3 fase hoofdzekering smeltpatronen

Ik verwacht ook dat ze dat voor een huishouden niet zullen doen. Maar grotere bedrijven hebben vaak 2 of meer voedingen. Die worden apart gemeten, maar voor de verrekening worden ze bij elkaar geteld. Het geldt dus als 1 aansluiting.

Maar.... Eigenlijk moet je achter je hoofdaansluiting gewoon je eigen boontjes doppen. Gewoon alles afzekeren zoals het hoort en dan horen de hoofdzekeringen gewoon NIET te triggeren.

Als je echt bang bent dat het fout zal gaan, doordat je meer opgesteld vermogen hebt dan dat je hoofdzekering aan zou moeten kunnen, dan moet je maar een meet-installatie bouwen. Meet de stroom en laat een alarm afgaan als het boven de 35A komt. 3x bouwen. Klaar!

Maar dat "meer opgesteld vermogen dan de hoofdzekering" dat is HEEL gebruikelijk. Installaties horen te worden berekend op een gelijktijdigheid van (als ik het goed heb) 60%. Dat is dus een vuistregel die in de praktijk "heel aardig werkt".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew, ik ben het met je eens. Daarom zeg ik ook, als je het probleem bij de netbeheerder wil leggen kun je het altijd vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Maar ik denk het niet.

Op 12 december 2018 00:18:36 schreef andre1973:
Even een beetje en zijsprong, maar ik heb laatst bij een klant een lader gezien voor een auto die de totale stroom (1 fase) in de gaten hield, en daarmee bepaalde met hoeveel hij de auto ging laden, zodat niet de hoofdzekering er uit knalt. Misschien wat om te onthouden dat het bestaat.
Ze kookten daar op op een dubbele fornuis groep, en dat zal samen met het laden anders vast een keer niet goed gaan. Er zat een spoel om de fase direct na de hoofdschakelaar.

je hebt laadpalen die communiceren met de kWh meter, en zo weten wat er aan vermogen beschikbaar is om in de auto te pompen. in de app van de auto instellen dat je pas na 22.00uur gaat laden werkt simpeler, dat is doorgaans ook genoeg.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 12 december 2018 19:11:24 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Het is voor mij nóg niet opportuun, maar als de plannen doorgaan, zul je in een oud huis, zelfs als het is geïsoleerd, toch nog bij moeten stoken en dan gaan >5kW wokbranders en idem ovens en kookplaten toch wel meetellen. Het zijn juist de zware apparaten die die 60% overschrijden. Je zult echt niet de verwarming uit gaan zetten als er gekookt moet worden, of moet je soms in de toekomst van de gaarkeuken (lees magnetronmaaltijden) gaan eten.
Hopelijk zullen ze bij de netbeheerders door krijgen dat het een probleem wordt.
't Schijnt trouwens nu al zo te zijn dat het net onvoldoende leveringscapaciteit heeft als het aantal elektrische auto's fors gaat stijgen.....

Toen ik hier kwam wonen had ik en 20(?)A hoofdzekering en 3 10A groepen. Dat werd snel geüpgraded tot 35A en nu 6 groepen van 16A, waarvan één uitsluitend voor de oven. Nooit problemen gehad met de hoofdzekering, de enige supergebruiker van 3,2kW

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het HS net wordt nu al uitgebreid, diverse schakelstations en lijnen worden verzwaard ivm de vraag die groter wordt. de lijn van tilburg naar zeeland om oa BE te voedden wordt vervangen. op lokale gronden worden de MS lijnen aangepakt, hier gebeurt dat al enige jaren. oa voor de bus remise waar de stadsbussen worden geladen is hier jaren terug een 25KV lijn bijgelegd direct van het verdeelstation aan het kanaal.

de gelijktijdigheid thuis is een probleem van jezelf, dus te kleine aansluiting als dat foutgaat. je hebt ook nog de gelijktijdigheid landelijk, die ligt rond 17.00 uur als er een 22.000 MW loopt. dat punt 5 dagen in de week gaat geheid een probleem worden, want men gaat koken wat steeds meer elektrisch gaat zijn, en de auto gaat aan de oplader als de werkende partner thuiskomt dan lopen de diverse delen van het HS net over hun max.

daarbij komt nog dat BE in de dichtbije toekomst hun aftanse kern centrales definitief uitzet en dus een groot deel van hun piekverbruik rond 17.00uur ook hier over het HS net heen gaat. want immers leveren DE, noorwegen en denemarken veel groene stroom via NL aan BE, ook de clauscentrale gaat leveren aan BE..

nu is het HS net zo gemaakt dat het overbelast kan worden voor de startpieken in de ochtend en avond, zeker in deze tijd als de lijnen koeling krijgen van buiten alsmede de trafo's. maar dan nog mag dat niet te lang over de 100% gaan. dan gaat het in de warme tijden fout, immers komen er dan de airco's nog bij, en de boel kan niet goed koelen. dan klappen de 380KV/150KV trafo's eruit, die gigantische dingen zijn er amper reserve van dus daar zit de nodige beveiliging op..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 12 december 2018 21:44:47 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daarom denk ik dat energie tarieven over x jaren per dag /uur variabel gaan worden.

