Siemens meter geschikt voor teruglevering?

evengoed weet die pinautomaat wel dat je daar elke x tijd om x uur staat te pinnen. die dingen hebben altijd ene camera in de buurt zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zover ik weet worden in Nederland geen elektra en gasmeters meer geplaatst met relais of gasklep.
in Groningen weet ik een apartementen complex die hebben deze set. Er zijn meer problemen mee als genot. Tevens moet bij een stroom of gasstoring gecontroleerd worden of het weer werkt met de bewoner.

Als je zonnepanelen hebt en je wilt een leuke terugleververgoeding dan is een slimme meter vaak een must bij de energieboer.

Allen bedankt voor jullie adviezen. Voorlopige conclusie:

Lijkt er op dat ik mijn meter in ieder geval moet laten vervangen, voordeel is wel dat ik deze dan in Domoticz mooi kan uitlezen. Ik kan er dan voor kiezen om het remote uitlezen uit te zetten.
Nadeel van de meter is dat het wel erg duidelijk is wanneer ik niet thuis ben. Zal Enexis niets mee doen naar ik aanneem, maar als het kwaadwillenden wel lukt is dat vervelender. (die moeten dan nog wel langs de hond zien te komen, ik wens ze veel succes).

Op 12 december 2018 22:14:03 schreef Peter112:
Zover ik weet worden in Nederland geen elektra en gasmeters meer geplaatst met relais of gasklep.
in Groningen weet ik een apartementen complex die hebben deze set. Er zijn meer problemen mee als genot. Tevens moet bij een stroom of gasstoring gecontroleerd worden of het weer werkt met de bewoner.

Als je zonnepanelen hebt en je wilt een leuke terugleververgoeding dan is een slimme meter vaak een must bij de energieboer.

de leukste terugleververgoeding is dat de meter 1:1 terugloopt, zoals een ferrarismeter doet. andere meters hebben een eigen telwerk, waar je minder voor een opgewekte kWh terugkrijgt als dat je betaalt voor een afgenomen kWh. als al die oude meters zijn vervangen gaat die vergoeding geheid verder omlaag..

evengoed, je hebt binnen 20 jaar weer een andere meter of zelfs 2, want die nieuwe gaan echt geen 50 jaar meer mee zoals voorheen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 12 december 2018 22:32:37 schreef Dantos:

Nadeel van de meter is dat het wel erg duidelijk is wanneer ik niet thuis ben.

Dat kan makkelijker ... op de bel drukken.

Op 12 december 2018 22:14:03 schreef Peter112:
Zover ik weet worden in Nederland geen elektra en gasmeters meer geplaatst met relais of gasklep.

Die mag niet worden aangestuurd, maar er zit een mooi rood knopje onder op mijn kWh meter die netjes de verbruikers kant er af gooit als ik die eventjes ingedrukt houdt.

Op 12 december 2018 22:44:18 schreef testman:
[...]

de leukste terugleververgoeding is dat de meter 1:1 terugloopt

Kwiebus heeft al besloten dat het 1:1 salderen vervalt, dus reken maar dat ze haast gaan maken met het uitfaseren van klassieke meters, zeker bij mensen met zonnepanelen.

Anders wordt het domweg belastingontduiking ... en as er een club is die je wel weet te vinden ...

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 12 december 2018 22:55:43 (27%)

Anoniem

Op 12 december 2018 16:43:27 schreef EricP:
[...]mijn telefoon doet niet aan internet access, veesboek doe ik niet en watshap is leuk, maar dan moet je dus wel je telefoon laten internetten. Aangezien de telefoon dus geen netwerk doet, zal er dus ook geen wifi of blauwtand tracking plaats vinden

Nou EricP ik heb slecht nieuws voor je. De GSM masten houden precies bij hoe sterk het signaal van jou is. Aan de hand van de gegevens van verschillende masten kan Big Brother alsnog precies zien waar je heen gaat. Die informatie is interresanter dan de info uit een slimme meter. En zowiezo de meterstanden weten ze toch wel.

