Rodec mengpaneel,gekraak op schuiven,MX180

Ik heb gekraak,heb dit vroeger nog aan de hand gehad maar is 10 jaar geleden,hoe los je zo iets op,aan mijn pc hangt ook een heel installatie geluid,speelt meestal goed maar soms een kanaal weg,links of rechts.

Ruis,ook,mischien,slechte contacten,of elcos,of iets anders,is dit een gekende fout,zodat ik dit probleem,kan oplossen,ik heb soldeerbout en apparatuur.

[Bericht gewijzigd door JimA op maandag 24 december 2018 00:08:23 (27%)

Een setje nieuwe faders is denk ik niet overbodig. Maar aan de roest te zien is het misschien goed om hem in zijn algeheel te vervangen in plaats van er nog geld in te steken.
Wat je altijd kunt proberen is de faders uit elkaar te halen om ze goed te reinigen. Maar dan moet de boel van binnen niet net zo aangevreten zijn als de buitenkant.

Dat mengpaneel is niks bijzonders en is vervangbaar, maar dat je die prachtige draaitafels zo laat verstoffen is wel erg jammer.

If you want to succeed, double your failure rate.

sl1210, dat zijn idd gewilde dingen,. het mengpaneel is idd roestig, en de schuiven zijn open, valt rommel en bier en wat niet in, dus lijden meer als een draaipotmeter. zou er ook niet teveel aan doen,

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Is nog prima op te lappen met wat spuitbussen.
Eerst de faders flink inspuiten met IPA bijv. kontact chemie IPA.
Daarna met perslucht (kan ook uit een spuitbus) schoonblazen en vervolgens een beetje contact spray er in spuiten.
Wel de betere contact spray gebruiken bijv. Contact cleaner 390 van contact chemie.
Wel de faders bij iedere behandeling flink heen en weer schuiven.
Zo te zien kunnen de SL-1210 ook wel een poetsbeurt gebruiken.
Zonde dat die er zo uit zien. :-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 december 2018 00:42:26 schreef Jochem:
Dat mengpaneel is niks bijzonders en is vervangbaar, maar dat je die prachtige draaitafels zo laat verstoffen is wel erg jammer.

Zo dan... Menig DJ en Pro audio liefhebber schraapt zijn keel bij deze uitspraak. Rodec is het Belgische Dateq, handgemaakte DJ mixers van zeer hoge kwaliteit welke je niet makkelijk onder de €1.000,00 kocht en in goede staat zeldzaam zijn op de tweedehandsmarkt.
Ik schreef “kocht” omdat het Antwerpse Rodec door stilstand in de digitale revolutie helaas ten onder is gegaan. Waar ik met het eveneens 100% analoge Dateq ook bang voor ben, al is het nog zo’n kwaliteitsmerk.

Wat betreft TS zijn vraag eerst een opmerking: schaam je diep dat je zo’n foto van dure verstofte en geroeste DJ apparatuur laat zien. Niet raar dat je problemen als kraak ondervind.
Gelukkig is er nog een hoeveelheid reserve onderdelen te koop zoals bijvoorbeeld via deze aanbieder. Ik zou de mixer eens uit elkaar trekken, goed schoonmaken en al de faders vervangen dan heb je weer een prima apparaat.
Haal gelijk even een stoflap over je platenspelers en post daarna een nieuwe foto om ons gerust te stellen dat je DJ setup weer in goede staat verkeerd. ;-)

Wat betreft dat mengpaneel heb ik in mijn onwetendheid een te stellige uitspraak gedaan, zo blijkt nu. Het wás dus ooit wel iets bijzonders, maar met hoe hij behandeld is door de jaren is het inmiddels alsnog weinig bijzonders meer in mijn ogen.

In zijn huidige staat zou ik er persoonlijk dus geen geld meer in steken in de vorm van nieuwe faders. Schoonmaken is natuurlijk altijd het proberen waard.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 24 december 2018 11:37:46 schreef Jochem:
Wat betreft dat mengpaneel heb ik in mijn onwetendheid een te stellige uitspraak gedaan, zo blijkt nu. Het wás dus ooit wel iets bijzonders, maar met hoe hij behandeld is door de jaren is het inmiddels alsnog weinig bijzonders meer in mijn ogen.

In zijn huidige staat zou ik er persoonlijk dus geen geld meer in steken in de vorm van nieuwe faders. Schoonmaken is natuurlijk altijd het proberen waard.

