Gaat 4K wel zoveel mooier beeld opleveren.

Momenteel is 4K tv in opkomst, terwijl HD tv nog steeds niet volop benut word. Er worden zoveel mogelijk zenders op transponder/ kanaal gegooid om kosten te besparen. De kwaliteit van de zenders komt dat niet ten goede.
Ik zie het zelfde gebeuren met 4K. Worden we weer voor lapje gehouden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 december 2018 13:56:06 schreef Thehof:
Momenteel is 4K tv in opkomst, terwijl HD tv nog steeds niet volop benut word. Er worden zoveel mogelijk zenders op transponder/ kanaal gegooid om kosten te besparen. De kwaliteit van de zenders komt dat niet ten goede.
Ik zie het zelfde gebeuren met 4K. Worden we weer voor lapje gehouden.

Je houd alleen jezelf voor het lapje.
Een hogere resolutie geeft een scherper beeld op een grotere TV, maar bij een grotere TV moet je er verder van af zitten.
Mag jij het effect bepalen....
En het heeft alleen maar zin als het op een hogere resolutie opgenomen is.......
De kwaliteit van de programmas wordt er echter niet beter van.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat heeft het een met het ander te maken? Dat de tv maatschappij geen 4k uitzend kun je toch niet op je tv afschuiven?

Wil je je tv ten volste benutten dien je ook een bron aansluiten die dat levert
En zijn genoeg films en diensten die volwaardig 4k leveren

Zelfde als een auto aanschaffen die 200 kan terwijl je overal maar 130 rijdt

Erger vind ik beeld wat '4k' genoemd wordt, maar eigenlijk digitaal opgeschaald 1080 is, dat ruikt half naar oplichting

Arco

Special Member

HD zenders zijn nu nog vaak (meestal) van bedroevende kwaliteit (vaak gewoon SD of iets beter wat HD wordt uitgezonden...)
Daarbij ga je 4K (8K hoor je ook al) alleen benutten bij een relatief groot scherm (50" of groter) en dan moet je er ook nog dicht op gaan zitten <3 mtr)
Anders zie je geen verschil. (aangenomen dat beide HD en 4K in 'native' format worden uitgezonden)

Bij tv-via-de-kabel ben je ook nog afhankelijk van de bandbreedte die de kabelaar per zender wil gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 7 december 2018 14:12:37 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Het aanbod van TV programma's is dermate abominabel, dat ik er geen euro aan zal uitgeven , aan een nieuwe tv..
Net zoals het geluid bij sommige radiostations..
Sommige ATV amateurs hebben een beter beeld dan de omroep.. >:)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 7 december 2018 15:09:04 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Analoge radiozenders via de kabel zijn al jaren beroerd. (veel verschil in sterkte per zender, storing, soms werkt RDS niet,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bjokal

Golden Member

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Mijn zoon heeft een 4k Samsung en ik ben zeker dat mijn volgende ook een 4k zal zijn wat ze ook mogen beweren.
Volgens mij hebben die 4k's een betere beeldverwerking.
Je moet natuurlijk niet de goedkoopste kopen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Als je een echt goede HD opname ziet (liefst via DVD of satelliet, dan heb je fatsoenlijke bandbreedte), dan is dat echt fantastisch mooi.
Ik denk niet dat 4K daar voor normale gebruikers iets aan toevoegt.
Zoals ik eerder al eens meldde: HD via satelliet is vele malen gedetailleerder als via de (in mijn geval:kpn) kabel.

Er is een tijd lang continu een demo afgespeeld op Eins Festival HD van zo'n 5 minuten, was echt adembenemend mooi.
('normale' HD uitzendingen komen daar niet eens bij in de buurt...)
O.a. van een sneeuwpiste; je kon echt ieder sneeuwvlokje bijna apart zien. En van stokstaartjes, je kon echt ieder haartje apart zien.. ;)

Zo'n goede kwaliteit heb ik verder eigenlijk nog nooit gezien in een reguliere HD uitzending...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er niet zo'n behoefte aan. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van het programma. Ik kijk zelf nooit meer kabel TV.
Ziggo levert ook niet echt een mooi digitaal HD signaal. Ik weet hoe mooi het kan zijn maar het mist altijd 'glans' bij wijze van spreken.

Het is wel erg leuk als je 'ns foto's bekijkt. Met 4k kom je eindelijk een beetje in de buurt van de kwaliteit van een goeie dia. Strikt genomen ben je er niet (de resolutie op diafilm is nog een orde van grootte groter) maar in de praktijk is het verschil tussen een digitale foto weergeven op een grote TV, en het projecteren van een dia, tamelijk klein geworden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Blue Sky

Cableguy

Ik heb sinds kort een Panasonic Oled 4K tv. Op youtube staan veel 4K video's en dat levert echt mooie plaatjes op. Ook de Gopro 4K video's zijn zeer fraai op deze tv.

Op de satelliet zijn ook een aantal ultra HD zenders actief en ook die zijn prima maar dat is geen echt 4K. Overigens zijn de satelliet (ingebouwde DVB-S2 tuner) beelden heel mooi op deze tv. Panasonic heeft een goede scaler ingebouwd waardoor je geen artefacts ziet. Zelfs de beelden van de KPN box zijn goed.

Waar rook is, is stroom

Tja, je kunt wel zeggen ik heb het niet nodig enz. enz.

Maar ik kocht eind 2015* een Samsung 43" UltraHD (4K) triple tuner smart TV voor €444. Voor een gewone full HD (1080) moest ik meer betalen. Dus waarom zou je daar nog voor kiezen?

