Technics se-a900s

Ik heb een technikcs se-a900s eindversterker die na terugkomst van mijn vacantie geen enkel teken van leven geeft .de glazen buis zekering is vervangen zonder succes. De eindversterker geeft ook de stroom voor de su-a900u voorversterker dus daar geen leven.er zit een ring core trovo in met een stapel uitgangen voor van alles en nog wat .mijn vraag zou ik aan een nieuwe voeding kunnen komen of zit er ergens een circuit in het voedings gedeelte wat zoiets veroorzaken kan

vergeten

Golden Member

Dag Prutser11, [wat een nickname :)]

Ik weet niet hoe (on)ervaren je bent maar begin eerst eens bij de netentree en zo dieper het apparaat in om te meten tot waar er nog wel en geen spanning meer aanwezig is. (als je dat aandurft)

Meteen de voeding willen vervangen is net zoiets als een nieuwe motor in een auto zetten die niet start.

Er zit een thermische beveiliging in de transformator, die zou stuk kunnen zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Onervaren!de wet van ohm snap ik en het verschil tussen een weerstand en elco snap ik .hoe herken ik een thermische beveleging ?

vergeten

Golden Member

Geef eens aan of er een netselector zit achterop je apparaat en welke spanningen je daarbij ziet staan.
Er zijn namelijk 2 uitvoeringen van, met verschillende netvoedingen.
Die thermische beveiliging zit in de transformator tussen de wikkelingen, die zie je (meestal)niet.

Wat heb je om e.e.a. te kunnen meten, een universeelmeter bijvoorbeeld?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Deze is zonder netselector gewoon 220/240

dit is een set die met een accuvoeding voor de preamp werkt, is het toevallig zo dat de versterker niet start als de accu's leeg zijn?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze heeft een virtuele baterij ? Niet het type met baterij maar die zou in de voor versterker moeten zitten dacht ik en die werkt na behoren getest op een andere eind versterker

Wat is 'geen teken van leven', gaat er niets aan, ook geen zachte inschakelbrom te horen van de trafo, de koelfan, de verlichting of 'protect' lampje? Heb je wel degelijk spanning op dat stopcontact en kun je een ander netsnoer proberen en ander stopcontact?

Er gaat niets branden zoemen trillen alles extern geprobeerd en getest maar er gebeurt niets

vergeten

Golden Member

Op 26 december 2018 01:53:47 schreef Prutser11:
Deze is zonder netselector gewoon 220/240

Dan is dit vast het netspanningsdeel met geel gemaakt de zekeringen en de thermische zekering.

Op 26 december 2018 01:55:18 schreef testman:
dit is een set die met een accuvoeding voor de preamp werkt, is het toevallig zo dat de versterker niet start als de accu's leeg zijn?

Die "virtual battery" zit in de eindversterker (is gewoon een netvoeding) die met een kabel tussen de 2 apparaten is aangesloten.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 26 december 2018 02:28:40 (44%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als het de thermische zekeringen zijn houd het dus op en zal er een nieuwe trafo in moeten ?

vergeten

Golden Member

Gokje:
Kabel stuk die de voedingsspanning van de power amplifier(SE-A900S)naar de control amplifier(SU-C800U) brengt.

Op 26 december 2018 02:18:23 schreef Prutser11:
Als het de thermische zekeringen zijn houd het dus op en zal er een nieuwe trafo in moeten ?

Meten is weten, gissen is missen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 26 december 2018 02:38:20 (38%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

.(overbodig)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 26 december 2018 02:39:52 (56%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nop ook getest dan zou het stand bij lampje branden ook dat gebeurd niet nergens hitte sporen geen brand geur geen losse draadjes ?
Zijn deze travo's nog ergens te bestelen of zijn ze nog ergens anders in gebruikt? Sony,akai,yamaha? Technics zelf heeft geen technics fabriek maar laat volgens mij ergens anders produceren onder licentie

mel

Golden Member

Travo's zul je wel kunnen bestelen, denk ik :+
Maar komt er niks uit de secundaire van de TraFo? Heb je gemeten met de secundaire los? voor hetzelfde geld zit er een dijk van een sluiting in het circuit wat er aan hangt..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de hulpvoeding T701, meet of die nog wel een voedingspanning levert om het relais aan te laten trekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Beste TS, alias Prutser11,

Bij een apparaat wat helemaal "dood" is, is vaak een klein iets de oorzaak!

Maar het lijkt erop dat je je zinnen hebt gezet op een nieuwe trafo (er zitten er 2 in) zonder ook maar iets te meten. Als dat zo is dan zoek je het maar uit.

Dan is dit mijn laatste bijdrage geweest. :(

zoniet volg dan eens de raad op die iedereen je hier aandraagt.

punt 1. METEN METEN en nog eens METEN!
punt 2. zie punt 1.

Als de thermische beveiliging in de standby-voeding (Trafo T701) kapot is, is dat te meten en eventueel tijdelijk te bypassen (rode lijn).
De groene gestippelde lijn is de standaard aansluiting via de beveiliging.
Meet tussen A en B (plaatje)daar zit de thermische beveiliging, je moet daar < 1Ω meten. (wel eerst spanningsloos maken dus de steker eruit!)
Hetzelfde "truukje" kan ook bij de beveiliging van de hoofdtrafo (T1) met dezelfde letters aangeduid.

De standby voeding schakelt de spanning voor het "hoofdrelais" (RL701) die de hoofdtrafo voor de power amplifier inschakelt.

Is daar geen spanning dan gaat de boel NOOIT aan!
Zie de gele 230v stroomloop en het "hoofdrelais" RL701.

PS.
Probeer ook wat leesbaarder NL te schrijven.
Gebruik leestekens als . en , zoals het hoort.
Einde zin =. niet spatie en punt.
Nieuwe zin begint met hoofdletter, bij jou met een punt :).

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vergeten dank je voor je bijdrage en alle andere ook .ik ben blij met de schemas en de uitleg voor dummies ik ga hier zeker wat mee doen .en ja een totale weigering duid meestal op een simpele oplossing .thanks ik ga meten?