uln2803 uitgangen maar dan isolated

EricP

mét CE

Dank klets je er dus zelf tegen aan. Die code kun je prima non-blocking maken natuurlijk...

@lambiek: daar zat ik ook al aan te denken. Ik heb er ooit eens een handje vol bij 'Niels' gekocht. Voor productie natuurlijk niet zo bruikbaar, maar voor een prototype...

Lambiek

Special Member

Op 5 december 2018 12:43:31 schreef EricP:
@lambiek: daar zat ik ook al aan te denken. Ik heb er ooit eens een handje vol bij 'Niels' gekocht. Voor productie natuurlijk niet zo bruikbaar, maar voor een prototype...

Toch gebruiken wij ze bij productie ook, het is wat duurder, maar ze zijn wel goed. En het scheelt weer ruimte omdat je minder condensatoren nodig hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

diode had ik al in serie tussen ingang en spannings regelaar.
Ik heb wat grut besteld, morgen maar weer eens wat experimenteren.

Voot wat betreft de wiz5500 library, lang geleden hier eens naar gekeken. De chip doet al veel zelf inderdaad. Misschien overschat ik alles ook wel.
Ik moet een httpclient hebben en een ntp request kunnen doen.
Laatste is nog geen eens strikt noodzakelijk. Dat kan met een real time klok ook opgelost worden, maar als je er de mogelijkheid toch toe hebt.

EricP

mét CE

@lambiek: dat kan ook prima, maar dan niet zomaar iets waarvan je geen datasheet hebt met een vage oorsprong.

@stijnos: je hebt groot gelijk dat je het zo oplost. Dat je 'hangt' op een ntp request wat de mist in gaat is nou ja, zwak verdedigbaar als het hele functioneren van je project daarop hangt. Maar goed... eerst ff zien dat die voedingen koest worden. Dan eens zien of je relais kunt schakelen en dan eens zien of je inputs het ook doen.

Gokje wagen dat je morgen weer wat gaat bestellen? :) (been there, done it :) )

Op 5 december 2018 15:17:35 schreef EricP:
Gokje wagen dat je morgen weer wat gaat bestellen? :) (been there, done it :) )

Voordeel van farnell ;)

Lambiek

Special Member

Op 5 december 2018 15:17:35 schreef EricP:
@lambiek: dat kan ook prima, maar dan niet zomaar iets waarvan je geen datasheet hebt met een vage oorsprong.

Nee, nee, zeker niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Deze heb ik gebruikt in mijn Acorn Atom, werken prima, worden nauwelijks warm. Komen (ook) van Farnell.

2648940.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Ja precies, die bedoel ik ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ok..
The story continuous...

vanavond de 5V voeding (7805) volgens datasheet voorzien van een 330nF X5R aan de ingang en een 100nF aan de uitgang.

de LM1117-3,3 voorzien van een 10uF tantaal aan in en uitgang.

Resultaat? Niks... fuck die datasheet dus meester ;) nee hoor grapje.

Vervolgens alle kabels van de print los gegooid, om uit te sluiten dat die de storing inbrengen op de print. Dus enkel nog de voeding aangesloten.
Bij het handmatig schakelen van het relais zie ik nog steed dezelfde verstoring op alle kanalen...
Zou het dan toch de meanwell voeding, of zijn bedrading zijn?

Linksys 12V voeding aangesloten. Relais schakelen.. NIKS geen storing meer waar mijn scope op triggered.

Vanuit dit punt de relais draden weer aangesloten op de print. Nu is de storing weer terug.

MAAR... Ik begin hard te twijfelen of mijn scope de storing niet gewoon opvangt. Want 1x vergeten om de pcb op spanning te zetten en dan nog triggerde de scope op deze verstoringen, ondanks dat er helemaal geen 12V,5V of 3,3V aanwezig was... huh?

Heb de scope ook nog een keer gevoed met een voedings kabel zonder PE, om uit te sluiten dat dat wellicht iets zou kunnen doen. Schiet mij maar lek.
Is de storing er wellicht helemaal niet? Ik pikt mijn scope het enkel op?

Iemand nog een heldere ingeving?

Lambiek

Special Member

Probeer het eens met de bedrading getwist.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik pikt mijn scope het enkel op?

Dat zei ik in het begin al. De scoop plaatjes zijn zo vreemd dat het niet kan kloppen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 december 2018 20:35:51 schreef Lambiek:
Probeer het eens met de bedrading getwist.

welke? De draden naar de relaus spoelen?

