condensator wordt erg heet in een oude philips scope

Het gaat om een philips gm5639, vermoedelijk uit 1966.

zo ziet deze er uit.
https://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_eindhoven/gm5639_239278.jpg

De betreffende C is een polyester condensator 0,1uF 125volt volgens de handleiding. Dit klopt met wat er in zat. Deze heb ik vervangen, maar er ontstaat nog steeds hitte.

Het lijkt er nu echter alsof deze hitte opstijgt vanaf de weerstand die er onder ligt op de printplaat. De C was niet meer goed want deze zat op 0,01uF, maar maakte niet een voor mij meetbare sluiting.

https://7vjpeg.am.files.1drv.com/y4mQHGFPcrHUd9_rnAwPJnLOcWcRmpfcWJgOnzu3Hkgno_g6Grg-KxXKx7Q8AL3Qbl05XW9dp2Q0R_f1ujWNXCBB2t7aG81QgZ3qwRxktakglMvXY_NWnd1y3GcfQUAd-jfMMzfryBnTbHQ1hdnsRbUJpmcrbEPK8oONkmujRgzqA5Rh3OuJ2NMTOJOIRA0-6Ox_h5kVpb0S08tUeAvAzE-4Q?width=495&height=660&cropmode=none

Bij GR1004 (rechtsboven) meet ik nagenoeg de juiste spanning.
Rechtsboven 2x6,3 volt meet ik bij de bovenste ongeveer de juiste spanning en de onderste van de twee 0

rechtsonder
GR1005 kom ik op een kleine 90
2 x 6,3 volt, bovenste bijna 6 volt, onderste 0 volt
-150 volt meet ik zoals dat hoort.

R1035 12Kohm wordt ook erg heet (150+ graden). Met mijn laserthermometer lijkt het vooral aan de linkerkant van de weerstand erg warm te worden. Als ik de weerstand meet geeft deze netjes 12Kohm aan.

https://7vkbeg.am.files.1drv.com/y4mXsAX-KwZOhwN09mLbE7H1mA5PFENQY0tm_x1nbXb9rcvO1zOn0H-aSOxesqIXg5LRkcZchQ6a5sFXmk1U1XjGuhqG3jauCgxdg8EGcGTfipfbUBLpCr8By6w_4DIAVdei84v7yNl_jwWpmPRyJ-oOJrn5jAatn3fzsFPVGVpxucvmWCshfTszZbHhhD7dlM62J4WnlXu0PXcobE6oF0-QA?width=660&height=495&cropmode=none

De aansluiting is overigens ook afwijkend en de bijgeleverde probes krijg ik met geen mogelijkheid normaal aangesloten.

Kan het zijn dat de EL86 problemen geeft waardoor de boel er omheen warm stookt?

RAAF12

Golden Member

Het schema staat hier https://elektrotanya.com/philips_gm5639_oscilloscope_sch.pdf/download.…

De diagnose op afstand zal wel van de grond komen :-) Die polyester C heb je inmiddels vervangen?

RAAF12

Golden Member

R1035 zal ok zijn want de -150V is aanwezig.

Buizenscopes worden nou eenmaal heet van binnen, zolang die goed werkt is er niks aan de hand! Als de probe stekker niet past zal het geen originele probe zijn. Daar zijn wel oplossingen voor te verzinnen...

GR1005 kom ik op een kleine 90

Iets te laag, je zou de hoogohmige weerstanden rond de EL86 eens kunnen checken. Dat type heeft de neiging tot oplopen in waarde. Het beeld is goed? Zonder probe is er iets zien op de buis, een paperclip in de input stoppen dat is meer voor het idee dat de afbuiging werkt. Je zou dan wat gefriemel moeten zien in de verticale richting.

De scope lijkt gewoon te werken. Ik zal eens kijken of ik de probe aangesloten krijg.

Ik heb de scoop op 245 volt gezet. Ik heb 'm zonet geprobeerd. De boel is aangesloten met banaanstekkers, maar hij doet heel weinig. Het testsignaal komt met de probes niet door en alleen heel matig als ik de banaanstekers direct op de ingang aansluit vanaf de testaansluiting.

Met de missende spanningen leek het ook al te mooi dat hij nog zou werken zo :-) Ik denk niet dat ik hier veel energie/geld in wil gaan steken om 'm werkend te krijgen. Ik zal eens even verder zoeken naar een goedkope scoop. Als iemand nog iets heeft liggen en in de buurt van Friesland woont of Utrecht stad dan hoor ik het graag.

