2N3819 ik weet het niet meer!?

Ha Hubie,

Ja dat is een leuke volgens mij is dat een ceramische behuizing maar goed dat verschil is duidelijk TO-106 en dan zou je kunnen verwachten dat de volgorde van de pinnen anders is.
Zo zijn er veel meer types eigenlijk net als de IC behuizing.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 december 2018 20:31:59 schreef rew:
[...]
Ga je nu een negatieve spanning aanbrengen t.o.v. de source, dan kan ie gaan sperren. En met een wat hogere spanning, kan de stroom oplopen tot 100mA.

Een Ugs>0 brengt bij deze JFET de gate-source-overgang in geleiding. Die gedraagt zich als een gewone PN-diode, zodat je dan wel voorzichtig moet zijn met de bron; die zou anders de FET kapot kunnen maken door te veel gatestroom. Normaal blijf je bij Ugs<0. In enkele gevallen wordt expres van het gelijkrichtende effect gebruikgemaakt.

Maar nog even terug: Ze zeggen in het datasheet dat bij een drain-source spanning van 15V er 2-20mA gaat lopen, mits Gate-source spanning 0V. is. Dan is ie zowiezo niet symmetrisch, want de gate-drain spanning is dan -15V! Toch? En bij -15V had ie toch echt moeten sperren. Dus dat ie symmetrisch is, dat gaat er bij mij niet in. (vooralsnog, dan).

Dat is niet wat we met symmetrisch bedoelen. Het gaat erom dat je de drain en source kunt verwisselen, zonder dat de stroom in het kanaal daardoor veel verandert. De FET wordt dan aangestuurd tussen de gate en wat eigenlijk de drain had moeten zijn, maar door het op de kop zetten nu de source is geworden.
Het rechter schema gedraagt zich voor de spanningen en stromen dus (nagenoeg) gelijk aan het linker schema.

Bij de 3819's die ik door de jaren heen verstookt hebt, was dit werkelijk het geval; het maakte geen snars uit. Ik kon er dan ook nooit achter komen welke pinout er nu eigenlijk bedoeld was; de ene mogelijkheid werkte niet beter of slechter dan de andere.
Of er van de 3819 ook fabricaten waarvoor er wél verschil was, weet ik niet.
Zelfs in de sim blijkt de 3819 symmetrisch te zijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als hij als symetrisch bedoeld was hadden ze die aansluitingen toch d1 en d2 kunnen noemen, zoals bij triacs anode1 en anode2.
Dit om nog wat extra verwarring te zaaien natuurlijk :)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Nou ik heb een Motorola FET 2N3819 gevonden en ben daarmee aan de slag gegaan!
Het resultaat is dat ik het nu nog niet weet, en ik denk dat ie stuk is nu.
Zonde van mijn tijd dus ik stop daarmee en pak een J310 daar heb ik er een boel van liggen.
Er schijnt dus niet echt een duidelijke aansluiting te zijn, en dus vind ik het wel gescheten.
Iedereen bedankt voor de moeite en ik zou zeggen doe als ik en leg het zachtjes naast je neer.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 december 2018 23:12:11 schreef rwk:
Als hij als symetrisch bedoeld was hadden ze die aansluitingen toch d1 en d2 kunnen noemen, zoals bij triacs anode1 en anode2.
Dit om nog wat extra verwarring te zaaien natuurlijk :)

Eerlijk gezegd zie ik niet wat de fabrikanten nu weer fout doen.
Als je hem gewoon aansluit volgens de datasheet, werkt hij volgens specificaties.

En met s en d verwisseld toevallig ook. Dat geldt ook voor weerstanden, de meeste condensatoren, en stukjes montagedraad. Daar klagen we toch ook niet over?

@rob007:
- zet je meter op de stand diodetest
- zet de rode pen op een van de drie pootjes van de 2N3819
- als de meter piept met de zwarte pen op een van de andere twee pootjes, heb je met de rode pen de gate te pakken
- de andere twee zijn source en drain. Maakt niet uit hoe om.

--
e: Interessante thread hier. De J310 is trouwens ook symmetrisch.

Hier zie je waarom de 2N3819 symmetrisch is:
http://theradioboard.com/rb/download/file.php?id=6319

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Morge Heren, :-)

Zover ik het weet is de 2N3819 de Fet die overgebleven is na alle selectie bij de fabrikanten van dit product..

Dit is de eerste pagina uit mijn Siliconix databoekje, kijk naar de spreiding van de IDSS 2 tot 20mA, kan het nog gekker...
Ook is rechts bovenaan te zien dat de curves overeen komen met chip type NH en NRL, welke hieronder staan.
http://www.bramcam.nl/Diversen/2N3819-11.png

Dit zijn een deel van de curves betreffende de NRL Chip, vergelijk de chipopbouw met die hieronder.
http://www.bramcam.nl/Diversen/2N3819-12.png

En dit zijn dan de NH chip gegevens, bij beide chiptypes kan je zien dat ze voor de 2N3819 gebruikt worden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/2N3819-13.png

Met andere woorden, jullie gebruikers zoeken het maar uit, dit is onze "low cost" algemene Fet :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo FET en BD,

Het is ongelofelijk maar dan zou die 2N3819 niet stuk mogen zijn,
Ofwel praat ik uit mijn nek.
Zal het nog eens bekijken later.
Het nare is ook dat ik van zo iets dan van mijn stuk raakt, zo iets kan niet! Klaar!
Krijg er dan ook de pest in, hoe kunnen de makers dit nu zo verkl..ten.
Maar goed dat is ook weer een soort van de TIK van Rob.

Dankjewel trouwens voor al jullie moeite!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar wat hebben die makers dan zo fout gedaan?

Als je hem aansluit zoals ze zeggen klopt het.

En als je hem andersom aansluit werkt hij toevallig ook.
Dat hindert toch niet?

'Hé, als iemand hem verkeerd om aansluit doet hij het evengoed.'
'Oh, dat mag niet hoor, dan moeten we het ontwerp helemaal opnieuw doen.' ;)

Je klaagt toch ook niet omdat een weerstand ook andersom werkt? Of een stuk draad?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 18 december 2018 22:55:09 schreef Frederick E. Terman:

[...]Dat is niet wat we met symmetrisch bedoelen. Het gaat erom dat je de drain en source kunt verwisselen, zonder dat de stroom in het kanaal daardoor veel verandert.

Maar als het de bedoeling is dat ie spert bij VGS= -15V, hoe kan dan de stroom gelijk zijn bij VGS=0V?

Wacht! Ik snap het! Met De drain op +15V, source en gate op 0V, dan loopt er iets aan stroom. Verwissel je nu de benaming van S en D, dan krijg je dat de gate welliswaar op -15V zit, maar ook de drain!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ja maar FET had jij dan niet eens kunnen zeggen tijdens de uitvinding van die 2N3819 jongens dat moet anders,
Als Rob dit ziet raakt hij HELEMAAL de weg kwijt!!!
;-)
FET kon het ook niet uitstaan dat het er op leek dat ik hem heb opgeblazen,
En misschien is ie wel stuk hoor!
(dan heb ik het potmetertje denk te ver doorgedraaid,PSSSSsssttt niet verder vertellen he FET?)
En aan een kant zwem ik in de onderdeeltjes maar aan die andere kant vind ik het dan toch zonde |:(
Lullig he!?

Er was trouwens ook geloof ik al weer iemand die iets schreef in de trant van:
Tja ook die onderdeeltjes sterven uit en worden zeldzaam.;(
(vind ik ook ZO WAARDELOOS!):(

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt gelijk Rob, ik zal ervoor zorgen dat ze de volgende keer eerst even bij mij (of iemand anders van CO) langskomen! :)

Ja, die 3819 gebruikte ik al als scholier, en nu zit m'n pensioen eraan te komen, dus ja - die 3819 is ook alweer wat ouder. Maar ze zijn er nog wel, en ook vervangers nog wel.

Op 19 december 2018 11:15:34 schreef rew:
[...] dan krijg je dat de gate welliswaar op -15V zit, maar ook de drain!

Het is leuk iemand te 'horen' denken op deze manier!

Het gaat inderdaad om de potentiaal van de gate ten opzichte van de elektrode waar de elektronen vandaan komen. De andere elektrode hoeft ze alleen maar aan te trekken.

Zie het zo: als de anode van een elektronenbuis roodgloeiend gestookt wordt, zou de buis ook andersom kunnen werken als je met de roosterspanning t.o.v. de anode rekent; al zou het bij een gewone buis niet symmetrisch zijn.
(In feite was dat een probleem bij de tetrode, waar van de anode losgeslagen elektronen net zo lief naar het (soms positievere) schermrooster gingen, wat daarvoor niet bedoeld was.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET: zie ik het nu goed dat er in beide schema's van jouw plaatje gatestroom gaat lopen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

In het linker en rechter schema zullen, bij gelijke spanningen, praktisch dezelfde stromen gaan lopen. Dat geldt blijkbaar voor veel ouderwetse JFETS.

De gatespanning is voor een N-kanaals JFET normaal negatief. Ik heb de tekening iets vereenvoudigd om verwarring te voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Eindelijk een simpel schemaatje veldsterkte meter werkend!
Tis niks dat je met allemaal ouwe rommel werkt maar..... |:(
(alles gaat stuk(9volt klip draadje los) en pootjes diodens geoxideert)
Een veldsterkte metertje met J310 doet het. PFFFffff...
Ik zal als ik die andere FET(2N3819) nog kan vinden die er in proppen en kijken wat het doet,
Daarna draai ik de S en de D om en kijk dan wat er van komt!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Allereerst dit belangrijke bericht:
Iedereen prettige dagen en een gelukkig nieuw jaar toegewenst namens mijn persoontje en mijn vrouw en zoons!

