Denon PMA/925R versterker, speakerrelais krijgen geen voeding

Op 13 december 2018 18:25:24 schreef nijhuisr:
Zoals ik al eerder zei, haal R613 er even uit.

[afbeelding]

Dan zou hij moeten inschakelen. Maar geen speakers eraan hangen.

Ik herinnerde dat u dit al zei, en vroeg me ook af of dit nog van toepassing was, oa daarom nog niet met los solderen van de torren begonnen.
R614 had u ook al aangegeven dus die wilde ik toch ook juist meten, uit de print.

Ik ga nu dan de R614 terugplaatsen en R613 verwijderen. Wat zou dit dan zeggen als de weerstand verwijderd is en de relais dan schakelen, lijkt me dat de weerstand er niet voor niks zit. 47 ohm is niet veel weerstand. Of wordt er pas geschakeld als er veel weerstand is?

Is de DC op de speakers wel goed gemeten en de waardes ok.
Ik hoop niet dat ik te veel vraag, Dank heren!

Ik heb r614 teruggeplaats en R613 verwijderd.
Power ON en na ca. 7 seconden hoor ik een relais klicken!

Nu nog even beurtelings de transistors losnemen en je bent er.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Ok, en nu heb je een versterker zonder protectie. (alleen overload protectie werkt nog)

Je zal ook merken dat het speaker relais niet meteen afschakelt als je de versterker uit zet, het zal even duren.

Dus wat wil je nu doen verder? Het zal verder werken maar zou het niet aanraden.

Op 13 december 2018 23:50:52 schreef douwebakker:
Nu nog even beurtelings de transistors losnemen en je bent er.

Kan ook, maar wel met R613 er weer in geplaatst.

Ik had de boel al even afgesloten maar wil toch graag nog even reageren.
Wat houd het in dat ik nu geen protectie zou hebben, wel overload maar wat niet is mij niet duidelijk is het gevaarlijk oor brand oid. Kunt u mij dit duidelijk maken.

Het lijkt mij dus beter om verder te gaan. Uiteindelijk lukt het mij wel de torren te (de)monteren en meten (met uw hulp?).

Zijn de transistoren makkelijk verkrijg baar ik heb op internet gezocht en vond hier in andijk een zaak maar had maar een type en de andere enkel via ebay. Dit vooroplopend op de zaak.

Belangrijkste vraag; Houd het nu in dat u ervan bent overtuigd dat dit de oorzaak is?
Ik ben razend benieuwd, of ik nu blij of niet kan zijn?

Het kan haast niet anders dan dat een van die vier transistoren lek is of sluiting heeft. Het is van groot belang dat de beveiliging goed werkt. Het zou anders bijvoorbeeld je luidsprekers kunnen beschadigen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 14 december 2018 00:37:05 schreef douwebakker:
Het kan haast niet anders dan dat een van die vier transistoren lek is of sluiting heeft. Het is van groot belang dat de beveiliging goed werkt. Het zou anders bijvoorbeeld je luidsprekers kunnen beschadigen.

Duidelijk, ik moet dus verder. Ik zal morgen gaan proberen om de transistoren te testen, moet me wel inlezen betreft hoe dat te doen met mijn metertje, wederom weer bedankt heren.

Goedenavond Heren,

Ik begrijp dus dat ik TR603, TR604, TR606 en TR615 moet testen, maar moet
TR605 dan niet getest?

Voor zover ik kon zien en lezen op mijn kopie manual,

TR603 - 2SC1740s - NPN
TR604 - 2SC1740s - NPN
TR606 - 2SA933S - PNP
TR615 - 2SC1740s - NPN

evt
TR605 - 2SC1740s

Hoe kan ik ook weer zien of het PNP/NPN is heeft toch met de pijl te maken pijl naar basis PNP pijl van basis af NPN?
Mocht ik een defecte tegenkomen moet ik de andere dan ook nog testen en in welke volgorde kan ik het beste testen?

in de multimeter manual wordt ik ook niet veel wijzer betreft meten van transistoren kunt u mij verder helpen? Ik weet dat het basis kennis electronica is maar ik weet het helaas niet! Of kan mijn meter dat niet.

moment plaatjes vergeten! Zo dan.

