2N3819 ik weet het niet meer!?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Een lulig vraagje misschien maar helpen jullie mij eens?
Wat zijn nu de goeie aansluitingen?
https://www.google.com/search?q=2N3819&source=lnms&tbm=isch&am…
op deze link staan verschillende aansluitingen, ik weet het nu niet meer!

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&…

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&…

Ik wou nog eens kijken of ik niet een veld sterkte metertje kon maken met geluid!
Vond een schema maar dan met een meter, zit die 2N3819 er in en zodoende….

Wil ook nog eens kijken voor iets dat ik de veldsterkte meter onder de draad zet,
En dan op het geluid kan afstellen.

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 18 december 2018 14:47:30 (29%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Het is inderdaad vreemd.
Maar het schijnt een symmetrische fet te zijn, waardoor D en S omwisselen geen verschil maakt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ah dat is mooi, dan is de pin van de gate te determineren met een ohmmeter op het hoogste bereik. Als de meter over de D-S zit en de G wordt aangeraakt slaat ie door en en gaat de meter naar nul, D-S geleidt.
Met 3 draden zijn er maar een paar metingen nodig ivm polariteit. Of zo'n Chinees apparaatje gebruiken voor determinatie (geen ervaring mee)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 18 december 2018 15:09:53 (24%)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Arco en Raaf12,
Ja raar he!? Ik geloof dat ik er wel meer dan eentje(1) heb liggen,
Dus zou er eentje kunnen opblazen maar toch waardeloos eigenlijk.
Verschaf je informatie moet je het wel zeker weten,
Nu begrijp ik dat hier gelijk gedacht word ik brand mijn vingers hier niet aan!
(logies natuurlijk!)
Maar nee zal strakjes niet zeggen van: JAAAaaaa en jij zij dat het…..
Welnee dan blaas ik er maar eentje op hoor!

Maar dan nu voor de lol wie zegt optie een(1):
http://www.hawestv.com/mtv_faq/faq_fetpreamp4.htm

En wie zegt optie twee(2):
https://www.theengineeringprojects.com/wp-content/uploads/2018/02/intr…

;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Daar beiden gelijk zijn is het aan de fabrikant wat 'ie D en S noemt... ;) (als fabrikant bekend is zou ik die datasheet aanhouden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als de meter over de D-S zit en de G wordt aangeraakt slaat ie door...

Dus zou er eentje kunnen opblazen maar toch waardeloos eigenlijk.

Dit leest wat merkwaardig. Maar RAAF12 zal toch niet bedoelen dat je er een kan opofferen?

Anoniem

Ik was enigzins verwonderd dat dezelfde transistor verschillende lay-outs kent, maar je hebt gelijk.
Ik heb de datasheets van verschillende 2N3819 van de grote merken vergeleken en de drain en source zijn vaak verwisseld. Dus als je zeker wil zijn raad ik aan om te kijken welk merk erop staat en dan bij alldatasheet.com de bijhorende data op te zoeken.

Arco, kun je ergens mee bevestigen dat een 2N3819 volledig symmetrisch zou zijn?
Uit de datasheets valt dit niet af te leiden.
Zo'n speciale eigenschap zou zeker vermeld worden.
Junctionfets zijn in theorie steeds symmetrisch, maar in de praktijk blijkt toch dat de opbouw dat niet helemaal is, en dat je source en drain meestal niet zonder meer kunt verwisselen.

Arco

Special Member

Ik kan het document waar ik het in zag niet meer terugvinden...
Maar zelfs als hij geheel symmetrisch is, zou het de fabrikanten sieren om één lijn te trekken in datasheets om dit soort vragen te voorkomen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 18 december 2018 15:26:47 schreef tin.soldier:
[...]
[...]
Dit leest wat merkwaardig. Maar RAAF12 zal toch niet bedoelen dat je er een kan opofferen?

Nou nee de gate 'slaat door' maar wat ik bedoel dat de gate dan genoeg sturing krijgt via de vinger (lekstroom, man made noise ect) dat de D-S gaat geleiden. Als de Ohmmeter wordt weggehaald en opnieuw aangesloten gaat de D-S weer sperren en kan het kunstje overnieuw gedaan worden.... Was ietswat in de war met de thyristor check...
Werkt ook voor andere jfets zoals de J310 en de BF245. Ik had ook vaak geen doc bij de hand dus was het uitvogelen hoe het zat.

Lambiek

Special Member

Op 18 december 2018 15:47:10 schreef RAAF12:
maar wat ik bedoel dat de gate dan genoeg sturing krijgt via de vinger (lekstroom, man made noise ect) dat de D-S gaat geleiden.