Ik neem je niks kwalijk hoor Jochem, voor een onwetende oogt een Rodec mengpaneel eigenlijk altijd vrij ‘simpel’, zeker in de staat zoals van TS. :-)
Dateq blinkt qua ‘bling bling’ ook niet echt uit tussen de andere grote merken. Van binnen is het zelfs een verzameling standaard kwaliteitsonderdelen welke je overal kunt kopen. Niets custom-made, allemaal basic maar prima ontworpen voor goed geluid wat tegen een stootje kan. Dateq is hierdoor groot geworden, dit merk zag (zie) je veel in de studio’s, bij kermisklanten en in de grote discotheken.

In alle discotheken in belgie rodec,alle mega discotheken.meeste dj rodec.

Iedereen bedankt voor de informatie,ik heb de laatste 7 jaar verwaarloosd,ga het terug in orde proberen brengen,met jullie tips moet dit haalbaar zijn,ik hou jullie op de hoogte.Ik zal ook fotos of videos plaatsen van mijn werkwijze,mischien dat andere mensen er iets van opsteken.Contact cleaner 390 en die andere produkten,waar kan ik die bestellen,zijn er nog andere goede producten.Als ik het doe,doe ik het direct te goei.

[Bericht gewijzigd door JimA op maandag 24 december 2018 23:17:10 (21%)

Nog een tip... zet die draaitafels NOOIT aan zonder het plateau erop. Dan gaat je motor direct kapot.. .

Thevel

Golden Member

Op 25 december 2018 00:31:14 schreef maus0611:
Nog een tip... zet die draaitafels NOOIT aan zonder het plateau erop. Dan gaat je motor direct kapot.. .

Zit er een soort feedback op het plateau waardoor de motor op "hol" slaat zonder plateau?

Ik kan het me best voorstellen ja. Hij controleert de snelheid. Ik heb een Pioneer variant en die heeft hetzelfde, ga ik hem tegenhouden, gaat hij meer gas geven. Verder heb ik die informatie niet uit de praktijk maar van een ervaring vriend die er al veel gehad heeft.

edit
Op het plateau zitten de magneten, en de spoelen zitten op het chassis. Ik weet niet wat de aansturing 'ziet' als er geen magneten in een motor zitten?

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 25 december 2018 00:43:55 (23%)

hmm, bedrijven die niet met hun tijd meegaan zullen geen lang leven meer beschonken zijn idd, kan er wel wat noemen die dachten dat bepaalde nieuwigheden wel overgingen. in deze tijd nog analoge mengpanelen maken is wel vragen erom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

In radiostudio,s is tegenwoordig ook alles "digitaal" .. Ik heb nog nooit een fatsoenlijk geluid er uit horen komen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 25 december 2018 00:31:14 schreef maus0611:
Nog een tip... zet die draaitafels NOOIT aan zonder het plateau erop. Dan gaat je motor direct kapot.. .

Het plateau is een deel van de motor.
Je kan de zaak gewoon aanzetten om eventueel metingen te verrichten.
Om het een en ander af te regelen moet hij zo wie zo aan zonder plateau.
Staat overigens in de service manual ik heb er al vele opnieuw gekalibreerd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Op 24 december 2018 23:12:47 schreef JimA:
Contact cleaner 390 en die andere produkten,waar kan ik die bestellen,zijn er nog andere goede producten.Als ik het doe,doe ik het direct te goei.

IPA en perslucht is bij de meeste elektronica zaken prima te koop contact cleaner 390 is wat lastiger.
Daar zal je even op moeten zoeken.
https://elektronica-online.nl/product/contact-cleaner-390-200ml-15593
En voor het schoonmaken van de draaitafels en mixer front een foam cleaner.
https://www.bax-shop.nl/onderhoudsmiddelen/prf-boost-schuimreiniger-52…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 december 2018 10:23:51 schreef T-sec:
Ik schreef “kocht” omdat het Antwerpse Rodec door stilstand in de digitale revolutie helaas ten onder is gegaan. Waar ik met het eveneens 100% analoge Dateq ook bang voor ben, al is het nog zo’n kwaliteitsmerk.

Das goed om te weten, want ik heb een aantal jaren terug de faders van mijn BX-6 (even uit m'n hoofd, ben nog gaar van vliegen van gisteren) vervangen. Ik denk dat ik er goed aan doe enkele reserve te kopen.

