p1 to usb kabel

weet iemand hier of het mogelijk is om zelf een p1 naar usb kabel te maken on vervolgens de slimme meter uit te lezen , die dingen zijn namelijk vrij prijzig en het lijkt mij dat het met een usb kabel en een rj11 connector,makkelijk zelf te maken is.

is zeker wel te maken, maar je moet het signaal inverteren.

zeker op 115200 baud (esmr 5.0) moet je wel een beetje letten op draadlengtes, lukt op niet op een breadboardje.

hier wat ideen:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

[Bericht gewijzigd door Progger op zondag 23 december 2018 14:57:01 (19%)

GMT+1
mel

Golden Member

Is USB dan andersom aan rs232? Want rs232 is al geinverteerd..
(Ik gebruik nooit USB,,, )

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 23 december 2018 15:07:32 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik heb een raspberry pi , daar zit geen r232 op. of zie ik het verkeerd

mel

Golden Member

Dat klopt, ik weet niet wat jij hebt, natuurlijk :)
Je kan een MAX232 gebruiken.

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 23 december 2018 15:25:24 (22%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Jawel, die heeft een serieele port in zijn GPIO, de groene aansluitingen:

Maar een USB kabel is wellicht het makkelijkst, maar dan nog moet je hem inverteren.
Er zijn ook USB-232 converters die zelf kunnen inverteren, even googelen welke.

Het beste (crappy) 'schema' wat ik kon vinden, die PL2303 is een standaard USB naar serieel kabel van de chinees.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 23 december 2018 15:30:44 (21%)

Hier hangt een Landis+Gyr E360. SRM 5.0

Alle pennetjes zijn aangesloten behalve 4.

Er moet een pull up weerstandje van 2k2 tussen data en plus
en daarna de BS 170.
2 hangt aan de plus.

Baudrate 115200 8 bits no parity 1 stop bit.

Ik gebruik dit printje. https://www.tinytronics.nl/shop/nl/communicatie/usb/ft232rl-3.3v-5v-tt…
Je kan daar RX inverteren als je de Eprom flasht. Dan geen inverter nodig.
Programma op de website van FTDI. FT_PROG 3.3.88.402 - EEPROM Programming Utility https://www.ftdichip.com/Support/Utilities.htm#FT_PROG
Manual https://www.ftdichip.com/Support/Documents/AppNotes/AN_124_User_Guide_…
Groet,

Henk

[Bericht gewijzigd door Camino1 op zondag 23 december 2018 17:12:51 (13%)

Op 23 december 2018 16:39:34 schreef Camino1:
Hier hangt een Landis+Gyr E360. SRM 5.0

Er moet een pull up weerstandje van 2k2 tussen data en plus

Dit heeft mij fors geholpen. Dank!

Waarom doet de fabriek die pull-up weerstand er niet in ?

Groet,
F

bprosman

Golden Member

Op 25 september 2022 22:50:49 schreef Fritz:
[...]

Dit heeft mij fors geholpen. Dank!

Waarom doet de fabriek die pull-up weerstand er niet in ?

Groet,
F

Dan is het geen "open collector" meer ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Aha! En dat moet lees ik:

5.7.2 “Data” line specification

Due to the use of optocouplers, the “Data” line must be designed as an OC (Open Collector)
output, the “Data” line must be logically inverted.

Weer wat geleerd.

Dank!

benleentje

Golden Member

Op 23 december 2018 15:06:43 schreef mel:
Is USB dan andersom aan rs232? Want rs232 is al geinverteerd..
(Ik gebruik nooit USB,,, )

USB is volgens mij gewoon USB.
TTL niveau seriele data is inderdaad geinverteerd aan RS232 niveau seriële data.

Omdat ze in het voorbeeld een echte RS232 poort gebruiken ( die dus geinverteerd is ) is het ook logisch dat het werk . Daar zal het ooit voor bedoelt zijn geweest?

Als je een TTL niveau de boel direct via een microcontroller of RPI gaat inlezen dan moet je wel de boel eerst inverteren. Ze gebriken in een ander voorbeeld softserial op een arduino. Maar kan die niet ook gewoon via een instelling geinverteerde data lezen? Lijkt me handiger dat dat er een eerst een fetje of inverter voor moet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Due to the use of optocouplers, the “Data” line must be designed as an OC (Open Collector) output, the “Data” line must be logically inverted.

Dat is een uitleg die nergens op slaat natuurlijk. Optocouplers hoeft niet per-se met open collector. En ook dan kun je best wel inverteren voordat je naar de optocoupler gaat. Het zijn gewoon design-keuzes die wel een stuk beter hadden gekund.

