Denon PMA/925R versterker, speakerrelais krijgen geen voeding

Op 17 december 2018 00:06:14 schreef douwebakker:
Zie ook wat aan print. Is deze bijvoorbeeld te warm geweest. Ik bedoel enigzins verkoold. Ook op de componentzijde.

Aan de componentzijde, daar heb ik toch geen foto van gestuurd? Ik zie niets aan de componentzijde en of ie te warm is geweest zou ik niet weten? Het lijkt er wel op.

De donkere gebieden bij R615, R616, R662 en R663 lijkt ook niet helemaal te kloppen met de printlay out, blijkbaar zijn de 4 weerstanden vervangen voor twee grote rechtopstaande 2k2 Weestanden?

Bij de connector van het AC relais is ook warmte ontwikkeld? En bij TR616 ziet het er ook niet fraai uit.

Maar na alle rommel verwijderd te hebben werkt het helaas nog niet.
Ik heb zomaar het idee zoals ik al zei dat er al eerder iets aan de hand is geweest met dit apparaat, blijkbaar voor deze bij de dealer kwam. Misschien een gecorrigeerde ontwerpfout.

update foto vergeten.

Gewoon wat vuil dat vocht aantrekt kan ook wel geleiden er is zon 50V direct in de buurt, maar ik dacht dat de print schoon was gemaakt met spiritus en een kwastje?

Op 17 december 2018 04:25:47 schreef rwk:
Gewoon wat vuil dat vocht aantrekt kan ook wel geleiden er is zon 50V direct in de buurt, maar ik dacht dat de print schoon was gemaakt met spiritus en een kwastje?

De foto is van voor het schoonmaken.. Om het nog even te laten zien waar de 'verdachte' plekken zaten. Maak nog wel een fotootje als ik met de loup niks meer kan vinden, krabben en poetsen. en soms proberen!

Werk je bij de DOMO in de ploegendienst?
Wat douwebakker zegt kan ook goed, een print die warm is geweest wordt ook hygroscopisch en kan dan gaan geleiden/lekken.

Ik heb het toestel nu geheel en zorgvuldig gereinigd, onder en boven met spiritus en een tandenborsten en een kwastje.
Alle restjes rommel verwijderd en met een mespuntje weg gekrast.
Helaas zonder resultaat. Ik heb alles weer opnieuw gemeten, alleen de beruchte transistors staat nog steeds spanning, fluctueert wel een beetje
tussen 1.7 en 2a3 volt.
Van donkerdere vlekken is aan de bovenzijde niets te zien en optisch lijken de componenten in orde.

Foto ziet er in het echt beter uit, de waas is nog niet goed weg geborsteld.
Ik hoop niet dat de print 'hygroscopisch" is geworden?

Wat je nog zou kunnen proberen. Van de twee bewuste transistoren de verbinding tussen de collector en de basis niet via de print te laten lopen maar met een zwevende verbinding aan de componentzijde.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Dat is inderdaad heel een goed idee, zo omzeilen we misschien de sluiting, Net zoals de zendertjes die wij vroeger in elkaar knutselde.
Uiteindelijk is de schakeling niet erg groot, als je er al dagen naar zit te turen en probeert het te snappen.
Binnenkort maar eens op zoek naar eenvoudige schakelingetjes om zo de transistor icm weerstand en condensator, elco te begrijpen. En de wet van ohm natuurlijk, zodat ik de spanningen verschillen beter begrijp.

Ik hoop niet dat de print 'hygroscopisch" is geworden?

Zo te zien niet en bij die doorverbinding van tr605 en tr606 is zelfs geen verkleuring te zien.

Op 17 december 2018 10:03:35 schreef rwk:
[...]
Zo te zien niet en bij die doorverbinding van tr605 en tr606 is zelfs geen verkleuring te zien.

Is ook best vreemd? Ik denk dat ik toch douwebakker's voorstel maar ga uitvoeren, misschien probeer ik eerst de transistors aan de printzijde te solderen om te kijken of het werkt. Hopelijk is dat dan de enige.
Lijkt mij ook de enige oplossing.

Ik heb evt een vervanger(s) voor TR605 alleen voor TR606 heb ik een CTBC560B als vervanger.

update Idee van douwebakker!!

Die 0V bij de basis van TR606 is misleidend.

Het punt tussen de basis en collector zweeft gewoon mee door de diode overgang van de TR606 tor.

Er zal bij een werkende versterker iets van 7.5VDC staan.
Het hele zaakje gaat pas geleiding als de Emitter van TR605 onder de -0.7 komt.

Er wordt nu dood gestaard op de negatieve DC beveiliging.

Op 17 december 2018 11:37:43 schreef nijhuisr:
Die 0V bij de basis van TR606 is misleidend.

