Transistoren in voeding Boss CE-1

Goedemiddag,

Voor een Boss CE-1 chorus ben ik vervangende transistoren aan het zoeken.
Om te beginnen bij de voeding. Deze is hieronder weergegeven.
Wat zijn belangrijke factoren waar ik rekening mee moet houden om vervangers te zoeken.

Verder zit ik met het probleem dat ik in mijn simulatie niet de 14V en 13V krijg na de R10 weerstand.
Deze spanning blijft op mijn meetprobes gelijk.

Die +13V en -13V ontstaat door een spanningsval van 1V over R10, resp. R17. Die spanningsval krijg je bij een stroom van 2,13 mA. De uitgangsaansluitingen (daar waar 13V staat aangegeven), moet dus belast zijn om die stroom te laten lopen. Open klem zul je dus altijd de spanning die vóór R10 / R17 staat, zien.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

voor Q15 e Q17 kun je BD243 en BD244 nemen. De 2SC900 kun je vervangen door een BC550 maar let hier dan wel even op de aansluitingen. de 900 zijn de aansluitingen BCE en bij de 550 EBC vanaf de onderkant bekeken.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Lijkt me een goede oplossing, BD243/244 en dan een BC337, maar daarvan heb ik er nog een paar liggen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Helemaal top. Dat zijn nog gangbare transistoren. Bedankt voor de snelle reacties

bd243 en bd244 ofwel de tip41 en tip42..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom wil je die torren vervangen? Zijn ze echt stuk? Als je dat uit voorzorg doet zou ik dat alleen met de condensatoren doen. Verder even testen of de weerstanden nog de juiste waarden hebben.

Transistoren hoef je als ze geen problemen als overmatig warm worden veel ruis geven of een te lage versterking hebben eigenlijk niet te vervangen. Zijn ze echt stuk dan wel natuurlijk. Maar een defecte tor is meestal als gevolg van iets anders defect geraakt. En dat laatste moet je dan gaan uitvinden en corrigeren anders blijven je nieuwe vervangen onderdelen ook niet (lang) heel.

Nee gelukkig zijn ze niet stuk.
Nou, dan zal ik het verhaal iets breder trekken.
Voor een kennis van mij (en natuurlijk voor mezelf ook een) ben ik een PCB aan het redesignen die vele malen kleiner is dan het origineel. Althans de vraag was om een compacter pedaal te ontwikkelen. Nu ben ik al een aardig eindje op weg. Plan is ook om 95% van de componenten er nieuw op te zetten. Wellicht wordt het BBD chipje overgezet.
Alleen nu loop ik tegen Toshiba torren aan die via de "normale" elektronica zaakjes niet te verkrijgen zijn. Een aantal van die torren komen voor in de voeding. De andere zitten verder verwerkt in het schema. Zie hieronder.
Zijn hier ook goede vervangers voor te verkrijgen?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de trafo. Kan ik makkelijk herleiden wat het vermogen van deze trafo moet zijn? Ik zie wel dat de zekeringen na de trafo 200mA 500mA zijn, maar moet hier dan de trafo ook minimaal op uitgelegd zijn. We zouden deze graag op de PCB zien met een kleine inbouwmaat.

maartenbakker

Golden Member

0.5A = 500mA. En een zekering heeft inderdaad weinig zin als de trafo de stroom niet kan leveren om hem op te blazen ;)

Voor de 1S1555 diodes die ook slecht verkrijgbaar klinken, zal je trouwens 1N4148 kunnen gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 december 2018 11:23:57 schreef maartenbakker:
0.5A = 500mA. En een zekering heeft inderdaad weinig zin als de trafo de stroom niet kan leveren om hem op te blazen ;)

Voor de 1S1555 diodes die ook slecht verkrijgbaar klinken, zal je trouwens 1N4148 kunnen gebruiken.

Oeps typefoutje, 200mA moet inderdaad 500mA zijn. Ik pas t even aan in mijn bericht.
Maar of die 500mA terecht is weet ik niet. Vandaar de vraag of het herleiden is wat het gevraagde vermogen van de schakeling is. Wellicht dat dan de zekeringen gedowngrade kunnen worden.

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op donderdag 20 december 2018 11:32:08 (18%)

Van de vvoeding wordt 2x 2,13mA afgenomen. Stel maximaal 2x5 bij een spanning van 23V dan is dat vermogen 0.01x23= 0.23W. Als je een trafotje kiest van 0,5 VA dan lijkt deze me groot genoeg.https://www.reichelt.com/nl/nl/transformator-0-5va-18v-28ma-ee-20-10-1…
Douwe Bakker

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Die 2,13mA is je stroom die door R10 en R17 lopen? De stromen die de opampjes gebruiken kan ik verwaarlozen? Of neem je daar de overige 2.83mA voor (aangezien je uitgaat van 2x5)
In dat geval zijn die zekeringen van 500mA toch ruim over gedimensioneerd?

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op donderdag 20 december 2018 12:21:48 (16%)

Houd je er wel rekening mee dat alleen IC1 en het circuit rond Q1 gebruik maken van de 13V (dus de spanning ná R10 / R17)?!
De rest van het circuit krijgt voeding van de 14V punten vóór R10 / R17.

