aansluiten kookplaat met 7500/8000 watt op 2 fasen

mvdk

Golden Member

Waarom krijgen we nou nooit 't antwoord waar 't werkelijk om gaat?
Kan die nieuwe plaat op 3 fasen worden aangesloten? Wat zegt 't aansluitschema?
Ook met dit opgegeven vermogen bestaan er kookplaten die maar op twee fasen of een éénfase kookgroep kunnen worden aangesloten

Op 5 december 2018 22:26:45 schreef havazo:
De bestaande kookplaat staat op twee fases, ik neem aan dat er een derde aanwezig is, maar dat moet even gechecked worden.

Dat checken kan heel eenvoudig. Vertel even wat fabrikaat en type van je kWh meter is en dan is er vast wel iemand die uitsluitsel kan geven.

Wat het aansluitschema betreft, daar heb ik op het net naar gezocht maar niet gevonden. De kans dat je die kookplaat op 3 fasen kan aansluiten is klein, huishoudelijk kookplaten voor 3 fasen zijn zeldzaam.

Ik heb laatst een 90cm inductieve kookplaat aangesloten met 5 pitten en die was echt bedoeld voor 3 fasen. Het komt dus wel voor.

Jacques van Montfort
benleentje

Golden Member

De bestaande kookplaat staat op twee fases, ik neem aan dat er een derde aanwezig is,

Mogelijk is hier wat verwarring ontstaan over een kookgroep waarbij er een dubbele 16A groep word gebruikt dat word ten onrechte ook wel eens 2 fase groep genoemd.

Als het werkelijk een 2 fase aansluiting is dan heb je namelijk 400V 16A en dat is 6400W
Een kookgroep is 2 x 230V en 2 X 16A. en 7360W

De kans dat je die kookplaat op 3 fasen kan aansluiten is klein, huishoudelijk kookplaten voor 3 fasen zijn zeldzaam.

De kans de je een kookplaat op 3 fase kan aansluiten is juist enorm groot. Vrijwel elke kookplaat is geschikt voor 230V 16A, 2 x 230V / 2 x16A en 3 fase gebruik. Waarbij je op 230V 16A maar beperkt vermogen en niet alle pitten kan gebruiken. In de kookplaat is elke pit apart uitgevoerd als een onafhankelijke 230V unit en kan je dus ook makkelijk via een paar doorverbindingen geschikt maken voor een bepaalde aansluiting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

@benleentje: er is al een paar keer, tamelijk indringend, gevraagd naar het aansluitschema van de kookplaat. Zomaar blindelings veronderstellen dat het schema van een vergelijkbaar model op dit model toepasbaar is, is een beetje link. Ik heb eens een inductieplaat aangesloten, daar zat een kabel aan met een dubbele nulleider, je kon dat ding op 2 fasen van een driefasig bedrade perilex aansluiten, of op een perilex aangesloten op een éénfase kookgroep. Maar noway dat je dat ding 3fasig kon aansluiten.
Als de kookplaat van ts aansluitingen heeft zoals dit:

kan je driefasig aansluiten gewoon vergeten. KlaasZ heeft óók al zoiets gezegd. En het is ook nog steeds niet duidelijk wat ts in z'n meterkast heeft. Er word gewoon niet gereageerd op vragen. Raar.

mel

Golden Member

Op 6 december 2018 17:26:51 schreef mvdk:
@benleentje: er is al een paar keer, tamelijk indringend, gevraagd naar het aansluitschema van de kookplaat. Zomaar blindelings veronderstellen dat het schema van een vergelijkbaar model op dit model toepasbaar is, is een beetje link. Ik heb eens een inductieplaat aangesloten, daar zat een kabel aan met een dubbele nulleider, je kon dat ding op 2 fasen van een driefasig bedrade perilex aansluiten, of op een perilex aangesloten op een éénfase kookgroep. Maar noway dat je dat ding 3fasig kon aansluiten.
Als de kookplaat van ts aansluitingen heeft zoals dit:
[bijlage]
kan je driefasig aansluiten gewoon vergeten. KlaasZ heeft óók al zoiets gezegd. En het is ook nog steeds niet duidelijk wat ts in z'n meterkast heeft. Er word gewoon niet gereageerd op vragen. Raar.

De middelste tekening is WEL DEGELIJK voor een 3-fase nul aansluiting.
Alleen word 1 fase niet gebruikt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

daar zat een kabel aan met een dubbele nulleider, je kon dat ding op 2 fasen van een driefasig bedrade perilex aansluiten

Dat is toch semi 3 fase, maar je hebt gelijk is inderdaad geen volledige 3 fase aansluiting.

Alle kookplaten die ik heb aangesloten ( 5 stuks) waren dan toevallig wel allemaal ook echt op alle 3 de fase aan te sluiten. of 2L + 2N

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Oeps, ik had niet gezien dat er nog wat reacties waren na mijn laatste.
Ik heb helemaal geen aansluitschema, ik overweeg een bepaalde kookplaat van Siemens te kopen,maar die heb ik dus nog niet in mijn bezit. Volgens de on-line leverancier kan ik hem op 2 dan wel 3 fasen aansluiten. Als ik hem op twee fasen aansluit, gelijk aan de - beschadigde - kookplaat die ik nu heb, dan is het aangesloten vermogen hoger dan de zekering toelaat en mogelijk te hoog. De vraag is of ik het toch op twee fasen kan proberen of dat ik toch drie fasen moet gebruiken. In het laatste geval moet eerst een installateur de zaak bekijken.

Ik denk dat je er maar het beste een installateur bij laat komen, want dit hier wordt zo niks.

Spanning staat en stroom gaat!