Het punt tussen de basis en collector zweeft gewoon mee door de diode overgang van de TR606 tor.

Er zal bij een werkende versterker iets van 7.5VDC staan.
Het hele zaakje gaat pas geleiding als de Emitter van TR605 onder de -0.7 komt.

Er wordt nu dood gestaard op de negatieve DC beveiliging.

Okay, soldeerbout uit. Momenteel voel ik mij als de fluctuerende spanning op de transistors.

Tja, op afstand weet ik het ook niet zo even meer.

De hele lijn vanaf R613 moet kunnen zweven. Je meet echt geen sluiting op linker kan R613 en massa? Een paar honderd ohm kan al genoeg zijn.

hr nijhuisr, bij deze de resultaten!

Weerstand naar ground, 1 is oneindig uiteraard!

TR603 - B 1 C 1 E 0.4
TR604 - B 1 C 1 E 0.4
TR605 - B 0.4 C 1 E 1
TR606 - B 1 C 0.4 E 1

TR615 - B 128.8 C 1 E 0.4

R613 - Boven 1 en Onder 1

TR609 - B 1 C 1 E 1
TR616 - B 1 C 1 E 1

Begrijp ik het nou goed dat de optie van douwebakker dus geen optie is.
Kunnen we de schakeling niet stuk voor stuk testen, ipv door middel van R613 te verwijderen en de gehele linkerzijde uit te schakelen een andere verbreking te maken.

Iedere transistor is in feite toch een schakeling op zich, of zijn deze te veel met elkaar verbonden.

Bedankt nog voor de uitleg werking protectie.. moet er nog wel even op studeren, snap er nog niet echt veel van.

Ik heb nog eens goed nagedacht. Ik En ga zo aan mijn plan beginnen. Ik ben nu een stuk zekerder, door u en dit forum maar zou natuurlijk het liefst een goede tip willen. Het lijkt er op dat het probleem hoe dan ook in deze protectie schakeling zit, laten we maar hopen dat dat dan ook zo is.

Ik ga er ten eerste van uit dat alle gelijke transistoren op dezelfde manier schakelen (volgens mij als ze spanning ontvangen), behalve van TR606 heb ik ook nog niet opgezocht.
Daarom ga ik zo direkt stuk voor stuk de protectie lijnen verbreken, het mooie is dat is erg gemakkelijk te vinden op het mainboard, Eerst zie je dat allemaal niet maar na uren zoeken zie je het grotere geheel, schema, pritlayout ed en veel kijken en proberen alles te begrijpen en de lijntjes te volgen.

Als alle drie lijnen verbroken zijn zou ik meer moeten weten. In het ergste geval dat ik het helemaal verkeerd heb, is het eigenlijk niet zo'n ramp, behalve dan dat er op het moederboard blijkbaar een onvindbare sluitings optreed. Nogmaals ik moet weten of uitvogelen of dat daadwerkelijk het probleem is.

Vervolgens verwijder ik de weerstand R613 zodat de schakeling volledig buiten werking is, behalve dan de overload zoals u het noemde.

Dan bouw ik de in principe overgebleven schakeling na op een klein printplaatje en sluit deze op de eerder genoemde verwijderde verbindingen.

Ik kan natuurlijk ook de transistors vervangen, iets lastiger klusje maar als de print echt kapot is zal dat ook geen uitkomst bieden en ik moet toch wat!

Het is natuurlijk niet het eerste waar ik op zit te wachten maar nu ik de smaak te pakken heb en mijn vaardigheden in rap tempo verbeteren lijkt mij het op zich geen probleem en de onderdeeltjes heb ik al!
Als het dan WEL functioneert zoek ik nog wel een nettere oplossing.
Maar goed straks blijkt het verwijderen van de protectie lijnen al inzicht te geven. Ik wilde het toch even kwijt.

Andere ideeën graag natuurlijk.

Was mischien toch te simpel gedacht, verwijderen lijn bij TR615 heeft geen effect maar het verwijderen van de weerstand bij TR603 zorgt er voor dat het apparaat geheel niet aan gaat, dus 0 volt is blijkbaar iets anders dan geen of een verbroken verbinding.
Ik weet nou niet zo goed of de verbinding verwijderen van TR604 en TR605 naar protectie lijn 3 zo'n goed idee is en of dat iets zegt?
update:
Lijn 3 verbroken en verbinding bij TR603 hersteld, geen speaker relais apparaat gaat natuurlijk weer aan.
Ga maar es aan een extern printje knutselen, kijken of ik de schakeling kan nabouwen.

[Bericht gewijzigd door MrDomo op dinsdag 18 december 2018 08:38:48 (21%)

Ik ben bijna klaar met het na maken van het defecte deel van de protectie. Nog even checken checken en dubbel checken, was wel lullig de BC tor had een andere pin setting, bah. Dan nog een paar draadjes om te verbinden,
Heeft er nog iemand een ander idee?