Dat kan makkelijker ... op de bel drukken.

Zie : (die moeten dan nog wel langs de hond zien te komen, ik wens ze veel succes).

Anoniem

Tja en als ze via de slimme meter kijken of je thuis bent moeten ze niet langs de hond? ;-)
Als je hond een USB aansluiting heeft plug je hem best in je slimme meter als je het huis verlaat.
Nee, beter wifi of bluetooth, dan kan ie bij de deur als er gebeld wordt :+

voordeel is wel dat ik deze dan in Domoticz mooi kan uitlezen. Ik kan er dan voor kiezen om het remote uitlezen uit te zetten.

Hoef je zelfs niet meer uit je zetel te komen ;-)

De slimme meter houd je niet tegen, die komt overal.
Net zoals het 1:1 terugleveren zal stoppen.

EricP

mét CE

Ik kan er dan voor kiezen om het remote uitlezen uit te zetten.
Nadeel van de meter is dat het wel erg duidelijk is wanneer ik niet thuis ben.

Of je vraagt zeer nadrukkelijk om een niet-spionage meter. Je weet wel, zonder dat die continu data doorzendt...

De slimme meter houd je niet tegen, die komt overal.

Waarom? Je moet alleen ff op tijd zijn doat je er nog eentje hebt zonder spionage hardware. Die meter zal er dan wel weer 30 jaar hangen (de huidige al 40 jaar...). Tegen de tijd dat die vervangen wordt, doen mijn kiezen geen zeer meer...

Nou EricP ik heb slecht nieuws voor je. De GSM masten houden precies bij hoe sterk het signaal van jou is.

Eh... ik zend geen signaal uit hoor. Dat doet mijn telefoon. Die ligt lekker op de koelkast. Zoals beschreven: die gaat zelden mee de deur uit (waarom zou ik onderweg een telefoon mee moeten nemen????) In de auto staat-ie uit (mag toch niet bellen tijdens het rijden), op locatie... alleen als ik wat moet weten ofzo. Maar verder?

Aan de hand van de gegevens van verschillende masten kan Big Brother alsnog precies zien waar je heen gaat.

Eh... ze kunnen met Timing Advance karakterestieken redelijk nauwkeurig bepalen waar mijn GSM ligt. Leuk. Dat zegt weinig over waar ik ben...

Die informatie is interresanter dan de info uit een slimme meter.

Eh... mag ik zelf bepalen welke informatie ik interessanter vind dat de data van een stroom meter? Of meen jij dat voor iedereen te moeten doen? Afgezien van dat elk beetje data dat onvrijwillig naar buiten komt teveel is, vind ik het niet zo interessant dat de roverheid of provider weet waar mijn telefoon is - mijn adres hebben ze al voor de factuur, het voegt niks toe.

En zowiezo de meterstanden weten ze toch wel.

Als je gelezen had, dan gaat het niet om de meterstanden (die geef je zo nu en dan toch zelf door). Het gaat om het continu monitoren van actueel verbruik (dat is die data die continu naar de netbeheerder gaat, naast wat tellerstanden). Kwestie van tijd dat dat op straat ligt. Te grootschalig en te statisch om goed te beveiligen...

Dat kan makkelijker ... op de bel drukken.

Dan moet je eerst ter plaatse zijn. Het lijkt me sterk dat iemand weken lang elk kwartier op de bel gaat drukken om te weten wanneer je er niet bent. Met zo'n spionage meter is dat kinderspel. Paar regels script tegen de data aan en prijs. En met hetzelfde script doe je dat ff van de hele straat.

Die mag niet worden aangestuurd, maar er zit een mooi rood knopje onder op mijn kWh meter die netjes de verbruikers kant er af gooit als ik die eventjes ingedrukt houdt.

