Android upgradekit Philips 42PFL6158K/12

Zoals jullie kunnen zien aan mijn nickname: Mijn TV doet niet (meer) wat ik wil.
Ik heb een 42PFL6158K/12 staan. Uit elkaar gehaald en doorgemeten, de conclusie is dat er, waarschijnlijk, een slecht contact op het SSB zit. Als ik het bord op een bepaalde manier buig werkt 'ie wel weer even voor een poosje, maar daarna heb ik de 2x blinking LED error. Een nieuw SSB lijk ik niet zo te kunnen vinden voor dit model. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een eventuele mogelijkheid om het ding toch nog weer werkend te krijgen. Het scherm is mooi en het geluid is goed, dus het zou jammer zijn dit ding met pensioen te moeten sturen.

Dat deed mij op het volgende topic komen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/138567
Daar las ik iets van een Android-upgradekit voor deze TV: https://www.lcd-onderdelen.nl/a-52669309/philips/996597007730-upgrade-…

Nu kan ik echter helemaal geen ervaringen vinden met zo'n upgradekit. Het probleem is niet zozeer het inbouwen, het is meer de vraag: Is deze kit z'n geld waard, en kan iemand mij misschien wat vertellen aan ervaringen? Want ik kan zo 1-2-3 ook niet vinden op welke Android versie deze TV zou draaien, dat is ook interessante informatie. Dat zou namelijk inzicht kunnen geven in welke Apps er (nog) op zouden kunnen draaien. En mocht ik verkeerd zitten: Mijn excuses!

De laatste Android versie zoals alle modellen vanaf 2016 hebben dan wel krijgen, lees hier
Andere wijzingingen zie je op de foto.

Op 9 december 2018 16:48:47 schreef william1967:
De laatste Android versie zoals alle modellen vanaf 2016 hebben dan wel krijgen, lees hier
Andere wijzingingen zie je op de foto.

Bedankt voor de info! Android 8, dat is toch leuk. Heb je ook ervaring met die kits, of ben jij meer van de verkoop van die SSBs? Zoals gezegd, voordat ik een €300 investering aanga wil ik wel graag weten of het een beetje kwaliteit is (e.g. weer 5 jaar meegaat), of dat het vrij snel weer einde oefening is.

maartenbakker

Golden Member

Wat ik tot nu toe van iets recentere TPV ontwerpen heb gezien, vind ik de fysieke bouwkwaliteit best redelijk, maar dat is niet op basis van heel veel ervaring nog. De nieuwe android kit zou zijn geld dus wel waard kunnen zijn. Je oude chassis was nog uit de laatste door Philips ontworpen reeksen, serienummer begint met ZH? In dat geval ook nog in een voormalige Philipsfabriek gesoldeerd.

Maar als je iemand kunt vinden die een echte goede reflow op je mainboard kan doen, dan ben je ook nog wel voor minder dan 300 euro klaar. Gezien het waarschijnlijk een grote chip betreft moet je wel iemand hebben die kan voorverwarmen en een echte reflow (met flux) of zelfs reball kan uitvoeren. Met alleen een heteluchtbout gaat het niet goed zonder voorverwarmen. De ghetto-oplossing voor voorverwarmen zou een strijkbout kunnen zijn. Zelf nog nooit geprobeerd bij gebrek aan oefenmateriaal.

De noodoplossing die je soms leest met alleen een verfstripper zorgt er op zijn best voor dat je weer even kunt kijken en op zijn slechtst dat het oude board niet meer werkt en ook niet meer gerepareerd kan worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 december 2018 17:54:30 schreef maartenbakker:
Wat ik tot nu toe van iets recentere TPV ontwerpen heb gezien, vind ik de fysieke bouwkwaliteit best redelijk, maar dat is niet op basis van heel veel ervaring nog. De nieuwe android kit zou zijn geld dus wel waard kunnen zijn. Je oude chassis was nog uit de laatste door Philips ontworpen reeksen, serienummer begint met ZH? In dat geval ook nog in een voormalige Philipsfabriek gesoldeerd.