Ik weet niet of ik je nog wel verder kan helpen. Het gaat erg moeizaam. Elke stap moet je blijkbaar uitgelegt worden. Toch nog een poging. Haal de bewuste transistoren er stuk voor stu uit. En meet ze door met de meter in de diode stand. Je hebt een diode overgang tussen de basis en de collector en tussen de basis en de emitter. Tussen de emitter en de collector meet je geen weertand. Meet je dat wel, dan is de transistor stuk.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 14 december 2018 21:28:13 schreef MrDomo:
Ik heb dit gevonden!

https://www.ebay.nl/itm/201924052555

https://fixpart.nl/nl/product/view/0005117981?gclid=EAIaIQobChMIrvzk6J…

Mag dit wel, links naar sites.

Het heeft nog geen zin om er op vooruit te lopen. Je moet eerst maar zien welke stuk is. Bestellen kun je beter bij reichelt.nl . Daat kosten ze € 0,30 per stuk

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Mee eens is ook een beetje voorbarig maar ik was nieuwsgierig wat deze transistors kosten en of ze makkelijk verkrijgbaar zijn.

Blijft nog wel mijn vraag betreft werkwijze staan! Ondertussen ben in er nu wel van overtuigd dat mijn idee betreft PNP/NPN klopt.

Maar hoe en in welke volgorde te meten (zie vorig bericht) ben ik nog niet over uit en heb ik (helaas?) toch nog jullie hulp nodig. Alvast dank.

Je hebt 4 transistoren welke je moet doormeten. Het maakt niet uit met welke je begint. Met een beetje geluk is de eerste of de tweede stuk en hoef je niet verder te zoeken. Ik zie het probleem niet.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 14 december 2018 22:41:21 schreef douwebakker:
Je hebt 4 transistoren welke je moet doormeten. Het maakt niet uit met welke je begint. Met een beetje geluk is de eerste of de tweede stuk en hoef je niet verder te zoeken. Ik zie het probleem niet.

Het is ook niet echt een probleem, maar zoals je al aangeeft hoef ik na een defecte in principe niet verder te zoeken. Achterliggende gedachte is dat ik er een beetje tegen op zie om de transistors uit / in de print te solderen. Zoals jullie wel merken ben ik een beetje onzeker en zeker niet ervaren!
Kan wel redelijk solderen maar het blijft erg klein. Uiteraard meet ik op sluiting na een soldering!

Om de transistors te testen heb ik in dit forum. https://www.circuitsonline.net/forum/view/101405 gelezen maar werd er ook niet erg wijzer van. Moet ik nou met de diode tester testen / de voetjes op de Multimeter of een ohm test. Kunt u mij helpen.

Je kan ook de transistoren laten zitten en alleen de collector onderbreken door middel van desoldeerlitze. Het relais zal dan aanspreken. Vervolgens ga je per collector testen of het relais sluit. Zoniet dan heb je de defecte tor te pakken.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 14 december 2018 23:19:11 schreef douwebakker:
Je kan ook de transistoren laten zitten en alleen de collector onderbreken door middel van desoldeerlitze. Het relais zal dan aanspreken. Vervolgens ga je per collector testen of het relais sluit. Zoniet dan heb je de defecte tor te pakken.

Dat klink goed? Goede tip!!!
Helaas heb ik geen desoldeerlitze wel een tinzuiger zo heet dat toch? Maar als ik mij goed herinner kan dat ook met een gestripte coax kabel.
Eerst de weerstand weer terug. Bedankt voor uw geduld, nu kan ik weer aan de slag.

Op 14 december 2018 21:51:50 schreef douwebakker:
Ik weet niet of ik je nog wel verder kan helpen. Het gaat erg moeizaam. Elke stap moet je blijkbaar uitgelegt worden. Toch nog een poging. Haal de bewuste transistoren er stuk voor stu uit. En meet ze door met de meter in de diode stand. Je hebt een diode overgang tussen de basis en de collector en tussen de basis en de emitter. Tussen de emitter en de collector meet je geen weertand. Meet je dat wel, dan is de transistor stuk.