Op 6 december 2018 20:36:05 schreef Arco:
[...]
Dat zei ik in het begin al. De scoop plaatjes zijn zo vreemd dat het niet kan kloppen...

Dat vermoed ik nu ook, maar hoe dan? De probes hangen zoals op de foto. Hoe kan ik mijn meting storings vrij krijgen dan

Ha Stijnos,

Weer even mee gelezen als ik het mag zeggen nog niet echt een strategie.
Je kan niet alles door elkaar doen je laatste foto geeft wel een indruk.
Hoewel ik de draad een beetje kwijt ben met betrekking tot de voeding even een punt van aandacht het geen @Lambiek aangeef had al moeten gebeuren.
Dus altijd de draden twisten naar je relais en van de S0 bus ik weet niet hoe je op de klemmenstrook gemonteerd heb maar het beste is een hete draad daarna een aarde dan weer een hete dan weer aarde enz.
Signaal draden in een andere goot als de relais sturing en de goot onderling afschermen en aarden.
En eigenlijk altijd je processor gedeelte afschermen.
Probeer een en ander op te pakken maar een draad verplaatsen of twisten heeft totaal geen nut je zult alles moeten doen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EricP

mét CE

vanavond de 5V voeding (7805) volgens datasheet voorzien van een 330nF X5R aan de ingang en een 100nF aan de uitgang.

de LM1117-3,3 voorzien van een 10uF tantaal aan in en uitgang.

Resultaat? Niks... fuck die datasheet dus meester ;) nee hoor grapje.

Ik moet toegeven dat ik dat niet verwacht had. Ik had verwacht dat het op z'n minst beter zou moeten zijn... Maar goed... ff verder lezen

Vervolgens alle kabels van de print los gegooid, om uit te sluiten dat die de storing inbrengen op de print. Dus enkel nog de voeding aangesloten.
Bij het handmatig schakelen van het relais zie ik nog steed dezelfde verstoring op alle kanalen...
Zou het dan toch de meanwell voeding, of zijn bedrading zijn?

Dus een relais zet spanning op een contactdoos, en dat zie je terug op je voeding? Da's best spannend eigenlijk... Je zou nog wat kunnen verwachten van je montage plaat. Maar die heeft veel weg van MDF, dus dat lijkt me eh... niet waarschijnlijk

Linksys 12V voeding aangesloten. Relais schakelen.. NIKS geen storing meer waar mijn scope op triggered.

Dat meanwell spul is normaal best goed. Zou het kunnen dat je om welke reden dan ook een rot exemplaar te pakken hebt?

Vanuit dit punt de relais draden weer aangesloten op de print. Nu is de storing weer terug.

MAAR... Ik begin hard te twijfelen of mijn scope de storing niet gewoon opvangt. Want 1x vergeten om de pcb op spanning te zetten en dan nog triggerde de scope op deze verstoringen, ondanks dat er helemaal geen 12V,5V of 3,3V aanwezig was... huh?

Kom ik toch weer ff terug met mijn verhaal over aarde van je scope... Maar ik heb henri er niet op zien reageren...

Heb de scope ook nog een keer gevoed met een voedings kabel zonder PE, om uit te sluiten dat dat wellicht iets zou kunnen doen. Schiet mij maar lek.

Oh, naar de gemiddelde mening hier is dat levensgevaarlijk (maar ik heb ook zo'n kabel :) ).

Is de storing er wellicht helemaal niet? Ik pikt mijn scope het enkel op?

Je zou verwachten dat wanneer je PCB geen voeding heeft en je die ellende wel meet dat dat zo is. Immers, de ground clip en de probe tip zijn 'HF-wise' min of meer kort gesloten (door de C's die er ongetwijfeld tussen zitten). Maar dan zou je een soortgelijk gedrag moeten zien als je de probe ipv. op een voedings rail aan de GND knoopt zo ongeveer op de plek waar die nu zit. Immers, door die C's zit het voor dergelijke korte signalen nu ook al aan elkaar.

Iemand nog een heldere ingeving?

Toch ff nog met die scope spelen... Als je kunt vaststellen dat die vanalles op pikt, tsja... Daarmee is je probleem niet opgelost, maar dan weet je in elk geval dat je meetinstrument niet dat laat zien wat je ervan verwacht. Accepteren en op een andere manier verder of je meetmethode verbeteren (waar is fred101 als je 'm nodig hebt!?!?)