Maar als je iemand kunt vinden die een echte goede reflow op je mainboard kan doen, dan ben je ook nog wel voor minder dan 300 euro klaar. Gezien het waarschijnlijk een grote chip betreft moet je wel iemand hebben die kan voorverwarmen en een echte reflow (met flux) of zelfs reball kan uitvoeren. Met alleen een heteluchtbout gaat het niet goed zonder voorverwarmen. De ghetto-oplossing voor voorverwarmen zou een strijkbout kunnen zijn. Zelf nog nooit geprobeerd bij gebrek aan oefenmateriaal.

De noodoplossing die je soms leest met alleen een verfstripper zorgt er op zijn best voor dat je weer even kunt kijken en op zijn slechtst dat het oude board niet meer werkt en ook niet meer gerepareerd kan worden.

Daar zeg je wat. Via-via zou ik het bord in een Vapor Phase Reflower kunnen zetten. Zou dat een optie zijn? Het is inderdaad een aardige FPGA (?) met een best mooi ceramisch koelblok erop. En ja, meer BGA balletjes dan ik leuk vind... Overigens had ik zo'n ceramisch blok als koelblok ook nog nooit gezien.
Wat ik me nu even afvraag is of de plastic connectortjes en de glob tops onderop dit leuk gaan vinden. Maar, zoals je ook al aangeeft, veel kapotter kan 'ie toch niet ;-)

Reballing op een verantwoorde manier zou alsje het zelf kan wel soelaas opleveren. Maar een defecte processor is ook niet heel ongewoon vanwege slechte koeling

maartenbakker

Golden Member

Als hij drukgevoelig is geef ik het nog wel een kans dat hij nog wel heel is.

Hoe dan ook, aan de laatste reparatiepoging van de door Dave Jones (EEVBlog) gevonden LG 4K TV kun je zien dat wat ervaring en het goede materiaal wel nodig is voor dat soort werk. Hij stookte een (waarschijnlijk ten onrechte) verdacht IC flink heet (wel met heteluchtbout en hotplate maar niet met flux), waarna er een nieuw symptoom bijkwam. In zijn geval misschien met reballen nog wel te redden of anders een nieuw IC, en dan terug te monteren met zo goed mogelijk geschikt gereedschap.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 december 2018 19:00:57 schreef smd:
Reballing op een verantwoorde manier zou als je het zelf kan wel soelaas opleveren. Maar een defecte processor is ook niet heel ongewoon vanwege slechte koeling

Het feit dat de TV nog wel op wil starten en werken voor een poosje, doet mij denken dat het eerder aan een slecht contact zou liggen, dan aan een compleet kapotte processor.

Op 9 december 2018 20:03:16 schreef maartenbakker:
Als hij drukgevoelig is geef ik het nog wel een kans dat hij nog wel heel is.

Hoe dan ook, aan de laatste reparatiepoging van de door Dave Jones (EEVBlog) gevonden LG 4K TV kun je zien dat wat ervaring en het goede materiaal wel nodig is voor dat soort werk. Hij stookte een (waarschijnlijk ten onrechte) verdacht IC flink heet (wel met heteluchtbout en hotplate maar niet met flux), waarna er een nieuw symptoom bijkwam. In zijn geval misschien met reballen nog wel te redden of anders een nieuw IC, en dan terug te monteren met zo goed mogelijk geschikt gereedschap.

EEVBlog is een bekende inderdaad. Leuke gast! Het al dan niet werken van de TV ligt inderdaad een beetje aan de druk die op het PCB uitgeoefend wordt. Ik ga zelf het reballen niet aan, dat laat ik aan de pro's over. Er is nog wel een cap van de voeding vervangen die wat slecht leek. Daarna waren alle verwachte spanningen ook weer terug (maw sluit slechte voeding ook wel uit nu). Dat gaat nog prima, maar die SMDs en BGA's gaat me een stap te ver. Het is nog niet 100% zeker of ik het bord kan/mag reflowen, maar het balletje is in ieder geval opgegooid. Natuurlijk is de persoon die die machine bedient heel wat kundiger met reflowen dan ik dat ben - dus dat biedt hoop :-) Mocht ook dat niet werken, ga ik nog eens serieus naar die Android upgradekits kijken.

maartenbakker

Golden Member

Ik kijk er ook wat vaker naar tegenwoordig, die stem went :P

Moet er wel bij zeggen dat hij soms wel een beetje zit te prutsen, maar wie van ons nou niet O-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even een snelle update: de vapour chamber reflow gaat door! Echter lijkt het koelblok gelijmd, dus die kan er niet zo 1-2-3 af. Hopelijk zit 'ie niet scheef, anders zit ik straks met een gekanteld BGA... We gaan het zien, ik ben erg benieuwd en hoopvol!