Precies. Het KAN dus wel (alhoewel ik KlaasZ direct gelijk moet geven dat er weinig over gedocumenteerd is...). Als het KAN dan GEBEURT het ook. Is het niet nu, dan wel over een paar jaar. ALS het al encrypted is, dan gaat het wel stuk op key management...

Kwiebus heeft al besloten dat het 1:1 salderen vervalt, dus reken maar dat ze haast gaan maken met het uitfaseren van klassieke meters, zeker bij mensen met zonnepanelen.

Anders wordt het domweg belastingontduiking ... en as er een club is die je wel weet te vinden ...

Daar heb je zomaar een punt. Echter, als de netbeheerder geen digitale meter ophangt (dat is wat anders dan een spionage meter), dan is dat mij niet verwijtbaar.

Overigens is terugleveren tegen die tijd ook helemaal niet meer de moeite waard - 5 cent krijgen en (tegen die tijd) 30 cent betalen... Commercieel geïnstalleerd zal het wel niet interessant zijn, maar hier gaat dat een accupack worden.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Offtopic:

(waarom zou ik onderweg een telefoon mee moeten nemen????)

Als het onderweg fout loopt met de belangrijkste mensen in mijn leven wil ik het weten.

In de auto staat-ie uit (mag toch niet bellen tijdens het rijden),

In de auto neem ik enkel oproepen aan van de belangrijkste mensen in mijn leven. Handsfree natuurlijk.

Ontopic:
Ik begrijp de bezwaren hier tegen een slimme meter echt niet.
Wat maakt het uit dat de netwerkbeheerder monitort dat ik momenteel 1500W verbruik?
Dan weet hij toch niet of ik dat doe om mijn was te drogen of om mijn spruiten te garen. ;-)

Blue Sky

Cableguy

Sinds ik zonnepanelen heb (2013) heb ik ook een slimme meter en het boeit mij niet of ze hem kunnen uitlezen. Ik krijg, omdat de meters uitleesbaar zijn, elke maand een keurig overzicht met een vergelijking van dezelfde periode een jaar eerder.

Feit is wel dat wanneer de salderings regeling wordt beperkt iedereen met panelen een teruglever meter krijgt, slim of niet slim.

Waar rook is, is stroom

Op 13 december 2018 11:51:45 schreef anoniem015:
Ik begrijp de bezwaren hier tegen een slimme meter echt niet.
Wat maakt het uit dat de netwerkbeheerder monitort dat ik momenteel 1500W verbruik?
Dan weet hij toch niet of ik dat doe om mijn was te drogen of om mijn spruiten te garen. ;-)

Ik zie dat probleem ook niet. Toen ik nog bij de netbeheerder werkte kon ik van alle grootverbruikers zien wat ze per 5 minuten hadden gedaan. Het enige wat ik daarmee deed was vaststellen hoeveel ze moesten betalen. Alleen als er hele rare dingen in zaten belde ik ze wel eens om te vragen wat ze hadden uitgespookt. Maar dat was dan alleen maar om te kunnen beoordelen of dat invloed had op de rekening.

Nu kunnen ze dat dus ook van kleinverbruikers, maar dat gebruiken ze voornamelijk om betere voorspellingen te kunnen doen over wat er morgen gaat gebeuren.

Sinds kort heb ik zelf ook een slimme meter. De netbeheerder die vroeger mijn werkgever was kan nu dus zien wat ik verbruik. So what? Ik heb daar geen enkel probleem mee.

EricP

mét CE

Met de P van paranoia? O-)

:) Neu, klein beetje opgelet met wat er de laatste 50, 80 jaar gebeurd is. Continu hetzelfde patroon: ALS er informatie is DAN wordt die na verloop van tijd gebruikt voor zaken waar die niet voor bedoeld was.

Als het onderweg fout loopt met de belangrijkste mensen in mijn leven wil ik het weten.
[...]In de auto neem ik enkel oproepen aan van de belangrijkste mensen in mijn leven. Handsfree natuurlijk.

