Gevaar lasers

Arco

Special Member

Direct erin kijken hoeft niet eens, bij klasse 3/4 kan het al gevaarlijk zijn als je op een muur schijnt, en dan lang naar die plek op de muur kijkt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Overigens blijkt uit de advertentie van de webshop, dat de aanbieders de ballen verstand hebben van elektronica (en ook van taal):
"Beschrijving
6mm laser diode met een golflengte van 650nm (rood). Deze diode genereerd een laser van ongeveer 5mW. Met een voltage drop van 3V en een maximumstroom van 25mA is het verstandig deze module bij 5V parallel te zetten met een weerstand van 82 ohm."

Uit oogpunt van absolute veiligheid kan de weerstand van 82 Ohm dan nog beter een stevige kortsluitdraad zijn.

Anoniem

Oeioei een dt fout in de advertentie!!
Geen enkele COer die dààr ooit nog wat koopt. ;-)

Op 7 december 2018 12:52:00 schreef Arco:
Direct erin kijken hoeft niet eens, bij klasse 3/4 kan het al gevaarlijk zijn als je op een muur schijnt, en dan lang naar die plek op de muur kijkt.

De hoeveelheid licht op een klein plekkie kan ENORM zijn. Voor "direct inkijken" wordt een limiet van 1mW gehanteerd. Een bundel die begon als 600W kan na 1 of 2 keer stuiteren nog best RUIM equivalent aan > 1mW zijn. Kortom: Met grotere vermogens goed uitkijken. Gewoon zorgen dat de beam niet buiten het werkgebied kan komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Op 7 december 2018 12:52:00 schreef Arco:
Direct erin kijken hoeft niet eens, bij klasse 3/4 kan het al gevaarlijk zijn als je op een muur schijnt, en dan lang naar die plek op de muur kijkt.

Gevaar door reflectie hangt ook af van de golflengte van de laser.

Ik heb nog (oude) CO2-lasers gezien waar de klant met de deuren open mee aan het snijden was. Deurcontact was overbrugd omdat het kapot was of gewoon omdat de klant dat handig vond, redelijk gestoord..

Met een solidstate laser moet zoiets niet proberen, die moeten volledig afgeschermd zijn om de strooistraling binnen de werkruimte te houden.

Op 7 december 2018 19:36:56 schreef evelo:
Ik heb nog (oude) CO2-lasers gezien waar de klant met de deuren open mee aan het snijden was.

En dan moet je je realiseren dat CO2 lasers infrarood zijn. Je kan het met geen mogelijkheid zien totdat het te laat is.

Wat eea relatief veiliger maakt, is dat zo'n laserbundel vaak iets van 1cm diameter heeft, maar wel ERG parallel is. Met 1 lensje kan je dan de bundel tot 100 µm concentreren en super fijn snijden. Als die lens een brandpuntsafstand van 100mm heeft, dan is de bundel 100mm NA het normale werkvlak weer ongeveer 1cm. Hmm. Ik kom op rond de 2.4m voordat het stralingsniveau onder de 1W/cm2 komt. Toch nog wel een eind. Ik heb met m'n smoel in een 600W laserbundel gehangen. ("Domme kut, nooit meer doen he!"). De brandpuntsafstand was kennelijk korter dan die 100mm, want ik zat niet veel verder dan 60cm van het werkvlak af.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

In mijn herinnering is de straaldiameter zo'n 25mm. En de energiedichtheid is ook niet gelijkmatig verdeelt over de doorsnede van de straal, hangt af van de soort laser.

Je moet de straal wel zoveel mogelijk symetrisch afregelen anders krijg je een varierende snede ifv de richting waarin je snijd.

Dit kon je controleren door een stukje plexiglas te monteren in de straalgang en daar +/- 1 seconde op te schieten met de laser. Dan had je een soort van 3D beeld van de vorm van de laserstraal.

Sommige lasers hadden de hoogste energiedichtheid in het center, andere hadden een concentrische cirkel waar de energie hoger was dan in het center. Dit was om de energie meer gelijkmatig te verdelen, meestal bij lasers vanaf 5kW anders vonden de (watergekoelde) spiegels dit niet zo leuk.

Mijn vroegere chef heeft ooit eens een fractie van een seconde de straal van een 5kW laser op zijn vingers gekregen en er dan een foto van genomen, was geen mooi zicht. Maar het is wel mooi genezen, je hebt geen vuil in de wonde.

Ik kwam zojuist dit filmpje tegen.
Op het eind is goed zichtbaar dat de laser-straal gewoon open-en-bloot door de ruimte gaat: Je ziet zo nu en dan een stofje in de bundel komen en verbranden..... Levensgevaarlijk!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Ja, in dat filmpje hebben ze gewoon alle afschermingen verwijderd, lijkt mij een gevalletje stoerdoenerij te zijn.

Zelfs de resonator staat open.

Meer dan 500W zal het wel niet zijn want ze zijn gewoon houten plankjes aan het snijden.

Met een 5kW laser die goed op punt staat snij je door 25mm dik inox aan +/- 1m/min

Anoniem

Het gaat hier wel niet over supersnijmachines, maar om een laserpointertje van enkele mW.
De TS heeft overigens nog steds niet vermeld of zijn "kleine" een peuter is, of een flinke adolescent. Dat vind ik wel cruciaal om het gebruik al of niet te tolereren.