Intussen al -tig keren gedaan die Fusion processors "heet gestookt".
Sinds ik het doe met een beetje flux tussen print en processor te laten lopen en ze "reflow" icm een preheater komen ze (tot nu toe) niet meer terug.
Ik gebruik in mijn werkplek zelf ook zo'n toestel die ik een jaar geleden zodanig heet gestookt heb tot de SMD componenten er onderaan bijna afvielen. Speelt in de winter dagelijks en doet het nog steeds.
Wel grotere en betere koeling voorzien. De originele lijkt nergens op. Veel te klein!
(Beetje verwarmen met een haardroger en al draaiende eraf wrikken. Goed recht houden dat je geen SMD component eraf duwt)

Maar waarom die Android SSB niet plaatsen?
Ik heb dat al enkele keren gedaan waar het lukt (PFL6xx8 en PFL7xx8) en heb er best goeie ervaringen mee.
YouTube, Netflix en wat andere apps die handig kunnen zijn doen het weer prima. En vééééééél stabielere tv als die originele Fusion.

2 nadelen:
- de lichtsensor doet het niet meer
- de beeldkwaliteit vind ik persoonlijk iets minder (Perfect natural motion werkt niet meer. Altijd een grote meerwaarde bij Philips tv's gevonden)

Op 11 december 2018 10:18:05 schreef Beeldbuisje:
Intussen al -tig keren gedaan die Fusion processors "heet gestookt".
Sinds ik het doe met een beetje flux tussen print en processor te laten lopen en ze "reflow" icm een preheater komen ze (tot nu toe) niet meer terug.
Ik gebruik in mijn werkplek zelf ook zo'n toestel die ik een jaar geleden zodanig heet gestookt heb tot de SMD componenten er onderaan bijna afvielen. Speelt in de winter dagelijks en doet het nog steeds.
Wel grotere en betere koeling voorzien. De originele lijkt nergens op. Veel te klein!
(Beetje verwarmen met een haardroger en al draaiende eraf wrikken. Goed recht houden dat je geen SMD component eraf duwt)

Maar waarom die Android SSB niet plaatsen?
Ik heb dat al enkele keren gedaan waar het lukt (PFL6xx8 en PFL7xx8) en heb er best goeie ervaringen mee.
YouTube, Netflix en wat andere apps die handig kunnen zijn doen het weer prima. En vééééééél stabielere tv als die originele Fusion.

2 nadelen:
- de lichtsensor doet het niet meer
- de beeldkwaliteit vind ik persoonlijk iets minder (Perfect natural motion werkt niet meer. Altijd een grote meerwaarde bij Philips tv's gevonden)

Bedankt voor de input! Fijn om ervaringen te lezen met het SSB - dat was namelijk één van m'n problemen. Een €300 investering doen in hardware zonder dat ik ervaringen gelezen heb klinkt mij als een iets te groot risico. Casting en alles werkt gewoon, neem ik aan?
Een andere reden dat ik twijfel over het SSB is gewoon puur financieel. Het is weer €300 die ik ook niet kan uitgeven, als het niet hoeft. Dan koppel ik het ding gewoon aan een Chromecast en klaar. Toegegeven, dat Fusion OS is wel heel super waardeloos, maar enfin. Perfect natural motion maakt me niet zo veel uit, ik heb het niet zo op die interpolaties. De lichtsensor echter, welke lichtsensor is dat? Iets van een ambient sensor die de intensiteit van het display regelt, of een sensor die de kleuren van het ambilight regelt?

Casting heb ik nooit geprobeerd, maar vermits dit met een af-fabriek Android lukt zal het met dit ssb ook wel lukken denkelijk. Is maar software...

