75 mV = versterken + en - 100X voor het meten van accu lading

Leuk dat je belangstelling hebt voor wat wij doen ex-fietser. Gezien je titel zul je zelf ook wel wat hebben rondgetrokken.
Wij zijn er inmiddels wel aan gewend maar ik denk dat naar Europese normen het extreem is te noemen. Als je in Australië buiten de steden komt dan is het exhter vrij normaal dat de auto een 4x4 is. Een 3 l diesel is gebruikelijk maar je ziet hier nog veel 4 l's. De caravan is zonder dissel gemeten ruim 6m met een dubbele as en weegt ruim 3,5 ton wat dan ook meteen het maximum toegestane trekgewicht is van de auto. Er is een speciale verbinding met de auto om het geheel bestuurbaar te houden. Ik wil wel wat afbeeldingen toevoegen maar dan moet ik eerst de afbeelding op het internet zetten en het is mij nog niet duidelijk hoe dat te doen. Groeten, Ronald

Je kunt afbeeldingen toevoegen aan je bericht met het knopje "upload" onder het vak waar je typt.

Wat ik me afvraag (maar dat hoef je uiteraard niet te vertellen op een publiek forum): waar leef je van? Eten, brandstof, verzekeringen, etc. moet toch betaald worden. Heb je werk wat je onderweg doet (schrijver of zo)?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt SparkyGSX. Ik heb twee afbeeldingen toegevoegd. Deze auto en caravan hebben wij in Januari gekocht. Het is simpelweg de gekoopste en naar mijn mening leukste manier om door een land te trekken. Wij hebben met verschillende combinaties gereisd van heel eenvoudig tot aan wat wij nu doen. Als je in het wild wilt leven aan lege stranden, verlaten goudvelden en in de woestijn dan heb je van alles veel nodig. Twee weken of the grid beteknd meer dan 250 liter water, een 150 liter diesel, dozen vol voedsel. Winkels zijn er vaak niet over afstanden van honderden kilometers. Er is zelden telefoon en internet. Nu ben ik voor een paar weken in Canberra bij één van de kinderen en met kert voor drie weken naar Nederland. Dat laatste is verplicht voor de verzekering en het aanvragen van een nieuw visum. Het leven op deze manier is overigens niet duurder dan in Nederland. Wij waren zo gelukkig om onze winkel (computers) te kunnen verkopen voor de crisis en leven van de opbrengst. Het is net genoeg om dit te kunnen doen. Wij voelen ons rijk en gelukkig maar zijn het alleen in onze gedachten. Overigens hebben wij ook werkelijke diepe armoede gekend gedurende enkele jaren. Als het gaat lukken met het meten van de solarenergie wil ik alle opgedane ervaringen met het systeem op schrift zetten. Er is nog niet veel bekend van dit soort systemen met accu's, solar, autokoppeling, enz.
Groeten, Ronald

Nog even over de foto van de MOSFET. Het is van een inverter 5000W gebruikt tot 1500W. Sneuvelde na een week of vier door de warmte. De interne koeling kon de buitentemperatuur van constant 40 graden en hoger niet aan. Ik heb altijd een extra bij mij en de tweede heb ik extra ventilators op gezet. Hij hield het 8 maanden uit. Heet werd het nog wel. De tekst op de drivers was na 8 maanden verdwenen door de het heet worden van de transistors maar het werkte nog op het moment dat ik er een andere met meer inwendige koeling in zette. Dat klusje (het herstellen van de inverter) wacht nog om te doen in Nederland.

KGE

Golden Member

Misschien levert Victron een wat betrouwbaardere inverter ?

Ze geven zelf aan dat ze van -40 to +65 graden gebruikt kunnen worden.

Op 16 december 2018 04:51:05 schreef OzyRonald:
Sneuvelde na een week of vier door de warmte. De interne koeling kon de buitentemperatuur van constant 40 graden en hoger niet aan. ..

Ik heb soms moeite met deze beweringen, zit er daar werkelijk geen enkele thermische beveiliging op?
Dat de buitentemperatuur te hoog is kan ik nog verstaan maar dat de omvormer maar lustig blijft werken, al is de temperatuur van de componenten te hoog dat gaat er bij mij niet in.

Een 5000W omvormer met een verbruik van 1500W en defect door warmte, dan moet het wel een heel brak ontwerp zijn.
Ik zou toch nog eens alles goed bekijken of er geen andere oorzaak is.

LDmicro user.

Dat klinkt inderdaad als een slecht ontwerp, of er is toch iets anders aan de hand (spanningspieken op de ingang of een te zwaar reactieve belasting bijvoorbeeld).

Een stijging van de omgevingstemperatuur van 20 graden (20 naar 40C), geeft ook een stijging van de temperatuur van de componenten. Als ze daardoor uitbranden op 25% van de maximale belasting, was het allemaal al te krap bemeten.

