Veiligheid van goedkope chinese relais

Hallo,

Hoe veilig zijn die el-cheapo relais uit het oosten? Ik heb hier een 'songle SRD-05VDC-SL-C' liggen. Ik ben bezig met een project waarbij ik een relais nodig heb die 'in productie' gaat draaien.

Ik verwacht eigenlijk niet veel van deze relais en heb het er niet echt op, wat zijn veiligere alternatieven en zijn er hier mensen die ze wel al geruime tijd in gebruik hebben?

die goedkope dingen kom je overal tegen, vaak op t randje van hun specs gebruikt, maar ook bij fabrikanten die max 16A op hun actoren zetten, waar de fabrikant van het relais 50A max aanhoud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

AvE maakte ooit een filmpje over een Chinees relaisje dat hij behoorlijk mishandelde om tot de conclusie te komen dat ze best aardig presteerden. Maar ja, dat geeft je geen garantie, ik zou aanraden even na te denken om je af te vragen wat er mis kan gaan in je product en de keuze te baseren op de 'failure mode' van je product als het relais stuk gaat.

Ik heb wel gehoord dat goedkope relais met een spoel op netspanning nogal heet worden, maar als het een 5V relais is zou dat niet zo een probleem moeten zijn. Wat vaak ook aangeraden wordt is om een relais in te schakelen met de nominale stroom, maar als die langere tijd ingeschakeld moet worden een lagere spanning te gebruiken. De houdspanning van een relais is veel lager dan de inschakelspanning, daar stond recent een artikel over in de Elektuur, ik zal eens kijken of ik het kan vinden. Daar werd een 8,4V houdspanning voor een 12V relais gemeld (volgens de datasheet, het zal modelafhankelijk zijn). Er werd ook een heel simpele schakeling getoond die het relais zo aanstuurde (een parallelschakeling van een elco en een weerstand in serie met de relaisspoel).

Met producten waar je op moet kunnen vertrouwen is de veiligste weg om een relais te kopen van een vertrouwde distributeur die wat te verliezen heeft als hij onveilige waar verkoopt. Koop het bij Farnell, Digikey, Mouser, RS, TME (vooral bij die laatste zijn de prijzen ook vaak aantrekkelijk) en je kan niet echt misstappen zo lang je ze niet overbelast (maar een beetje marge helpt altijd). Directe import via Banggood, AliExpress, Ebay en consorten is een gokspel. Het kan alle kanten op, beide goed en slecht, maar er is geen pijl op te trekken.

@Kruimel, ik ben erg benieuwd naar de schakeling die voor het relais zit, dit zou het allemaal wat betrouwbaarder kunnen maken.

Als ik de datasheet lees hebben ze een temperature rise van 40 graden, hoe zit het met tip wetting (niet meer geleiden van de schakelende delen), vastplakken van de contacten enz. Als ik een "professioneel" ontwerp met songle relais zie dan lach ik de ontwerper/verkoper uit.

Wat wil je gaan schakelen? Misschien kan je af met een mosfet, scheelt je weer een through hole component.

Have you debounced your buttons today?

Die relais zijn even veilig als de anderen als je u houdt aan de specificaties.

Maar ik vermoed dat je het hebt over die printjes voor Arduino dat je kunt kopen en daar kunnen volgens mij de aansluitingen beter en bij sommigen ook de printsporen als je die gebruikt bij 230Vac.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 6 december 2018 22:42:30 schreef DeTijdTikt: Hoe veilig...
...'in productie' gaat draaien. ...

Dit soort relais zijn in het jargon van b.v. de machinerichtlijn nooit veilig. Het gaat er dus een beetje om wat je er mee wil en wat je precies bedoeld met "veilig".

Op 7 december 2018 07:27:56 schreef meetlint: Als ik een "professioneel" ontwerp met songle relais zie dan lach ik de ontwerper/verkoper uit.