Die 2,13mA die ik heb berekend wordt dus alleen door IC1 en het circuit rond Q1 veroorzaakt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nog even nader bekeken. Er loopt 2,13 mA naar de opamps. verder loopt er door D13 en 14 2,8 mA en door Q16 5mA. intotaal dus 10mA Het totale vermogen is dus ongeveer 10x50=500mW. Er valt immers ook nog 1,4 V over de dioden van de bruggelijkrichter. Het kan dus eigenlijk precies met 0.5 VA. Persoonlijk zou ik kiezen voor 1 VA dan staat het spul niet op z'n tenen te werken.
Deze is zelfs nog iets goedkoper.
https://www.reichelt.com/nl/nl/transformator-1va-18v-55ma-ei-30-10-5-1…

[Bericht gewijzigd door douwebakker op donderdag 20 december 2018 13:56:43 (15%)

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Wat is het typenummer van IC2?

[Bericht gewijzigd door Hunter op donderdag 20 december 2018 13:57:47 (45%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

Ik had niet naar de overige componentwaarden gekeken, maar alleen de afvlakelco's suggereren al dat er niet veel meer dan 100mA zal lopen. Vreemde afzekering.

Als je een trafo gekozen hebt, kijk ook even wat de fabrikant zegt over zekeringwaardes. Hele kleine trafo's hoeven vaak geen primaire zekering, in het bijzonder als er al een thermische zekering ingebouwd zit, dus opzich hebben secundaire zekeringen wel zin alleen vraag ik me bij 500mA af of bijvoorbeeld een 100mA trafo die wel door krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Hunter: IC2 is ook een TA7135P. (staat in schema. ;) )

@douwebakker: nee, die 2,13mA loopt niet naar de opamps. Het zijn alleen IC1 en het circuit rond Q1 die voor die 2,13mA zorgen. Hoeveel de rest van de opamps aan stroom veroorzaken, zal uit de datasheet van de betreffende opamps moeten komen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Volgens het schema is IC1 ook een TA7135. IC2 heeft bijvoorbeeld een pin11, 12, 13 en 14, dat vind ik vreemd bij een SIL-7 behuizing.

Met bovenstaande gegevens durf ik te twijfelen aan het schema, hoewel het in grote lijnen wel lijkt te kloppen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

IC1 is inderdaad een TA7135. Evenals IC3.
IC2 is een MN3002 delay IC. Ik zie inderdaad dat er wat fouten zijn gezet in de verwijzingen naar de IC's. Onderstaand het originele schema maar deze is iets onduidelijker.

<knip>

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 20 december 2018 16:26:18 (97%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 20 december 2018 13:52:59 schreef douwebakker:
Nog even nader bekeken. Er loopt 2,13 mA naar de opamps. verder loopt er door D13 en 14 2,8 mA en door Q16 5mA. intotaal dus 10mA Het totale vermogen is dus ongeveer 10x50=500mW. Er valt immers ook nog 1,4 V over de dioden van de bruggelijkrichter. Het kan dus eigenlijk precies met 0.5 VA. Persoonlijk zou ik kiezen voor 1 VA dan staat het spul niet op z'n tenen te werken.
Deze is zelfs nog iets goedkoper.
https://www.reichelt.com/nl/nl/transformator-1va-18v-55ma-ei-30-10-5-1…

Ik volg je nog tot die totale stroom van 10mA. Maar waar haal je die 50 vandaan waardoor je uiteindelijk uitkomt op 500mW? En dit valt dan toch over één kant van de wikkeling van de trafo? Dus moet ik toch het dubbele aan vermogen hebben?

Op 20 december 2018 20:54:52 schreef Ricotjuh:
[...]

Ik volg je nog tot die totale stroom van 10mA. Maar waar haal je die 50 vandaan waardoor je uiteindelijk uitkomt op 500mW? En dit valt dan toch over één kant van de wikkeling van de trafo? Dus moet ik toch het dubbele aan vermogen hebben?

Die 50 V komt van 2x23 V er valt ook nog 2x0,6V over de gelijkrichter. In plaats van 47,2 V heb ik 50V gekozen. Een beetje afgerond zeg maar.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Oke, helemaal duidelijk. Is een mooi formaat trafo in die link die je stuurde. Bedankt zover.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb het vervelende vermoeden dat het ding echt wel iets meer dan 0,5W trekt. Als ik er een losse gooi naar moet doen dan zit je 1 ordegrootte hoger. Je zou als sanity check eens kunnen kijken wat het vermogen is van een trafo met dezelfde fysieke afmetingen als de oude.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 21 december 2018 00:20:12 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 december 2018 23:44:09 schreef Ricotjuh:
Oke, helemaal duidelijk. Is een mooi formaat trafo in die link die je stuurde. Bedankt zover.

De trafo die ik voorstelde is 1x18V je e wel 2x18V gebruiken. Deze dus.
Artikel-nr.: EI 30/10,5 218
@maarten, de trafo kan 24 mA leveren terwijl er 10 mA nodig is. Daarom is 1VA voldoende.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.