Het is effectief de ambient sensor. Je moet hem dus zelf gaan aanpassen aan de lichtsterkte in de kamer.
Ambilight viel in die tijd weinig aan aan te passen. Tenzij het veranderd wordt als ze straks Android 8 naar dat chassis gaan pushen. Heb gelezen dat dat os straks ook naar die upgrade ssb’s gaat komen

Reflow heeft geen soelaas geboden, dus toch maar eens kijken naar 't nieuwe SSB. Dat er Android Oreo voor komt is wel fijn, geeft waarschijnlijk weer wat meer functies. Lijkt me best tof, VLC gewoon op je TV draaiende. Kun je meteen van de NAS streamen.
Goed, het SSB ziet er interessant uit, maar dan zou het wel fijn zijn als de voeding ook blijft werken. Hoe degelijk zijn die dingen meestal? Er is al, als het goed is voor de 3,5V lijn, een 47mu/50V elco vervangen. Hij zag er wat vreemd uit, had wat uitslag aan de bovenkant. Na het vervangen leek de PSU de juiste standby spanningen te leveren. Verder leek er niets raars aan de hand te zijn. Is de verwachting dat het bord het dan nog wel een jaartje of 3-4 volhoudt? Verder neem ik aan dat er gewoon nog de mogelijkheid is voor LAN? 'k heb het niet zo op draadloos... Kan ik ook gewoon op deze foto zien natuurlijk... Foto! Beter te zien dan op het bovenaanzicht van de prints imho.
Sorry voor alle vragen, maar ik ben graag zeker van m'n zaak ;-)

[Bericht gewijzigd door TeeVeeZegtNee op woensdag 12 december 2018 17:19:53 (12%)

PE9SMS

Special Member

Op 12 december 2018 13:10:51 schreef TeeVeeZegtNee:
Lijkt me best tof, VLC gewoon op je TV draaiende. Kun je meteen van de NAS streamen.

Dat is ook best tof :). Selecteer "netwerk" als bron en je ziet alle DLNA devices. En dan kun je door de photo/video/music mapjes browsen en bijv. mkv of mp4 files afspelen. Daar heb je geen VLC voor nodig. Het enige formaat dat mijn TV niet ondersteunt is iso, daar gebruik ik dan maar Kodi voor. Zal met VLC ook wel gaan.

This signature is intentionally left blank.

Op 12 december 2018 15:58:09 schreef PE9SMS:
[...]
Dat is ook best tof :). Selecteer "netwerk" als bron en je ziet alle DLNA devices. En dan kun je door de photo/video/music mapjes browsen en bijv. mkv of mp4 files afspelen. Daar heb je geen VLC voor nodig. Het enige formaat dat mijn TV niet ondersteunt is iso, daar gebruik ik dan maar Kodi voor. Zal met VLC ook wel gaan.

Dat was ook mijn reden om voor VLC te gaan - de ISO support.
Als ik het verder goed zie, is de upgrade een 2k16 product? Dan zou de upgrade naar Oreo inderdaad goed moeten zitten. Sowieso ziet het er echt wel uit als een heel capabel SSB. De installatie van de firm-/software wijst zich met een handleiding die bij zo'n kit zit? En dan nog als laatste, omdat het me toch wat dwars zit, wat is de ervaring van de houdbaarheid met dit soort voedingen? Is daar nog wat zinnigs over te zeggen?

Voor iets wat zo kort op de markt is, is dat moeilijk aan te geven. De meningen en ervaringen van klanten zijn positief en niet alleen de upgrade voor de QFU maar ook de andere upgrade kits voor de QV14.1 en QV15.1 chassis.

Op 13 december 2018 00:14:08 schreef william1967:
Voor iets wat zo kort op de markt is, is dat moeilijk aan te geven. De meningen en ervaringen van klanten zijn positief en niet alleen de upgrade voor de QFU maar ook de andere upgrade kits voor de QV14.1 en QV15.1 chassis.

