0.1 mf.
Over die HAl sensoren: In feite kan men deze tijdelijk vervangen (test) door met een spanningsdeler de spanning te regelen en deze te sturen op de signaaldraad? Eerst even puzzelen welke de signaaldraag is.
Bij experimenten gebruik ik een scheidingstranfo (anders gevaarlijk, zoals jij zegt)
Dank voor uwe uitleg, Zal eens een foto maken van die sensor.

Vermogen is ~1,5kW, dus je scheidingstrafo kan dat aan?

De Senseo HD7850 heeft 2 boilers die soms tegelijk ingeschakeld zijn, dus een beetje meer scheidingstrafo dan r-p suggereert heb je wel nodig!

(Volgens mij(n geheugen) is de middelste pin op het systeemboard steeds de signaallijn.)

Power consumption : 2650 W
Boiler : 1450 W
Steam heater : 1200 W

[Bericht gewijzigd door Drambuie op zondag 9 december 2018 20:52:44 (18%)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

De middelste van de aansluiting ... ga nog wat verder puzzelen; Dank u