Ik denk dat dat nou ook weer een beetje overdreven is. Vrijwel alle "professionele" ontwerpen zijn zo goedkoop mogelijk uitgevoerd. En dus met dit soort relais.

Op 7 december 2018 00:04:06 schreef Kruimel:
Ik heb wel gehoord dat goedkope relais met een spoel op netspanning nogal heet worden,

Ik heb een verhaal gezien/gelezen waarbij dit kwam omdat ze een indicatie ledje er naast hadden zitten. Die hadden ze gewoon met een voorschakelweerstand op de 230V aangesloten. Stroom op 10 of 20mA mikken en je hebt 2-5W voor je kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

[...]Ik denk dat dat nou ook weer een beetje overdreven is. Vrijwel alle "professionele" ontwerpen zijn zo goedkoop mogelijk uitgevoerd. En dus met dit soort relais.[/quote]

Als ik m'n cv ketel opentrek en een songle relais zie zitten, koop ik dat merk nooit meer.

Have you debounced your buttons today?
High met Henk

Special Member

wat is veilig? en is dit merk gerelateerd?

Even ter voorbeeld: ik zou in mijn auto best chinese relais toe willen passen.

.1 die dingen zijn 30 A rated en worden vaak op een fractie van deze stroom gebruikt.

.2 als ze uitvallen is er relatief weinig gevaar (zonder lampjes of kachel kun je prima rijden

.3 ze zijn zo gewisseld

kijk is dit voor bijv besturing van een vliegtuig is het meteen een heel ander verhaal!

Daarbij zijn deze relais niet veel slechter als een bosch of denso relais.

Andere kant: ik heb PERSOONLIJK heel slechte ervaringen met siemens sirius schakelmateriaal. zou dat dus nooit meer kiezen als ik een keuze heb. Maar als iemand anders daar helemaal weg van is.... PRIMA zijn keuze.

Vraag is altijd wat je ermee wil.. en dan de kosten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
LetterHenk

Golden Member

Op 7 december 2018 00:43:17 schreef DeTijdTikt:
@Kruimel, ik ben erg benieuwd naar de schakeling die voor het relais zit, dit zou het allemaal wat betrouwbaarder kunnen maken.

Ik denk eerder dat de schakeling achter het relais zit.
Zoiets, bij het bekrachtigen wordt eerst de elco geladen, de stroom wordt dan begrenst door de relaispoel. Daarna neemt de weerstand het pad over en zorgt voor extra begrenzing in de houd fase. Misschien iets te simpel getekend, maar dit zal het principe zijn lijkt me.

Action expresses priorities LH

Je moet je ook realiseren dat in eerste benadering de levensduur van een relais uitgedrukt wordt in stroom * schakelmomenten. De fabrikant geeft het aantal schakelmomenten op bij max stroom.

Met 10 schakelmomenten, 5 cycli per seconde, zit je in 2 dagen aan de 1M schakelcycli. Ik heb er twee songles voor over om het eens te testen. Officieel zijn ze 10A, maar als we nu eens 5A nemen. arduino, mosfet 1 ohm weerstand en schakelen maar. Als je 5V als bronspanning neemt, kan je ook nog met een digitale input meten of ie om gegaan is.

Je moet je wel realiseren dat met een significante stroom de boel al warm wordt, en van ieder schakelmoment ook weer. Dus zo'n stresstest is heftiger dan "real life", want als je in 2 dagen 1M keer moet schakelen moet je geen relais nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 december 2018 09:21:56 schreef meetlint:
Als ik m'n cv ketel opentrek en een songle relais zie zitten, koop ik dat merk nooit meer.

Denkt u serieus dat die productiefirma enkel maar Songle relais maakt?
De naam Songle wordt geassocieerd met hobbyspul maar ze maken ook industriele en automotive relais.

Straks zitten er misschien overal Songle relais in, je ziet ze meer en meer, je weet nooit met die aankopers ;)

LDmicro user.
High met Henk

Special Member

Als ik m'n cv ketel opentrek en een songle relais zie zitten, koop ik dat merk nooit meer.