Inmiddels de kit ontvangen, bedankt! Ik zit echter met een probleempje, misschien kun je dat zo fixen - de video is corrupt, en volgens mij ook de .zip met de .upg file. Als ik de PDF zo zie, lijkt de video niet bijzonder nodig. Echter zou ik natuurlijk wel graag willen dat die upgradefiles correct zijn. Zou het mogelijk zijn de MD5SUMs te checken? De error van de .upg zip is
"ERRORS:
Headers Error
Unconfirmed start of archive
WARNINGS:
There are data after the end of archive"

md5sum autorun_QM164E_000.016.102.024.*
3015104e0977ebbb09ae298d03b0b265 autorun_QM164E_000.016.102.024.upg
71227a1a180ef70bf643a6c8fde8e8ef autorun_QM164E_000.016.102.024.zip

md5sum 2K13_Fusion_NVM_v507_20180906.zip
8aa3ae0f31d0b9843e24aa86fe9c442a 2K13_Fusion_NVM_v507_20180906.zip

md5sum 2K13\ Fusion\ 6XX8\ 7XX8\ SOP.mp4
ac61e69f29862d2f6616471bbe61cc14 2K13 Fusion 6XX8 7XX8 SOP.mp4

In de doos zit ook een papieren uitleg met de links naar de software.
Wel vreemd dat het ene bestand niet goed is en het andere wel.
Mocht je er niet uitkomen dan even mailen en niet hier berichten plaatsen want ik kijk niet met grote regelmaat op dit forum. Via email krijg je sneller antwoord mits onder werktijd uiteraard.

Op 14 december 2018 20:57:08 schreef william1967:
In de doos zit ook een papieren uitleg met de links naar de software.
Wel vreemd dat het ene bestand niet goed is en het andere wel.
Mocht je er niet uitkomen dan even mailen en niet hier berichten plaatsen want ik kijk niet met grote regelmaat op dit forum. Via email krijg je sneller antwoord mits onder werktijd uiteraard.

Ik had ook inderdaad al verwacht dat dit niet de bedoeling was, maar het leek me op dit uur dan net weer wat sneller. Goed gegokt, maar ik zal het voortaan gewoon via mail doen!

De twee (drie dus, by extention) bestanden waren inderdaad corrupt. Ik heb ze van die app.box.com pagina gehaald. Thanks! De MD5SUMs zijn inderdaad anders... Even voor de goede orde:

md5sum autorun_QM164E_000.016.102.024.* handl.mp4 2K13_Fusion_NVM_v507_20180906.zip
83a4ca83b378d66c2ffeff864eaa023f autorun_QM164E_000.016.102.024.upg
786d93a7cb87ef2dcb54f2e6876107ce autorun_QM164E_000.016.102.024.zip
bb51e1a59da65f5b1f0485e341233699 handl.mp4
8aa3ae0f31d0b9843e24aa86fe9c442a 2K13_Fusion_NVM_v507_20180906.zip

De 2K13_Fusion_NVM_v507_20180906.zip is dus wel correct. Helemaal begrijpen doe ik het niet hoe deze bestanden corrupt geworden kunnen zijn, maar goed. Ik ga bezig, mocht ik nog vragen hebben zal ik inderdaad het bedrijf even mailen. Bedankt voor de reactie in ieder geval!

De TV werkt prima inmiddels! Het is even prutsen, maar dan heb je ook wel wat. Dank voor het advies, allen! Ik ga ervan genieten :-)
Wat ik nog wel even wil toevoegen, om valse informatie de wereld uit te trappen, de Full-HD modellen (zoals deze TV dus) lijkt toch geen Oreo te krijgen! Zie deze website: "FullHD-TVs (also Firmware QM164E) bekommen kein Update auf Android TV 8 Oreo." Balen natuurlijk wel, maar goed. Het is nog altijd een mooie upgrade!

Ik ken die website en had er al eerder gelezen dat Oreo in aantocht was. Ondertussen zijn er update's geweest op die website met info die ik nog niet kende. Goed om te weten dat QM16.4 geen Oreo krijgt, wellicht in de toekomst dat het er wel komt maar dat is afwachten.

Ook hier handig om weten.
Het probleem is dat ik niet meer weet waar ik mijn mosterd haalde van die Oreo.

Ik hou het in de gaten, want heb zelf een aantal kenissen waar ik de “hardware” upgrade heb doorgevoerd.

Gelukkig werkt hij daar naar tevredenheid :)