Nieuwe groepenkast, kabels door kruipruimte en aanpassen elektra

je mag ymvk gewoon invoeren via buisinvoeren, netter is om er een stuk buis over te zetten zodat je de kabel niet ziet. onderaan de meterkast zet je dan een stukje rail met tayraps over de kabels zodat de kabel niet naar beneden zakt en uit de kast..

anders een blindschotje nemen, en daar wartels inzetten voor de kabels..

de kabels bundelen met tayraps en er een stuk goot 60x120 over zetten, kun je later ook makkelijk kabels aan toevoegen. de kabels kunnen gebundeld niet in de vloer zakken, zeker als je dichtbij de vloer alles naar elkaar toe bundelt, ook in de goot zelf vasttrekken.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 1 december 2018 15:10:25 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus dat wordt gezien als voldoende ondersteuning, stukje buis en een tiewrapje okay.

Misschien dat ik een kastje https://datasheet.eaton.com/datasheet.php?model=1967969&locale=nl_… pak er bij, onderkant blindinvoerstuk en dan wartels zowel daar in als in het kastje zelf direct op de kabelgoot. Dan is er gelijk nog wat meer speling in de draden zijwaarts laten lopen en scheidt ik de functie invoer en werkelijke kast, wat me prettig lijkt qua draad chaos (de huidige is zo chaotisch dat wil ik nooit meer zien).

Dan hoef ik ook niet te klooien met buisjes, want dan gaat het direct van goot naar wartel. Wel een klusje met de stappenboor.

Komt er nog wel een vraag bij, dus maar even hier aan toevoegen. Door een tip van wat Domotica mensen zit ik te overwegen de kabels aan te sluiten via etageklemmen, (ondermeer omdat ik niet tegelijk de hele installatie vervang en uitbreid) echter zit ik daar met een vraag.

Mag ik in een huisinstallatie deze stijl etageklemmen in de groepenkast toepassen.

https://www.wago.com/media/images/hdd/he4/9393252859934.jpg

Het probleem lijkt me hier bij dat deze aard via de DIN rail, moet ik dan ook een koperen DIN rail gebruiken of eentje die anderzijds gespecificeerd is op geleidbaarheid ?

Of ben ik uberhaupt verplicht om deze (veel duurdere) variant te nemen zodat aarde los aan te sluiten en te overbruggen is.

https://www.wago.com/media/images/h9a/h00/9392973119518.jpg
(of de luxere versie https://www.wago.com/au/rail-mount-terminal-blocks/triple-deck-termina…)

Volgens NEN1010 mag het zolang de DIN rail gemaakt is om te geleiden, maar ik weet niet of dat in de praktijk te verkrijgen is en zinnig is en wat voor een DIN rail zoek ik dan, koper ?

Het kan natuurlijk ook dat er misschien een nog veel beter toepasbare oplossing is voor kabels termineren los van ze aan te sluiten op de automaten, maar dan moet iemand mij daar op wijzen, aangezien ik niet zo heel handig ben met de zoek opties van de fabrikanten en groothandels.

Alvast bedankt voor de input

https://www.conrad.nl/p/phoenix-contact-st-25-lln-3038312-doorgangsser…

of gewoon 2 etage klen en losse aardstrip

in de industrie gebruiken we zelden koperen dinrail, aardkleem zitten dus gewoon op staal. Of die in een NEN1010 huisinstallatie mag zou ik zo niet weten.

Onder een hoekje valt het iets makkelijker aan te sluiten in dit geval, heeft Phoenix die ook ?. Maar die kan inderdaad iets goedkoper uitpakken, zeker omdat echt koperen DIN rail al snel 120 euro is (want je koopt het per 2 meter).

Staal zou inprincipe dus wel mogen volgens NEN1010, zolang het maar bedoelt is als geleider. Nu zal er misschien nog een NPR zijn die anders zegt, maar dat is een tweede. Dus dan is het daar bij alleen het probleem dat niemand die informatie lijkt te bieden.

stalen dinrail is standaard in kasten, die kunnen genoeg stroom hebben. in stalen kasten zitten de rails bovenin geisoleerd opgesteld voor railklemmen met aarde, de onderste niet, die hangen aan de kast zelf welke niet altijd aan aarde hangt, hangt van de eisen af..

ben zelf minder fan van veer railklemmen, het werkt prima, maar na verloop van jaren wordt het kunstof rot, probeer er 1 draad uit te halen bij die veerklemmen en de boel kruimelt uit elkaar. dat is bij een 16A groepje nog 1 ding, maar ook bij onderverdeler voedingen van 50A heb ik dat al gehad. zolang het zit, beter laten zitten of zorg dat je reserve bijhebt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had ook al ontdekt dat Conrad koperen rail voor een stuk minder doet (https://www.conrad.nl/p/din-draagrail-ns-35-75-cu-ungelocht-2000mm-phoenix-contact-inhoud-2-m-741317 voor wie het nog zoekt), maar stalen DIN rail lijkt inderdaad een minimale geleiding te garanderen in de specificatie.

