buck converter 3000V naar 12 V

Een patent uit 2001 verloopt over 2 jaar, dus die "uitvinder" mag wel opschieten dan!

@Lambiek: Wat voor product was dat?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 7 december 2018 19:04:53 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Op 7 december 2018 11:24:56 schreef patdet:
Waarom steekt iemand met zo een palmares dan geld in zoveel patenten.
Patenten in America zijn héél duur. Bovendien zijn de toestellen
gedemonstreerd voor publiek en mochten de aanwezige ingenieurs zelf meten met hun eigen apparatuur. Lees de Moray en lees Hendershot.
Beiden zijn bewezen door de vele rapporten en getuigenissen van honderden personen waaronder gezagdragers en uitgetest door onafhankelijke experten. Maar dit was niet mijn vraag. Mijn vraag is hoe breng ik pulserende gelijkstroom 3000V naar 230 wisselstroom 50Hz zonder al te grote omwegen

Had ik het niet voorspeld dat je verblind door die onzin onze antwoorden gewoon naast je neer ging leggen en als een kip zonder kop gewoon je zin proberen door te drijven?
Maar als je ons toch niet gelooft, waarom denk je dan dat we een oplossing zouden kunnen bedenken? Vraag het gewoon aan je idool, die zal het wel weten. :-)
Ik zie enkele oplossingen voor je probleem: een draaiende omvormer, dus een dc motor op 3000V gekoppeld aan een generatortje met een gelijkrichter erachter. De kans dat je die op de kop kunt tikken is zo goed als nul.

Anders moet je een statische omvormer maken die de 3kV dc omzet in een wisselspanning en omlaag transformeert.
Maar waarom moet je dan van 3000Vdc naar 12Vdc en dan terug naar 230Vac?
Je kunt beter een omvormer maken die de 3000Vdc direct naar 230Vac omzet.
Ik zou een chopper maken met thyristoren en daarmee een neontransfo invers voeden. Die hebben 2x 3000V aan de ene en 230V aan de andere zijde.
Een bruikbare oplossing zie ik in de bouw van een elektrostatische motor. Dus een plexi schijf op een as met een aantal alufolie vakken erop die tussen twee metalen platen draait.
Zoek daar eens naar, dat ligt meer in de lijn van het exotische studentenexperiment waar je mee bezig bent..

Lambiek

Special Member

Op 7 december 2018 18:56:07 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: Wat voor product was dat?

Visgeneratoren, één van 4kW 300V en een draagbare van 150W 200V. Er zijn er al aardig wat van verkocht inmiddels.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 december 2018 20:10:26 schreef grotedikken:
Ik zie enkele oplossingen voor je probleem: een draaiende omvormer, dus een dc motor op 3000V gekoppeld aan een generatortje met een gelijkrichter erachter. De kans dat je die op de kop kunt tikken is zo goed als nul.

Nou, zo klein is die kans niet. In Belgische treinen zitten zulke omvormers. Maken van de 3000VDC bovenleidingspanning 230V wisselspanning, o.a voor de verlichting. In nieuwere treinen zal dat een statische omvormer zijn.

Anoniem

Ja, waarom niet. Ze pikken wel honderd kilo koperkabel van de bovenleiding, waarom geen omvormer van een halve ton?
Patdet zal wel een extra versteviging aan zijn experimenteertafeltje moeten aanbrengen ;)

Nu snap ik waarom die omvormers daar inzitten, zo kunnen de treinen op gratis energie rijden. Wie zei ook al weer dat het management van de spoorwegen op niks trok?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 8 december 2018 00:19:08 (29%)

eSe

Honourable Member

En dan heb ik het nog niet eens over Octrooi gehad, is ook niet te betalen.

Euh...Octrooi en patent zijn hetzelfde. Het eerste is de nederlandse term het tweede engels/duits.

En het is inderdaad duur, zeker als je het in meerdere landen of wereldwijd wil vastleggen.