[Bericht gewijzigd door erik12 op woensdag 19 december 2018 11:42:14 (85%)

Anoniem

Je hebt sommigen goed op het verkeerde been gezet met te beweren dat die condensator gloeiend heet werd.
Toen opgemerkt werd dat condensatoren zo goed als nooit opwarmen, zeker niet in zo'n apparaat,had je nikkel moeten vallen en had je direct moeten kijken of die niet warmgestookt werd door een naastligende weerstand.
Ik vermoed zelfs dat die helemaal niet stuk was, maar dat je hem gemold hebt met eruit te solderen. Een beetje te hard aan de pootjes getrokken en je hebt nul µF. Want zelfs al staat ie warm,de capaciteit valt niet zomaar naar nul. Maar broos zal ie wel geworden zijn. Vandaar.
Ik denk dat gaan uitvissen waarom componenten in een buizenapparaat warm worden geen goede foutzoekmethode is.

Een beetje flauw dat je nu al opgeeft. Zonder doorzettingsvermogen, leer je niks en word je nooit een goed elektronicus.
Zo'n oud beestje heb je overigens vandaag weinig aan als meetinstrument,je hebt dat voor de nostalgie en dan is het leuk als het ook werkt.

Je hebt het ook over een netspanningkeuze van 275V, maar de hoogste stand is bij die scoop 245V.

Overigens voor die tijd , begin jaren 60, een prima scoopje, kostte toen zo'n 2 maandweddes van een doorsnee arbeider.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 19 december 2018 12:14:10 (10%)

@grotedikken, Ik kan je verzekeren dat de condensator niet gesneuveld is tijdens het demonteren. Hij heeft nog 10% van zijn capaciteit. Dat ik de oorzaak van de hitteontwikkeling verkeerd ingeschat heb is misschien niet handig, maar het is ook erg lastig meten aangezien er weinig ruimte is om een goede temperatuurmeting te doen.

Dat ik nu opgeef heeft niks te maken met gebrek aan doorzettingsvermogen en is al helemaal niet flauw in mijn visie. Ik heb geen zin om een hoop geld en energie in een apparaat te stoppen wat dat nauwelijks waard is. Voor dat geld koop ik een nieuwer en werkend exemplaar. Ik heb niet de behoefte aan dit project.

Als er iemand is die dat wel wil, dan mag hij dit gerust door zetten. Wat mij betreft kan de scoop hier afgehaald worden. Als het al niks wordt kun je er altijd nog een leuke CRT klok van maken.

Allen bedankt voor het meedenken en excuus dat ik jullie blijkbaar op het verkeerde been gezet heb.

Anoniem

Geeft niet, daarachter komen is een deel van het plezier. :-)

Maar om nu te zeggen dat het handenvol geld kost om zo'n ding weer operationeel te maken?

Maar als je een scoop wil om echt te gebruiken als meetinstrument zou ik idd uitkijken naar iets moderners.
Als je de plaats hebt en het apparaat is nog van buiten mooi, zonder roest of afgebladderde verf, zou ik hem wegzetten voor later. Anders ga je dat misschien beklagen.

Het is helaas geen mooi apparaat. Er missen afdekplaatjes, de knoppen zitten muurvast er missen allerlei schroeven. Niet echt de moeite van het bewaren waard. Van binnen is de scoop ook erg vies.

maartenbakker

Golden Member

Gratis aanbieden of voor een paar euro verkopen, als je zeker weet dat je er zelf niets meer mee gaat doen. Hij is grotendeels in orde en specifieke onderdelen kunnen nuttig zijn om andere instrumenten op te knappen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De condensator die er uit kwam heb ik zojuist nog eens goed bekeken, maar het ziet er uit alsof deze wel degelijk sluiting maakt. Er zit duidelijk zichtbaar een zwartgeblakerd gedeelte waar de condensator sluiting maakt.

@RAAF12 hij staat klaar in de gang voor je.

@RAAF12

Zachtjes tegen het apparaat aanstoten heeft al grote invloed op wat er op het scherm komt te staan. Hij heeft bijna tien jaar ongebruikt op zolder gestaan bij de vorige eigenaar, maar is werkend weggezet. Geen idee of het (onder andere) te maken kan hebben met oxidatie op de voetjes van de buizen, maar dat zal je vast beter weten dan ik.

Hij is ooit in gebruik geweest in de Philips fabriek in Leeuwarden.