Veiligheid van goedkope chinese relais

RAAF12

Golden Member

Op 7 december 2018 15:22:19 schreef Brainbox:
[...]
Ik mag aannemen dat ze daar pas achter kwamen nadat het huis was afgebrand?
Als een >1500W verwarmingselement niet meer voldoende verwarmt dan valt een aanzienlijk deel van het vermogen over de contacten van de WCD.

Probeer het zelf eens en buig contacten wat uit. Het gaat niet branden, contacten worden warm. Verder nix ad hand. Eerst gaat de trommel wat draaien om de was te verdelen. Daarna moet de verwarming aangaan, maar dat deed ie niet.

ps. Voor low level signalen zijn mercury wetted reed contacten ideaal, gaan een mensenleven mee en schakelen heel snel. Beetje duur nieuw, maar volop te vinden in ouwe telefooncentrales.

Wij gebruiken bij relais een rigoreuze test methode, we doen ze aan een timer en laten ze schakelen onder last tot boven het aantal schakelingen van de datasheet.
Elke 3 seconden schakelen, dan gaan er heel wat schakeloperaties in een werkweek.
Laat ze gerust lopen tot 100k of meer, dan zie je vanzelf of ze uitvallen.

@SMD,
Geen probleem laat het maar weten, ik kan er zo een paar opsturen.

[Bericht gewijzigd door walkura op vrijdag 7 december 2018 19:26:35 (11%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Songle is een joint venture met een buitenlandse relaisfabrikant. Weet iemand welke fabrikant?

Doorgaans worden zulke constructies gebruikt door buitenlandse bedrijven om voet aan de grond te krijgen op de Chinese markt en toegang tot goedkope productiemogelijkheden. De kwaliteit hoeft niet onder te doen voor de originele onderdelen van de buitenlandse partner.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 7 december 2018 00:43:17 schreef DeTijdTikt:
@Kruimel, ik ben erg benieuwd naar de schakeling die voor het relais zit, dit zou het allemaal wat betrouwbaarder kunnen maken.

De tekening van LetterHenk is wel een vrij nauwkeurige weergave van hoe het getoond werd. Een beetje elco en je relais trekt betrouwbaar in, en de weerstand bepaalt de 'steady-state' spanning/stroom. Kan warmte schelen in het relais langere tijd ingeschakeld is. Het zou bij een fatsoenlijk relais niet nodig moeten zijn, maar het is een bruikbare methode bij alle relais.

Persoonlijk ben ik niet zo achterdochtig jegens Chinese relais, ze werken over het algemeen wel, maar als ik zou kunnen kiezen zou ik een goedkoop relais kopen bij een bekende distributeur. Farnell en consorten verkopen ook veel in China gemaakte producten, en als het daar vandaan komt is bijvoorbeeld een UL markering toch wat beter te vertrouwen. Directe import is gewoon dom als je een product wil doorverkopen, want dan zit je met de gebakken peren als opeens blijkt dat de tweede batch relais uit de 'reject' bak is gekomen. Is het product zo prijsgevoelig dat je nu om de <€1,5 per product die je hier redelijkerwijs op kan besparen moeilijk moet doen?