Bosch vaatwasser met code C0 en P0/P1/P2/P3

Sinds kort heeft onze Bosch vaatwasser kuren. Geen idee hoe oud, hij is overgenomen bij de koop van het huis; het zal een jaar of 5-10 zijn. Type is SGU45M03EU

Het probleem is dat 'opeens' alle knoppen zich anders gedragen dan voorheen. De normale procedure - ook volgens de handleiding is:
- Aanzetten
- Programma toets 1,2, of 3 indrukken.
- Display geeft dan de resterende tijd in minuten aan.
- Deur dicht, en hij begint.

Sinds kort gebeurt er echter iets heel anders. Geen error code - was het maar waar - maar in plaats daarvan gaan alle lampjes aan, en wordt er '22' getoond in het display. De knoppen doen ook niks meer, er valt geen programma te kiezen, etc.

Na flink wat googlen bleek dat veel Bosch machines een probleem hebben met het vies worden/verstopt raken van het 'labyrinth'. Dus, uitbouwen, en inderdaad helemaal vies. Alles uit elkaar gehaald, alles brandschoon gemaakt. Resultaat, nul :?

Bij gebrek aan andere opties (ook de handleiding geeft geen enkel inzicht) maar op wat random knoppen combinaties gedrukt. En warempel, dan gebeurt er wel iets. Er komen codes in beeld (C0, P0, P1/2/3), en er valt zelfs een programma te draaien, en dat loopt perfect. Alles brandschoon. Maar in tegenstelling tot voorheen (en wat de handleiding zegt) wordt niet de resterende tijd in minuten getoond, maar de programma 'voortgang': een getal, dat gedurende het proces oploopt van 0 naar 14, en dan is het af en schoon.

Lang verhaal kort, dit lijkt wel op een soort van 'debug mode'. Geen idee hoe ik er in gekomen ben, maar belangrijker - hoe kom ik er uit? Het is wel erg zonde om een machine weg te gooien die een perfect schone vaat kan wassen...

Elders heb ik al wel gevonden dat de "C0" instelling een indicatie zou (kunnen) zijn van een 'mode' waarin de machine draait. En die staat dan mogelijk verkeerd. Maar hoe kan ik die wijzigen?

Overigens ben ik natuurlijk ook al enorm geholpen met een 'echte' handleiding, die *alle* codes en modes documenteert

Blijft er geen knop hangen?? Indien je de vaatwasser normaal uitzet, verlaat je de programmeer mode

Op 7 december 2018 18:53:41 schreef smd:
Blijft er geen knop hangen?? Indien je de vaatwasser normaal uitzet, verlaat je de programmeer mode

Interessante gedachte. Ik *denk* het niet. Alle knoppen lijken wel iets te doen (b.v. er eentje inhouden, dan machine aanzetten, om zodoende het geluidsniveau van de piepjes aan te passen).

Overigens wel boeiend dat je dit de 'programmeer mode' noemt. Is dat de officiele naam? Dan kan ik misschien daarop gericht verder zoeken?

Het is de naam "variant code programming" wat Bosch officieel gebruikt. Maar maak print eens los en kijk of dan nog steeds in deze mode staat.

vergeten

Golden Member

Op 7 december 2018 16:26:04 schreef BartS12:
Sinds kort heeft onze Bosch vaatwasser kuren. Geen idee hoe oud, hij is overgenomen bij de koop van het huis; het zal een jaar of 5-10 zijn. Type is SGU45M03EU

Moet de U in het typenummer niet een V zijn?
Ik kan het door jou opgegeven type niet vinden.

Zitten er toetsen danwel elektronica in de deur?
Zo ja dan zit er mogelijk een defect in de kabelboom/flatcable naar de (bewegende)toetsen/elektronica in de deur?

Na flink wat googlen bleek dat veel Bosch machines een probleem hebben met het vies worden/verstopt raken van het 'labyrinth'. Dus, uitbouwen, en inderdaad helemaal vies. Alles uit elkaar gehaald, alles brandschoon gemaakt. Resultaat, nul

Viezigheid in het labyrinth kan deze storing niet veroorzaken, dan komt er meestal gewoon een duidelijke foutmelding.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heb je ook de afvoerslang schoon gemaakt?

Dank alvast voor alle input. Wat antwoorden:
- Het type lijkt mij toch echt SGU. Zie plaatje

- Ook de afvoerslang is netjes schoon; evenals de slang tussen labyrinth en onderkant van de machine; en een subtiel 'blokje' met vlotter en twee elektrische sensoren.
- De electronica, display en knoppen zitten in de deur. Het zou dus kunnen dat er een probleem is met de flatcable. Echter, ik zag niks bijzonders toen de zaak uit elkaar lag, en het is wel wat vreemd dat daar nou juist 'opeens' een probleem in ontstaan.
- De print... waar vind ik die, of eigenlijk, hoe kom je daar fatsoenlijk bij? Ik vermoed dat ie onderin de machine zit, maar zelfs met de twee zijkanten er van af zie ik niet direct iets wat ik 'de print' zou noemen..?