Zie hier.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41/5
Bijna onderaan de pagina.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha rob007,

Goeie vraag maar ik zie even niet wat je bedoel met andere aansluitingen :?
De benaming en volgorde is voor alle fabrikanten het zelfde wel moet je uiteraard opletten hoe die ligt platte kant onder of boven.
Er zijn J-fet's die symmetrisch zijn dan maakt de drain en source niet uit maar dan is het opgegeven let hier op.
En het meten van een J-fet kan niet zomaar met je diode test functie ook niet met je vinger aan de gate komen dan kan je weer 3 seconden wachten.

@rob007 even een aanvulling hoe dan wel testen met een en volgens mij heb je zo'n eBay tester made in China daar zit een triode test in.
Dan voldoet de meting aan de voorwaarde VGS ≥ VT en VDS ≤ VGS – Vt

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op dinsdag 18 december 2018 16:27:31 (18%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Nee nee Henk kijk even goed dan zal je zien dat er HEEL veel verschillende aansluitgegevens zijn.
Zelfs de PDFs zijn soms verschillend.
https://www.google.com/search?q=2N3819&source=lnms&tbm=isch&am…

En begrijp ik nu kan je ook de natte vinger test niet doen?

Ik heb zelf al zitten zoeken ik heb ergens een boek met aansluit gegevens van al deze driepootjes,
Maar helaas vind heel dat rotboek nu ff niet.

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 18 december 2018 16:53:17 (15%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
RAAF12

Golden Member

Op 18 december 2018 15:40:57 schreef Arco:
Ik kan het document waar ik het in zag niet meer terugvinden...
Maar zelfs als hij geheel symmetrisch is, zou het de fabrikanten sieren om één lijn te trekken in datasheets om dit soort vragen te voorkomen...

Wiki zegt er over...

quote: Some JFET devices are symmetrical with respect to the source and drain. end /quote
For the record,
Mosfets kwamen later in volgorde van opkomst, eerst had je JFETS, N en P channel.

Die laatste lagen gewoon in het bakje in de winkel. De MOSFETS hadden een kortsluitringetje over de draden (pas verwijderen NA het solderen). Die hadden nog geen beschermingsdiodes aan de gate(s) zoals later gebruikelijk.

Ha rob007,

Duidelijk maar de site waar je naar verwijst is een klein beetje een ratjetoe :(
Ik zou altijd de gegevens van de fabrikant gebruiken zie bijlage dat zijn twee fabrikanten en een verzamelhuis.
Op de datasheet van Central semiconductor is het vrij moeilijk te achterhalen of het nu een onderaanzicht of bovenaanzicht is en dat is slordig 8)7 dus altijd de originele datasheet.
Maar ik geloof je gelijk als je er ervaring mee heb dat er verschillen zijn.
De 2N3819 is wel een symmetrische FET net als de meeste J-FET's.

En voor het testen heb je twee voedingen (klein) nodig dat zit in die Chinese testers (triode).
Met je vinger of met iets anders aanraken stuur je de FET open maar dan meet je alle kanten op en dat zegt niets een weerstand zonder betekenis.
Als de lading is weg gevloeid en de FET neutraal is meet je niets meer.

Bijlage:

2N3819-D.PDF

2N3819(1).pdf

CSEM-S-A0004151190-1.pdf

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 18 december 2018 16:13:15 schreef electron920:
Ha rob007,

Goeie vraag maar ik zie even niet wat je bedoel met andere aansluitingen :?
De benaming en volgorde is voor alle fabrikanten het zelfde wel moet je uiteraard opletten hoe die ligt platte kant onder of boven.

De source en drain zijn bij TO92 wel degelijk bij sommige fabrikanten net andersom. Zelfs al houd je de behuizing in dezelfde stand. :-)En het gaat hier niet om Chinese namaak, maar om Philips, Vishay en consoorten.

Er zijn J-fet's die symmetrisch zijn dan maakt de drain en source niet uit maar dan is het opgegeven let hier op.

In principe is een jfet symmetrisch, maar in de praktijk is dat ongunstig. Je wil immers dat de uitgangskring zo weinig mogelijk invloed heeft op de ingang. Zeker bij hogere frequenties. Daarom zijn de meeste fets toch asymmetrisch geconstrueerd. Bijvoorbeeld door de kanaaldikte te variëren ,en door de gatediode niet over de ganse lengte van het kanaal te laten doorlopen.

En het meten van een J-fet kan niet zomaar met je diode test functie ook niet met je vinger aan de gate komen dan kan je weer 3 seconden wachten.

De gate vormt een diode naar zowel S en D.
Je kunt dus met een diodetester de gate wel degelijk er uithalen.
De source en drain van elkaar onderscheiden gaat niet op die manier.
Je zou de fet kunnen in een eenvoudige versterkerschakeling zetten en kijken of de versterking minder is als je D en S verwisselt.
Bij de meeste fets zal dit zo zijn.
Dan weet je ook meteen of een 3819 echt symmetrisch is.
Want dan zou je geen verschil zien.