* De prijzen zijn inmiddels natuurlijk nog verder gezakt, maar de verschillen blijven klein en als je bereid bent op een aanbieding te wachten krijg je bijna altijd 4K voor de prijs (of minder dan) van een verder vergelijkbare full HD TV.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Wellicht de repareerbaarheid. Sommige Samsungs zitten heel vervelend geklikt en andere zijn zelfs verlijmd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De meeste tv's tenminste mijn Philips tv heeft een automatische 4k upscale optie en dat is te zien ook. Soms is dat ook een nadeel want in close ups van gezichten is te zien dat het met de visagie niet helemaal goed is gegaan en dat ene adertje of haartje nog net te zien is. Ik ben fan van two and a half men en in de oudere afleveringen valt het me op dat die mooie witte muren nodig eens een keer gestuct mogen worden want je ziet de oneffenheden. In vergelijking met mijn vorige HD tv is het beeld veel scherper en is een 4K tv zeker aan te raden maar de beeldkwaliteit staat en valt met de aangesloten rand apparatuur. Daarbij ben ik wars van allerlei decoders en heb voor beide tv's CI+ kaarten van Ziggo en dat voorkomt een boel ergernis.

Wat mij enorm opvalt dat een hoop programma's IDD niet op full HD worden uitgezonden, maar in geupscaled beeldformaat. Bij de oosterburen word er veel meer mee gedaan, zelfs op free to air kanalen via de schotel zijn echt full HD, waarom bij ons niet alles??

Maarja, heb je een smart TV en ga je joetjoep kijken in resolutie van een oude BB TV...

Een DSL verbinding van zeg 40 Mb is net voldoende om tv te kunnen kijken dus hoef je er weinig van te verwachten. Als je dan ook nog youtube filmpjes gaat bekijken blijft er van de 40 Mb niets meer over.

Op 7 december 2018 18:41:55 schreef smd:

Maarja, heb je een smart TV en ga je joetjoep kijken in resolutie van een oude BB TV...

Jij kijkt duidelijk geen youtube. Ik denk dat van al het nieuwe materiaal 10 a 20% inmiddels 4k of 8k resolutie is, en de standaard is nu 1080p.

De kwaliteit is ongelooflijk veel verbeterd in de loop der jaren.
De mensen met miljoenenpublieken hebben camera's die kunnen wedijveren met wat men bij de omroep gebruikt, en zorgen ook voor goed licht enzovoorts.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 7 december 2018 19:48:48 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het staat en valt met de internet verbinding.

Hallo,wat is nu eigenlijk het nieuwste op tv gebied,ik heb ook al gehoord van microled,wat is verschil met oled,4k en 8k al van gehoord,ik heb mijn kelder opgeruimd stond vol met lcd.En ook nog plasma,ik had vanalles liggen heb veel ook kunnen herstellen,wil mischien met iets nieuw beginnen.Als daar nog iets aan te herstellen valt,anders niet.Zijn ze van plan om uit te zenden in 4 of 8 k of wat is de bedoeling wie kan me daar is een duidelijke uitleg over geven.En wat is ziggo.

Thevel

Golden Member

En wat is ziggo.

Ziggo is een Nederlandse aanbieder van kabeltelevisie, internet en mobiele telefonie.

Op 7 december 2018 15:39:44 schreef MGP:
Volgens mij hebben die 4k's een betere beeldverwerking.

Dat was mijn gedachte toen ik een 4K Panasonic camera kocht terwijl ik alleen (tot nu toe) in 1080 opneem. Nog geen spijt van gehad.

Bij ons is dat telenet,proximus,orange,mobistar.jim tv,kabeltelivisie,mobiele telefoon,internet.

GJ_

Moderator

Op 7 december 2018 19:47:34 schreef Ledlover:
[...]
Jij kijkt duidelijk geen youtube. Ik denk dat van al het nieuwe materiaal 10 a 20% inmiddels 4k of 8k resolutie is, en de standaard is nu 1080p.

Zelfde bij Vimeo. En meer mooie films.

Op 7 december 2018 17:28:33 schreef maartenbakker:
Wellicht de repareerbaarheid. Sommige Samsungs zitten heel vervelend geklikt en andere zijn zelfs verlijmd.

Dat is een argument om voor een bepaalde TV te kiezen, maar ik denk dat dat losstaat van wel-of-niet 4K. Althans, er zal een correlatie zijn tussen modernere TV's en daarmee samenhangende kostenbesparende productiemethoden, dus een oude TV zonder 4K zal waarschijnlijk gewoon schroeven hebben. Maar als je nu een nieuw model TV koopt die geen 4K doet, kun je eveneens een verlijmd toestel treffen; dat is niet voorbehouden aan 4K.

Op 7 december 2018 18:41:55 schreef smd:
Maarja, heb je een smart TV en ga je joetjoep kijken in resolutie van een oude BB TV...

Youtube (en Vimeo) zijn nou juist de bronnen waar je wél haarscherpe 4K content tegenkomt.

Op 7 december 2018 20:18:59 schreef ronny530:
Het staat en valt met de internet verbinding.

Tja, als je niet genoeg bandbreedte hebt dan houdt het op, maar een 4K stream doet meestal zo'n 25Mbps, dus zit daar zelfs met het kleinste abonnement van bijvoorbeeld Ziggo (40Mbps) al niet de bottleneck.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Bij 65Mbps (kpn) is voor HD 7.5Mbit bandbreedte vast. (dus veel minder als bij bijv. satelliet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com