Schakelaar voor stroommeter

Hallo allen,
Ik ben bezig met een stroom en spanningsmeter voor een hoogspanningsvoeding. Voor de omschakeling van de stroombereiken zoek ik een 6 standen draaischakelaar waarbij de contacten tijdens het verdraaien overbruggen. Dit om te voorkomen dat de draaispoelmeter even zonder shunt zit. Wie weet wie dit soort schakelaars levert. Of hoe ik dit anders kan oplossen.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Sine

Moderator

Als de kleinste shunt in serie mag blijven zitten dan alleen de meter over meer of minder shunt verplaatsen.

Of dat zelfde doen (een serie string van shunts) en de niet gebruikte shunts kortsluiten en met een tweede deck de meter mee opschuiven.

RAAF12

Golden Member

Make before brake switches heten die. Ze zijn er in vele standen en stroombereiken. Even zoeken op de bekende sites van leveranciers. Als je 6 standen nodig hebt en die is niet leverbaar is ook een blokkeerbare 8 of 10 standen switch mogelijk. Die is per stap met een boutje te blokkeren..

Thevel

Golden Member

Je hebt dus een MBB (Make-Before-Break) rotary switch nodig.
LORLIN heeft ze, bijvoorbeeld deze.

Raaf was sneller....

Iedereen bedankt. Ik kom er zo wel uit. Ik zocht bij reichelt, Zij hebben het niet.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 20 december 2018 21:49:31 schreef Sine:
Als de kleinste shunt in serie mag blijven zitten dan alleen de meter over meer of minder shunt verplaatsen.

Hier heb ik even aan zitten puzzelen. Ik denk dat ik je niet begrijp. Een shunt gaat toch altijd parallel.

Of dat zelfde doen (een serie string van shunts) en de niet gebruikte shunts kortsluiten en met een tweede deck de meter mee opschuiven.

Ik denk dat dat een beetje ingewikkeld wordt.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Sine

Moderator

Ingewikkeld ? valt wel mee.

De meter staat parallel aan de shunt, maar de shunt staat in serie met je te meten stroom.

De weerstandswaardes zijn fictief, geen idee wat je precies nodig hebt ,maar ik heb ze wel zo bepaald dat je ordes van grootte omhoog stapt (1, 10 en 100 ohm als totale shunt)

Alleen de meter schakelen, dat kan als de relatief grote weerstand geen probleem is.

Mocht dat wel een probleem zijn kun je de niet gebruikte shunts overbruggen.

RAAF12

Golden Member

Of 6 shunts per stuk geschakeld, dat kan in de praktijk wat makkelijker zijn om te bouwen. Krabbel:

Sine

Moderator

Nop, dat is nou net het probleem, bij het wisselen tussen shunts heb je de meter zonder shunt tussen je belasting.

Byebye meter.

Mijn krabbel doet ook geen zes bereiken, maar drie.

1mA 10mA 100mA bijvoorbeeld

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 21 december 2018 21:41:12 (25%)

RAAF12

Golden Member

Ja en daar was nou net die make before brake voor bedoeld, postje 3 geloof ik... Maar goed, vele wegen leiden naar Rome.

@Raaf12, dit was ook mijn eerste ingeving. Toen kwam ik er achter dat de schakelaars MBB lastig verkrijgbaar zijn.
@Sine, ik denk dat jouw 2e tekening voor mij de oplossing is. De eerste heeft m.i. het nadeel dat de weertand misschien te hoog blijft.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Sine

Moderator

@Raaf,
De truuk was nou net om dat zonder 'speciale' schakelaar te doen.

@Douwe
Dat ligt uiteraard aan de stroom en de grootte van de shunt.
Maar dat is vermogen technisch inderdaad de meest efficiënte oplossing, en ook niet echt rocket surgery :)

Bij grote stromen wil je liefst geen schakelaars in het stroomcircuit hebben.