USB stick foutmelding

Hallo,

Ik sla al mijn projecten van EAGLE alijd op in een USB-stick( uiteindelijk niet zo handig, backup's vergeten)

Nu krijg ik van het ene op het andere moment een foutmelding die zegt dat er geen media op de stick staat, wat zou betekenen dat ik al mijn bestanden kwijt zou zijn.....

De pc herkent mijn usb stick wel, dus ik denk niet dat het aan het contact of iets ligt.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt,

SB

dijkmane

Golden Member

1 = geen !

net als een harddisk, kan ook een USB stuk gaan

je kunt proberen, als de stick nog wel herkend wordt door je PC, een file recovery uit te voeren met recuva of getdataback o.i.d.
maar ja, een stuck of flashcard kan er maar zo van het ene op andere moment mee stoppen.

als de stick herkend wordt en de schijfgrootte klopt, kun je bovenstaande proberen, er in ieder geval nu niets meer naar wegschrijven !

wordt de stick niet meer herkend, zou het nog kunnen dat er een contactje los zit ofzo.

In no Sense, Nonsense
GJ_

Moderator

USB sticks gaan stuk als je ze zonder afmelden uit de PC trekt.

EricP

mét CE

USB sticks gaan stuk als je ze zonder afmelden uit de PC trekt.

Is dat zo? Ik dacht dat alleen het filesystem onderuit zou kunnen gaan. Maar de stick stuk?

Je zou eens kunnen kijken of rew er nog wat op te melden heeft. Vooral ff niet aan klooien tot je een image gemaakt hebt - desnoods alleen een dd-tje naar een file.
Als je nog een identieke stick hebt, dan kun je daar met dd een copy op zetten. En daarmee pielen. Dan maak je niet meer stuk dan nodig.

Mosterd na de maaltijd, maar... waarom zet je die projecten op een stick? Die zijn vaak onbetrouwbaarder dan HDDs. Enig voordeel is dat je data 'offline' is zeg maar - kan best belangrijk zijn, maar als je zover denkt, dan heb je waarschijnlijk ook wel een backup strategie.

RAAF12

Golden Member

Op 13 december 2018 14:06:43 schreef Boskabouter22:
Nu krijg ik van het ene op het andere moment een foutmelding die zegt dat er geen media op de stick staat, wat zou betekenen dat ik al mijn bestanden kwijt zou zijn.....

Er staat wel recovery tooltjes op het net. Daarmee kan je verdwenen bestanden terughalen.

Is het wel het filesystem, of is gewoon de geheugenchip gesneuveld?
Usb controller word dan wel herkend, maar de stick is dan volgens eigenschappen 0/0GB, dan doen die recovery tooltjes ook niks meer

En hele usb's die sneuvelen door uittrekken is zover mijn ervaringen echt xp tijdperken, 1 corrupt bestand lukt nog als je tijdens schrijven hem eruit trekt, maar alles? Windows 10 zit vol met usb reddings snufjes

@hieronder, dat zeg ik, een geformateerde stick herkend zijn geheugen nog
Veel van mijn kapotte sticks worden herkend als 0GB, er valt dan niks meer te formateren/recoveren
Vooral die 2 of 4 GB beurs/weggeef dingen

RAAF12

Golden Member

Ook een snelgeformatteerde stick in Windows 10 wordt met die recovery tool weer gerepareerd. Maar this is soft dus haak ik snel weer af ivm off-topic.

GJ_

Moderator

Op 13 december 2018 15:14:12 schreef EricP:
[...]Is dat zo? Ik dacht dat alleen het filesystem onderuit zou kunnen gaan. Maar de stick stuk?

De drive kan volledig onbenaderbaar worden. Niet de hardware maar de firmware gaat stuk: ze worden dus gebrickt. Het schijnt te repareren te zijn, maar of de data daarbij bewaard blijft weet ik niet.
Ik heb zo al meerdere USB stick naar de vaantjes zien gaan.

Op 13 december 2018 15:27:39 schreef DK: En hele usb's die sneuvelen door uittrekken is zover mijn ervaringen echt xp tijdperken,...

Nope. Het is bovendien OS onafhankelijk. We kunnen vandaag MS niet de schuld geven :-(

Op 13 december 2018 14:26:31 schreef GJ_:
USB sticks gaan stuk als je ze zonder afmelden uit de PC trekt.

Wat versta je onder 'afmelden'? Heel je OS afmelden?
Unmounten? Flush van de write-cache?