Dat plastic uit elkaar vallen, tsja, een hele groepenkast is vol plastic, voor een deel met twijfelachtige lange termijn performance. Zoals de huidige groepenkast van mij al demonstreert met plastic dat uit elkaar valt als je er verkeerd naar kijkt. Met allemaal 16A huisgroepjes en misschien ooit een 32A onderverdeeler (die desnoods direct van de automaat kan), maak ik me er niet heel erg druk over.

De hele reden hiervoor is zodat ik alles kan voor bedraden in de groepenkast en dan zodra de rest van de verbouwingen klaar komen, de bijbehorende kabels aansluiten. Hopelijk zonder dan nog draden door de groepenkast te moeten wurmen. Los zal het dus waarschijnlijk nooit hoeven, of niet snel iig.

kunstof van automaten heb ik nog geen problemen mee gehad, de oude ( abb nog steeds ) harde versies lijden niks en het zachtere kunstof van oa hager, merlin gerin, en eaton blijft heel, nog afgezien van het geel/bruine lipje wat de automaat op de dinrail bevestigd bij merlin gerin. wat wel rot wordt zijn de kappen van de kast en de kunstof dinrails, zeker bij kasten die dagelijks heet worden. soms draai je een automaat/ houder aan en krak de rail doormidden bij een kastje van 20-30 jaar..

de aarde hoeft ook niet op de railklem, in de kast zit ook een aardrail, bij moderne kasten heb je aansluitingen zat. oude kasten waren berekend op 11 groepen max, en zoveel m5 aard schroeven had je niet eens..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 8 december 2018 21:23:13 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit geen aardrail aan de onderkant van de meeste kasten, anders had ik inderdaad een 2-etage rail gekozen. Mogelijk dat dat wel aan de bovenkant (voor een deel) gebeurd, maar daar heb ik minder complexe bedrading en is alles al aanwezig.

Zou eigenlijk graag voor een leuke niet flimsy plastic gaan, maar dat past niet eens in de meterkast dankzij de preciese plaatsing van verwarmingsbuizen en het meterbord (erg hoog). Je noemt namelijk precies een van mijn zorgen met Systeem 55, namelijk dat het frame van plastic is. Echter neem ik aan dat Eaton die zaakjes wel op orde heeft inmiddels.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is niemand en geen norm die je verbied om uitsuitend koper als geleider te gebruiken in standaard E installaties.
Je mag gerust stalen geleiders gebruiken.
Een Draagrails (DIN montagerail) 35 mm mag je tot 63 Ampere als aardrail gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 8 december 2018 22:12:55 schreef Toeternietoe:
Er is niemand en geen norm die je verbied om uitsuitend koper als geleider te gebruiken in standaard E installaties.
Je mag gerust stalen geleiders gebruiken.
Een Draagrails (DIN montagerail) 35 mm mag je tot 63 Ampere als aardrail gebruiken.

Kijk, dat is duidelijk, uit welk document blijkt dat ?

En koper is meer omdat je dan zonder twijfel er een zinnige waarde aan kan verbinden, niet omdat het de enige optie zou zijn, maar daar heb je duidelijk geen bewijs van geleidbaarheid nodig.

ik heb die discussie over de dinrail ook al eens gehad met de keurder, maar dinrails voldoen voor afdoende stroom voor de aarde. de aardrails in kleine kasten zijn van messing en veel dunner, door de gaten in de rail heb je veel minder metaal over als bij een dinrail..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de aardrail onder in de nieuwe kast wil hebben, kun je de kast ook op de kop monteren en het binnenwerk 180 graden draaien.
In begin jaren 90 mocht je ymvk gewoon over de grond in de kruipruimte leggen en zelfs direct onder folie met betonvloer erop.
Als dit nog zo is weet ik niet, ik werk al bijna 10 jaar niet meer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 8 december 2018 23:10:10 schreef testman:
ik heb die discussie over de dinrail ook al eens gehad met de keurder, maar dinrails voldoen voor afdoende stroom voor de aarde. de aardrails in kleine kasten zijn van messing en veel dunner, door de gaten in de rail heb je veel minder metaal over als bij een dinrail..

Precies, maar ik vraag me toch af waar dat uit blijkt, ik kan me voorstellen dat gekke coatings op het staal toch wel wat problemen zouden kunnen opleveren en NEN1010 eist eigenlijk wel dat het gemaakt is om die stroom te dragen, niet dat het alleen werkt. Het is meer het geheel volgens het boekje willen doen dan dat mijn gezond verstand niet zegt dat het voldoet. Gezond verstand zegt mij ook dat ik wel moet meten of de weerstand van die verbinding niet slecht is, dit wegens risico voor die eerder genoemde coatings.

Op 8 december 2018 23:40:38 schreef Hunebedbouwer:
Als je de aardrail onder in de nieuwe kast wil hebben, kun je de kast ook op de kop monteren en het binnenwerk 180 graden draaien.
In begin jaren 90 mocht je ymvk gewoon over de grond in de kruipruimte leggen en zelfs direct onder folie met betonvloer erop.
Als dit nog zo is weet ik niet, ik werk al bijna 10 jaar niet meer.

