Philips P2000T kenner gezocht

maartenbakker

Golden Member

Veel makkelijker in gebruik ook dan dropbox of MS cloud. Dat niet-bezitter zou bij mij ooit nog wel kunnen veranderen - dat weet ik nog niet, heb nu alleen een paar PC's en een Videowriter van Philips in de collectie, maar ik kan in elk geval een hoop informatie over duiding en historie uit documentatie halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ga nou niet smijten met termen over dingen waarmee ik me nooit heb beziggehouden... (dropbox, clouds...)

Wat mankeert er aan een e-mailtje met een zwik bijlagen?

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
bprosman

Golden Member

Als jij die in een zwik bijlagen kunt krijgen niets mis mee :-)
Maar veel email providers hebben een limiet.
Houd me aanbevolen, mijn email adres staat in mijn profiel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 december 2018 10:20:26 schreef cancom:
...waarmee ik me nooit heb beziggehouden... (dropbox, clouds...)

PC is ook best wel leuk hoor. Opende bij mij een hele nieuwe wereld na mijn homecomputer (TRS80 CoCo2)... begin jaren 90 vorige eeuw :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Fyi: 2* P2000T, 2* Pentium

Er schijnt geconcludeerd te zijn dat ik hier zit te surfen met een analoog modem via de telefoonlijn a la viditel?

Vervolgens als eerste: de FSM (= Field Support Manual) is als ik mij dat in de gauwigheid goed herinner de grootste pdf; die 115 samen ongeveer 4.5Mb...

Wat anders verwachtte je zeg, zo veel interessants valt er over die ouwe bak -ik bedoel niet ondergetekende- nou ook weer niet te vertellen hoor.

Ik stuur jullie gewoon maar de "zwik" toe, ok? Of dat in 1 mailtje kan of niet doet er niet toe toch?

En er is niks geheims oid aan.

Veel plezier ermee.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Mijn mail staat ook in m'n profiel, alvast bedankt!

115 documenten in 4,5MB vind ik knap. Het was vanwege die 115 dat wetransfer werd gesuggereerd, want normaalgesproken past dat niet in een paar mails maar dat hangt erg van de documenten af. Ik ben benieuwd :)

Ik heb nooit bedoeld dat je achter een slechte lijn zou zitten, elke provider heeft nog steeds limieten op de grootte van mail zitten omdat het nooit bedoeld is om bestanden te verzenden; door het in mail te proppen wordt een bestand 1,5 keer zo groot en neemt het ook tijdelijk tijdens de verzending veel meer resources in beslag dan op een andere manier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Typo: die M moet zijn G. En niet 4.5 maar bijna 5. Geen idee waaraan ik zat te denken.

En de limiet is blijkbaar 25Mb wat me niet ervan weerhouden heeft bprosman alvast een kerstcadeautje te sturen; heeft-ie in ieder geval wat leesvoer tijdens die lange dagen.

Vandaag of morgen krijgt hij het restant van die 115 en maartenbakker gaat ook nog lachen.

Ik vraag me af of e.e.a. echt helemaal nieuw is voor jullie: clubjes als P²C², PTC, P2000gg, GPC, en de onvermijdelijke clubblaadjes.

Toegegeven: info genoeg in dat alles.

Enjoy.

Nog even terugkomend op die 40 jaar: ik heb 't vermoeden gekregen dat in mijn T e.e.a. simpelweg ligt aan de inzakkende 5V, tot 4V5 aan toe waardoor vooral de ondersteunende logica steken laat vallen en de i/o met de uitbreidingen de mist in gaat. Met als gevolg rare toestanden, deheugden... en ik. Maak ook eens b.v. de stabilisatorpennen schoon.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
maartenbakker

Golden Member

Bij 4,5GB zijn dat, uitgaande van een limiet van 25MB (hangt af van zowel verzender als ontvanger) in het theoretisch allerbeste geval ruwweg 250 mails... Bij 5GB dus al 275 mails. Ik betwijfel of de moeite die je daarvoor moet doen, opweegt tegen 3 wetransfers (ik meen dat de limiet daar 2GB is) of tegen een USB stickje per post heen en weer sturen (sneakernet protocol).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik deze ouwe knar (Pentium3/800) toch al aangezwengeld heb: waarom niet, ben ik niet te lui voor.

Ik kan eens kijken; met die mailtjes kan je blijkbaar niet meerdere bestanden tegelijk plakken, dat kan al wel een verschil betekenen.

Vinden jullie het erg als 't in etappes gaat dan?

Hoofdstuk 40 jaar: de massaverbinding aan de achterwand is en blijft belangrijk, eens goed schoonmaken e.d. heeft nogal wat invloed op de voedingsspanning. Zie vorige opmerkingen over ondersteunende logica. Voorbeeld: de MDCR werkte bij 4V6 wel of er niks aan de hand was, enkel de uitbreidingen waren de klos.

Je blijft lachen, toch?

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
bprosman

Golden Member

Inmiddels zo'n 106 documenten binnen :-) Dank daarvoor. Via email even contact wat ik wel en niet heb. Als Johan (cancom) er geen bezwaar tegen heeft zet ik ze op mijn retro-website onder het hoofdstuk P2000.

Heel erg bedankt !!

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

EDIT: ik heb een wetransferlinke ontvangen, hartelijk dank!!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 december 2018 20:19:40 (80%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Inmiddels in goede staat binnengehaald, nogmaals hartelijk dank!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 november 2018 17:06:15 schreef deheugden:
Goedemiddag,

Is er nog iemand met P2000 kennis aanwezig? recent nml een op de kop getikt(werkte toen) maar nu doet hij niks meer. de aan/uit knop doet moeilijk, scherm geeft rood lampje en de computer ook. Ik hoor wel gepiep af en toe.

mijn 1e informaticalessen op de brugklas heb ik op deze pc gehad(ergens rond '84). Helaas toen niet echt door gezet, heb daar nu nog spijt van

Ik heb 2 interpreter cartridges liggen, beide getest op de pc om te kijken of er wat veranderde. en er zit een mooi hp scherm bij(groen beeld).

Helaas geen verstand van electronica(wil dat wel nog eens leren)

Piep geluid hier te horen:
https://youtu.be/goougcKZAOU

Alvast bedankt voor een reactie.

Hallo, Heb net mijn oude P2000 van zolder gehaald en die meld zich netjes op de TV met Philips Microcomputer P2000. Maar... op de een of andere manier is de basic interpreter cartridge pleite. Jij had er twee, wil je er een overdoen?

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Mocht dat niets worden kan ik nog even in mijn voorraad kijken. Sowieso heb ik de EPROM's.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hee, dat is leuk. Ik weet dat er in vroegere dagen printen zijn gemaakt om gecloonde eproms op te solderen. Wanneer iemand een fotootje en schema van deze eprom casettes heeft, zal ik ze re-designen en op pcbsio zetten. Zijn er nog active gebruikersgroepen voor de P2000?

Een slimme designer is een luie designer.

Ik heb er twee van mijn P2000M opengeschroefd en die zien er hetzelfde uit. Zouden die gestandariseerd zijn?

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Zal vanavond even scans plaatsen van een lege PCB , heb ook nog ergens een schema.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat zou mooi zijn, ik wacht rustig af... Alvast bedankt voor je reacties.

Een slimme designer is een luie designer.

Op 16 december 2018 09:19:17 schreef bprosman:
Inmiddels zo'n 106 documenten binnen :-) Dank daarvoor. Via email even contact wat ik wel en niet heb. Als Johan (cancom) er geen bezwaar tegen heeft zet ik ze op mijn retro-website onder het hoofdstuk P2000.

Heel erg bedankt !!

Heb je die retro website nog in de lucht?

Een slimme designer is een luie designer.

https://www.retrocomputing.nl/
(Alleen is er door mixed-content in sommige browsers een beveiligingswaarschuwing.)

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Zal vanavond het P2000 deel updaten.

@Jochem, zit wel een cert op , op welk deel krijg jij die waarschuwing ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geweldig. Bestaat er nog een P2000 gebruikers groep? Moet toch wel, zo’n populaire computer.

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

//Offtopic SSL issue opgelost.
Website gedeeltelijk ge-update.

Algemene info en service manuals :
https://www.retrocomputing.nl/p2000-documentation/

De cartridge :
https://www.retrocomputing.nl/p2000-basic-cartridge/

Heb er zelf nog niet uitgebreid naar gekeken maar als je (toch) een nieuwe versie maakt zou je kunnen overwegen om een iets modernere versie (a la Frits' 64-in-1) te maken.

Heb nog veel meer documentatie maar voor nu zou je vooruit moeten kunnen. Ben me niet bewust van een nog in leven zijnde gebruikersgroep.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 november 2019 18:22:28 schreef bprosman:
@Jochem, zit wel een cert op , op welk deel krijg jij die waarschuwing ?

Het certificaat is geen probleem. Het punt is dat er http content in je https pagina zit, en dat is waar de browser vervolgens voor waarschuwt.

/ot

edit: oh sorry ik lees nu pas dat je de website inmiddels al hebt geüpdatet

[Bericht gewijzigd door Jochem op zaterdag 9 november 2019 00:45:42 (12%)

If you want to succeed, double your failure rate.