Gevaar lasers

Ik wil dit bericht starten dat ik 0,0% verstand heb van laser of elektronica. Echter mijn zoontje is bedreven in dit als een hobby en op zich heb ik daar geen problemen mee, zolang het maar veilig blijft.

Nu kwam ik er gisteren hem tegen met een laser pointer. Omdat ik wel eens gelezen heb dat deze best gevaarlijk kunnen zijn, wilde ik hier het mijne van weten. Nu blijkt dat hij de volgende gekocht heeft: https://opencircuit.nl/Product/10466/650nm-5mW-Laser-diode

5mW 650NM laser.

Vanwege het mogelijke gevaar heb ik hem verboden hiermee verder te gaan, maar ik hoop dat het niet al te laat is qua oogschade. We hebben beide niet direct in de laser gekeken, maar de laser zelf was niet goed "gehuisd", ofwel uit de achterkant kwam ook nog licht.

Hier hebben we wel naar gekeken (al is het maar een paar seconde). In hoeverre zijn mijn zorgen gegrond? Of stel ik me alleen maar een beetje aan?

Laserlicht, zeker als het verstrooid is , is niet gevaarlijk voor de ogen. Gebundeld laserlicht, zoals uit een laserpen heeft een zeer smalle niet divergerende lichtbundel. De intensiteit van het lichtvlekje is zo hoog, dat het netvlies van het oog binnen zeer korte tijd inbrandt. Uitertst korte blootstelling is niet helemaal ongevaarlijk, daarom staan de lasers die bij evenementen gebruikt worden, zo opgesteld, dat ze het publiek niet raken, dan wel dat de bewegingen zo snel zijn dat van inbranden vrijwel geen sprake kan zijn . Een paar seconden is echter voor een gebundelde straal toch wel lang en bij klachten zou ik zeker een oogarts raadplegen.

Meer informatie vind je ook hier
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laser_(licht)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 6 december 2018 19:57:37 (41%)

Dus bij deze zeg je dus dat wat wij hebben gezien hoogst waarschijnlijk geen schade kan geven?

Kan ik mijn zoontje dan gewoon verder laten gaan met deze laser, of is het verstandiger van niet?

pa3gws

Golden Member

Aanstellen zeker niet.
Direct in de laser kijken is zoals @buzzy al aangaf zeker gevaarlijk!
Er zijn voor een paar tientjes laserbrillen te koop (google op laserbril)
Dat is in ieder geval een stuk veiliger als hij met de laser speelt.
Zoals het soms nogal zwartgallig wordt aangegeven kan het maar twee keer fout gaan. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

niet dat ik er expert in ben, maar het gevolg van lasers lijkt me vrij direct, dus denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken dat je na een week alsnog ineens blind wordt.

verder heb je gelijk, in krachtige lichtbronnen kijken is niet goed voor je, tegen de tijd dat je het wel doorhebt, kun je er niks meer tegen doen

Dit soort lasers zijn van het kaliber dat je op de kermis krijgt nadat je voor een 2e hypotheek aan eendjes hebt gevist. Niet direct schadelijk maar als je voor langere duur in de laser kijkt wordt het gevaarlijk. Als hij hiervan bewust is lijkt me dat geen probleem. De zon is immers ook schadelijk als je er lang in staart. Al begrijp ik prima dat je als ouder je kind niet aan onnodige gevaren wilt blootstellen.

Er zijn trouwens ook brillen die het laser licht filteren echter weet ik niet of dat enkel voor UV licht geld.

PE2BAS
maartenbakker

Golden Member

Gelukkig is het een rode laser, daar heb je niet de ongein van bijvoorbeeld sommige groene lasers die infrarood 'gepompt' worden en dus ook schadelijk onzichtbaar licht afgeven.

5mW valt nog nèt in klasse 3R en het strooilicht is dus in principe niet schadelijk (al moet je ook niet in een direct gereflecteerde bundel kijken). Wiki omschrijft de klasse als volgt:

A Class 3R laser is considered safe if handled carefully, with restricted beam viewing. With a class 3R laser, the MPE can be exceeded, but with a low risk of injury. Visible continuous lasers in Class 3R are limited to 5 mW. For other wavelengths and for pulsed lasers, other limits apply.

De kans dat hij er schade van heeft opgelopen is dus zeer klein, maar het is dus geen kinderspeelgoed. Als hij voorzichtig is en er niet expres mee op mensen schijnt, kan het alsnog per ongeluk een keer gebeuren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik koop wel een Class 1 of 2 laser voor hem als hij het leuk vindt om hiermee te spelen. Die Class 3 is mij te gevaarlijk.

Ik ben in ieder geval opgelucht dat we niet direct in het licht hebben gekeken, maar hoogstens indirect. Dat is in ieder geval een mogelijke trip naar de oogarts vermeden!