Als het foute boel is, dan is het dat een halve dag later ook nog wel. Dus jij gaat je hele leven met een apparaat rond lopen voor een paar mensen. Right.
Dan nog: het is JOUW afweging dat je zoiets dat waard vindt. Dat wil niet zeggen dat ik dat ook vind - en daarmee ook maar continu aan meneer provider bekend moet maken waar ik ben.

Ik begrijp de bezwaren hier tegen een slimme meter echt niet.

Dat is altijd het probleem met mensen die privacy niet snappen... Tsja...

Wat maakt het uit dat de netwerkbeheerder monitort dat ik momenteel 1500W verbruik?

Wat is MIJN voordeel dat de netbeheerder dat weet? Geen? Nou, dan dus niet. Als dat er wel zou zijn, dan kan ik nog de afweging maken of dat voordeel me dat waard is of niet. Zonder voordeel hoef je die afweging niet te maken.
Als jij een foldertje krijgt dat je 10% korting krijgt als je je mail address en telefoon nummer achter laat, dan doe je dat zeker ook? (waarop ik me dan afvraag... voor die 50 cent die het scheelt op iets wat ik toch zou kopen... wil ik daar jaren spam voor hebben?)

Ik zie dat probleem ook niet. Toen ik nog bij de netbeheerder werkte kon ik van alle grootverbruikers zien wat ze per 5 minuten hadden gedaan. Het enige wat ik daarmee deed was vaststellen hoeveel ze moesten betalen. Alleen als er hele rare dingen in zaten belde ik ze wel eens om te vragen wat ze hadden uitgespookt. Maar dat was dan alleen maar om te kunnen beoordelen of dat invloed had op de rekening.

ALS het alleen daarvoor was, DAN zou ik het probleem ook niet zo zien. Maar kijk eens naar wat er met je bank data gebeurt... We worden gepushed om iets met 'idin' te gaan doen (hey, die bank moet wat met geld doen en verder niks). En we worden gepushed om 3rd parties toegang tot onze rekening data te geven (want dat is zo makkelijk). DAAR was die bank nooit voor bedoeld. Daar gaat het dus fout...

Lambiek

Special Member

Op 13 december 2018 11:51:45 schreef anoniem015:
Ik begrijp de bezwaren hier tegen een slimme meter echt niet.

Dan kunnen ze gelijk zien of je plantjes hebt. :)

Op 13 december 2018 13:41:45 schreef EricP:
Dat wil niet zeggen dat ik dat ook vind - en daarmee ook maar continu aan meneer provider bekend moet maken waar ik ben.

Dat weten ze zonder telefoon ook wel tegenwoordig, denk maar eens aan al die camera's die overal staan en 24/7 opnemen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 december 2018 17:24:50 schreef Shiptronic:
Slimme meter mag je weigeren, dan krijg je een gewone digitale. Ferraris is afgelopen die krijgt niemand meer.

Hele wijk kreeg slimme meters. Ik heb hem geweigerd. Ik kreeg geen digitale, de ferraris is blijven hangen.

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Dan kunnen ze gelijk zien of je plantjes hebt. :)

Dat moet je ff uitleggen. Ik heb altijd begrepen dat je die VOOR de meter moet aansluiten :+.

Dat weten ze zonder telefoon ook wel tegenwoordig, denk maar eens aan al die camera's die overal staan en 24/7 opnemen. :)

Dat valt nog erg mee - hier in elk geval.

