Nakamichi cr-1 tapedeck Wie heeft info?

pietplof

Golden Member

Collegae,
Tijdens het knutselen is een mooi stuk muziek nooit weg en aldus gedacht stopte ik een cd in het cassettedek ...maar geen geluid.
Na een snel onderzoek bleek het bandje niet te bewegen.
De band liep soepel ( met de hand bewogen) en dus het aandrijfmechanisme uitgenomen en van dichtbij bekeken. Zodra de startknop is bediend gaat een motor draaien die de toonas aandrijft. Een tweede motor die een van de spoelen moet aandrijven beweegt ongeveer een seconde en stopt dan. Als ik de startknop voortdurend ingedrukt houd start het motortje gedurende die ene seconde en stopt vervolgens, dan weer een seconde en stopt.
De spanning op het motortje komt , na start, op enkele volts en valt na een seconde op nul.
Bij losnemen van de aansluitingen gaat de spanning , na start, ook naar een paar volt en valt daarna naar nul.

Tja, wat nu?

Op elektrotanya gekeken maar type cr-1 is onbekend.
Nu de vraag: is iemand op dit forum bekend met dit cassettedek? Heeft iemand het handboek?

festina lente

Op 6 december 2018 11:14:02 schreef pietplof:
stopte ik een cd in het cassettedek ...maar geen geluid.

Je moet ook geen CD in een cassettedek stoppen :)
Met een sm kan ik je niet helpen, sorrie.

Edit:
Weet je zeker dat dit niet de juiste is?
https://elektrotanya.com/nakamichi_cr-1_cr-1a_cr-1e_sm.pdf/download.ht…

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op donderdag 6 december 2018 11:24:08 (20%)

Action expresses priorities LH
pietplof

Golden Member

Akelige grapjas ben je toch.
Maar ik heb toch even een geforceerd glimlachje geproduceerd.

festina lente

Op hifiengine vind ik hem wel.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 6 december 2018 11:14:02 schreef pietplof:
Collegae,
Tijdens het knutselen is een mooi stuk muziek nooit weg en aldus gedacht stopte ik een cd in het cassettedek ...maar geen geluid.
Na een snel onderzoek bleek het bandje niet te bewegen.
De band liep soepel ( met de hand bewogen) en dus het aandrijfmechanisme uitgenomen en van dichtbij bekeken. Zodra de startknop is bediend gaat een motor draaien die de toonas aandrijft. Een tweede motor die een van de spoelen moet aandrijven beweegt ongeveer een seconde en stopt dan.

In het cassette deck waar jij je cd in stopt zit een sensor, die is vuil of defect.
Als dat is dan stopt het cassette deck met afspelen en spoelen.

pietplof

Golden Member

DouweBakker; zeer goed. Die site kende ik niet.
Hartelijk dank.
Helaas moet ik nu eerst andere zaken regelen maar zodra afgehandeld kan ik mij registreren en het handboek binnenhalen.

festina lente
RAAF12

Golden Member

Ik zou ook even de voeding checken. Bij Nak wil die wel sneuvelen met als gevolg dat de IC's 8V op hun pootje krijgen ipv de gewenste 5V. Heeft mij bij een Nak LX-5 een set Dolby IC's gekost...

Klinkt naar een bandloopdetectie die niet meer werkt. Na het starten van de aandrijving moeten normaal gezien beide spoelen bewegen. Dikwijls zit hier een detectie op, als deze niet werkt wordt de aandrijving terug uitgeschakeld. Mijn teac casettedeck vertoont dit gedrag als de aandrijfsnaar kapot is.

pa3gws

Golden Member

Tanya heeft het wel hoor. ;-)
Vaak zit er bij die dingen een tandwieltje tussen de twee houders voor de tape spoelen (geen idee hoe die dingen heten )
Een drupje teflon of siliconen olie er op wil wel eens helpen.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 6 december 2018 18:38:22 (76%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pietplof