Ik heb hier nog een boekje liggen over octrooien(patenten), wat, hoe en hoeveel het kost. Maar dat zal allang niet meer relevant zijn, is van de jaren '80 van vorige eeuw.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 7 december 2018 18:56:07 schreef SparkyGSX:
Een patent uit 2001 verloopt over 2 jaar, dus die "uitvinder" mag wel opschieten dan!

Een patent verloopt niet alleen, het moet ook geëffectueerd worden. Dat wil zeggen dat de patenthouder zijn uitvinding binnen afzienbare tijd (ik dacht 3 of 4 jaar) in produktie moet nemen. Heb ik bij dit "apparaat" niet zien gebeuren. Misschien als het patent verlopen is zullen andere fabrikanten zich er op storten? Hahahahaha.

Lambiek

Special Member

Op 8 december 2018 01:00:44 schreef eSe:
Euh...Octrooi en patent zijn hetzelfde. Het eerste is de nederlandse term het tweede engels/duits.

Ja, natuurlijk stom van me.

En het is inderdaad duur, zeker als je het in meerdere landen of wereldwijd wil vastleggen.

Ik moest toen wereldwijd hebben, er zijn ook apparaten naar Tahiti gegaan, met name de draagbare.

Ik heb hier nog een boekje liggen over octrooien(patenten), wat, hoe en hoeveel het kost. Maar dat zal allang niet meer relevant zijn, is van de jaren '80 van vorige eeuw.

Wat waren de prijzen toen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Patent ligt wel makkelijker in de mond dan octrooi.

De telefoon is ooit door Bell gepatenteerd. Maar is ie dan ook geoctrooid, of geoctrooidiseerd? :-)

Even on-topic. Als die luchtverkoper echt een patent op zijn energie-uit-het-niets machine heeft, moet voor het verkrijgen ervan de werking dan niet bewezen worden?
Wat hier toch wel moeilijk ligt?

Op 8 december 2018 11:40:21 schreef Lambiek:
Wat waren de prijzen toen?

20-50k initieel en dan iets van 10k per jaar om te "onderhouden". Als ik het me goed herinner. Guldens natuurlijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Oké, dan is dat niet heel veel veranderd. Behalve dat het nu Euro's zijn geworden. Het is en blijft belachelijk duur. Voor mij had het toen +/- 23000,- Euro geweest. Dat is wel met de instandhouding van +/- 20 jaar erbij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2018 09:08:04 schreef KlaasZ:
[...]Een patent verloopt niet alleen, het moet ook geëffectueerd worden. Dat wil zeggen dat de patenthouder zijn uitvinding binnen afzienbare tijd (ik dacht 3 of 4 jaar) in produktie moet nemen. Heb ik bij dit "apparaat" niet zien gebeuren. Misschien als het patent verlopen is zullen andere fabrikanten zich er op storten? Hahahahaha.

Er is nog wel 1 nut aan een verlopen patent: een ander kan er niet nogmaals patent op krijgen. De vinding is dan public domain. Niet dat dat veel uitmaakt als het niet (re)produceerbaar is, maar toch.

Op 8 december 2018 12:05:08 schreef grotedikken:

Even on-topic. Als die luchtverkoper echt een patent op zijn energie-uit-het-niets machine heeft, moet voor het verkrijgen ervan de werking dan niet bewezen worden?
Wat hier toch wel moeilijk ligt?

De vinding hoeft alleen maar uniek en innovatief te zijn. Je moet ook patent kunnen aanvragen op iets dat je bedacht hebt maar dat nog niet productierijp is. In de praktijk kan dat betekenen dat iemand al zijn spaargeld in en patent steekt waar hij onmogelijk ooit iets aan kan verdienen. Nouja, in deze tak van 'free energy' zag je altijd veel handel van mensen die voor een paar tientjes ontwerpen verkopen. Dat zal daar wel mee te maken hebben. Met de komst van het internet lijkt me dat minder rendabel geworden.