Dat is overigens wel weer een mooi voorbeeld van informatie gebruiken waar het niet voor bedoeld is... Eerst moesten auto's een kenteken hebben. Dan kon je de eigenaar achterhalen als die een verkeersovertreding beging. En natuurlijk meteen belasting innen. So far, so good.
Toen vond de Roverheid, afdeling politie, dat het handig zou zijn om automatisch alle kentekens te herkennen. Daarvoor moesten we allemaal een andere nummerplaat aanschaffen (ohja, de sausje was 'moeilijker na te maken tegen diefstal' enzo). Alhoewel een bijzonder zwak argument, zou je met een hoop goede wil daar nog wat goeds in kunnen zien.
Vervolgens blijkt de fiscus die data ook meteen ff mee te graaien. Want dat is handig om burgers in de gaten te houden. De politie gaat daar graag in mee, want die mogen die info maar een paar weken bewaren (dat doen ze natuurlijk langer, maar daarna is het geen bewijs meer), de fiscus meerdere jaren. En tsja, de politie mag tenslotte gegevens opvragen bij de fiscus.
DAT is dus nooit zo verkocht als 'de bedoeling' toen de kentekenplaten er kwamen - en later het hele ANPR gebeuren. Als je een beetje om je heen kijkt waar ze staan, dan is er overigens prima omheen te rijden. Dus je houdt de helft van de bevolking in de gaten en de mensen waarom je het zou doen, die hebben er nauwelijks last van. Soort DDR zeg maar.

Sine

Moderator

Op 13 december 2018 09:10:23 schreef EricP:
[...]Of je vraagt zeer nadrukkelijk om een niet-spionage meter. Je weet wel, zonder dat die continu data doorzendt

1x per maand uitgelezen.

En dan nog ...

Mijn gebruiksdata van de afgelopen week:

Wat ga je daar mee aanvangen?

(dat is die data die continu naar de netbeheerder gaat, naast wat tellerstanden).

Nein, 1x per maand gaan de tellerstanden naar de netbeheerder, tenzij je verdere apps en services wilt afnemen, dan moet je toestemming geven om die data continu op te vragen.

maar hier gaat dat een accupack worden.

Als je dan toch dwars wilt zijn, dat is nou net wat de overheid je graag ziet doen, maar in het huidige klimaat zou het me zwaar verbazen als je met zo'n installatie uberhaupt quitte speelt.

Neu, klein beetje opgelet met wat er de laatste 50, 80 jaar gebeurd is.

Ahaa, daar hebben we Godwin toch nog te pakken, ik vond het al lang duren.

Anoniem

Op 13 december 2018 14:44:57 schreef Jochem :
[...]Hele wijk kreeg slimme meters. Ik heb hem geweigerd. Ik kreeg geen digitale, de ferraris is blijven hangen.

Als ik daarmee niet te ver in je privacy ga ben wel nieuwsgierig waarom je hem hebt geweigerd.

Mijn gebruiksdata van de afgelopen week:
Wat ga je daar mee aanvangen?

Dat begrijp ik ook nog steeds niet.
Al staat mijn gebruiksdata van 365 dagen morgen in de krant.

Erg offtopic:

Op 13 december 2018 15:03:56 schreef EricP Dat is overigens wel weer een mooi voorbeeld van informatie gebruiken waar het niet voor bedoeld is... Eerst moesten auto's een kenteken hebben. Dan kon je de eigenaar achterhalen als die een verkeersovertreding beging. En natuurlijk meteen belasting innen. So far, so good.
Toen vond de Roverheid, afdeling politie, dat het handig zou zijn om automatisch alle kentekens te herkennen. Daarvoor moesten we allemaal een andere nummerplaat aanschaffen (ohja, de sausje was 'moeilijker na te maken tegen diefstal' enzo). Alhoewel een bijzonder zwak argument, zou je met een hoop goede wil daar nog wat goeds in kunnen zien.
Vervolgens blijkt de fiscus die data ook meteen ff mee te graaien. Want dat is handig om burgers in de gaten te houden. De politie gaat daar graag in mee, want die mogen die info maar een paar weken bewaren (dat doen ze natuurlijk langer, maar daarna is het geen bewijs meer), de fiscus meerdere jaren. En tsja, de politie mag tenslotte gegevens opvragen bij de fiscus.
DAT is dus nooit zo verkocht als 'de bedoeling' toen de kentekenplaten er kwamen - en later het hele ANPR gebeuren. Als je een beetje om je heen kijkt waar ze staan, dan is er overigens prima omheen te rijden. Dus je houdt de helft van de bevolking in de gaten en de mensen waarom je het zou doen, die hebben er nauwelijks last van. Soort DDR zeg maar.