Wat is het merk en type van de omvormer, en wat is het nummer op de MOSFET (HY40...)?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

8XHY4004 maar de oorzaak is van het uitbranden is niet de MOSFETs. Het zijn de drivers die eerst gaan. Er zitten heel wat beveiligingen op bij inverters van dit vermogen en ze werken ook behoorlijk goed. Maar boven veertig graden buitentemperatuur leidt in een gesloten ruimte, de Boot, al snel tot hogere temperaturen en vooral als de zon op de boot staat. De zon hier is zo heet in de zomer dat je er niet langer dan een paar minuten in kunt staan. It burns like hell. De fan gaat aan bij 45 graden. De huidige omvormer is 6000W en heeft een dubbele fan en ook heb ik de boot voorzien van een tweede ventilator voor een nog betere doorstroming van de lucht. De twee boot ventilatoren gaan aan bij 35 graden. Ik hoop dat dit beter zal gaan. Dan is er ook nog het probleem van de kleur van de caravan. De vorige was wit en deze is zwart (mode verschijnsel) en dat maakt een groot verschil in de caravan alswel als in de boot. Waarom dan alles in de boot zou je kunnen denken. Boven de wielen lijkt wel zo logisch wellicht. Maar bij caravans van dit gewicht moet 10% van het gewicht op de dissel leunen en 350 Kg naar voren brengen is een hele klus. De accu's + gasflessen + dieseltanks brengt circa 300 Kg naar de koppeling aan de auto en dat is voldoende samen met een krik en dergelijke. De accu's voorin met zulke dikke draden maakt dat ook de omvormer voorin komt te zitten naast de accu's in de boot. de boot loopt over de gehele breedte en is zestig breed en vijftig hoog.

Ik denk dat die 5000W een heel stuk overdreven is gezien de 12V draden.
Als je rekent moet je op max power zo'n dikke 400A kunnen verwerken.
Om nog niet te spreken over die mosfets.

Volgens mij gebruik je die inverter op max power (1500W)

LDmicro user.

Als ik de print zo zie zal naast warmte, trilling ook een factor spelen, die uitgebrande transistor lijkt een losse soldering te hebben gehad.

Lambiek

Special Member

Op 17 december 2018 08:42:31 schreef MGP:
Ik denk dat die 5000W een heel stuk overdreven is gezien de 12V draden.

Inderdaad, vergeleken met een Victron is dit speelgoed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik word ook een beetje droevig van het schema dat op het scherm van je laptop staat; een paar bipolaire torren in plaats van echte gate drivers, geen enkele vorm van stroommeting om de verdeling over de verschillende transformators te regelen en flux walking te voorkomen, aan het board te zien geen storage coil bij de gelijkrichter naar de 325V DC bus. Daarnaast zijn 40V MOSFETs toch echt te krap voor een push-pull converter met een middenaftakking, want die krijgen 2x de voedingsspanning + transients te verwerken. Wat ik er op de foto's van kan zien wekt niet bepaald vertrouwen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 8 december 2018 00:10:06 schreef OzyRonald:
De solar energie van de panels is eenvoudig te meten alsook het totaal wat er in en uit de accu's komt. Het weten of de 4 accu's (welke parallel zijn geschakeld) "individueel" goed functioneren bestaat geen meter voor......

Is zoiets niet voldoende?
https://www.top.systems/batterij-monitor-bmv-702-black-retail.html

...en dus heb ik een Arduino geprogrammeerd welke lekkage, temperatuur, gaslek en stroom registreert van iedere accu op zich.

Wat weet je aan een gaslek en het eventueel lekken van een accu, ik neem aan dat alles in één ruimte staat. Dus die ruimte ventileren is voldoende om eventueel gas af te voeren. Laadvermogens tot 2kW kan met natuurlijke ventilatie, laadvermogens boven de 2kW kan met een explosievrije ventilator gebeuren. Accu's horen in een accubak te staan, dus eventueel lekken kan dan geen kwaad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Indrukwekkend de kennis die je hier neerlegt SparkyGSX. Heel leerzaam. Het schema in de afbeelding is niet van hetzelfde apparaat maar het komt wel aardig op hetzelfde neer. Tot nu toe heb ik drie merken van dit vermogen uitgeprobeerd en gezien dat het allemaal zo'n beetje met elkaar overeenkomt. Het kan ongetwijfeld beter maar de caravan gaat na drie jaar weer weg en dan maak ik weer iets geheel nieuws met solar panels. Iets commercieels is te verkiezen boven iets professioneels. Bovendien kun je bij de aanschaf van een apparaat niet zien wat erin zit en de prijs? € 150,- per inverter. Daar kun je toch een extra voor meenemen. Lambiek, leuk dat je erbij bent. Ik leer veel van jullie reacties. De Victron Batterij Monitor is een handig apparaat bij één accu. Ik heb echter eerder gemerkt dat de accu's door de ruwe wegen simpelweg inwendig breken. Dat houdt in dat de capaciteit van 1 accu weg sterk afneemt. Om dit te registreren wil ik van alle vier de accu's tegelijk meten en registreren wat er in en uitgaat. Een verschil groter dan 10% moet een alarm laten afgaan. De accus staan in bakken maar een lekkage is daarmee nog niet gezien in een donkere boot ruimte. Het is een tunnel boot en de accu's moeten als geheel naar buiten worden gehaald voor een visuele inspectie. Meten is makkelijker en betrouwbaarder omdat dat continue gebeurd. Zo ook meet ik de temperatuur van iedere accu om een verschil in werking te kunnen constateren. Voor wat betreft de gasmeting. Ventileren kan maar knalgas is niet iets waar je rustig boven wilt liggen slapen ook niet als er wordt geventileerd. Het gas is heel explosief en hoewel het bij een normale werking van het systeem niet vrij zal komen kan het wel als de platen inwendig breken en wellicht kortsluiting maken. Uiteraard zijn het deep cycle accu's AGM met matjes tussen de platen maar toch.