Succes, ik voorspel dat je over ca 10 jaar niets meer kunt kopen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er zijn nog veel mensen die menen dat alles wat uit China komt per definitie rommel en lage kwaliteit heeft. Die tijd is al ver achter ons. Als je dus alles afkeurt enkel en alleen op het feit dat er Chinese componenten in zitten, ben je niet handig bezig (lees: vastgeroest in het verleden). Let wel, er komt ook rommel uit China natuurlijk, net zoals uit Amerika en Europa.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Die Chinese/Taiwanese relais model 'suikerklontje' (Songle, Goodsky, HongFa) zie je veel en zijn best betrouwbaar zolang je ze binnen hun specificaties gebruikt.
Als je perse wilt kun je ze door een 'goed' merk vervangen... ;) (Omron, Panasonic, en Schrack maken ze ook.)

Ik gebruik de laatste tijd veel (verschillende types) van HongFa, uitstekende kwaliteit en ze hebben ongelooflijk veel types.
Ik kijk meestal naar de datasheet. Is die compleet en staat er geen onzinnig geleuter in, dan zegt dat al veel.
(meeste 'knoeiers' hebben een door Google verhaspelde datasheet of ze hebben er helemaal geen...)

http://kit-e.ru/assets/images/news/2016/11/West-l_14_11_16.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 7 december 2018 00:43:17 schreef DeTijdTikt:
@Kruimel, ik ben erg benieuwd naar de schakeling die voor het relais zit, dit zou het allemaal wat betrouwbaarder kunnen maken.

Of net andersom. Een elco die het relais onder een hogere spanning doet overgaan neemt weer aanzienlijk plaats in op de print en kan in de loop der tijd zoals vaak gebeurt in capaciteit afnemen waardoor het inschakelen van het relais onbetrouwbaar wordt.

Het is een manier om de warmteontwikkeling in de spoel iets te reduceren, fijn gevonden, maar of dat ook een aandachtspunt is?
Ik heb in de loop der jaren al veel defecte relais gezien en vervangen, maar steeds betrof het ingebrande of/en niet meer sluitende contacten.Soms zat het anker geblokkeerd door aangekoekt vuil of opgedroogd vet. Het spreekt vanzelf dat bij spotgoedkope relais de contacten en veertjes van een minderwaardig materiaal zijn en mogelijk (niet zeker) eerder gaan slijten.
Ik heb wel relais gezien waar de spoel onderbroken was, omdat een aansluitdraadje door trillingen afgebroken was.
Maar nog nooit een relais waarvan de spoel verbrand was door het normale eigen verbruik.

In de praktijk ben ik zo'n aansturing nog nooit tegengekomen. Moest het echt aantoonbare voordelen hebben , zag je het wel meer. En de contacten gaan er echt niet minder door slijten.

Verder is je vraag moeilijk te beantwoorden. Hangt vooral van het gebruik af; Is het voor in een industriele omgeving of een ziekenhuis, of als de relais zeer vaak schakelen zou ik voor een gekend merk gaan.

Een beetje dezelfde vraag als voor installatiemateriaal. Is er een goede reden om niet de goedkope huismerkschakelaars van de DHZ ketens te gebruiken?
Volgens mij niet voor een lampje in het toilet, maar om een kantoor met 15 tlbakken te verlichten zou ik toch een A-merk nemen.

RAAF12

Golden Member

Doet mij weer denken aan de wasmachine die maar niet wilde verwarmen maar wel draaide. De de overgangsweerstand van de contacten van de bouwmarkt WCD waren na jaren gebruik te hoog geworden.

High met Henk

Special Member

Op 7 december 2018 10:36:12 schreef rew:
Je moet je ook realiseren dat in eerste benadering de levensduur van een relais uitgedrukt wordt in stroom * schakelmomenten. De fabrikant geeft het aantal schakelmomenten op bij max stroom.

