Kerstlichtje maakt geluid

Geen vraag, maar een geintje. Iedereen kent ze wel, die namaakwaxinelichtjes met een flakkerende led er in. Ik heb voor de grap zo'n ding aangesloten op het luidsprekersetje van mijn PC. En dan krijg je dit:
https://youtu.be/OlDSQkLrhK4

Arco

Special Member

Dit is de pwm die je hoort. Eerdere versies waren nog mooier, daar zat echt een soundchip uit een wenskaart in om de led te sturen... ;)
(piezo eraan en hij speelde echt een melodietje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij zit er ook een soundchipje in. Maar in plaats van een muziekje lijkt dit meer op morse.

PE9SMS

Special Member

Klinkt toch meer als een PWM'ende microcontroller dit? Als het stil is brandt het ledje voluit.

This signature is intentionally left blank.
Lambiek

Special Member

Op 21 december 2018 14:26:56 schreef KlaasZ:
Volgens mij zit er ook een soundchipje in. Maar in plaats van een muziekje lijkt dit meer op morse.

Denk dat Arco gelijk heeft, een soudchip zal niet zo klinken denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Bij 'moderne' waxinelichtjes zit de controller samen met de led in de ledbehuizing:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe heb je dat ding precies aangesloten? Ik zie namelijk maar 1 draad lopen.

Spanning staat en stroom gaat!
help

Golden Member

Lijkt erop dat het op de lijningang van het speakersetje is aangesloten. zonder ground krijg je dan al genoeg binnen.

Ik heb overigens een heel aantal jaren terug dit ook gedaan, die 'waxine'lichtjes zaten echte soundchips in.

Arco, bij dit lichtje zit de chip ook in de led. Feitelijk bestaat het hele ding alleen maar uit een led en een batterij.

meander: de tweede draad is links vaag te zien, die is tussen het plastic gestoken en leunt tegen de ene batterijpool.