En dan nog weer even over de FET 2N3819.
Ik had hem eigenlijk al afgeschreven en in een afval bakje gedaan waar ik alle opgeblazen spulletjes in gooi! ( En JA, ik BLAAS nogal eens wat op! )

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahU…

met een J310 deed de meter al ietsjes uit de hoek kommen maar sloeg goed uit als ik een klein MG zendertje (op dummy) aan zette.
(krokodillen klemmetje als antenne 30CM aan dummy)
Ook het veldsterkte metertje met een krokodillen klemmetje 30CM.
Nu net even die 2N3819 er in gezet en aangenomen dat als je de FET plat op tafel legt met pootjes naar je toe,
Dat dan de linker is Drain, midden is Gate, rechts is Sourse
Meter bleef dood in de hoek (ik dacht die is stuk!) MAAR niks daarvan de meter sloeg hup de hoek in!
En hij is dus nog gewoon heel! Stond ik toch van te kijken!

Ik ga nu strakjes hem toch omdraaien en kijken wat daarvan komt! (ben benieuwd!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

En om het toch nog even te melden de FET 2N3819 omgedraaid en deed het toen ook nog gewoon!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Beste wensen en een mooi 2019 voor alles wat leeft en bloeit :)
Prima dat het gelukt is en je FET is heel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha wat leuk, twee successen: theorie bevestigd én FET nog heel. Hiep hoi!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

I love it when a plan comes together ;)

Nog even voor het nageslacht en voor vermijden van tracking de link die rob007 hierboven gaf: https://www.uba.be/sites/default/files/uploads/tech/cqqso1003_wld_vste…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ja het is niet anders, eind goed al goed zou je zeggen.

MAAR waar ik nu achter af wel van af ziet is wat ik hiervoor gezegd heb,
Ik had ergens gezegd dat ik nog een wou proberen een veldsterkte meter te maken die piept –
Wat ik bedoelde is hoe sterker de veldsterkte hoe harde het piepen.
Maar ik heb al in de gaten dat dat nog niet zo makkelijk is en daar zie ik dus maar van af.
Heb natuurlijk wel naar schemaatjes gezocht maar daar zie je ook niet veel van,
En als het dan wel zo is dan is dat geen eenvoudig schakelingetje en dus haak ik daar af.

Iedereen de vriendelijke groeten en nogmaals beste wensen!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Misschien is de "sound"van een stralingsmeter iets, het tikkert altijd op hetzelfde volume en als het signaal hoger wordt komen tikjes sneller achter elkaar, is technisch makkelijker te maken denk ik.

Op 23 december 2018 23:55:34 schreef rob007:
..Wat ik bedoelde is hoe sterker de veldsterkte hoe harde het piepen.
Maar ik heb al in de gaten dat dat nog niet zo makkelijk is en daar zie ik dus maar van af.

Ik zeg Arduino. Kun je piepen, maar je maakt het makkelijk wat slimmer. Bv hogere toon bij hogere veldsterkte, of "knipperend" piepen. Ook nog een paar leds eraan, net zo makkelijk. En, ophouden met piepen als de verldsterkte niet veranderd. Bedenk het maar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Hoei, niet aan gedacht FlipFlop! Arduino’s genoeg hier.
Maar dan moet ik misschien eerst wel kijken welke Veldsterkte meter daarvoor het beste geschikt is:

Daarnaast was ik al blij dat ik het progje blink kon om toveren tot een soort CW/CAL generator,
Dus ook daar zou ik dan een progje moeten vinden die van niet al te veel signaal omzet naar liefst die pieptoon of piepende toon zoals jij het omschrijft.

MAAR wel een leuk idee zeg!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Welke veldsterkte meter heb je ook weer gebouwd ?
Je kunt met een 555 een mooie audio uitgang maken welke spanning afhankelijk is.
Het idee van @flipflop kan maar wat je al aangeef je moet wel programmeren ;(
Ik denk dat een 555 je nog wel in de toolbox heb liggen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Iedereen vrolijk kerstfeest.
En een extra buche voor FET.
Ik was altijd al overtuigd dat actieve halfgeleiders slechts in theorie symmetrisch waren. En eigenlijk heb ik ze dan ook altijd volgens spec gebruikt. Al was uit die speciale eigenschap misschien wel een interessante toepassing voor een hobbyprojectje voortgekomen had ik het geweten.
Eigenlijk heb ik er nooit bij stilgestaan. Dat dit bij junctiefets bij de eerste de beste veel gebruikte types zomaar wel het geval is verbaast me echt.
Maar tientallen jaren geleden waren uitgebreide databoeken ontzettend duur.
En om van zowat alle gekende types alle eigenschappen , grafieken en lay-outs te hebben had je een heuse bibliotheek nodig.
Dat was niet voor hobbyisten weggelegd. Zelfs de bekende MBLE boekjes met de beknopte data van veel types kostten meer dan veel hobbyisten er aan te besteden hadden.

De volgende vraag die me logischerwijze besluipt is : Bipolaire transistors zijn in theorie ook symmetrisch, maar ik heb er nog nooit ene gezien waar je emitter en collector kunt verwisselen.
Zouden er niettemin ook symmetrische types bestaan?