USB stick foutmelding

Hallo iedereen,

ontzettend bedankt voor de reacties!

Mijn achtergrond met de usb stick is als volgt: ik werkte ermee via een computer met linux en een computer met windows 10. Ik heb nooit problemen gehad met converteren of het uitlezen van mijn bestanden. Iedere keer als ik klaar was met mijn werk, klikte ik op de knop: uitwerpen/veilig verwijderen of unmount USB bij de linux pc. Ik heb er altijd opgelet dat ik nooit zomaar de usb stick uit te computer trok..

Op de dag dat het probleem zich voordeed, had ik s'ochtends met de usb-stick op de windows pc gewerkt en toen ik s'avonds weer verder ging op de windows computer, kreeg ik ineens de foutmelding.

Ik kreeg een melding dat er een usb-stick werd aangesloten, maar dat er geen media op stond.Ik kon hem niet terugvinden in mijn bestandsbeheer en bij het apparaatbeheer gaf hij de usb-stick wel aan, maar werd hij niet uitgelezen.

Na het uitproberen van diverse file/data recovery apps heb ik geconstateerd dat de usb-stick toch echt kapot was. Hierna nog geprobeerd met andere computers, met hetzelfde resultaat.
Ook nog even de usb-stick uit elkaar gehaald, maar daar was niets op aan te merken, alle sporen en contacten lagen er goed bij.

Aan het einde van het verhaal ben ik er nog achtergekomen dat ik een cloud-database heb waar al mijn eerder verloren bestanden toch nog op staan.

Eindconclusie: vertrouw geen usb-sticks en als je iets zeer belangrijks hebt, maak dan cloud-databases aan waar jouw materiaal standaard wordt ge-backupt(kwam er zelfs achter dat ik dit 2 jaar geleden al had gedaan, maar dit zelfs vergeten ben...)

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken en de reacties!

Nog een fijne avond,

SB

PS: bedankt voor de tips over het aansluiten via een microcontroller, maar helaas ben ik niet zo handig hiermee:(

PE9SMS

Special Member

Door het oog van de naald zullen we maar zeggen ;) Fijn dat je je data nog hebt.

This signature is intentionally left blank.
Arco

Special Member

Meestal komt er een onderdeel los omdat zo'n stick nogal aan mechanische stress onderhevig is.
Insteken, uittrekken, vervoer, da's allemaal nogal een aanslag op zo'n stickje wat tegenwoordig ook meestal nog van fragiel plastic is...
(ik heb nog een heel stevige metalen 128Mb van Kingston; volgens mij kan daar gerust een olifant op gaan staan... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

128Mb?
Dat is er nog een uit het stenen tijdperk... :)

Arco

Special Member

Ik gebruik 'm nog steeds voor een oude DOS machine, die ondersteunt alleen < 1Gb... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Een USB stick onder DOS? Hoe dan? ;)

This signature is intentionally left blank.

@rew:
Dat is nog eens interessante info !

Boskabouter22:
Mooi dat je nog een extra back-up had.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Arco

Special Member

Een USB stick onder DOS? Hoe dan?

Met USBASPI.SYS en Di1000DD.SYS... ;)
Alleen wordt hot-swap niet ondersteund. (als je 'm eruit haalt moet je de pc rebooten voor 'ie hem weer herkent...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Rebooten onder DOS is in een paar seconden toch?

GJ_

Moderator

Een antieke DOS PC was binnen 15 seconden volledig opgestart. De meeste tijd kost het om de BIOS te laden.

Arco

Special Member

Gaat lekker snel ja...
(ik heb ook een Windows partitie, maar om die steeds op te starten om iets weg te schrijven duurt veeel langer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Op 13 december 2018 17:34:34 schreef Arco:
Als een USB stick kapot zou gaan bij uittrekken, zou ik al emmers vol met kapotte sticks moeten hebben nu...

Inderdaad....