Op 6 december 2018 19:56:46 schreef Georgie122:
Dus bij deze zeg je dus dat wat wij hebben gezien hoogst waarschijnlijk geen schade kan geven?

Kan ik mijn zoontje dan gewoon verder laten gaan met deze laser, of is het verstandiger van niet?

Ik wil niemand onnodig ongerust maken, maar het is beter om te weten wat een laser voor gevaar kan opleveren. Het lezen van het artikel wat ik aan gaf is wel leerzaam.
Zeker voor iemand die experimenteert met lasers.

Op 6 december 2018 19:58:45 schreef hardbass:
Dit soort lasers zijn van het kaliber dat je op de kermis krijgt nadat je voor een 2e hypotheek aan eendjes hebt gevist. Niet direct schadelijk maar als je voor langere duur in de laser kijkt wordt het gevaarlijk. Als hij hiervan bewust is lijkt me dat geen probleem. De zon is immers ook schadelijk als je er lang in staart. Al begrijp ik prima dat je als ouder je kind niet aan onnodige gevaren wilt blootstellen.

Er zijn trouwens ook brillen die het laser licht filteren echter weet ik niet of dat enkel voor UV licht geld.

Vuurwerk is ook niet gevaarlijk, maar zeer gevaarlijk vuurwerk is ondanks verboden, gewoon te koop. Zo ook lasers.

evelo

Golden Member

Als je zoontje graag met lasers speelt dan kan je hem misschien al lichtjes begeleiden richting een job als lasertechnieker? :)

https://www.youtube.com/watch?v=PpuqCZlvAuM

Ik weet niet hoe oud je zoontje is, vind het derhalve nog altijd erg link dat er gespeeld word met iets waar je iemand invalide mee kunt maken. Hij kan er best verantwoord mee om leren gaan, echter vriendjes doen dit niet en het is snel 'niet stoer' als je niet richting bewegende objecten wilt schijnen. Pas hiermee op.

Overigens reflecteren badkamertegeltjes, bestek, tv's en andere glimmende dingen, dit licht keihard terug, dus pas op!

Het woord "zoontje" impliceert een jonge leeftijd. Dam lijkt mij het heel onverstandig om uberhaupt met laser te experimenteren. Ook niet met kermis-varianten. Laat het lekker aanklooien met LEDs of zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Je hebt het over je zoontje, maar vermeldt de leeftijd niet.
Als hij 4-8 jaar oud is, zou ik hem resoluut verbieden daarmee te spelen. Net zomin als je hem met een pen in het stopcontact moet laten peuteren of met lucifers spelen. Een uurtje pruillip en het is vergeten.
Kinderen van die leeftijd kun je niet betrouwen.
Een 5mW laser is krachtig genoeg om permanente oogschade te veroorzaken. Ook als die weerkaatst op een metalen voorwerp. <1 mW wordt als veilig beschouwd als je er niet in staart. Zeker als het een laser is die een straal afgeeft. Een laser die figuurtjes projecteert is minder gevaarlijk.

Als hij 10-12+ is, kun je hem rustig laten experimenteren als je hem voldoende op de gevaren gewezen hebt.

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 6 december 2018 21:31:12 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

5mW is nog legaal te kopen, mag dus.

laserpennen van klasse 3 met een vermogen t/m 5mW mag je in Nederland in bezit hebben.
-5mW valt meer in de professionele toepassingen.

Kan dan zo'n 3-4km schijnen.
Ik zie het nut niet van het hebben zo'n ding.

Gezegd leeftijd, versus hoe slim dat kind is bepaald of je
daarmee kan laten "spelen".

Naast verbieden kun je beter ook echt goed uit leggen WAAROM hij daarmee niet moet spelen.
Leg uit in kort hoe een oog werkt en dat die laser daar gaatjes in brand.
Waarom het een nutteloos ding is, hoezo moet je iets op 4km aanlichten.
Tevens of al waarneembaar is dat puntje voor je zelf op die afstand.

als je zaken uitlegt begrijpend, en kind kan dat herhalen zit je goed.
Vervolgens die pen bij chemisch afval.

Laat hem dingen kopen waar hij wat aan heeft.

eSe

Honourable Member

Kan dan zo'n 3-4km schijnen.

Sorry, maar dit is weer 1 van die "consumer" waarden die nergens op slaan. Wat gebeurd er dan na 3-4 km? Stopt het licht? Valt het op de grond?

De moment dat je een foton genereert blijft het met een rotsnelheid voortdraven zolang het niet in interactie komt met materie, desnoods tot aan de grens van het heelal.

Lasers zijn gevaarlijk, punt. Kijk nooit rechtstreeks in de straal, het vermogen van een 5mW laser dat op de retina van je oog valt, is groter dan het zonlicht in de woestijn, bij onbewolkte hemel op de middag.