Een echte RS232 is lastig te koppelen aan een P1 poort. Die werkt met spanningen van +12 en -12V, en die kun je nooit genereren met enkel een optocoupler. Dan moet je gaan trucken en de spanning van handshakelijnen misbruiken om de benodigde spanningen te genereren. Je kunt ook een MAX232 gebruiken om de juiste spanningen te genereren, maar niet alle meters geven de dan benodigde 5V op de P1 connector. En ook dan moet je een extra inverter toevoegen.

Dus een ttl-level uart signaal is dan veel makkelijker. En dan is het wel een beetje jammer dat je een inverter op het signaal moet zetten.

Een Raspberry heeft zulke signalen direct op de I/O pinnen. Dus met enkel een inverter kun je koppelen. Geen USB-chips nodig. Dat maakt het enkel maar meer ingewikkeld.

Maar als de echt via USB wilt, dan zijn er genoeg TTL-USB uart moduletjes in de handel voor een paar euro.
Bijv https://www.ebay.com/itm/401631132977

Is USB dan andersom aan rs232? Want rs232 is al geinverteerd.
(Ik gebruik nooit USB,,, )

USB en RS232 zijn compleet verschillende signalen.
En RS232 wordt in deze context (USB) meestal nogal ruim geïnterpreteerd.

Sommige USB-RS232 kabeltjes hebben echte RS232 signalen. Die zijn dan ook meestal voorzien van een DB9 connector.

Maar veel "USB-RS232" moduletjes hebben een header connector met TTL-level uart signalen. Dat is feitelijk dus geen RS232 maar wordt toch vaak zo genoemd. Je kunt daar echte RS232 van maken door bijv een MAX232 level converter toe te voegen, en die inverteert het signaal dan inderdaad.

voor 16.- koop je er 1 op amazon.
https://www.amazon.nl/Domoticz-Raspberry-Universele-P1-kabel-Kamstrup/…
Daar kun je het zelf amper voor maken joh. Scheelt je iig een hoop werk en geprul

benleentje

Golden Member

Een echte RS232 is lastig te koppelen aan een P1 poort. Die werkt met spanningen van +12 en -12V,

Voor moderne RS232 poorten is vaak 3V en 0V al genoeg en 5V zou bijna altijd moeten werken. Ik lees net dat 15V het maximum is en dan kan je ook een pull-up naar 12V maken en dan zit je gegarandeerd op RS232 niveau.

Ik denk nog steeds dat het met het ook op echte RS232 hardware ontworpen dat is in ieder geval logisch met de ontwerp keuzes

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 september 2022 11:56:26 schreef Stijnos:
voor 16.- koop je er 1 op amazon.
...Daar kun je het zelf amper voor maken joh....

Daar kun je er wel 3 voor maken! Een beetje elektronica hobbyist draait daar z'n hand niet voor om. Gewoon een USB/UART ding voor een paar euro, inverteren, kabeltje eraan en klaar. Alles op gaatjesprint bv.

Ik heb eea gewoon aan de RPi UART poort hangen trouwens, gaat ook prima, scheelt je nog die paar euro.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 26 september 2022 17:49:25 schreef flipflop:
[...]
Daar kun je er wel 3 voor maken! Een beetje elektronica hobbyist draait daar z'n hand niet voor om. Gewoon een USB/UART ding voor een paar euro, inverteren, kabeltje eraan en klaar. Alles op gaatjesprint bv.

Ik heb eea gewoon aan de RPi UART poort hangen trouwens, gaat ook prima, scheelt je nog die paar euro.

Maar iemand die wat minder bedreven is, buiten de elektronica maak je er ook even een leuke behuizing voor. Dan valt 16 euro nog wel mee, een aantal webshops vraagt er gewoon 49 euro voor.

Overigens heb ik er een Wewmos d1 aan hangen, verstuurt de data mooi via serial-wifi naar Home assistant.

Nou, waar een bedankje en een vraag al niet toe leiden.

We gingen onlangs van een Kaifa naar een Landis Gyr E360 meter en plots werkte de P1 meter (contraptie is een beter woord) niet meer. (De Kaifa had géén pull-up nodig.) Wat uiteindelijk werkte was dit:

2k2 weerstand tussen "data request" (pin 2 op de RJ12) en 5+ volt (pin 1)
4k7 weerstand tussen "data line" (pin 5 op de RJ12) en 5+ volt (pin 1)

En inverteren in de uart settings.

Ik heb t eerst geprobeerd met een logic analyzer (zo'n ding van de chinees) en toen dat werkte heb ik m'n Bus Pirate in uart modus eraan geknoopt die aan een Raspberry hangt die met ser2net e.e.a. publiceert naar Home Assistant - waar we dan de ge*le grafiekjes zien waar het uiteindelijk allemaal om te doen was.

Ik weiger om €49 / €29 / €16 neer te leggen voor iets wat eenvoudig zelf te maken moet zijn. Ik heb een doos vol elektronica en een kop vol koppigheid dus het moet lukken zo'n kabel te maken die rechtstreeks van meter naar Home Assistant server kan.

F

Plaatej ujit P1 Companion Standard v 5.0.2. van Netbeheer Nederland

Of je moet het zelf maken gewoon leuker vinden dan kopen, want voor krap €15,00 heb je zo'n RJ11-USB 2.0 verloopkabel compleet gebruiksklaar, zoals hier te koop.

Het is nog niet gelukt (inverteren met een oude transistor leidt tot niets) dus ik raad echt iedereen aan een kant&klare kabel te kopen.

Maar ik blijf het proberen.

bprosman

Golden Member

dus ik raad echt iedereen aan een kant&klare kabel te kopen.

Zelf maken werkt prima hoor. WAT werkt er niet ? Komt er geen data (weerstand aan het request signaal ?). Komt er rommel ? (Data toch nog geinverteerd ?
Inverteren kan ook met een IC.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/125938

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 27 september 2022 09:39:19 schreef Fritz:
Het is nog niet gelukt (inverteren met een oude transistor leidt tot niets) dus ik raad echt iedereen aan een kant&klare kabel te kopen.

Maar ik blijf het proberen.

Ik heb meer dan een handvol kabels gemaakt.
Allemaal volgens deze constructie:

En nog een LED met weerstand erbij parallel aan R1 zodat je kunt zien dat de meter pakketjes naar buiten gooit.

Nooit problemen mee gehad.

Het zou me verbazen als het met een gewone BC547 niet werkt.

Op 26 september 2022 17:05:48 schreef benleentje:
[...] pull-up naar 12V maken en dan zit je gegarandeerd op RS232 niveau.

De originele specs zeggen dat -3 tot +3V "onbepaald is. De originele bedoeling was een verschilversterker met "0V" te gebruiken. Soort-van differentieel.... Moderne devices hebben geleerd dat je veel minder klachte krijgt als je 0V betrouwbaar afrond naar "zou -12V kunnen zijn", dus dat is wat moderne hardware doet. Dat is binnen spec, want de spec zegt dat je mag doen wat je wilt met -3 tot +3V, maar als zender is 0V/12V niet binnen spec.

Maar goed. De pullup maakt dus dat je die aan 3.3V, 5V of wat dan ook kan hangen zodat je niet moeilijk hoeft te doen met een level shifter, ongeacht wat voor spanning je CPU gebruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 september 2022 09:55:31 schreef bprosman:
[...]
Zelf maken werkt prima hoor. WAT werkt er niet ? Komt er geen data (weerstand aan het request signaal ?). Komt er rommel ? (Data toch nog geinverteerd ?

Als ik mijn eerdere schakeling (2 weerstanden) probeer, krijg ik data in de logic analyzer binnen. De uart decoder vertaalt dat (ik gebruik Pulseview). Niet gecheckt maar het lijken DSMR telegrammen.

Ik heb daarna een transistor (van onbekende herkomst (To-92, gelabeld "F494 RH39") met 1k aan de dataline gehangen, met de emitter aan aarde en de collector aan 5v.

Ik heb wat geprutst op circuit-diagram.org:

CH1 en CH2 blijven vervolgens hoog. Er gaat ook een extra lampje branden op de logic analyzer maar daar ik geen chinees spreek weet ik niet wat dat betekent.

Ik ga eens een andere transistor proberen.

Op 27 september 2022 10:15:24 schreef Sine:
[...]

Ik heb meer dan een handvol kabels gemaakt.
Allemaal volgens deze constructie:

[bijlage]

En nog een LED met weerstand erbij parallel aan R1 zodat je kunt zien dat de meter pakketjes naar buiten gooit.

Nooit problemen mee gehad.

Het zou me verbazen als het met een gewone BC547 niet werkt.

Dank! Inspirerend en iets wat ik nog wil proberen, die led erbij. Ik ben gek op knipperende lampjes die signaleren dat er iets gebeurt.