Ik zie niet helemaal in hoe de stick zelf (of de firmware) kapot kan gaan, anders dan een spanningspiek ofzo, maar dat zou alleen te voorkomen zijn door de stick alleen uit de computer te trekken als hij uit staat.

Het bestandssysteem.. ja, dat kan natuurlijk wel. Hoewel het een stuk beter is sinds Windows zelf de boel flusht na een schrijfactie op een USB-stick.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Als een USB stick kapot zou gaan bij uittrekken, zou ik al emmers vol met kapotte sticks moeten hebben nu...
Ik heb nog nooit een kapotte gehad door die oorzaak. Alleen kapotte doordat sticks aan 'ernstige fysieke ongemakken' (voet erop bijv.) zijn blootgesteld... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Geen idee... Linux gebruikers weten wel dat je ff een unmount moet doen.
Die zeldzame keer dat ik nog wat met M$ doe... doe ik eigenlijk alleen een 'eject' als ik op die stick geschreven heb...
Tot op heden nog nooit wat 'stuk' gehad, anders dan door mechanische oorzaak.

Het zou me ook verbazen als de firmware 'stuk' gaat. Dan zou die platgeschreven moeten worden. Hmz...

GJ_

Moderator

In windows heet het uitwerpen, in linux meestal unmount. Als je dat niet doet kun e de stick bricken. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt.

Een "echt" filessyteem is "journalling".

Dat betekent dat enerzijds wordt nagedacht over de volgorde waarin dingen naar de fysieke media gaan, en anderzijds, belangrijke wijzigingen die niet in 1x naar disk kunnen die worden eerst naar het journal geschreven: Ik ga dit-en-dit veranderen, dan worden de veranderingen geschreven en vervolgens wordt het journal weer bijgewerkt: die verandering is afgesloten. Mocht de boel uitgaan ergens halverwege het traject, dan kan je OFWEL de boel terugdraaien tot voor de verandering OFWEL je kan de boel voltooien tot NA de verandering.

Dit is echter gebaseerd op "hardware" die zich gedraagt: Data die geschreven moet worden, wordt daadwerkelijk geschreven, dus niet bijvoorbeeld in RAM bewaard, "doe ik later wel effe".

Moderne flash storage zoals USB sticks en SSDs zijn een beetje vergelijkbaar met een filesysteem: Data kan her-en-der op de fysieke media staan, en er kan een complexe reorganisatie volgen op een eenvoudige paar-kilobyte write.

Als de firmware, zoals vroeger operating systems, te weinig rekening houdt met: "de spanning kan zomaar wegvallen, zorg dat je altijd in een state zit dat je ofwel af kan maken waar je mee bezig was ofwel terug kan naar daarvoor", dan gaat het een keer fout.

Nu heeft zo'n USB schijf te weinig RAM om "veel" aan reorganisatie te doen. Dus dat zal heus in een paar seconden wel klaar zijn. Dus als de "eject" van je OS alleen is dat ie alle uitstaande writes wegschrijft en dan roept: "klaar", en je haalt dan super-snel de stick er uit, dan betwijfel ik of dat altijd goed gaat. Maar ik denk ook dat het OS een "we gaan je uitzetten" commando stuurt. USB sticks doen dan wel eens hun ledje uit. En de stick geeft pas: "ok in orde, ga je gang" als ie z'n lopende reorganisatie af heeft. En het OS wacht daarop voordat ie JOU de "all clear" geeft.

Er zijn sticks en ook echte harddisks die met een onverwachte toestand van hun storage gewoon dienst weigeren. Ik weet niet of dat een "crash" van de firmware is of een "Hmm. dit snap ik niet, laat ik maar voorzichtig zijn en geen verdere toegang toestaan.".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

"Wat versta je onder 'afmelden'? Heel je OS afmelden?
Unmounten? Flush van de write-cache?"

Met het icoontje de verplaatsbare media gereed melden om te verwijderen van het systeem ....

Er staat niet voor niets " de (removable) drive kan nu veilig worden verwijderd ... "

Waarom staat het woord Veilig erbij ???

EricP

mét CE

Er zijn sticks en ook echte harddisks die met een onverwachte toestand van hun storage gewoon dienst weigeren. Ik weet niet of dat een "crash" van de firmware is of een "Hmm. dit snap ik niet, laat ik maar voorzichtig zijn en geen verdere toegang toestaan.".

Het lijkt me vrij veilig om op het laatste te gokken... Dat verklaart ook de verschijnselen die GJ_ noemt.
In mijn beleving is de firmware (zolang je die niet update ofzo) RO. Dat zou je dan dus niet stuk kunnen maken, tenzij je iets naar de flash (?) schrijft.