Hubie

Special Member

Een BF256 is ook zo'n geval,komt in 3 uitvoeringen voor geloof ik.
Sommige fabrikanten stempelde er gewoon S,D,G, op bij de juiste aansluitingen

Ha grotedikken,

We zaten even dubbel ja zoals ik al naar @rob007 antwoorden ik geloof hem direct.
Ik heb het zelf alleen nog niet mee gemaakt wel bijvoorbeeld van Tektronix als je daar de gangbare opzoek let dan goed op de aansluitingen maar de Tek heeft een ander listing nummer.

En ja dat is het mooie van een J-FET en ik persoonlijk denk nog steeds de beste halfgeleiders jammer dat hij uitgefaseerd wordt.
Dus ik had voor de duidelijkheid dit nog even vermeld naar @rob007.

De gate opzoeken dat is de truc veel gedaan vroeger maar verder kom je niet.
Het geen @RAAF12 noemt wat een getob was dat in mijn trio ontvanger zat aan de ingang een 3SKxxx man man |:( die bestelde ik bij Schaart per 4... zoveel hoorde ik dan aan de anderenkant :9
Ik heb nog even de datasheet van Philips er bij gedaan let op dit is onderaanzicht maar verder het zelfde al de andere :D

Bijlage:

datasheet(13).pdf

Aanvulling,
Hetgeen @Hubie aangeef is een goed voorbeeld verschil tussen Motorola en Fairchild maar die lagen in die tijd wel meer overhoop :( maar ook hier een duidelijk verschil allebei TO92 maar de vorm van de behuizing is geheel anders.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op dinsdag 18 december 2018 19:19:48 (12%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik maak weer wat los he? :-)

Zou ik het met dit kunnen testen?
(Natuurlijk voorzichtig met de potmeter beginnen in de linker stand!)
https://www.eleccircuit.com/electro-meter-by-fet-2n3819/
ik begin (zodra ik kan) met testen en gebruik Henk zijn PDF voor de aansluitingen!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

@rob007.

Als je de fabrikant weet,Texas Instruments en Philips hebben dezelfde aansluitingen en Motorola weer anders.
TI en PHI= GSD
MOT=DSG

rob007

Yarr, Matey!

PFFFfffff
Hubie jou blaadje is precies tegenovergestelde van Henk!!!!!!!!!
;-) LOL

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha Hubie,

Dat is raar op dat papier staat TO92(8) met de gate aan de buitenkant |:( dat komt helemaal niet voor bij een 2N3819.

@rob007,

Dat is een goede schakeling maar ik dacht dat jij zo'n tester had.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bij twijfel: gebruik het datasheet. In de openingspost link je naar een aantal "hulpvaardige hobbyisten" die een "info pagina" hebben proberen te maken. Als daar inconsistenties in zitten, dan zou ik die absoluut niet meer vertrouwen en meer op de echte datasheets gaan vertrouwen.

Pas als daar ook nog inconsistenties in zitten, dan is het van belang de fabrikant te weten.

In het onderhavige geval is het een depletion N-fet. Deze geleidt volgens mij met 0 gatespanning een beetje: 2-20mA volgens het datasheet wat ik vond (onsemi). Hij gedraagt zich dan als stroombron: de stroom is vrijwel onafhankelijk van de spanning.

Ga je nu een negatieve spanning aanbrengen t.o.v. de source, dan kan ie gaan sperren. En met een wat hogere spanning, kan de stroom oplopen tot 100mA.

Maar nog even terug: Ze zeggen in het datasheet dat bij een drain-source spanning van 15V er 2-20mA gaat lopen, mits Gate-source spanning 0V. is. Dan is ie zowiezo niet symmetrisch, want de gate-drain spanning is dan -15V! Toch? En bij -15V had ie toch echt moeten sperren. Dus dat ie symmetrisch is, dat gaat er bij mij niet in. (vooralsnog, dan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

De FET moet in het triode gebied werken dan is er een kanaal ontstaan tussen drain source.
Dus altijd in het lineaire gebied instellen.
Ik kan misschien morgen een berekening voor de 2N3819 maken tijd tijd :+

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ja ik heb ook ERGENS zo’n tester Henk klopt,
En och het is ook een klein beetje voor de lol hoor Henk!
Al blaas ik er eentje op het is echt niet ZO HEEL erg.
(zal proberen het te voorkommen, dat wel!)
Moet wel even kijken of ik er nog genoeg heb,
Anders morgen even naar de snoepwinkel….

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Om de verwarring compleet te maken een 2N3819 FET in een andere behuizing.Dus niet in een TO92(XX)
https://www.silicon-ark.co.uk/2n3819-n-jfet-by-micro-electronics