Wellicht om je een klein beetje op te beuren door blunders uit mijn verleden:
Ooit eens een stuk C-code herschreven. Het was oorspronkelijk gemaakt door een erg onervaren programmeur die eigenlijk niks anders had gedaan dan code snippets uit de manual achter elkaar plakken en een klein beetje aanpassen zo her en der. 10x input validatie overal in de code. Erg onleesbaar.
Afijn, ik heb een enorme if-boom vervangen door een switch. En dat werkt niet. Huh? Hoe spannend kan het zijn... 16-bit unsigned int... Afijn, debugger erbij... je ziet de juiste waarde in de variabele en vervolgens gaat die switch de mist in. Collega erbij. Samen spelen. Het vraagteken werd steeds groter. C-gure van een ander project erbij. Het vraagteken bleef groeien. Afijn, lang verhaal kort: we zijn met 5 man een dag bezig geweest. Snapten er geen ene moer van. Tot een stagair ter leering ende vermaeck eens mee kijkend en heel voorzichtig oppert... moet je voor de cases niet het woordje 'case' zetten? Eh... Ja dus. Wat er nu gebeurde was dat eea. labels werd - syntactisch dus correct. Maar ja...

Ik hoop dat jij dat moment met dit geheel ook nog ff krijgt. Ik ben in elk geval met de info die ik hier heb ff door de ideeen heen - behalve dat je scope wat anders weergeeft dan dat er daadwerkelijk op die voedingsrail staat.

Stomme vraag... Die controller gaat ook nog steeds onderuit? Of werkt dat inmiddels met je linksys voeding wel?

Komende dagen ben ik ff uit de lucht. Geen desinteresse, maar werk - even aangenomen dat ik überhaupt wat zinnigs te melden zou hebben.

[edit]Alhoewel in basis Henk (en dus ook Lambiek) zonder meer gelijk hebben over je bedrading... geloof ik nooit dat de invloed van buiten af op de manier zoals je het nu (los) hebt liggen zoveel invloed zo mogen hebben.

Nog eens ff een andere open deur... Normaal is ethernet mooi gescheiden met de 'magnetics' enzo. Gebruik jij soms STP waarbij de shield van je netwerk kabel op de een of andere manier aan de GND van je PCB terecht komt?

Op 6 december 2018 21:24:18 schreef Stijnos:
[...] welke? De draden naar de relaus spoelen?[...]

Dat vermoed ik nu ook, maar hoe dan? De probes hangen zoals op de foto. Hoe kan ik mijn meting storings vrij krijgen dan

Wat je nog even kan proberen om het meet resultaat te verbeteren. Is om alle probe kabels vanaf je scope in elkaar te twisten en dan op het laatste moment naar de desbetreffende meet punt gaan.
Daarnaast kan je ook, bijvoorbeeld de blauwe kanaal, de probe tip en de ground pin op de ground aan te sluiten waar hij nu zit. Dan kan je zien als je spoken zit te meten of het signaal daar "echt" staat.

Daarnaast kan je, als dat mogelijk is, ook de ground aansluiting van je probe ook om de tip heen te draaien. Zodat je daar ook zo klien mogelijke lus maakt waar storingen op kunnen komen.

[Bericht gewijzigd door Brandon op donderdag 6 december 2018 22:02:10 (12%)

Arco

Special Member

Scoopkabels valt niks aan te twisten, is coaxiaal... ;)
Daar ligt het trouwens niet aan, er is wat anders grondig mis. Op 1 scoopbeeld zie je de +5v met pulsen groter als +8v/-8v. Dat kan normaal gesproken niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, ik gebruik een stp. Ook zonder netwerkkabel zie ik hetzelfde.
Ik heb mijn probes netjes getwist.
Met 1 probe hangt de tip ook aan ground.
Tot mijn verbazing (nouja, of niet) zie ik op dit kanaal dezelfde verstoring...

Ik ga zowieso even een uitgeklede duur test software maken, om dat even uit te sluiten. Ik vermoed dat ik door of een brakke scope of schijnbaar niet weet hoe ik moet meten op het verkeerde been wordt gebracht..
Ik waardeer jullie hulp tot nu toe in ieder geval!

Op 6 december 2018 22:39:54 schreef Arco:
Scoopkabels valt niks aan te twisten, is coaxiaal... ;)
Daar ligt het trouwens niet aan, er is wat anders grondig mis. Op 1 scoopbeeld zie je de +5v met pulsen groter als +8v/-8v. Dat kan normaal gesproken niet.