Reflecties van zo'n laagvermogenlaser zijn minder gevaarlijk, de meeste oppervlakken zijn geen perfecte spiegels en het licht word verspreid.

Bij grotere laser vermogens kan zelfs "the blink of an eye" (+/- 1/3 sec) niet volstaan om permanente oogschade te vermijden.

Lasers zijn geen speelgoed, je laat kinderen ook niet werken met een circelzaag of een snijbrander. (wil hier niet mee bedoelen dat je een slechte papa bent, gewoon gezond verstand, en dat heb je, je hebt hier de vraag gesteld)

Groetje,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

In bovenstaande tabel zijn 3 verschillende afstanden per laserklasse gespecificeerd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 december 2018 20:40:43 schreef maus0611:
Overigens reflecteren badkamertegeltjes, bestek, tv's en andere glimmende dingen, dit licht keihard terug, dus pas op!

Goed advies mbt. lasers die ik elders eens las:

  • Control the source (direction)
  • Control the target
  • Control the beam path

Met andere woorden: zorg dat je ten alle tijde controle hebt over waar een laser heen schijnt, object waar die straal op landt, en wat er tussenin gebeurt. Bijv. door laser op een stabiele ondergrond zoals een zwaar blok te monteren, op het (niet-mobiele!) doelwit te richten voordat laser aangezet wordt, en op te letten dat geen voorwerpen de laserstraal kunnen onderbreken. Om zelfde redenen is het niet slim aan een opstelling te rommelen terwijl laser aan staat. 8)7 Zo'n laserbril is ook geen slecht idee, maar let vooral op het bovenstaande.

Lijkt me nogal overkill voor een 5 mW zichtbare laser. :) Maar kinder speelgoed? Nee. Daar ga ik dus met GD mee.

eSe

Honourable Member

In bovenstaande tabel zijn 3 verschillende afstanden per laserklasse gespecificeerd.

Yep, maar dat zijn de "hazard distances", de afstand waarbinnen je oogschade kan krijgen.

Ik doelde op het verkopers argument: "zover kan onze laser schijnen"

Licht stopt niet, het word verdeeld in de atmosfeer en het divergeerd (word breder met de afstand). Ja, ook lasers hebben een divergentie.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Met lasers moet je niet spelen als je niet kan beoordelen of het wel veilig is. U heeft dus correct gehandeld door het te verbieden. Eerst uitzoeken wat veilig is en onder welke condities. Lasers zijn fascinerend maar je wilt er wel veilig mee werken. Misschien een leuk gezamenlijk project om dat met uw zoon te onderzoeken?

This is the world we know best, the world of madness

Op 7 december 2018 02:49:34 schreef Blackfin:
Met lasers moet je niet spelen als je niet kan beoordelen of het wel veilig is.

Jawel. Klasse 1 is "zonder voorwaarden" veilig. Klasse 2 is veilig, tenzij je moeite gaat doen om in de straal te kijken: Je moet het reflex onderdrukken om te knipperen en weg te kijken.

Klasse 2 zou ik niet aan een kind toevertrouwen: Die kan nog wel eens op het "briljante" idee komen om te kijken wat er gebeurt als je in de straal kijkt. Niet handig.

5mW is klasse 3.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 6 december 2018 21:50:56 schreef infoMaurice:
5mW is nog legaal te kopen, mag dus.

Lucifers ook, en die zijn ook fascinerend voor een kind,maar daarom moet je ze er nog niet mee laten spelen.

Kan dan zo'n 3-4km schijnen.

Daar zit het verborgen gevaar in. Bij een gewone lichtbron als een lamp neemt de energiedichtheid kwadratisch af met de afstand.
Een lampje die je verblindt op 3 cm doet dit al niet meer op 3 m.

Laserlicht heeft echter een speciale eigenschap, het is coherent.
Alhoewel het absolute vermogen hier erg laag is, is de energiedichtheid bijzonder hoog. Een laserstraal waaiert nauwelijks uit en de vermogendichtheid op 3m verschilt weinig van die op 3 cm. Dus als de straal vanop 3m afstand je oog treft is er nauwelijks verschil met als je de laserpen vlak bij je oog houdt en er in kijkt. Dat kan gevaarlijk zijn als 'zoontje' ermee speelt met zijn vriendjes en wat is er leuker dan hen proberen te raken of te verblinden met dat lichtpuntje?

Ik ben het verder helemaal eens. Als je je kinderen iets verbiedt, leg hen uit waarom je dat liever niet hebt en wat de gevaren zijn.

Op 6 december 2018 19:50:43 schreef buzzy:
Laserlicht, zeker als het verstrooid is , is niet gevaarlijk voor de ogen.

Ook verstrooid laserlicht kan wel degelijk gevaarlijk zijn voor de ogen!! Oók bij niet direct inkijken! Waar het vooral om gaat is het uitgestraalde vermogen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)