condensator wordt erg heet in een oude philips scope

Ik heb een oude scoop gekregen van iemand. Er zit een aantal onderdelen in die erg warm worden. Het warmst is een oude (folie)condensator, zo'n gewikkeld geel ding. Deze wordt al na een paar minuten een goede 150 graden heet. Ik vermoed dat deze sluiting heeft of zo. Een aantal weerstanden er om heen wordt ook best warm, maar verder blijft de temperatuur van de buizen e.d. allemaal onder de 40 graden.

De scoop is zo'n 60 jaar oud.

Klopt mijn aanname dat die handel niet zo heeft hoort te worden? Ik zit er sterk aan te denken om de condensator te vervangen, maar wat moet ik voor in de plaats steken? Er zit nu een 0,1uF 125 volt in. Moet er weer zo'n foliecondensator in of zijn er andere opties?

Thevel

Golden Member

Het zal handig zijn als je het type van de scoop geeft.

vergeten

Golden Member

En ook handig is, als aanvulling op @Thevel, dat je aangeeft waar die condensator zit.
In het schema en fysiek in de scoop.

Op 12 december 2018 23:00:26 schreef erik12:
Klopt mijn aanname dat die handel niet zo heeft hoort te worden?

Ja die klopt.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 12 december 2018 23:51:14 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

En een duidelijke foto kan ook veel helpen.

In het schema

Die moet natuurlijk wel voorhanden zijn...

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 12 december 2018 23:53:11 (46%)

Ik zal straks eens kijken of ik er een schema bij heb. Foto's komen vandaag ook.

Anoniem

Schema? Om een gekende component te vervangen waarvan je haast zeker weet dat ie defect is??
Een duidelijke foto? Daarop ga je zien hoe warm die wordt? :-)

Werkt de scoop nog?
Maar begin met 1 ding met een keer, anders zie je algauw het bos niet meer door de bomen of andersom.

Als je meent te moeten "reviseren" kan ik enkel uit mijn ervaring zeggen, als iets naar behoren werkt, blijf er dan af, behalve voor de delen die onderhoud vragen.
Bij de meeste fervente en ondeskundige 'reviseurs' belandt het object meestal uiteindelijk in de container, en soms is dat jammer en onnodig.

Foliecondensatoren hebben een zeer lage eigen dissipatie.
In principe moeten die dus steenkoud blijven, tenzij ze dichtbij een andere warmtebron zitten.
Zo'n condensator is een kleine kost, dus als ie heet wordt is hij bijna zeker defect. Ik zou hem gewoon vervangen.
Warmwordende foliecondensatoren heb ik echter nog nooit meegemaakt. Er zit niks in dat warm zou kunnen worden. gewoon een isolerende folie met een alu laag opgedampt en opgerold.
Vochtindringing is de enige mogelijkheid die ik zie. Misschien heeft die scoop 40 jaar op een wakke onverwarmde zolder gestaan. In een glazen kast in de salon is minder waarschijnlijk, want onze wederhelften zien dat niet graag. :-) Maar dan moet het interieur van die scoop al behoorlijk aangetast zijn.
Ook als het betreffende circuit ongewenst op een heel hoge frequentie zou staan oscilleren, zou je een warme condensator kunnen hebben, maar dit is wel heel onwaarschijnlijk.

Begin nu eerst maar eens met die condensator te vervangen en dan zie je wel verder.

maartenbakker

Golden Member

Begin daar maar niet mee, want je weet niet waardoor je hem moet vervangen en waarom hij heet wordt. Een gele foliecondensator is geen origineel onderdeel, dus er is in het apparaat gesleuteld. Een schema is dus nodig, zelfs al kan dat ook afwijken van de af-fabriek toestand van het apparaat...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Daar heb je een punt.
Maar zelfs als een vroegere defecte condensator vervangen werd door een exemplaar dat een te lage werkspanning heeft, zal die volgens mij wel kunnen doorslaan, maar niet heet worden.
Ik denk dat dit enkel kan door vocht.
Meten is weten. Dus kan de TS even de spanning over de condensator meten. In zo'n oud buizenontwerp zal het wel geen exoische toepassing zijn, maar een koppel of ontkoppel C.