P.S. Nou noemt iedereen het 'energie uit het niets', maar we worden natuurlijk wel omringd door energie en potentiële energie dus het is niet uit het niets. Het probleem zit hem erin dat de meeste manieren van aftappen die zo nu en dan opduiken, strijdig zijn met natuurwetten of een negatief rendement hebben. Ik noemde niet voor niets de warmtepomp als referentie, omdat deze energie aan zijn omgeving onttrekt en verplaatst. Wel op basis van oude en bewezen natuurkunde. Net als trouwens de vlieger van Benjamin Franklin, en in enige mate de meeste alternatieve energiebronnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 8 december 2018 12:41:00 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Maar nog wat verder terug on topic... Ik zie in die link nergens een noodzaak om naar 12V of van 12V naar 230V te gaan. Waar komt dat vandaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

voor mij onbegrijpelijk dat een warmtepomp als iets nieuws verkocht wordt, elke koelkast / airco / vriezer is een warmte pomp.

alles wat ik maak, kan beter.

Het verschil zal wel zitten in het vermogen en in het feit dat warmtepompen in woningen nog maar weinig voorkomen.
In het kantoor waar ik het laatst heb gewerkt stond een warmtepomp op het dak. Kon zowel verwarmen als koelen, en bij lage buitentemperatuur werd hij bijgestookt met gas.

Op 8 december 2018 12:43:09 schreef maartenbakker:
Maar nog wat verder terug on topic... Ik zie in die link nergens een noodzaak om naar 12V of van 12V naar 230V te gaan. Waar komt dat vandaan?

Gewoon, 12V is een "handige spanning" en de 12V-> 230V converters zijn commercieel verkrijgbaar.
Dat denk ik tenmiste wat er achter zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2018 12:47:23 schreef hex173:
voor mij onbegrijpelijk dat een warmtepomp als iets nieuws verkocht wordt, elke koelkast / airco / vriezer is een warmte pomp.

Die haalde ik erbij als oud en bekend voorbeeld van een apparaat dat met een redelijk rendement energie onttrekt aan zijn omgeving of verplaatst zo je wilt. Natuurlijk is het een oud principe en wordt het op dit moment door de milieulobby gehypt. Mijn insteek was dat veel schimmige 'gratis energie' principes enigszins vergelijkbare claims maken van het onttrekken van energie aan de omgeving, alleen dan vaak op een manier die niet reproduceerbaar is of strijdig met de werking van de gebruikte onderdelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 8 december 2018 15:00:58 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 december 2018 12:47:23 schreef hex173:
voor mij onbegrijpelijk dat een warmtepomp als iets nieuws verkocht wordt, elke koelkast / airco / vriezer is een warmte pomp.

Een warmtepomp is niet nieuw. Een goedkope warmtepomp wel. Het innovatieve moet komen uit de materiaal- en productiekosten en uit het verhogen van het rendement.

eSe

Honourable Member

Nog even off-topic.

@Lambiek, hierbij een foto van het blad met de kosten voor octrooiaanvragen geldig op 1 januari 1987 in Nederland en Belgie.

Het boekje heet "Octrooien" uit de serie "De Bedrijfsbibliotheek 2" van Kluwer rechtswetenschappen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
benleentje

Golden Member

van het onttrekken van energie aan de omgeving,

Meest mooie voorbeeld daarvan is toch een zonnecel. Je legt hem ergens neer onder de zon. En uit het niets heb je ineens energie :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Op 8 december 2018 14:03:50 schreef rew:
[...]Gewoon, 12V is een "handige spanning" en de 12V-> 230V converters zijn commercieel verkrijgbaar.
Dat denk ik tenmiste wat er achter zit.

Tja om dan vervolgens te gaan zeuren over rendement :(

Slotje, dit gaat nergens meer over ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je kunt in de VS ook een provisional filing van een patent doen. Dat kost maar +/-800 euro en duurt 1 jaar.
Een voordeel van een dergelijk patent kan zijn dat je concurrent het daarna tenminste niet ook nog eens kan patenteren.