OK agree

nu de vraag waar ik laatste tijd mee worstel.

als er hele kleine stroom loopt en weinig geschakeld wordt krijg je ook problemen:

mijn versterker heeft al een tijdje dat de input select contacten ERG slecht werken. En kan even geen praktische voorbeelden bedenken... Maar kom dit vaker tegen.

probleem is dat de contacten nooit schoon branden.... Audio signaal in mijn geval is te klein... mechnisch lijkt ook de veerspanning wel van de contacten....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Signaalrelais (en andere kleine signalen) hebben een andere contactsamenstelling als genoemde power relais.
Relais voor kleine signalen hebben meestal een coating van edelmetaal (zilver, goud).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 december 2018 14:05:00 schreef RAAF12:
Doet mij weer denken aan de wasmachine die maar niet wilde verwarmen maar wel draaide. De de overgangsweerstand van de contacten van de bouwmarkt WCD waren na jaren gebruik te hoog geworden.

Ik mag aannemen dat ze daar pas achter kwamen nadat het huis was afgebrand?
Als een >1500W verwarmingselement niet meer voldoende verwarmt dan valt een aanzienlijk deel van het vermogen over de contacten van de WCD.
Die fikt dan als eerste uit, en dat ruik je beslist wel voordat je er achter komt dat de wastobbe niet meer warm wordt.

Voor wat betreft de vraag van de TS;
Wat houdt dat in, "in productie draaien" ?
Als dat betekent dat er productie personeel afhankelijk is van de goede werking van dat relais dan zou ik kiezen voor een relais waarbij de leverancier garanties biedt voor de kwaliteit en oorsprong.
Een uur stilstand van een machine betekent dan al snel een verliespost van honderden Euro's.

Bij Farnell of Mouser kom ik dit merk niet tegen wat betekent dat die er hun handen niet aan vuil willen maken.

Kwalitatief zullen Songle relais voor wat betreft het fabricageproces en gebruikte materialen niet veel verschillen van gerenommeerde merken.
Wat het wel duur maakt is de eindcontrole en garanties die worden gegeven.
En, hoe weet je dat dat het "Songle" relais dat je via Bangood of Alipappa besteld wel uit de Songle fabriek komt?

Arco

Special Member

Relais van HongFa zijn wel bij Mouser, Distrilec, RS, TME,... te koop. Stuk goedkoper als 'merk' relais...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wij gebruiken Hong Fa en San You in wasmachines en afwas machines etc.
Het hangt er enigzins vanaf wat je wilt schakelen, minimum stroom, maximum stroom en hoe vaak er geschakeld word, maar voor een huishoud applicatie zijn ze zeer zeker geschikt om jaren mee te gaan.

P.s. ik heb nog 2000 stuks SanYou staan, dus als je een paar wil om te proberen kan ik ze opsturen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb een bordje met af-fabriek (groothandel=farnell) kapotte AVR (middelste ID-byte = 0xff, bootloader doet het niet) en twee relais.

Ik ben voorzichtig de opstelling aan het bouwen om eea te testen. Ik wil wel de eerste dag een groot deel aanwezig zijn voordat ik hem buiten m'n bereik verder laat lopen.

Edit: @walkura: Als m'n SONGLE's kapot zijn, ga ik verder met de SANYOU's ok?

Hoe zou m'n labvoeding het vinden om een miljoen keer van 5V de "currentlimit" in getrokken te worden? RND320KA3005P.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Op 7 december 2018 18:10:37 schreef rew:
Ik heb een bordje met af-fabriek kapotte AVR (middelste ID-byte = 0xff, bootloader doet het niet) en twee relais.

[...]

heb je die chinaduino van mij ooit nog aan de praat gekregen die zich niet als ATMEGA328 liet identificeren. Sjoerd vond het machtig interessant studie object meen ik....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???