Paneelmeters

Kan een digitale voltmeter ( in de CO voeding) ook dienen als Ampèremeter. Ik heb problemen met de metertjes van Conrad, welke maar 195 einde uitslag gaan (reeds 3 stuk gekregen) daarom was ik aan't kijken bij Alieexpress voor twee metertjes met gelijke inbouwmaten en model, welke zonder verdere aanpassingen gaan van 0 tot 30V en van 0 tot 10 A. Grootte ongeveer 46/23 mm.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Dergelijke voltmeters zijn mij bekend, ze hebben een meetbereik tot 200mV en dienen gebruikt te worden met een shuntweerstand. Daarvoor zul je even verder moeten kijken welke shunt en meetbereik je nodig hebt, eventueel kun je wellicht zelf een shuntweerstand samen stellen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Eigenlijk moet elk type paneelmeter kunnen werken, zolang ze maar gevoelig genoeg zijn en (bij de meeste types) galvanisch gescheiden gevoed worden.

Chinese meters heb ik nog geen goede van kunnen vinden, niet bruikbaar voor een labvoeding in ieder geval.

(of ze wijken flink af, vooral onderin. Of ze zijn traaaaaaag, en dat helpt niet echt als je je voeding op 12V wilt zetten)

een juiste spanningsdeler maken en gescheiden voedingspanning voor de dpm maken helpt doorgaans ook. soms wat c's toevoegen op de ingang om met bijv aanzetten te voorkomen dat het display uit range gaat op V of A bereik, dat nekt ze op den duur ook. stroom ook meten in de - van de voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Ik schreef al dat een gescheiden voeding (meestal) een must is, of je moet heel goed weten hoe de dpm's intern werken.

Meten in de min is onzin, zeker bij de CO voeding, want daar heb je een shunt in de + waar je rechtstreeks een meter overheen kunt zetten.

In mijn originele bouw, had ik ook een regelbare zener ingebouwd, welke een relais doet schakelen op ongeveer 19,5V ( ontwerp uit C.O.). Dit relais schakelt dan de gevoeligheid en de komma van het metertje. Hiervoor had ik(na een kapot metertje) een derde voeding nodig, waarvan de min gemeenschappelijk was met die van de te meten spanning, wat mij nog een metertje koste.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ik heb een optelsommetje gemaakt van nodige aparte voedingen in de CO voeding.
Twee trafo's (2x 12V 100 VA) als hoofdvoeding.
1 voeding voor +5V en -5V van de voedingsprint.
1 voeding voor 9V Voltmeter.
1 voeding voor 9V Ampèremeter.
1 voeding voor verlichting Ampèremeter 12V.
1 voeding voor verlichting Voltmeter 12V.
1 voeding voor + /- versterking ampèremeter signaal
1 voeding voor automatische omschakeling voltmeter.
1 voeding voor automatische omschakeling ampèremeter.

Wat moet en wat kan gemeenschappelijk om te vermijden dat ik nog een digitaal metertje voltcraft naar de **** stuur?
Voor en wat ouder onderwerp toch graag een antwoord a.u.b.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
RAAF12

Golden Member

Op 12 december 2018 16:32:38 schreef Opabob:
Ik heb een optelsommetje gemaakt van nodige aparte voedingen in de CO voeding.
Twee trafo's (2x 12V 100 VA) als hoofdvoeding.

Of een trafo 24V met middenaftakking.

1 voeding voor +5V en -5V van de voedingsprint.

Op een rinkerntrafo kan je makkelijk zelf wat extra wikkelingen maken. Zolang er wikkelruimte over op de grote ringkerntrafo kan je blijven bijwikkelen met dun draad. Dat is simpel en kan je geen fouten maken door de galvanische scheiding. Heb je nog een trafo liggen met EI blik is de secundaire te verwijderen en kan je alle benodigde wikkelingen erop leggen. Moet je wel weer wikkeldraad hebben. Zo zijn er vele wegen te bewandelen. Ik zou geen potentiële stoorzenders aka AC/DC switchers in een lineaire voeding zetten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Blackdog zijn Chinees lijstje kan je nemen als referentie. Voor de prijs zijn daar heel nette zaken bij. Vooral de middelste kan me charmeren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 12 december 2018 17:16:56 schreef buckfast_beekeeper:
Blackdog zijn Chinees lijstje kan je nemen als referentie. Voor de prijs zijn daar heel nette zaken bij. Vooral de middelste kan me charmeren.

Even off topic : Is het een idee en mogelijk om bovenstaand lijstje en eventueel meer van die info topics onder te brengen bij "navigatie artikelen" ?
Lijkt me sneller terug te vinden dan.