Golden Member

Na enkele dagen in en om Vlaardingen te hebben doorgebracht ( verjaardagen en zo) heb ik gisteren via, (inderdaad letterhenk en pa3gws) elektrotanya de begeerde informatie gekregen. Nadat ik een defecte magnetron van mijn gastvrouw heb hersteld ben ik vandaag met de recorder begonnen.
De hele mechanische besturing wordt geregeld door een controller en een motorregelaar.
De spanningen op de controller waren goed.
Er zit inderdaad een soort loopwerkcontrolesysteem op het ding. Het bestaat uit een led die via een schijf met beurtelings doffe en reflecterende delen is uitgerust. Bij het draaien ontvangt de fotocel dan pulsvormig licht. Dat signaal gaat naar een logische poort en deze stuurt een signaal naar de controller. De benodigde 5 volt is verdwenen.
Er zit een weerstandje van 2k7 met aan één kant de 5 volt en aan de andere kant 0 en da's vreemd. Morgen verder zien.
Word vervolgd.

festina lente
pietplof

Golden Member

En waarachrig ik heb iets aan dit topic toe te voegen.

De machine kreeg ik met geen mogelijkheid aan de praat.
Het apparaat heb ik vervolgens , enigszins moedeloos, terzijde gelegd.

Via marktplaats een identieke, ook defect cassettedeck gekocht.
De verkoper vertelde dat een snaar stuk was en ik moest mij er maar mee redden.
Nou mijn apparaat had nog fraai uitziende snaar ( verbinding motor naar vliegwiel/ capstan.

De verse machine geopend en....geen defecte snaar.
Maar leed wel aan hetzelfde euvel.
Daar ben je dan mooi klaar mee.

Zoals bekend heb ik enige maanden geleden een brandje mogen meemaken in mijn hobbyhok en bij het ontruimen kwam ik beide cassettedecks weer tegen.
Samen met andere ,,nog te bekijken spullen en bij geen resultaat wegflikkeren" jn een paar bakken gestopt.
Afgelopen weken ( de tuin is in ruste) de bakken geleegd en het ene na het andere project onder handen genomen.
De bak was bijna leeg op de beide cassettedecks na.

Begonnen met het volledig strippen van het loopwerk.
Daarna testen van de diverse schakelaartjes, microsmitches,
Alle beweegbare zaken en de drie motortjes.
Twee draaiden tevreden zoemend hun rondjes en één zoemde zo maar wat maar een rondje...ho maar. Het begon wat aarzelend ging soms wat sneller en dan weer niet.
Aan beide zijden een beschaafd drupje olie en ...ha daar liep het ding weer als nieuw.

Dit motortje is een functieregelaar. Het ding drijft een nokkenasje aan en via deze motor worden de gekozen functies
Uitgevoerd.
Zou dat defect dan toch....

Het apparaat in elkaar gezet. Wel met veel meer moeite dan nodig maar enkele boutjes, een speciaal bladveertje waren verdwenen.

Spanning erop, versterker eraan, tape erin en muziek.

Zou de tweede ook?
Precies hetzelfde euvel.

Deze ervaring rechtvaardigd, denk ik, het opgraven van de bejaarde koe.
Vanmiddag een uurtje aan het werk en....jawel ook muziek.

festina lente
pa3gws

Golden Member

Kijk dat zijn de betere berichten toch weer twee best wel goede cassettedeck's aan de praat gekregen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Is helaas een bekend probleem dat die Nak motortjes ermee stoppen. Ik heb er ook een staan.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Bekend probleem, heb ik al eerder hier behandeld. ik ga het terug zoeken!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Behandeld op 8 juli 2021, voor pietplof, daar staat de oplossing,en het commentaar van Pietplof

pietplof

Golden Member

Krelis; opgezocht en teruggelezen.
Dit bericht was geheel weggezakt ( uit mijn geheugen) maar kennelijk bleek een fragmentje voldoende om mij op het juiste spoor te zetten.
De succesvolle reparatie is vooral gelukt dankzij collega Krelis. Ere wie ere toekomt.

festina lente