Het is inderdaad coaxiaal. Echter, hopelijk gebruik ik de termen correct, wanneer de scoopkabels ver uit elkaar liggen kan er een grotere storing worden opgepikt dan wanneer ze netjes naast elkaar liggen. Wanneer ze namelijk ver uit elkaar liggen, kan er een kleine stroom lopen in de mantel van de kabel. Doordat je een grote lus hebt gemaakt. Dit signaal meet je helaas ook mee met je scoop. Door de kabels netjes bij elkaar te houden kan je dat signaal wat "onderdrukken".

Op 6 december 2018 22:56:35 schreef Stijnos:
Nee, ik gebruik een stp. Ook zonder netwerkkabel zie ik hetzelfde.
Ik heb mijn probes netjes getwist.
Met 1 probe hangt de tip ook aan ground.
Tot mijn verbazing (nouja, of niet) zie ik op dit kanaal dezelfde verstoring...

Ik ga zowieso even een uitgeklede duur test software maken, om dat even uit te sluiten. Ik vermoed dat ik door of een brakke scope of schijnbaar niet weet hoe ik moet meten op het verkeerde been wordt gebracht..
Ik waardeer jullie hulp tot nu toe in ieder geval!

Wanneer je inderdaad het zelfde signaal kan zien op de kanaal waar de probe tip en de ground op de zelfde plek is aansloten. Kan je helaas concluderen dat je meet resultaten niet kloppen. En dat die signalen er niet "echt" staan.

Ik weet niet of dit eerder is aangekaart, maar je zou kunnen proberen om je schakeling vanuit een batterij te voeden. Dan is je schakeling echt zwevend van de randaarde. En dan kan je nog proberen om maar 1 kanaal van je scoop te gebruiken, kijken of dat nog veel uitmaakt.

En als ik het goed begrepen heb, is dit probleem er alleen bij het inschakelen van de relais of ook uitschakelen (heb nog niet alles gelezen)? Anders kan je ook nog even proberen om een vrijloop diode direct over de spoel te zetten van je relais. Dan hou die lus redelijk kort en kan die ook minder gaan "stralen".

zover ik heb constateren, is het vooral bij inschakelen, maar dat is ook het punt dat mijn scope triggert op een single triggering, dus het uitschakelen niet echt nmaar gekeken bewust. Vrijloop diode heb ik over het relais, alleen zijn de aansluitingen van de relais niet echt handig om daar parallel een diode zo kort mogelijk overheen te plaatsen als je de relais straks naast elkaar hebt/wilt plaatsen.

Ik wil nog best proberen de draden te twisten, maar ik weet dat de uiteindelijke opstelling van alle relais de 12V heeft doorgelust en met 1 draad naar mijn print OF naar de meanwell voeding gaat en enkel de draden die naar massa schakelen op mijn print komen. Daar valt weinig aan te twisten.

Ik blijf het vreemd vinden dat de scope die shit oppikt. Het is dan geen top segment scope, maar ook niet de grootste rommel die er te verkrijgen is lijkt me.

Op 6 december 2018 21:40:16 schreef electron920:
Weer even mee gelezen als ik het mag zeggen nog niet echt een strategie.

deels mee eens, maar ik zie ook nog niet echt logische verbanden.
Ik kan wel mijn draden allemaal anders gaan leggen en twisten etc. MAAR als ik deze allemaal loskoppel "MEET"ik in ieder geval geen verschil.

Om hier niet veel verder op te blijven staren, is het misschien handiger om een software versie te maken die periodiek de relais inschakelt en gebruik maakt van de ethernet module, om zo eens te kijken of het probleem er echt nog is en of het dan verbeterd door draden anders te leggen of niet aan te sluiten. MAar in het kader van meten is weten, was dit mijn aanpak tot nu toe.

Wat je ook eventueel kunt proberen om de relais te vervangen door een 115Ω weerstand. Dan kan je in ieder geval wel meten of alle (aanstuur) signalen goed zijn. Zonder dat het al te veel verstoord wordt door je relais.

Lambiek

Special Member

Op 7 december 2018 07:59:49 schreef Stijnos:
Ik wil nog best proberen de draden te twisten, maar ik weet dat de uiteindelijke opstelling van alle relais de 12V heeft doorgelust en met 1 draad naar mijn print OF naar de meanwell voeding gaat en enkel de draden die naar massa schakelen op mijn print komen.

Ik heb vroeger besturingen gemaakt voor pijpsnijmachines, "van die 19 Inch rekken" dat was in het begin analoog allemaal, en later digitaal. Maar daar werd iedere ader paar getwist, als je dat niet deed kon je er op wachten dat het niet goed werkte.