Overigens heb ik de vaatwasser ook al een keer 24 uur van de spanning gehaald. Geen effect.

En in het kader van 'een plaatje zegt meer dan 1000 woorden', hier de details:

1) Gewoon aanzetten van de machine laat nu dit zien. Waar nu 22 staat, stond vroeger altijd het aantal minuten voor het gekozen programma; 37 respectievelijk 113 minuten (voor 45 of 50 graden programma)

2) Aanzetten met twee knoppen reeds ingedrukt, en deze ingedrukt *houden*: de genoemde C0 code.

3) Na loslaten van de aan/uit knop: de P0 code. Deze loopt op naar P1/2/3 middels knoppen 'programma 45 graden' een aantal keer in te drukken.

vergeten

Golden Member

Op 10 december 2018 21:37:16 schreef BartS12:
Dank alvast voor alle input. Wat antwoorden:
- Het type lijkt mij toch echt SGU. Zie plaatje[bijlage]

Ja geen twijfel mogelijk, maar ik kan geen servicemanual vinden :(

- De electronica, display en knoppen zitten in de deur. Het zou dus kunnen dat er een probleem is met de flatcable. Echter, ik zag niks bijzonders toen de zaak uit elkaar lag, en het is wel wat vreemd dat daar nou juist 'opeens' een probleem in ontstaan.

Problemen ontstaan altijd wanneer je het niet wilt of erop rekent op een plaats die je niet verwacht :) ook wel samengevat in "murphy"

Serieus, een draadbreuk is binnen de islolatie en kan tijdens het bewegen van de deur een of meerdere keren onderbreken danwel weer contact maken, dat zie je niet aan de buitenkant.
Het kan een massadraad, of signaaldraad zijn waardoor onvoorspelbaar gedrag ontstaat.
Ik heb dat zelf met mijn Bauknecht vaatwasser, oorzaak ook nog niet gevonden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

hmm, dit is niet de nieuwste machine meer, daar heb ik rare dingen mee gehad nadat de ptc uit de zeepbak geklapt was, rare storingen en klachten omdat de computer half om zeep was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is opgelost! Na nog een avond googlen, ook in het duits en Engels, tot de conclusie gekomen dat de "C0" codes bekend staan als "control code selection"; De P-codes (of, tenminste 1 daarvan), als "customer service test programs".

Schijnbaar zijn er verder ook zogenaamde "Model Coding sheets" van Bosch zelf. Zoals ik het nu begrijp, beschrijven die hoe de knoppen 'gemapped' zijn aan de diverse (onderdelen van) het programma. Dus - speculatief - worden er op deze manier verschillende hardware modellen (met meer of minder knoppen/programma's) gebouwd, waarbij via deze 'software' de instellingen geregeld worden.

Op de een of andere manier is mijn machine dus in "C0" terecht gekomen, die niet bij mijn machine hoort.

Nu de oplossing: door eerst "P4" te selecteren, kan er daarna door op de rechter 'reset' knop te drukken, geschakeld worden tussen de "C" modes! Dus, 1x drukken is C0. Nog een keer is C1, dan C2, etc.

Bij C9 blijkt mijn machine opeens weer als vanouds te werken. Opgelost!

Maarja, hoe ben je in die mode gekomen?? Dit gaat niet zomaar..

Hoe ik in die mode terecht ben gekomen? Terechte vraag, waar ik geen eenduidig antwoord op heb. Ik kan me namelijk niet het exacte moment herinneren waarop het mis was; laat staan wat er net daarvoor gebeurd is.

Ik *vermoed* dat het iets is als:
- een knop die bleef hangen; zodat ik per ongeluk 2 knoppen tegelijk ingedrukt heb, en daarna 'wat geprobeerd heb', wat het alleen maar erger maakte.
- Familie/vrienden die recent op een feestje geholpen hebben met de afwas, en de verkeerde knop(pen) hebben ingedrukt.
- Een combinatie van deze 2
- Iets heel anders, blikseminslag in de buurt, kosmische straling, low-level bugs in de software, een verlate millenium bug,...

Wat alleen jammer is, is dat het zo slecht gedocumenteerd is. Dit komt waarschijnlijk vaker voor; het is (achteraf) zo makkelijk op te lossen, maar zo moeilijk zonder een klein beetje kennis dat prima in de gebruikershandleiding had kunnen staan. Tsja.

Zou eerder zoeken in een knop die blijft hangen.Bij navraag dien je 3 knoppen tegelijk in te drukken.