Nog niet aan gedacht, maar heeft Erik12 al eens gekeken welke netspanning er op dat ding moet? Bij een oude buizenscoop kan dat best 130V wezen.

maartenbakker

Golden Member

Als een moderne foliecondensator heet wordt, dan komt dat 9 van de 10 keer doordat er een te hoge stroom doorheen loopt, lijkt me. Misschien zijn er ook wel gele papiercondensatoren, maar ik ken ze niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Foliecondensatoren hebben een kleine verlieshoek.
Om een 0.1µF condensator heet te laten worden zou er dus een grote stroom doorheen moeten lopen, wat mogelijk zou zijn bij een hoogfrequente vermogentoepassing. Hier gaat het om een oude buizenscoop. Ik zie vochtabsorbtie als mogelijkheid.

vergeten

Golden Member

Zoals bij vele net gestarte topics gaat het hier ook weer om een sort "valse start", wegens gebrek aan info.

Gevolg:
Het topic komt bol te staan van de gissingen en aannames, dan zie je een paar paginas's verder door de bomen het bos niet meer.

Daarom altijd: Type/merk apparaat, Schema, foto's.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

Het zou zomaar een mosterd condensator kunnen zijn, die kleur wordt door veel mensen als geel gezien.

Maar dan nog, die zou niet warm moeten worden, laat staan heet: er is meer aan de hand hier.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Anoniem

Op 13 december 2018 12:56:03 schreef vergeten:
Zoals bij vele net gestarte topics gaat het hier ook weer om een sort "valse start", wegens gebrek aan info.

Gevolg:
Het topic komt bol te staan met gissingen en aannames, dan zie je een paar paginas's verder door de bomen het bos niet meer.

Daarom altijd: Type/merk apparaat, Schema, foto's.

Zeker , als je de beschikking hebt erover.
Alhoewel ik niet inzie of je uit het schema of een foto kunt halen wat de hete condensator veroorzaakt. Die is in elk geval niet meer goed, gewoon vervangen dus , zo mogelijk door een exemplaar met een hogere werkspanning. Dat is toch geen heksentoer?
Betrof het een elco, zou men er zoveel geen woorden aan vuilmaken ;)

Een condensator hoort niet warm te worden, daar ben ik het mee eens. Maar een "overzichtsfoto" kan extra inzichten verschaffen. Mogelijk ziet iemand een onderdeel in de buurt waarvan ie zegt: die zijn notoir onbetrouwbaar en als ie kapotgaat stookt ie de naastliggende condensator stuk. Idem met "typenummer apparaat". Mogelijk zegt iemand: oh, daar heb ik toevallig het schema al van gevonden....

Vaak hoor je hier: "er is een weerstand stuk, welke moet ik er voor in de plaats zetten?". Dan schreeuwt iedereen in koor: Die weerstand gaat niet vanzelf stuk, dus er is meer kapot. Dat is waarschijnlijk IETS minder van toepassing met de condensator, maar alsnog is het een normaliter redelijk betrouwbaar component. Of het nu een mosterd of een gele is (zie foto fatbeard: boven in beeld een gele, de rest mosterd.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gezien de leeftijd van die scope, kan het dan niet gaan om een oude was-papier condensator? Deze kom je ook nog wel eens tegen in oude radio's en kunnen gaan lekken. Door de interne lekstroom worden ze heet met alle gevolgen van dien.

Spanning staat en stroom gaat!
RAAF12

Golden Member

Ook in een 60 jaar oude scope worden polyester condensators gebruikt. De bekende gele types ook wel 'mosterd'kleurig aangeduid. Zie bijv. het schema van de GM5600 op elektrotanya...

edit @GD hieronder :-) :-)

Anoniem

Ik ben ook al 60 gepasseerd en gelukkig heb ik nog geen gele lekstroom waar je warm van wordt :-).

Behalve vocht is het enige wat ik kan bedenken dat door overslag de isolatie deels verkoold is en dus geleidend en dat die condensator eigenlijk inwendig aan het smeulen is.
Dus het antwoord blijft dezelfde : vervangen voor de boel in de fik gaat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 13 december 2018 18:57:25 (56%)

vergeten

Golden Member

Op 13 december 2018 14:11:42 schreef grotedikken:
[...]
Zeker, als je de beschikking hebt erover.
Alhoewel ik niet inzie of je uit het schema of een foto kunt halen wat de hete condensator veroorzaakt.

Dan kun je zien waar hij in de schakeling zit, waarom hij daar zit, of hij AC of DC voor z'n kiezen krijgt, of dat hij met pulsen belast wordt en last but not least onder welke werkspanning hij dat alles staat te doen ?