Niemand meer? Geen tips, op of aanmerkingen! Of heb ik soms iets verkeerds gezegd?
Ik zoek momenteel nog even naar een elco van 330uf en zou in principe het boardje aan kunnen sluiten.
Mocht dit nou een echt een 'dom' idee zijn graag uw reactie waarom dan?

update foto schema:

Meerdere wegen leiden naar Rome...ik zou redelijk rigoreus alles vervangen in dat protectie circuit en niet nabouwen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 20 december 2018 10:12:16 schreef 12V HiFi:
Meerdere wegen leiden naar Rome...ik zou redelijk rigoreus alles vervangen in dat protectie circuit en niet nabouwen.

Ik zou dat uiteindelijk ook het liefste willen, echter lijkt het er op dat er ergens in dat circuit/printplaat een fout zit. Er zijn vele metingen uitgevoerd en er is blijkbaar iets aan de hand waar we (vooral de heren die mij heel goed geholpen hebben ) niet de vinger op kunnen leggen.

Ik hoop dan met deze externe print te bepalen of de fout in deze schakeling zit. Mijn kennis van electronica is beperkt dus ik zou het anders ook niet weten, hoewel nabouwen toch wel lastig is en natuurlijk kan ik daar zelf ook een fout maken zodat het nog steeds niks zegt.
Mijn enige 'grote' zorg is dat ik met deze schakeling per ongeluk nog meer stuk maak omdat ik hem niet goed heb nagemaakt.
Als u verder ideeen heb houd ik mij aanbevolen!

Je gaat dit toch niet inbouwen??

Ik dacht dat je gewoon ging kijken wat het doet als je het na bouwt.

Nee hoor, ik heb niet de intentie om dit in te bouwen, maar zoals u zegt wil ik kijken of het dan werkt. Ik moet (wil) toch iets ondernemen. Maar ja als het wel werkt weet ik eigenlijk ook nog niks.
Ik wil ook niet te veel aan de versterker prutsen, eerlijk gezegd weet ik het ook niet meer alleen heb ik (we) er zoveel tijd aan besteed dat ik niet echt wil stoppen en momenteel heb ik er de tijd voor!
Beetje dubbel allemaal. Daarbij kan ik ook niet altijd maar op jullie blijven bouwen.

Zoals we dat in Friesland zeggen "noch efkes trochsette" dan kom je er wel.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 20 december 2018 15:47:47 schreef douwebakker:
Zoals we dat in Friesland zeggen "noch efkes trochsette" dan kom je er wel.

Zoiets als de aanhouder wint?

Op 18 december 2018 07:12:18 schreef MrDomo:
Was mischien toch te simpel gedacht, verwijderen lijn bij TR615 heeft geen effect maar het verwijderen van de weerstand bij TR603 zorgt er voor dat het apparaat geheel niet aan gaat, dus 0 volt is blijkbaar iets anders dan geen of een verbroken verbinding.
Ik weet nou niet zo goed of de verbinding verwijderen van TR604 en TR605 naar protectie lijn 3 zo'n goed idee is en of dat iets zegt?
update:
Lijn 3 verbroken en verbinding bij TR603 hersteld, geen speaker relais apparaat gaat natuurlijk weer aan.
Ga maar es aan een extern printje knutselen, kijken of ik de schakeling kan nabouwen.

Kan iemand mij dit uitleggen? Voor ik mijn schakeling in werking stel, er was toch geen meetbare spanning, of wordt dit door de 'Sensoren' gedetecteerd?

Protectie printje verbonden, zelfde resultaat, protectielijntjes verbroken geen resultaat al als eerder al getest bij het verbreken van IC lijn schakelt het gehele apparaat niet in.
Bij het verbreken van R613 schakelt het relais ook gewoon in.
Ik ben ervan overtuigd dat het printje ok is.
Vervolgens ook op het printje gemeten en de resultaten zijn vrijwel identiek de spanning tussen TR5 en 6 zij is ongeveer 3 volt.

tr606 B 3 C 0.02 E 0.173
tr605 B 0.002 C 3.24 E 0.00
tr604 B 0.003 C 0..178 E 0.03
tr603 B 0.004 C 0.178 E 0.03
tr615 B 0.038 C 0.118 E 0.03

Het lijkt erop dat het protectie gedeelte functioneert, zoals eerder al genoemd!

Voor ik mijn print heb aangesloten en nadat ik alle verbindingen tbv protectie op het mainboard had verbroken heb ik de sensor lijnen gemeten op spanning.

Temperatuur 0 volt
DC 0 volt
Control IC - 579 mv ??