Raaf12. Deep cycle accu's zijn door de constructie van matjes tussen de platen enigszins schokbestendig. Wij hebben ook gel accu's gehad met hetzelfde doel om de trillingen en schokken te dempen. Niets helpt werkelijk. Alles gaat kapot op deze wegen waar wij elk jaar 30.000 Km op doorbrengen. De accus die je als voorbeeld neemt zijn startaccus'Het vermogen is lager en het gewicht hoger. Het zou 9 accu's nemen om aan hetzelfde vermogen te komen en dat zo een flinke extra belasting betekenen op het gewicht en de ruimte. Aanvullend hierop. Wij rijden 4x4's en die accu's zijn op het ergste berekend. Van de laatste twee auto's sneuvelden de accu's binnen 2 jaar na aanschaf. Eén kookte 300 Km buiten enig dorpje en wij merkten het door de bijtende damp die via de ventilatie naar binnen kwam. Ik heb met draaiende motro de accu losgemaakt en teruggereden naar de werkplaats waar hij twee dagen ervoor nog geserviced was. Het was garantie. Kostte ons alleen een dag rijden en een tank diesel, wat met een verbruik van 1/6 al snel het geval is.

Lambiek

Special Member

Op 18 december 2018 23:17:24 schreef OzyRonald:
Niets helpt werkelijk. Alles gaat kapot op deze wegen waar wij elk jaar 30.000 Km op doorbrengen.

Hoe doen ze dat met trucks daar dan, gaan die accu's ook zo vaak stuk?

Je zou een frame kunnen maken waar de accu's op staan, en die bijv. verend ophangen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi Lambiek. Ik heb geen idee hoe het met truck's gaat. Het zijn enorm grote truck die met aanhangers 52 meter lang kunnen zijn. Het zal wel steviger zijn gemaakt dan caravans. Wij hebben te maken met een maximum gewicht en een beperkte ruimte. Een paar honderd kilo accu's op vering zetten is dan een hele uitdaging en waarschijnlijk is het eenvoudiger om af en toe een accu te vervangen. Bovendien gaat er zo veel kapot ieder jaar dat een accu er maar een klein onderdeel van is. Dit jaar met een splinternieuwe off road caravan hebben wij een verwrongen douche cabine gehad, een TV kapot, magnetron kapot, Kook en grill toestel in stukken, inverters en de lijst is nog wat langer. Het klinkt vreemd maar het is iets wat door andere rondtrekkers als normaal wordt geaccepteerd. Er staat tegenover dat er weinig plekken op aarde zijn waar je zo bijzonder kunt leven. Zo puur in de natuur bent zonder mensen om je heen voor dagen achtereen. Nog even terug naar de truck driver. Het salaris voor een lange afstandsrijder ligt hier boven €110.000,-

Lambiek

Special Member

Op 19 december 2018 10:34:14 schreef OzyRonald:
Nog even terug naar de truck driver. Het salaris voor een lange afstandsrijder ligt hier boven €110.000,-

Ja, maar als je ziet wat voor ellende die mensen mee maken, is het volgens mij geen vetpot.

Bovendien gaat er zo veel kapot ieder jaar dat een accu er maar een klein onderdeel van is

Dan af en toe maar een nieuwe accu kopen dus. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er gaat veel kapot maar de mensen niet. No hurry. Dat is het gezegde hier en werkelijk geen stress tijdens het werk, wel voor de klant. De rijtijden zijn strikt en men houdt zich er aan. De salarissen zijn hoog maar de kosten ook. Per saldo heeft een doorsnee werknemer hetzelfde over om te besteden als iemand in Nederland.