Onkyo TX-NR809 geluid valt regelmatig weg

Van mijn Onkyo TX-NR809 valt het geluid regelmatig weg. Het is een bekend Onkyo probleem dat tot voor kort onder garantie werd verholpen of men kon tegen reductie een nieuwer model kopen. Ik hoorde aan de telefoon van een dealer dat deze actie niet meer loopt (beeindigd per 31 oct 2018) maar dat men nog steeds suf wordt gebeld. In andere continenten is er nog steeds een actief omruilprogramma (sommige zelfs t/m Q1 2019) en dat is op z'n zachtst gezegd verwarrend voor consumenten. In nederland niet meer. Beetje flauw als je weet dat je een flink productieprobleem hebt (gehad).

Ik kan best wat reflowen maar weet iemand hoe ik de desbetreffende bga dsp kan herkennen? Of waar ie uberhaupt zit? Of de chip is defect of het zijn slechte contacten...dat laatste kan ik misschien wat mee..

Bij deze meteen even een fabel uit de wereld helpen, alleen reflowen los het probleem niet op.

Het probleem zit in de DSP chip zelf. Revisie A en B hebben daar last van, revisie C en hoger zouden geen probleem meer hebben. Dit is toen ook door TI bevestigd.
Zover ik weet lag dit aan zwakke digitale uitgangen die verouderen en waardoor het digitale signaal niet meer binnen de toleranties valt. Door het opwarmen van de DSP zal het signaal iets beter worden (betere geleiding van SI) en waardoor er vlug gedacht werd dat de soldeerverbinding slecht was.
Dit kan ook een tijdelijk effect hebben, maar uiteindelijk stoppen alle DSPs van deze oudere versies.

Onkyo, Pioneer en andere hebben zowel BGAs in een QFP of een BGA behuizing gebruikt.
De DSP kun je gemakkelijk herkennen aan bv het Dolby logo (2 halve rondjes naar elkaar toe).

BGA is (met juiste apparatuur) gemakkelijk te vervangen, die QFP wat moeilijker omdat onder deze chip een groot massa/koel aansluiting zit.

Een groot probleem is om de juiste chip te vinden. Je moet erg oppassen dat je wel een juiste chip koopt, er zijn er veel in omloop met een 'X' (experimental) en re-branded. Dus dan koop je bv een 'C' versie terwijl er een B in zit. Dus heb je kans dat deze chips of helemaal niet of maar tijdelijk werken.

Een ander potentieel probleem kan het flash geheugen zijn van de versterker. Hier zijn ook problemen mee dat er 'bad blocks' in de firmware ontstaan. Maar als je nu aangeeft dat het geluid regelmatig wegvalt dan zul je hier geen last van hebben.

Da's best jammer, maar erg bedankt voor je uitleg. Ik las ook nog het eea over een stuk of 10 elco's van 100uf die wat te lijden hebben onder de hitte. Weet je daar toevallig ook wat vanaf?

Straks maar eens kijken welke revisie dsp erin zit. Het ding is van 2009-2010 (?) dus ben bang dat ik dan pech heb.

Ik zal ook nog eens kijken hoe/waar ik die chip kan vinden en hoe duur ie is. D'r zit geen firmware in oid?

Er zijn ook wel problemen met elco's, maar dan zijn er meestal ook problemen met HDMI. Ik neem aan dat het geluid wegvalt ongeacht welke source?
Die DSPs hebben zelf geen firmware, die worden geprogrammeerd door de main uC en de FW staat in het flash geheugen.