Maar goed, daar is TS niet mee geholpen...

High met Henk

Special Member

Op 13 december 2018 18:58:23 schreef rew:
[...]

Er zijn sticks en ook echte harddisks die met een onverwachte toestand van hun storage gewoon dienst weigeren. Ik weet niet of dat een "crash" van de firmware is of een "Hmm. dit snap ik niet, laat ik maar voorzichtig zijn en geen verdere toegang toestaan.".

daar kwam ik PIJNLIJK achter met windows en linux in een dual boot systeem met een gemeenschappelijke data partitie...

windows was op een bepaald moment in slaap/hibernate gegaan.
vervolgens ben ik bij opstarten even wat in linux gaan doen... heb daarbij OOK gebruik gemaakt van de data partitie (lees iets op geschreven)

Toen ik windows starten ging hij uit resume.... En toen zijn hij ineens:
HEEEJ die partitie is niet wat ik had VOOR ik ging slapen, dus die schijf is beschadigd, dus brick ik hem maar even!!!
Was toen ook met linux niet meer te benaderen.......

en dat was een normale HDD.... en dat was nog onder windows 7.... ZOIETS kan het ook zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

windows zal wel een hoop handelingen in memory gehad hebben die hij nog snel doorvoerde toen die uit zijn slaap terug keerde en dit zal zijn systeem corrupt hebben gemaakt.
heb nog nooit geweten dat windows een disk gaan bricken omdat die afwijkt met wat die ervoor was. zo slim is dat os niet

@TS: als jouw stick zegt dat er geen media meer is, dan heb ik waarschijnlijk heel slecht nieuws.
zo een usb stick bestaat uit een 2tal grote blokken
1) een groot stuk flash IC
2) een kleiner IC dat de USB to FLASH voor zich neemt.

als jouw flash sneuvelt en dat usb to flash doet het wel nog, heb je net hetzelfde als zo een lege SDkaart reader. hij ziet geen flash geheugen meer en zegt 'no media'

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 13 december 2018 20:17:15 (41%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Wat versta je onder 'afmelden'? Heel je OS afmelden?

Bij windows 10 heet dat, "Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen" Als je op dat icoontje drukt kan ik kiezen welk USB station ik wil uitwerpen. Vervolgens komt er een melding dat ik het USB station veilig kan verwijderen.

Dus feitelijk hetzelfde als Unmounten als van LinuX.

Maar ik denk dat het is zoals REW aangeeft als de USB stick nog ergens mee bezig is en je trekt hem er dan uit dan kan dat gevolgen hebben. Ik heb het echter ook nog nooit gehad.

Ik heb het wel een keer met een Firewire verbinding met een camera gehad waarna de SD-kaart onleesbaar is geworden. Dat was nog met windows 95/97 ongeveer:)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Heel eerlijk, ik unmount/eject zelden een stick, of er moet wel heel belangrijke data op staan .... of in een solaris doos zitten, daar is het OS er niet zo blij mee.

Ik heb nog nooit een stick of ook maar een filesystem gesloopt, waarmee niet gezegd is dat dat niet kan overigens.

heb het zelf ook nog niet meegemaakt, maar het kan wel degelijk, zeker als de stick nog actief is als je hem uit het slot trekt . Tevens hebben de geheugens maar een beperkt aantal schrijfcycli en zijn de geheugens na enig tijd vooral kaas met gaatjes. Door de error correctie merk je dat niet , maar als je veel naar de stick schrijft is het vroeg of laat prijs.

Anoniem

Ik ken het verschijnsel wat GJ omschrijft wel. Als je een USB stick zomaar uit een computer trekt kan hij volledig blokkeren. Dit kun je ook niet (meer) herstellen. Ik ken het verschijnsel voornamelijk van Windows 7 computers. Daarna de overstap gemaakt naar Windows 10 en heb het hiermee nog niet meegemaakt.

Op 13 december 2018 23:01:29 schreef Sine:
Ik heb nog nooit een stick of ook maar een filesystem gesloopt, waarmee niet gezegd is dat dat niet kan overigens.

Linux, en windows al langer, heeft door dat een stick een "removable media" is. Er wordt dan aggressiver direct teruggeschreven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vrij regelmatig maak ik back-ups op (externe) schijven en USB-sticks. De harde schrijven liggen aan een USB-hub met een power-knopje voor elke poort. Die druk ik ook geregeld aan / uit en tot nu toe zonder problemen. Met USB-sticks heb ik dezelfde ervaringen.
Wel moet ik opmerken dat ik dat pas doe, nadat ik zeker weet dat de data is overgepompt.