Sorry dit berichtje had ik niet gelezen!
Ik begrijp dat ik uw geduld op de proef stel. Ik probeer ook zelf wel na te denken en hoop er ook van te leren. Ik zie ook heus wel in dat het misschien een brug te ver is. Mijn grote probleem is dat ik bang ben dat ik meer stuk maak en onzeker ben, vandaar mijn vele vragen. Aan de andere kant heeft iemand anders er ook nog wat aan, wellicht om er niet aan te beginnen met een beetje kennis.

Maar ja we zijn nu zover dat ik graag verder wil!! Hopelijk heb ik aan de info die ik nu heb voldoende en hoef ik u niets meer te vragen en kan ik u en de heer nijhuisr hartelijk bedanken. Tot nu toe ben ik u zeer dankbaar!
Marcel.

Ja, ik heb je in het begin al gewaarschuwd dat het een complexe klus is en je geadviseerd om de reparatie uit handen te geven. Je kunt zo'n apparaat ik gemakkelijk verkloten, en dat is zonde vandaar. Ik wist toen nog niet dat je zo weinig kennis van elektronika hebt. Gelukkig lijkt het toch nog goed te komen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 15 december 2018 00:16:07 schreef douwebakker:
Ja, ik heb je in het begin al gewaarschuwd dat het een complexe klus is en je geadviseerd om de reparatie uit handen te geven. Je kunt zo'n apparaat gemakkelijk verkloten, en dat is zonde vandaar. Ik wist toen nog niet dat je zo weinig kennis van elektronika hebt. Gelukkig lijkt het toch nog goed te komen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Je kan transistors ook prima meten zonder ze los te maken, je kan de defecte dan wel vinden.

Je moet alleen de basis van de tor vinden en dan vanuit daar de NPN of PNP tor meten op diode overgang.

Bij een NPN (2SC1740) zet je de rode draad van de multimeter op de basis en de zwarte op de andere pootjes van de tor. En dan meet je nog even tussen de twee andere pootjes of er geen sluiting is.

Bij de PNP (2SA933) doe je het precies andersom met je multimeter draadkleuren.

Je moet iets van 0,6v meten in de diode stand over de basis en de C en E. En een veel hogere waarde over de C en E.

Via google kun je prima het data sheet van de torren vinden en dan weet je wel pootje wat is.

Op 15 december 2018 00:16:07 schreef douwebakker:
Ja, ik heb je in het begin al gewaarschuwd dat het een complexe klus is en je geadviseerd om de reparatie uit handen te geven. Je kunt zo'n apparaat ik gemakkelijk verkloten, en dat is zonde vandaar. Ik wist toen nog niet dat je zo weinig kennis van elektronika hebt. Gelukkig lijkt het toch nog goed te komen.

Beste douwebakker, Ik herinner mij dat maar al te goed en wilde me eigenlijk ook beperken tot het vervangen / controleren van de befaamde r607 weerstand. Maar ja dan ligt alles toch al open en werd ik ook hongeriger en groeide het gevoel van zou het mij (uiteindelijk jullie) toch lukken om de versterker te repareren. Ik praat teveel, zegt mijn vrouw ook.

Dit had ons een heleboel tijd, zoeken en onduidelijkheden bespaart en het ergste het staat gewoon allemaal in de "service manual"!! en het praat een stuk makkelijker. Dus eerst goed lezen. Maar ja hier in West-Friesland zeggen ze dan dan kijk je een koe...

Hr nijhuisr uiteraard eerst uw idee geprobeerd, ik heb alles in de diode stand gemeten en dit zij de uitkomsten

TR603 - 2SC1740s NPN B->C 628 B->E 631 RC ZE 1 - ZCRE = 585 -->R tussen CE = 1

TR604 - 2SC1740s NPN B->C 627 B->E 630 RC ZE 1 - ZCRE = 585 -->R tussen CE = 1

TR606 - 2SA933S PNP B->C 595 B->E 605 RCZE 585 - ZCRE = 1 -->R tussen CE = 1

TR615 - 2SC1740s NPN B->C 575 B->E 104 RCZE 1 - ZCRE = 585 -->R tussen CE = 1

Voor zover ik kan zien is de enige afwijkende TR615 van B naar E, rood op de basis. Is dit de boosdoener?

pa3gws

Golden Member

Lijkt dat tr606 de boosdoener.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 15 december 2018 08:55:35 schreef pa3gws:
Lijkt dat tr606 de boosdoener.

Hoezo, maak me's nog meer in de war!