Vraagje... Waarom is het dan zo dat 40 jaar geleden (recenter waarschijnlijk ook nog, maar van 40 jaar geleden weet ik het zeker) de nachtstroom 2x goedkoper was dan dagstroom terwijl het verschil nu maar in de orde van 10% ligt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben inderdaad van plan om het opgenomen vermogen zowel per groep als totaal te meten (1/3-fase modbus meters) en op basis daarvan (automatisch) te besluiten om sommige verbruikers te stoppen of te reduceren.

Ook zal ik zorgen dat de verbruikers over de groepen worden gebalanceerd, al zal ik dat ook moeten verifiëren met behulp van de metingen. Punt is dat er op dit moment al 12 1-fase groepen en 2 3-fase groepen zijn, waar ik nog 3 3-fase groepen wil toevoegen. Hoe goed ik alles ook ga verdelen, 3x35A is veel minder dan al die groepen bij elkaar. Nu snap ik ook wel dat normaal niet alles tegelijk aan staat, maar het zou wel kunnen gaan gebeuren.

Digitaal - Mijn ding :P

Op 13 december 2018 11:54:53 schreef rew:
Vraagje... Waarom is het dan zo dat 40 jaar geleden (recenter waarschijnlijk ook nog, maar van 40 jaar geleden weet ik het zeker) de nachtstroom 2x goedkoper was dan dagstroom terwijl het verschil nu maar in de orde van 10% ligt?

10 jaar geleden was dat ook nog zo. Maar nu is het verschil verwaarloosbaar. Je kan dan ook beter overstappen op enkeltarief want dat is meestal goedkoper dan het hoge tarief bij dubbel.
Dat grote prijsverschil vroeger was om het verbruik in de nacht en weekenden te stimuleren. Voor de centrales was het economisch gunstiger om zo gelijkmatig mogelijk te draaien.
Kennelijk is de noodzaak voor die stimulans nu weggevallen maar waarom dat is weet ik ook niet.

Ik heb thuis een 1x25A aansluiting (totaal dus 5.750KW) en heb daarop zitten: inductieplaat 4.6KW, oven 3.6KW, boiler 2KW, wasmachine 2KW, wasdroger 2KW, vaatwasser 2KW en nog diverse andere apparatuur. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Zou je alles optellen, dan zou ik op zijn minst aan 3x25A moeten. Gelijktijdigheid is dus een belangrijke factor.

[Bericht gewijzigd door meander op donderdag 13 december 2018 13:39:21 (19%)

Spanning staat en stroom gaat!

En sommige mensen hadden (hebben?) een schakelaar bij de wasmachine dat die niet tegelijk kan met de droger. Denk jij daarover na dat je niet kan koken terwijl de oven aanstaat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 december 2018 11:54:53 schreef rew:
Vraagje... Waarom is het dan zo dat 40 jaar geleden (recenter waarschijnlijk ook nog, maar van 40 jaar geleden weet ik het zeker) de nachtstroom 2x goedkoper was dan dagstroom terwijl het verschil nu maar in de orde van 10% ligt?

Het gaat eerder andersom worden in Duitsland is op zonnige winderige dagen de inkoop van energie overdag al bijna 0 cent.

Laatst was in het nieuws dat ie niet alleen BIJNA nul was, maar zelfs negatief: je kon betaald worden om energie af te nemen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat is voor grootafnemers zo idd, die moeten zorgen dat overtollig opgewekte energie wordt verbruikt, men gaat dan net zo lang de prijzen verhogen tot iemand ja zegt. bijv verzinkerijen hebben wel baat bij geld opleverende stroom..

dat komt af en toe voor, vooral als het weer gunstiger is als voorspeld, dan heb je extra stroom uit zonnepanelen en windmolens, maar men had de centrales op kolen en gas al ingezet voor die uren.

het kan ook de andere kant op, slechter weer en geen zon, dan moet er snel een centrale gaan leveren om dat verschil te compenseren. men weet vrijwel precies wat er op welk moment aan normaal verbruik is, zelfs tv programma afhankelijk is dat in de avond..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Als je een beetje gaat koken voor bezoek of zo dan staat op bepaalde momenten alles aan en als dan de zekering tript is alles koud en/of ongaar :(

Op 13 december 2018 19:11:44 schreef testman:
[....]
....op welk moment aan normaal verbruik is, zelfs tv programma afhankelijk is dat in de avond..

Dat zien ze aan het water, niet aan de elektra.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

alsof mensen in de reclame alleen naar de wc gaan, sinds de reclame bijna een kwartier is :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer