Jbl gto 2000 probleem

Hallo iedereen,
Ik heb een jbl gto 2000 beetje oud type zul je zeggen maar werkte altijd prima echt top versterkertje nu heb ik als probleem dat hij slecht opstart laat ik zeggen niet zoals het hoort als ik alle voeding heb aangesloten start hij niet op ,haal ik de remote er paar keer op en af gaat hij aan ,of als alle kabels zitten maak ik sluiting tussen plus en min dan schiet hij ook aan ik vermoed iets op de print omdat ik 12 volt geef en 18 krijg maar ben op dat gebied niet erg technische als ienand hier iets van weet?
Ps mijn bekabeling is goed met andere versterker werkt alles

de versterker wil dus niet altijd opstarten? dan zal er een losse soldering of droge elco in het stuurcircuit zitten. de versterker maakt er een symetrische voeding van ongeveer 50V van, die converter moet starten voor er iets gebeurt. overigens niet lang zo laten liggen. de torren en dioden worden te heet zonder koelplaat eronder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Solderingen lijken vast te zitten ik denk ergens iets verbrandt maar dat is ook weer raar want niks verbrand en als ik sluiting maak gaat hij aan en werkt alles is puur het starten

als je eerst de print met een fohn verwarmt voor in te schakelen, werkt hij dan wel altijd?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zegt dat als je sluiting maakt dat het werkt, maar maak je precies sluiting? Een voeding uit een auto accu sluit je namelijk niet kort zonder vuurwerk... :P

*Ik krijg het idee dat de TS een losse voeding gebruikt die soms niet wil starten, en door een aantal keer de versterker in/uit te schakelen werkt het.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 22 december 2018 23:56:55 (33%)

Ja losse start waarschijnlijk ik sluit kort door draadje tussen plus en dan snel min aantikken wat ook kan is paar keer aan schakelen dan gaat hij ook aan ene keet na 2 andere na 8 keer met sluiting gaat hij altijd aan maar is ook niks doorgebrandt of bruine diodes ofzo ik weet niet zal maandag eens met fuhn proberen als dat wat is want zit gruwelijk veel electra op dus weet niet waar ergens

vergeten

Golden Member

De print warm blazen is een beetje vaag. :)
Elco´s reageren op warmte het gaat dus om elco´s warm te blazen.

Ik heb er een paar aangeduid!

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 23 december 2018 00:17:46 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Lijkt me iets in het remote circuit defect / half defect. Volg het spoor van de remote aansluiting maar 's richting de TL494, Q1 Q2.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja zal maandag eens naar kijken dat zou best kunnen het is iets kleins op de print anders zou hij als ie ingeschakeld is ook geen geluid meer geven

Je geeft nog geen goed antwoord, waar maak je PRECIES sluiting? De voeding? Zo ja als dat helpt, gebruik nou eens een andere voeding..

Ik heb 3 voedingen geprobeert licht het niet aan. andere versterkers werken op alle 3 de voedingen ik maak sluiting waar de voeding eraanzit zie fotos bovenin toppic daar doe ik met een draadje sluiten
Waar je normaal je kabels aanschroeft remote plus en min daar sluit ik alles op aan zoals het hoort dan pak ik draadje tussen de plus en tik de min aan en alles werkt zoals hoort

je sluit dus de voeding kort, die herstart en dan komt de versterker ook op. welk vermogen heeft die voeding? een 2A ding heb je hier niks aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vgm 6 tot 8 ampere maar als ik hem paar keer opnieuw de remote op en af haal slaat hij ook aan

als je de multimeter op plus en min versterker zet, en dan de remote een peer keer aantikt, zie je dan de spanning sterk inzakken? zo ja is de voeding te licht.

heb dit euvel ook al vaker gehad bij autoversterkers, het trillen en temperaturen van 60+ en -10 zorgen vaker voor gare solderingen. de rohs tin helpt daar ook niet bij..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 23 december 2018 10:14:12 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ligt er een beetje aan welke voeding je gebruikt. Een smps (PC voedingen) kunnen slecht tegen inschakelpieken en slaan daarom af. Tik je paar keer de remote aan, dan laden de elco's in de JBL op en is de inschakelpiek een stuk lager, zodat de voeding aanblijft, en de versterker dan wel opstart.

Heb je een analoge voeding, dan zou ie het gewoon moeten doen. En ligt het aan de JBL. Zonder belasting en insturing trekt ie 1-2A.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja maar toen ik hem op de autovoeding had was hetzelfde probleem de voeding is goed daar is het probleem niet gewoon voeding erop paar keer remote aantikken of snel sluiting maken en doet het zit nu niks aan geen rca kabels of speakers is een autolader die rond de13 a 14 volt geeft en 6 amper maar als ik hem aan accu of auto voeding hang is het probleem er alsnog dat is het niet

Als je de auto voeding kortsluit zonder vuurwerk of direct verbrande kortsluit draden, is je autovoeding ook niet in orde.

Wel is niet een half uur op elkaar houden ofzo hoor zit zekering van 35 in en dan gwn 1 seconde min aantikken gelijk weer los klapt de zekering dan nieuwe erin

Maar zal morgen voeding proberen met multimeter de elcos warm maken en de remote doormeten ben nu al verder geholpen dan ik was morgen laat ik weten hoe en wat

pa3gws

Golden Member

Op 23 december 2018 12:07:30 schreef Jan Jbl:
of snel sluiting maken en doet het

Dat is wel de betere manier van testen zeker in een auto. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Vind ik nou weer net niet :-) ;-) Nee er zal vast iets defect in die JBL zijn dus op die manier testen heeft geen enkel nut.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
pa3gws

Golden Member

Op 23 december 2018 18:08:25 schreef 12V HiFi:
op die manier testen heeft geen enkel nut.

Buiten het feit dat het geen enkel nut heeft is sluiting maken in een auto hoe kort dan ook not done.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja dat klopt het gaat er meer om dat ik jullie iets probeer duidelijk te maken zodat je mij kan helpen dat sluiting maken snap ik zelf ook wel dat dat not done is zoals jij dat noemt overigens is die jbl al 4 maanden uit de auto en licht er een osio in maar vanwege slecht geluid wil ik de jbl weer snap je

Fuhnen doet niks heb alle elcos goed lang warm gemaakt doet niks vraagje waar zitten de q1 en q2 en tl494? Kan ik doormeten

Staat er niks op de print vermeld wat Q1 en Q2 betreft? Zitten net naast een ontstoorspoel L1 CL300.
De TL494 is de smps controller (dus tbv de interne voeding), deze stuurt de mosfets aan om de spanning van +12V naar - / + 30V (o.i.d.)om te zetten. Daar kan je verder niks aan meten, behalve de inkomende +12V spanning als de versterker aan gaat. En met een scope de uitgangen naar de mosfets.
En dat is nu net het probleem natuurlijk, versterker gaat niet aan...
Dus waarschijnlijk krijgt die TL494 geen +12V op pin 11 en 12, omdat Q1 of Q2 stuk zijn. Maar dat moet je zeker weten, dus eerst 's Q1 en Q2 doormeten en 's kijken waar de +12V remotespanning op terechtkomt.
Als je iets aan een schema hebt, die heb ik, en moet je maar even een pm sturen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl