Samsung LE37M87BD tv gaat steeds aan uit

Beste leden,

Na veel op deze site gezocht en gelezen te hebben, google en YouTube, toch besloten om de vraag hier uit te zetten in de hoop voor een oplossing.

De tv van de buurman staat nu bij mij en heeft het volgende probleem: tv start in standby stand, rode lampje brand. Tv inschakelen en standby lampje knippert en het beeld gaat iets later aan. Dan is het beeld goed, echter na enkele seconden valt hij uit en start hij weer opnieuw op. Tijdens opstarten knippert het standby lampje. Dit blijft hij keer op keer doen.

De tv betreft een Samsung LE37M87BD met voeding BN44-00157A.

Wat mijn vermoeden was dat de elco's op de voeding kapot waren. Twee duidelijk met bolle kop. Nu in totaal 9 vervangen. Bord geckecked op los zittende sms, niet het geval. Nu las ik dat het mogelijk de F9222L ic zou kunnen zijn, Alleen komen de symptomen niet overeen. Hij start namelijk nog wel op.

Wat is jullie idee hiervan. Repareer de tv omdat degene niet de financiële middelen heeft om een nieuwe aan te schaffen. Heb zelf Mats elektrotechniek gedaan echter al jaren een ander beroep. Dus snap het 1 en ander maar kan nog behoorlijk hulp gebruiken.

Alvast bedankt,

Mvgr Rob

maartenbakker

Golden Member

Opstarten en uitvallen kan inderdaad aan rotte elco's liggen en ik denk dat hij bij een defect IC inderdaad niet meer wil starten. Als je op de voeding alles hebt vervangen kun je de elco's uitsluiten. Ik geloof wel dat er op het mainboard ook nog een converter zit, dus je zou eens kunnen kijken of het toestel aan blijft als je de boel even goed verwarmt met een haardroger.

Als hij dan nog steeds uitvalt, is er misschien een probleem met de backlight. Weet niet zeker hoe hij daarop reageert.

@MNM hieronder: ohja, dat was het. Goede kans dat zoiets hier aan de hand is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat veel eigenaren van dit model hardnekkig blijven doen is het toestel blijven gebruiken, terwijl het probleem zich al enige tijd voordoet. "Want uiteindelijk blijft 'ie wel aan."

Gevolg daarvan is dat uiteindelijk de EEPROM contents (met de systeem configuratie) corrupt raken en daardoor de watchdog ingrijpt, omdat er dingen niet kloppen.

Wat aanvankelijk begon als een eenvoudig op te lossen probleem op de voeding is, door toedoen van de gebruiker, overgeslagen naar het mainboard. Met een service-AB kun je snel genoeg in het service-menu komen en aldaar een factory reset uitvoeren.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Maarten, ik ga proberen om op het spul goed te verwarmen om te kijken of daar de sleutel ligt en mocht het werken vandaar uit weer verder.

MNM dat had ik ook gelezen, ik ben in het service menu geweest (info, menu,mute power) Daar de reset (optie 12) gedaan. Toestel starten direct op en moest alles instellen. Helaas zonder gewenst resultaat. Hoe kan ik testen of de EEPROM problemen geeft? Las ook op Google iets over in het service menu de optie Ready de waarde naar On te zetten. Schijnt dan dat je de digitale tuner uitzet. Echter de buurman heeft ziggo, dat zou geen probleem zijn.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties en de hulp. Laat jullie het weten wat de resultaten zijn.

Die optie moet inderdaad op ON staan.
Overigens betreft het een DVB-T tuner, dus daar heb je i.c.m. Ziggo sowieso niets aan.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Je kan de watchdog mode uitzetten en dan controleren of TV verder blijft spelen. Heb je wel de tijd om alles in service menu te controleren of dit juist staat.

Smd: Ik heb net aan tijd genoeg om wat te veranderen, houdt niet over.

Heb wat opties geprobeerd van allemaal. Ook in het service menu. Ook combi instellingen van SMD en MNM. Onderstaand de resultaten:

1:
Ready On
D-watchdog On
Watchdog On

Tv blijft aan staan en lijkt het goed te doen.

2:
Ready On
D-watchdog Off
Watchdog Off

Tv blijft aan staan en lijkt het goed te doen

3:

Ready Off
D-watchdog off
Watchdog off

Tv blijft aan staan en lijkt het goed te doen

4:

Ready off
D-watchdog off
Watchdog On

Tv blijft aan staan en lijkt het goed te doen

5:

Ready off
D-watchdog On
Watchdog On

Tv start na enkele sec weer op en terug naar oude situatie

6:

Ready off
D-watchdog On
Watchdog off

Tv start na enkele sec weer op en terug naar oude situatie

Wat zegt jullie dit? Lijkt mij dat optie 1 de beste is. Echter heb ik het idee dat ik ergens omheen heb gewerkt in de software en dat de fout er nog ergens zit. Als ik mij niet vergis is de Watchdog een soort van beveiligingsprogramma tegen het vastlopen van de software. Dan zou het betekenen dat het in het digitale stuk (d-watchdog) moet zitten en dus mogelijke corrupte software? Mijn interpretatie. Correct me if i'm wrong.

Dien wel op te merken dat de tv in alle opties niet lang heeft gedraaid. Dus weet niet hoe hij reageert naar bv een uur.

Software is niet corrupt, is een foutieve setting. Als eerste goed werkt met WD op ON, lekker zo laten. Je kan evt in service manual kijken hoe settings dienen te staan of een vergelijkbare TV