Je zou de volgende opties kunnen overwegen :
- USB stick in een andere PC steken (*)
- flash-IC'tje "transplanteren" naar een andere identieke stick.
- datasheet van flash-IC downloaden, vastknopen aan een microcontroller en via serieele poort (over USB) in zn geheel proberen uit te lezen.

Die laatste optie zal wel tijdrovend kunnen worden. Maar ja, als het vitale bestanden zijn....

(*) In een ver verleden had ik een 128 MB stick die ook opeens uit leek te vallen. Ik schrok me rot, omdat de complete broncode van een software-pakket op stond. Ietwat later deed ik de stick in een andere PC : werkte ie gewoon weer.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

ik kan het toch heel snel repliceren dat het fout gaat als je niet correct veilig verwijderd, maar hangt vooral van het soort stick af.
ik heb een sandisk cruzer 256MB en daar mag je mee doen wat je wil, nog NOOIT fouten mee gehad.

anderszijds heb ik sticks waar ik een bestand op kopieer, paar seconden wachten tot die gedaan heeft, stick verwijderen en op een andere pc is het bestand niet te vinden.
steek die terug in mijn pc, zie het bestand staan maar kan het niet openen. verwijderd het, kopieer opnieuw, veilig verwijderen en dan werkt alles.

ik heb ook een paar sticks die heel lastig doen. ééntje is heeeeel kritisch (32GB). 1x foutief verwijderen en alle data is weg. je mag die formateren en herbeginnen. en die is onvergeeflijk, geen recovery mogelijk.
ik weet dat ik er moet op letten, maar laatst een pc gehad die niet kon verwijderen (kreeg telkens een fout) en heb die dan maar zo uit getrokken. stick is weer onleesbaar nu. staat nu wel belangrijke data op dus MOET recovery uitvoeren voor ik formatteer. en daarna gaat die in de kliko

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 december 2018 04:27:04 schreef oxurane:
- datasheet van flash-IC downloaden, vastknopen aan een microcontroller en via serieele poort (over USB) in zn geheel proberen uit te lezen.

Dit heb ik een keer gedaan.

De data staat niet zoals je verwacht op de flash chip. Ieder datablok is iets van 4k+176 bytes. In die 176 bytes staan dan enerzijds bitjes om de foutcorrectie te doen. Dan denk je misschien, voor die ene keer kan ik tolereren dat er 1 of twee blokjes fout gaan. Maar dat is niet hoe het werkt: Ongeveer een kwart van de blocks bevat fouten. Dat is tegenwoordig normaal. Ik geloof dat ze iets doen dat ze tot 11 fouten kunnen repareren. In theorie is 165 bits daarvoor ruim voldoende.

Daarnaast is er nog wat extra ruimte en dat wordt gebruikt om aan te geven welk blok van de USB-stick het is geweest. Hoe ie dat soort informatie opslaat is per fabrikant verschillend.

In mijn geval was het zo dat er een bitje ontbrak in "waar komt ie vandaan". Blijkt dat ze de boel alleen husselen binnen de eigen helft. Weer een verrassend implementatie detail waar je niet zomaar achter bent. Achteraf klinkt het simpel, maar om er achter te komen is veel werk.

Als laatste: op harde schijven zijn ze, omdat bitpatronen als 00000 of fffff lastiger zijn dan alle andere overgestapt op "we encrypten alle data op voorhand. Omdat we JOU niet de sleutel geven, weet jij niet welk patroon je moet sturen om het voor ons lastig te maken om die data op te slaan".

Bij flash is het zo dat je een ECC gebruikt om X fouten te kunnen corrigeren. Stel dat je blokken van 10000 bits hebt en 1 op 10^5 bitjes wordt fout teruggelezen. Dan zit in 1:10 blokken een fout. Dit is makkelijk te corrigeren. Maar stel nu dat de 0->1 fout veel vaker voorkomt. Zeg 10x vaker dan de 1->0 fout. Stel nu dat de gebruiker allemaal nullen wil opslaan. Dan is de foutkans ineens 2x groter, gemiddeld 1 fout per 5 blokken! Als je de data randomizeert dan zit je gelukkig weer terug bij 1:10.

De foutkans in mijn voorbeeld is erg "optimistisch": Die is veel groter. En niet uniform over de flash verdeeld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/