AC enkele fase motor controller

Hi allemaal,

Ik zag dit al meerdere malen gevraagd was, maar is er ergens een schema bekend waarmee ik op een veilige manier een AC ventilator met een enkele fase aan kan sturen? Wat ik zo lees is een frequentie regelaar de nette manier om dit te doen, maar dit werkt voornamelijk / uitsluitend voor 3 fase motoren.

Ook zie ik goedkope controllers van 20 euro die een ventilator kunnen aansturen. Van wat ik zo lees werkt dit met fase aansnijding? Is er misschien een print te koop waardoor ik deze manier van aansturing kan gebruiken in combinatie met een arduino?

Hopelijk heeft iemand een idee :)

Lambiek

Special Member

Ik zag dit al meerdere malen gevraagd was, maar is er ergens een schema bekend waarmee ik op een veilige manier een AC ventilator met een enkele fase aan kan sturen?

Lees dit eens door.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Wat ik zo lees is een frequentie regelaar de nette manier om dit te doen, maar dit werkt voornamelijk / uitsluitend voor 3 fase motoren.

Kan ook met één fase.

Ook zie ik goedkope controllers van 20 euro die een ventilator kunnen aansturen. Van wat ik zo lees werkt dit met fase aansnijding?

Dat werkt inderdaad met een fase aansnijding.

Is er misschien een print te koop waardoor ik deze manier van aansturing kan gebruiken in combinatie met een arduino?

Of daar een print voor is weet ik zo niet, maar als je toch een Arduino gebruikt kun je het toch zelf maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Daar zijn of waren altijd speciale regelaars voor die net als gewone fase aansnij dimmers werken, alleen een licht dimmer gaat van laag naar hoog en deze regelaars van hoog naar laag en een extra instelling voor de laagste stand zodat de motor weer aanloopt als de spanning uitvalt en later weder keert de motor niet staat te brommen en verbrand.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?