Die is in elk geval niet meer goed,

Die kans is heel groot!

gewoon vervangen dus, zo mogelijk door een exemplaar met een hogere werkspanning.

Goed plan!

Betrof het een elco, zou men er zoveel geen woorden aan vuilmaken ;)

Inderdaad dan was hij allang ontploft bij 150°C
EDIT: Of bol gaan staan, opengebarsten of uit z'n ventiel zijn gaan lekken. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

erik12:

Foto's komen vandaag ook.

Een C die 150°wordt heb ik nog nooit gezien. Dus ben ik erg benieuwd naar de beelden.

@vergeten hierboven
Er zijn ook elco's met een veiligheidsventiel, de aluminium buitenmantel blijft intact. Geen exploderende types. Bij buizenelco's zag je vaak een soldeerpukkel bovenop die eruit vloog als de soep begon te koken. Later een ventiel onderop bij oa. de natte bekerelco's.

Anoniem

Op 13 december 2018 19:25:35 schreef vergeten:
[...]
Dan kun je zien waar hij in de schakeling zit, waarom hij daar zit, of hij AC of DC voor z'n kiezen krijgt, of dat hij met pulsen belast wordt en last but not least onder welke werkspanning hij dat alles staat te doen

Maakt niks uit. Geen enkele spanning in een scoop , wissel, gelijk, pulsen, hf, lf, zorgt ervoor dat een dergelijke condensator heet wordt. Die wordt warm omdat ie stuk is. vervangen, niet over filosoferen. In elk geval is het iets wat niet vaak voorkomt.

maartenbakker

Golden Member

En juist daarom zijn er veel vraagtekens. Op dit moment weten we nog nauwelijks dat het waarschijnlijk een condensator is. De waarde is zelfs voor de TS een onzekerheid als de condensator niet origineel zou zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 13 december 2018 23:45:04 schreef maartenbakker:
En juist daarom zijn er veel vraagtekens. Op dit moment weten we nog nauwelijks dat het waarschijnlijk een condensator is.

Welke vraagtekens? Het is duidelijk dat in plaats van te filosoferen actie moet ondernomen worden.
Als je platte band hebt, kun je langs de kant van de weg mijmeren of dit nu komt door een nagel , een stuk glas of een lekkend ventiel. Maar als je vooruit wil, ga je toch je wiel moeten wisselen.

Als er op dat onderdeel 0.1µF/125V gedrukt staat is de kans toch wel groot dat het om een condensator gaat :-)

De waarde is zelfs voor de TS een onzekerheid als de condensator niet origineel zou zijn.

Klopt, maar door alles in twijfel te trekken en te piekeren blijf je met een defecte scoop zitten.

Vervangen dat ding, kost haast niks is vlot verkrjgbaar en er is geen risico op verdere schade en het is in een oogwenk gepiept.. Als je twijfelt aan die 125V, mogelijk de oorzaak van het defect, neem dan een 400V exemplaar, kost nauwelijks meer en heeft dezelfde functie. Dan is dit topic af.
Als naderhand blijkt dat de nieuwe ook heet wordt, wat zeer onwaarschijnlijk is, of dat er nog aandachtspunten of gebreken zijn, kan Erik hier verder gaan.

mel

Golden Member

GD, ik zou willen dat ze in de politiek ook zo zouden denken.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Sorry,maar dit is allemaal een glazen bol c.q Jomanda gedoe.
Als de TS even typenr.merk,schema etc,foto's o.i.d. opstuurt komt er mss een conclusie uit.
Voorlopig is het: Noem eens een kleur onder het getal tien:Antwoord: dinsdag. ;-)
Of donderdag met schorseneren en prei?

https://www.youtube.com/watch?v=QifjuJNF7Io

@TS,Even serieus, er staat toch een merk en typenr. op die scoop?

maartenbakker

Golden Member

Op 14 december 2018 09:28:34 schreef grotedikken:
[...]Welke vraagtekens? Het is duidelijk dat in plaats van te filosoferen actie moet ondernomen worden.
Als je platte band hebt, kun je langs de kant van de weg mijmeren of dit nu komt door een nagel , een stuk glas of een lekkend ventiel. Maar als je vooruit wil, ga je toch je wiel moeten wisselen.

Dus jij gaat je wiel wisselen als het lager uitgelopen is of de wielkast aanloopt en je de wielmaat niet weet? Zet er zoals Hubie schrijft liever wat schorseneren en prei in, dan heb je voeding om te rijden. Dit gaat nergens over totdat de TS met wat meer

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."