Dat komt om andere redenen niet zo handig uit, want een buisinvoer is nogsteeds omhandig voor kabels, had het idd overwogen. Maar heb een andere oplossing daarvoor gevonden en dan is normaal om wel zo handig.

YMvK los in een kruipruimte is de discussie of de kruipruimte ruimte betreedbaar is en of over losse grond hetzelfde is als in de grond. Jammer genoeg nog een beetje onduidelijk, maar de veilige keuze is ja, dus dan moet het ondersteund worden en kan je niet de kruipruimte als een grote "kabel ondersteuning" zien. En ja, dan zou het alleen als met -as mogen, want er is een kans dat de kabel wel in het zand verdwijnt en zodanig als grondkabel werkt. Ik had de optie YMvK-as over de grond overigens eigenlijk wel uitgesloten wegens de onoverzichtelijke bende die dit oplevert.

Onder beton is overigens volgens NEN1010 geen probleem, maar geen idee of de YMvK spec het toe laat. Dat is namelijk iets wat dat nu nog wel kan dwarsbomen. Geen idee of YMvK een druk beperking of beton of plastic compatibility problemen heeft.

ymvk los in de kruipruimte mocht idd nog in die tijd. miss was het toen nog vmvk, die was dikker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is toen ingevoerd en geldt/ gold voor zowel vmvk als ymvk.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Een kruipruimte is een niet als zodanig "begaanbare vloer",
je gaat er niet voor je lol in rondstruinen...
En als je daar toch eenmaal bent, kijk je altijd beter uit.
Ik zie geen reden om de kabel NIET over de grond te leggen , eigenlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb in de kruipruimte de ymvk en ymvk-as gewoon aan de muur en gedeeltelijk aan het plafond hangen. Dat vond ik makkelijker en een vreemde ziet ze later zo hangen.
Los op de vloer bestaat er meer kans dat ze half onder het zand liggen en iemand er bv scherpe delen onder duwt.

Aan het plafond heb ik in de eps blokken gipsplaat pluggen misbruikt. Daarin een oog en de kabels met een bandje er aan vast.
https://media.bouwbestel.nl/catalog/product/cache/1/image/600x/a72837fe80de2120c3c2ce61b325d55f/g/i/gipsplaatpluggen-gipsplaatplug-bouwbestel.nl.jpg

als je door een kruipruimte moet waar men de voedingen en cai enz los over de vloer heeft liggen kom je er wel achter, blijf je constant achter hangen. dat is sowiso ook met alle puin die in het zand ligt, doorgaans mieter ik die zooi aan de zijkant, of in een enkel geval met een verbouwing en t kruipgat een 2 meter breed was, alles daar naartoe gesmeten en mee naar de container ermee. ouwe kabel, tyleen, riool, puin weg ermee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 december 2018 09:50:43 schreef testman:
als je door een kruipruimte moet waar men de voedingen en cai enz los over de vloer heeft liggen kom je er wel achter, blijf je constant achter hangen. dat is sowiso ook met alle puin die in het zand ligt, doorgaans mieter ik die zooi aan de zijkant, of in een enkel geval met een verbouwing en t kruipgat een 2 meter breed was, alles daar naartoe gesmeten en mee naar de container ermee. ouwe kabel, tyleen, riool, puin weg ermee..

Dat is ook van de eerste dingen die ik in de kruipruimte van mijn huis gedaan heb 5 dikke zakken vol met zooi. Bouwvakkers en utiliteit mannen is ruig en slordig volk. Alle troep gewoon in de kruipruimte smijten is gewoon aso.

pas ook in een pand geweest waar men dit na 45 jaar eens had gedaan, menig 4 kuubs container kwam er onder het pand uit. men had aan een kabel getrokken waardoor de intercom eruit lag, las losgetrokken uit de lasdoos..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 8 december 2018 20:46:39 schreef testman:

ben zelf minder fan van veer railklemmen, het werkt prima, maar na verloop van jaren wordt het kunstof rot, probeer er 1 draad uit te halen bij die veerklemmen en de boel kruimelt uit elkaar.

Heel vreemd, misschien als ze continu warm gestookt zijn, maar zelfs dan.

Ik weet klemmenstroken zitten uit de jaren 70, en die zijn in prima toestand (ook de thermoplastische)

zeker nog die met schroeven dan, die ken ik ook wel van 30 jaar oud, meestal nog bruikbaar, veelal weidmuller nog.

maar in de regel als je renovatie doet en met die veerklemmen werkt van 20 jaar oud, dan breekt het ofwel af of de veer opent niet, moet je dan een kast opnieuw aansluiten hapert de 1 na de andere klem. gewoon eruit mieteren en nieuwe erin, anders is ellende gegarandeerd..

ook phoenix klemmen doen dit, een kast met veel veerklemmen die ik binnenkort kan renoveren van 20 jaar oud, bijna alles datalijnen. toch hapert de ene na de andere klem, breken doen ze weer niet. er zitten al diverse wago's in zodat het tot de renovatie nog doordraait..

waar rook was, werkt nu iets niet meer