Zoemende transformator

Sinds kort bewonen wij een nieuw huis. In de serre heeft vorige bewoner verlichting geplaatst met een dimmer. 8 lichtjes a 12 volt 10 watt, zie foto.
In de wand ligt een transformator, zie foto. Wanneer ik de dimmer volop zet(licht op z'n felst) , is er geen zoem. Alleen bij het dimmen gaat transformator harder zoemen. Zie bijlage foto van de transformator.
Hoe is dit op te lossen?

Dit soort dingen zoemen altijd een beetje als er gedimd wordt.

Echter, welke dimmer wordt er gebruikt? Als deze dimmer niet geschikt is voor elektronische trafo's wordt het zoemen flink erger. Je hebt een zogenoemde fase-afsnijdimmer (RC) nodig ipv een fase-aansnijdimmer (RL).

Spanning staat en stroom gaat!

Beste Meander, hoe herken ik een fase afsnij of fase aansnij dimmer?
Zie foto van de dimmer.

RAAF12

Golden Member

Eerste hit op Google http://www.elpro.nl/faq/wat-is-het-verschil-tussen-fase-aansnij-en-fas…

Grundtyp H1 is een gewone gloeilampdimmer

Er zijn ook universele RCL dimmers
https://www.elektramat.nl/kennisbank/dimmer-aansluiten/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 6 december 2018 19:33:20 (24%)

Raaf 12. Thanks. Maar nu de vraag. Bij deze transformator, moet ik dan een fase afsnij of fase aansnij dimmer hebben?

Laat maar. Zie op trafo abschnitt, dus een afsnij dimmer. :-)

Worden meestal verkocht als Tronic dimmers.

de dimmer op de foto is een oude trafodimmer, die waren in de 90's standaard met de gewikkelde trafo's. als trafo's zoemen op een dimmer, is het die wel, ook leds zijn er niet goed mee te dimmen..

beter een tronic dimmer nemen idd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Dat staat er anders niet op... Volgens mij is dit gewoon zo een zelfresonerend ding met zo een heel klein trafootje er in. Als dat gele erachter een installaitebuis is en dat ding is echt 0,150kW (wie schrijft dat in godsnaam zo op? :?) dan is hij in elk geval erg klein voor een nettrafo.

Het geluid komt door de grote stijgsnelheid van de netspanning bij de fase-aansnijding. Dat kan je (deels) verhelpen met een grote spoel in de dimmer, maar het zou me niets verbazen als je in je dimmer geen of een minimale spoel zit. Een 1mH spoeltje in serie zou best eens kunnen helpen. Als je er één hebt liggen kan je die wel in serie zetten en kijken of het helpt. Anders zijn ze in elk geval niet mega duur.

Gegeven de merkloosheid zou een vervangende trafo van Philips of Osram waarschijnlijk ook minder problemen geven, maar die zullen ook wel kreunen en piepen als je ze op een onontstoorde dimmer zet (die volgens mij teveel storing uitsturen om legaal verkocht te worden, maar dat is een andere kwestie).

De dimmer die je hebt is zo te zien voor ohms-inductieve lasten, en is daarmee een RL of aansnij dimmer.

Je hebt hiermee 2 opties. Of je vervangt de dimmer door een universele of afsnijdimmer, of je vervangt de elektronische trafo door een oude lompe gewikkelde variant. Ik zou voor een andere dimmer gaan.

Ik ken plekken waar ditzelfde probleem speelde. Vanwege de condensatoren in de elektroniche voedingen ontstaan er op elke aansnijding flinke piekstromen. Deze piekstromen zijn naaldvormig, ofwel heel kort in tijd maar hoog in amplitude. De dimmer gaat er niet alleen van zoemen, maar zendt daardoor ook nog eens een flink stoorsignaal uit.

In de gevallen die ik heb gezien veroorzaakte dit een flinke interferentie op zon beetje alle audio- en videoapparatuur in die ruimte.

Spanning staat en stroom gaat!
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat het een dimmer is als deze, daar is mijn vorige post ook op gebaseerd en dat het geluid komt van onvoldoende ontstoring. Heb ik wat meer info over deze trafo voor nodig, kan je hem een open trekken?