@ mel: wat een onzin. De geluidskwaliteit komt niet door de digitale mengpanelen, maar door het feit alles kapot 'geprocessed' wordt. Compressors, limiters, band equalizers: er wordt een zooitje software op het geluid losgelaten waar je niet goed van wordt, alles om maar zo hard mogelijk de ether ingeslingerd te worden.
Daar veel radiostudio's vaak het geluid na die processing-straat in de studio hebben, kun je ook in de studio al dat irritante 'volle' geluid hebben dat je ook bij de meeste commerciële radiostations hoort.
Dat heeft alleen niets te maken met een digitaal of analoog mengpaneel.

@ pa3gws: Dat mengpaneel moet je schuren. Anders krijg je die roest echt niet weg.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 25 december 2018 17:47:27 schreef pa3gws:
[...]
Het plateau is een deel van de motor.
Je kan de zaak gewoon aanzetten om eventueel metingen te verrichten.
Om het een en ander af te regelen moet hij zo wie zo aan zonder plateau.
Staat overigens in de service manual ik heb er al vele opnieuw gekalibreerd.

Jij zegt het, ik heb van horen zeggen, en vertel het liever door dan achteraf horen van jammer, kapot. Maar ik heb die ervaring zelf niet!

Op 25 december 2018 00:46:25 schreef testman:
hmm, bedrijven die niet met hun tijd meegaan zullen geen lang leven meer beschonken zijn idd, kan er wel wat noemen die dachten dat bepaalde nieuwigheden wel overgingen. in deze tijd nog analoge mengpanelen maken is wel vragen erom.

Waarom? Analoge tafeltjes voldoen prima voor de meeste dingen. Je hebt echt niet altijd tig effecten nodig voor een standaard bandje.

mel

Golden Member

Op 25 december 2018 20:15:21 schreef weardguy:
[...]
Das goed om te weten, want ik heb een aantal jaren terug de faders van mijn BX-6 (even uit m'n hoofd, ben nog gaar van vliegen van gisteren) vervangen. Ik denk dat ik er goed aan doe enkele reserve te kopen.

@ mel: wat een onzin. De geluidskwaliteit komt niet door de digitale mengpanelen, maar door het feit alles kapot 'geprocessed' wordt. Compressors, limiters, band equalizers: er wordt een zooitje software op het geluid losgelaten waar je niet goed van wordt, alles om maar zo hard mogelijk de ether ingeslingerd te worden.
Daar veel radiostudio's vaak het geluid na die processing-straat in de studio hebben, kun je ook in de studio al dat irritante 'volle' geluid hebben dat je ook bij de meeste commerciële radiostations hoort.
Dat heeft alleen niets te maken met een digitaal of analoog mengpaneel.

@ pa3gws: Dat mengpaneel moet je schuren. Anders krijg je die roest echt niet weg.

Dat weet ik, dat bedoel ik ook met "digitale zooi", het is niet om aan te horen, terwijl het geluid van spraak uit de Middeleeuwen lijkt te komen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 25 december 2018 20:15:21 schreef weardguy:
[...]

@ pa3gws: Dat mengpaneel moet je schuren. Anders krijg je die roest echt niet weg.

De faders schoonmaken en het oppervlak schoonmaken.
Die roestvlekken hebben toch geen invloed op het geluid. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Waarschijnlijk te veel heavy metal mee gespeeld, metaal gaat immers roesten?
>:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bel eens met Transtel Sabima, zij gaan je zeker verder kunnen helpen.
https://www.transtel-sabima.be/Brands.Aspx

Heb vorige maand een volledige revisie gedaan, in België gaan die dingen nog weg voor 400€ en meer.

Grts

(edit)
ik heb je een e-mail gestuurd met een voorstel.

[Bericht gewijzigd door GM Tech op vrijdag 28 december 2018 20:00:46 (12%)

hmmm e-mailadres is niet meer actueel.
Ik heb hier nog een frontplaat liggen van een gereviseerde Rodec, je mag die voor 10€ hebben (nieuwprijs 150€) er zijn ook gebruikssporen, maar ze ziet er veel beter uit dan jouw exemplaar.
Laat maar weten wat je er van vindt.

We hebben alles gereinigd,mengpaneel helemaal uit elkaar,en techniks ook gereinigd.Lijkt toch goed gegaan.

heeft alleen wel 5 jaar geduurd? :P
Tijd voor een mooie pioneer DJM