Daar valt weinig aan te twisten.

Dat kun je prima twisten, van iedere relaisspoel twist je het ader paar. De ader paren laat je zo dichtmogelijk tot aan de ULN2803 lopen, daar daar maak je een plus aansluiting, en de schakeldraden sluit je aan op je ULN2803. Je zal het misschien een beetje moeten verbouwen, maar je moet niet zeggen dat het niet kan.

En niet alleen de bedrading van je relais, maar alle bedrading!!!!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
HarmP

Golden Member

Ik zou toch nog eens naar de meting en meetmethode kijken. Ik heb toen ik mijn Rigol scope net had een topic geopend https://www.circuitsonline.net/forum/view/134237/1 omdat ik bij alle metingen grote stoorsignalen oppikte. Uiteindelijk opgelost door te verhuizen....

Op 30 oktober 2016 00:45:17 schreef HarmP:
Hallo,

Dank voor alle feedback.

@blackdog: Ik kan inderdaad allerlei stoorsignalen (o.a. schakelende voedingen en het scherm van de oscilloscoop zelf) meten, maar die zijn in het algemeen continu aanwezig, zoals in jouw plaatjes. Ik zie ook duidelijk 'grote' storingen zoals TL of CV die aan- of uitgaat. Mijn grote probleem is dat ik een storing tot 700mV oppik met alleen de scope....

Ik zie het stoorsignaal nu ook met de meest simpele meting: Probe (10x stand) aansluiten en de meetclip vastmaken aan het 'gnd' calibratiepunt van de scoop (gnd clip aan die kant NIET aangesloten).

Resultaat: het stoorsignaal wordt prachtig opgepikt (meet- en triggerkanaal is Ch4 ivm locatie naast het calibratiepunt). Plaatje is genomen op de benedenverdieping waar ik iets minder last lijk te hebben, op mij werkplek heb ik tot 700 mV gemeten.

Wat ik verder zie:
- Als ik een tweede probe aansluit (alleen aan de BNC kant) zakt het signaal een stuk in (tweede plaatje).
- Vasthouden van de probe (aan het handvat) zorgt er voor dat het stoorsignaal groter wordt.
- Scoop zonder aangesloten probe laat geen rare dingen zien (wil niet eens op de ruis triggeren).
- Aansluiten van de meetpunt op de buitenkant van een BNC geeft het zelfde resultaat als aansluiten op het GND punt.
- Aansluiten van de scoop op een andere (geaarde) groep lijkt geen verschil te maken.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/18234[/url]

eerder deze week nog wat gestoeid.
Een test sw gemaakt die 2x per minuut relais schalet en vervolgens via een http client verbinding het aantal keer schakelen in een database wegschrijft.
Daarmee bleek al dat na 1 of 2x schakelen de arduino geen socket meer kan openen met de W5500 ethernet chip.
Blijkbaar raakt die toch van slag. schakel ik het relais waar later geen 230 op staat. Dus enkel de spoel die schakelt. Dan blijft hij vlekkeloos werken.
Nu heb ik net even nog eens goed naar die ethernet module gekeken, gezien ik ook nog een variant daar van had.
Wat me opviel is dat de 12 polige header van die module een 5V en een 3V heeft. Als ik in het schema kijk is enkel 3V nodig. Als ik naar de foto kijk zie ik dat er ook een spannings regelaar op de module zit. Zoals het nu is aangesloten heb ik dus 2x een lm1117 33 parallel zitten.
Dat lijkt me niet de bedoeling.
Zal vanavond eens proberen om 1 van de 2 weg te halen. Hopelijk bied dat een verbetering :)

EricP

mét CE

Niet om het mes in je <verzin een lichaamsdeel> ff rond te draaien, maar... staat er iets over in de datasheet? Zo ja... oops. Zo nee... misschien vindt de fabrikant het ook wel ff fijn te te horen...

2 van dergelijke regelaars naast elkaar, zou natuurlijk best kunnen verklaren dat de boel gaat oscilleren als er 'iets' de boel ff aanslingert...

Wederom... succes.

Lambiek

Special Member

Op 13 december 2018 14:53:20 schreef Stijnos:
schakel ik het relais waar later geen 230 op staat. Dus enkel de spoel die schakelt. Dan blijft hij vlekkeloos werken.

Wat schakel je er mee als je de 230VAC schakelt, wat is je belasting dan.

Al eens aan een RC combinatie gedacht, die zet je over je relais contact.

Zoals het nu is aangesloten heb ik dus 2x een lm1117 33 parallel zitten. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.