Het onderhouden van een patent als kleine onderneming tegen een grote kwaadwillende concurrent is ondoenlijk. Als de concurrent gaat zeuren moet je inlichtingen omtrent het patent geven. Dat kost je al snel duizenden euro's. Rechtzaken zijn nog erger. Met een beetje pech is zo'n patent alleen maar een stok van de concurrent om je mee te slaan. Alleen met grote investeerders achter je kun je iets met een patent. Anders kun je je eigenlijk alleen laten opkopen. Grote concurrent zal namelijk wel graag je ervaring inkopen...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Anoniem

Op 8 december 2018 12:20:53 schreef maartenbakker:
[...]Er is nog wel 1 nut aan een verlopen patent: een ander kan er niet nogmaals patent op krijgen. De vinding is dan public domain. Niet dat dat veel uitmaakt als het niet (re)produceerbaar is, maar toch.
[...]De vinding hoeft alleen maar uniek en innovatief te zijn. Je moet ook patent kunnen aanvragen op iets dat je bedacht hebt maar dat nog niet productierijp is. In de praktijk kan dat betekenen dat iemand al zijn spaargeld in en patent steekt waar hij onmogelijk ooit iets aan kan verdienen. Nouja, in deze tak van 'free energy' zag je altijd veel handel van mensen die voor een paar tientjes ontwerpen verkopen. Dat zal daar wel mee te maken hebben. Met de komst van het internet lijkt me dat minder rendabel geworden.

Je vergeet daarbij makkelijksheidshalve de derde voorwaarde voor het octrooi: "het moet industrieel toepasbaar zijn".
Daarmee bedoelt men dat het niet louter een idee mag zijn, maar moet kunnen gebouwd worden en moet kunnen werken.

Het lijkt dus duidelijk dat het apparaat dat door die charlatan beschreven wordt volgens de huidige opvattingen niet kàn gebouwd worden zodat het voldoet aan deze voorwaarde, omdat het volgens huidige inzichten niet kan werken. Volgens mij kan er dan ook geen octrooi op verleend worden.
Het is gewoon gebakken lucht, bedoeld om studenten voor de gek te houden, of erger, om naieve sponsors geld af te troggelen.

Lambiek

Special Member

Op 8 december 2018 17:34:56 schreef eSe:
@Lambiek, hierbij een foto van het blad met de kosten voor octrooiaanvragen geldig op 1 januari 1987 in Nederland en Belgie.

Wel leuk om die prijzen van toen nog eens te zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 december 2018 14:19:53 schreef grotedikken:
maar moet kunnen gebouwd worden en moet kunnen werken.

Maar dat "kunnen werken", dat kan een octrooibureau niet inschatten.

Stel het is 1938 (*) en jij bedenkt dat het princiepe "straalmotor" wel eens zou kunnen werken. Dan kan je een patent aanvragen nog voorat je de hele ontwikkeling hebt doorlopen waarbij er nog diverse "materiaalkundige" problemen opgelost moeten worden.

Het lijkt dus duidelijk dat het apparaat dat door die charlatan beschreven wordt volgens de huidige opvattingen niet kàn gebouwd worden zodat het voldoet aan deze voorwaarde,

WIJ zeggen op voorhand op basis van thermodynamische wetten dat eea niet KAN werken. Maar octrooimedewerkers kunnen geeen onderscheid maken tussen "m'n stalen fanbladen in de hete gassen smelten, daardoor werkt het nog even niet" (oplossing later: titanium) en "thermodynamisch KAN het niet werken".

(*) Ik geloof dat het in werkelijkheid een paar jaar later was dat de straalmotor daadwerkelijk uitgevonden werd. Anderzijds, zou ook wel eens kunnen dat ze vroeg in de jaren dertig met te weinig funding al begonnen waren maar pas midden in de oorlog zo ver waren dat het begon te werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/