Alleen kapotte doordat sticks aan 'ernstige fysieke ongemakken' (voet erop bijv.) zijn blootgesteld... :)

Om die reden koop ik alleen nog alu Kingston USB sticks, (bijna) niet kapot te krijgen:
DTSE9:
https://media.rs-online.com/t_large/F9011208-01.jpg
DT50:
http://studentcomputers.com.pk/wp-content/uploads/2018/08/pendrive-data-traveler-dt50-16gb-01-500x500-0.jpg
Met de bureaustoel, de wagen over gereden, geen probleem.

We gebruiken een 30-tal 16GB SE9's op het werk, nog geen enkele defect gehad.
De DT50's moeten zich nog bewijzen (heb er 5 van 16GB).

Naast de bekende gratis beurssticks alleen een Sandisk Cruzer 8GB defect gehad (plastieken spul, wordt al dan niet herkend).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 14 december 2018 20:07:51 schreef GJ_:
Een antieke DOS PC was binnen 15 seconden volledig opgestart. De meeste tijd kost het om de BIOS te laden.

BIOS zat gewoon in een (E(E))PROM chip. Laden hoeft niet.

BIOS wordt geacht het systeem een beetje te testen alvorens het OS op te starten. Dat testen, zeker als je het wat inefficient doet, duurt lang.

Laatst zitten kijken naar een wat oudere computer waar voor-z'n-tijd wat veel geheugen in zat. Dat lijkt ie wel tig keer te scannen/testen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idd, dat was het probleem destijds. de ramtest (zelf de snelle) duurde altijd veel te lang.
mijn pentium 1 werd ook immens traag toen er 96MB ram in zat. maar eens de bios voorbij, ging dat ding wel voorruit. windows (98) was volledig gestart op een 45sec.
mijn broer zijn P2 deed er bijna het dubbele over.

verschil tussen een trage geoptimaliseerde P1 met veel ram en een verdomd snelle schijf, en mijn broer zijn P2 die samengegooid was met de goedkoopste onderdelen (goedkope schermkaart die systeemgeheugen wegnam, weinig ram, trage schijf)

on topic: ik heb denk ik al een stuk of 6-7 defecte usb sticks rondslingeren op mijn bureau. allemaal sticks die er ineens mee ophielden en met hetzelfde probleem. de usb converter die het nog doet, maar geen media meer zichtbaar (flash kapot). helaas niks aan te doen.
ook op het werk al eens duurdere usb sticks gekocht destijds (hele serie van 8GB) en daar ging de helft van kapot na een jaar. iedereen koopt altijd maar een nieuwe, want voor de prijs van de oude hebv je nu al veel groter. maar ik vind het niet normaal dat die dingen zo snel stuk gaan.

al mijn sticks van 64MB zijn al dood, die van 128 ook, ééntje van 256MB leeft nog (mijn sandisk cruzer).
die van 1GB heb ik er nog 1tje in leven, de overige 4 zijn dood (1ervan doet het soms wel, soms niet. op 20keer inpluggen start die toch 1 keer op). nog 1 van 2GB leeft ook nog (mijn XP installatie stick), mijn 4GB zijn allemaal dood, mijn 8GB ook.
heb er nog 2 van 16GB en 2 van 32GB in gebruik

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 december 2018 09:03:34 schreef fcapri:
(goedkope schermkaart die systeemgeheugen wegnam,

Het trage van /dat/ ding is dat ie de systeembus gebruikt om de video te verversen. dat MOET gewoon 60x per seconde helemaal gebeuren. ALs je een toendertijd aannemelijke resolutie had van 1280x1024 en dat op 70Hz zet, dan moet 70*3 * 1280*1024 bytes per second uit het hoofdgeheugen gelepeld worden. Als de CPU daar voorrang op heeft, zie je dat aan het scherm. De voorrang moet dus andersom: video heef voorrang op de CPU. En in die tijd is 262Mb/sec uit hoofdgeheugen sleuren niet iets wat "maar 10% van de beschkbare tijd kost" . Eerder iets wat 50-80% van de tijd kost....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/