Tja... heb je ook niet kunnen tegenhouden, net zoals je de slimme meter niet zal tegenhouden.

In afwachting dat de kiezen pijn doen kun je dus tot aan de eindmeet eenzaam tegen de stroom inroeien of vrolijk met de massa meedrijven.
Ieder zijn keuze...

EricP

mét CE

Tsja, alleen dode vissen drijven met de stroom mee he... Jij bent blijkbaar een dooie vis :+

1x per maand uitgelezen.

Zouden ze dat ding echt pollen? En dan maar 1x per maand? Nu misschien. Op papier. De overheid verkocht het altijd als 'inzicht krijgen in je gebruik'. Dat schiet daar ook niet mee op... Kijk ook ff naar wat KlaasZ zegt. Wellicht 1x per maand naar je leverancier. Dat zou kunnen.

Als je dan toch dwars wilt zijn, dat is nou net wat de overheid je graag ziet doen, maar in het huidige klimaat zou het me zwaar verbazen als je met zo'n installatie uberhaupt quitte speelt..

Heeft niks met dwars te maken. Terug leveren voor dat tarief is gewoon op geen enkele manier lonend.
En ik schreef al... voor de goegemeente zal het wel niet interessant zijn - als je het allemaal moet kopen en laten installeren. Dan ga je verre van quitte spelen. Het wordt alleen interessant als je zo her en der wat overhoudt aan je werk zeg maar, noem het zelfwerkzaamheid. Dus voor *mij* is het economisch wel rendabel. Voor iedereen die ervoor 'naar de winkel' moet niet.

Ik betwijfel of de Roverheid dat trouwens wil. Levert veel minder belasting op. Milieu is gewoon een verdienmodel. Meer niet.

Tja... heb je ook niet kunnen tegenhouden, net zoals je de slimme meter niet zal tegenhouden.

Daar heb je de keuze nooit gehad. Met een spionage meter heb je die wel...
Het is alleen maar 1 van de talloze voorbeelden van data die -als die er eenmaal is- misbruikt gaat worden. Het EPD (of hoe het deze week ook heten mag) is zo'n ander mooi voorbeeld.

Anoniem

EricP Wat maakt het uit. Al zou de netbeheerder kunnen zien dat ik momenteel 2,7 kW verbruik. Als de vaatwasser en wasmachine aan staan wil niet zeggen dat ik thuis ben. Als het verbruik heel laag is of zelfs negatief kan ik best thuis zijn, of niet..... Het voordeel van op afstand kunnen uitschakelen is dat als je op vakantie denkt "heb ik het licht wel uit gedaan" je de netbeheerder kunt bellen met de mededeling dat je de komende maand niet gaat betalen. Als service schakelen ze op afstand het licht voor je uit. Perfect toch.

Nou, zo perfect is dat niet. Dan gaat je koelkast ook uit. Of is die van jou altijd leeg als op vakantie bent?

Anoniem

Op 13 december 2018 22:59:41 schreef KlaasZ:
Nou, zo perfect is dat niet. Dan gaat je koelkast ook uit. Of is die van jou altijd leeg als op vakantie bent?

KlaasZ je moet niet alles verklappen. :-)

Tidak Ada

Golden Member

'k Zie net dat Enexis 50.000 slimme gasmeters moet vervangen. Niet wegens spionage, maar lekkage (eindigt ook op -age :+)
Zo slim zijn die dingen dus niet....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

tja, soms lekt nieuw spul. pas ook gemerkt bij een grote cv ketel waar ik in de stookruimte moest zijn, duidelijke gaslucht. ding was recent van een nieuw gasblok voorzien ( god weet waarom nog, 25 jaar ouwe frikandel ) en die lekte dus. uit eerdere ervaringen weet ik dat rokers dit vaker niet kunnen ruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer