hex file virtueel zien

Is er software die een hex bestand virtueel laat werken op de pc.

Zodat je dus op de pc kan zien wat hij allemaal doet.

het gaat mij voornamelijk om de 16f628 , misschien dat alleen daar
bijvoorbeeld ene programma voor is.

bedankt.

Google stuk?

https://sourceforge.net/projects/picsim/

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar die 628 staat in de lijst. Weet je ook wat de elektronica er omheen hoort te doen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

als mijn google het deed had ik het natuurlijk niet gevraagd.

Helaas geeft deze je een fixed layout, waarop je dus niet je ding kan testen.

Zo zie je maar dat google niet altijd voldoende is.

(Ik vraag het niet zomaar, en natuurlijk heb ik zelf al gekeken op google, alvorens hier maar meteen simpel een vraag te gaan stellen)

Bedankt, en hoop dat iemand wel software weet dat goed functioneert.

[Bericht gewijzigd door spacegremlin op woensdag 26 december 2018 01:33:31 (70%)

Als ik het goed begrijp, wil je broncode reverse-engineeren. Ik denk dat je dan een soort van emulator of dissasembler zoekt die om kan gaan met hex-files.
Via Google kom ik uit op PICDIS, PICEMU en Real Pic Simulator. Of het wat is ? Geen idee, ik heb alleen even gezocht.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

even voor de duidelijkheid, het gaat mij even om software. waar men mee werkt en zegt ja dat is een goede om mee aan de slag te gaan.

Googlen lukt mij ook wel, ik kom niet zomaar met deze vraag op dit forum.

Daarnaast de real pic simulator doet op 1 of andere manier ook niet wat hij moet doen. tja heel apart allemaal, want de file die ik test werkt in realtime namelijk wel goed maar in diversen emulators bijvoorbeeld niet.

Bedankt

ik wil realtime op de pc zien , wat hij doet, ipv elke keer de pic opnieuw te programmeren.

Arco

Special Member

Waarom neem je de simulator niet die bij MPLAB zit?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een goede Instructie Set Simulator (ISS, dat is waar je naar vraagt) zal exact de instructies uitvoeren die je erin stopt. Dus geen hex, maar wel de sourcecode. Wat je zelf moet naspelen is de omgeving eromheen. Je ISS kan niet weten waar jij een pull-up hebt zitten, of een schakelaar. Dat zul je dus zelf moeten doen door de poorten op de juiste stand te zetten wat in een ISS normaal kan.

Mijn ervaring daarmee: links laten liggen, gewoon direct op target testen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 26 december 2018 10:24:34 schreef flipflop:
Dus geen hex, maar wel de sourcecode.

Ehh. Sorry hoor, maar geen enkele ISS zoals jij dat noemt (ik noem het simulator of emulator) slikt sourcecode. Dat zal altijd gecompileerd moeten worden/zijn. Dus een hexfile is een prima input formaat voor een simulator.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het lijkt me een stuk handiger om het ding in het circuit te laten zitten en een logic analyser te gebruiken om het gedrag te analyseren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 december 2018 10:56:10 schreef rew:
[...]Ehh. Sorry hoor, maar geen enkele ISS zoals jij dat noemt (ik noem het simulator of emulator) slikt sourcecode.

Hmm, t'is lang geleden, ik geef het toe :-) Wat zie je dan in je code window in je simulator? Alleen hex codes? Ik had wel degelijk sourcecode zichtbaar. Je kon dus ook op een bepaalde C regel breakpoints zetten en zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor jullie input ik ga alle opties bekijken. En anders maak ik een extra print inciruit.

Maar een goede simulator had wel handig geweest.

Bedankt

Het lijkt er op dat er alleen een HEX file aanwezig is zonder de broncode.
Je wilt dus de hexcode kraken zonder daarvoor de skils te hebben?

Hoe kom je daar nu bij?

Ik heb een source gemaakt
Omgezet naar hex voor in de 16f628a
Ik wil het alleen op de pc testen
Ipv de pic. Als alles dan klaar is
Gooi ik het in de 16f628a.

Dat klinkt wel leuk, maar dat gaat niet werken.
Die 16F is verbonden met allerlei randzaken zoals druk knopjes, display, sensors etc. Die heb je niet op de PC, en dan komt ervan testen weinig terecht.

Houd in gedachten dat dit een vrij uitzonderlijke en complexe wens is.
Als het noodzakelijk is voor bijvoorbeeld certificering / voorgeschreven tests zou ik de gehele omgeving (hard- en software-ontwikkeling) van het begin af aan hierop uitzoeken.
Als het niet noodzakelijk is dan zou ik een alternatieve route bewandelen. Een goede, zinnige simulatie van een niet-triviaal systeem vereist veel meer kennis en inzicht dan normale tests. En je moet alsnog verifiëren of de simulatie overeenkomt met de praktijk.

Op 26 december 2018 11:58:20 schreef deKees:
Dat klinkt wel leuk, maar dat gaat niet werken.
Die 16F is verbonden met allerlei randzaken

Je herhaalt wat ik hierboven al schreef. Die stimuli moet je dus zelf aanbieden. Dat kan best, die tools bestaan niet voor niets. Maar in de praktijk lijkt het zo super handig, wat het niet zomaar is.
TS, wat Arco al schreef, MPlab heeft een simulator ingebouwd, dus die heb je al.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Was ik al een beetje bang voor jammer.

Mplab ga ik even checken

Hoe kom je daar nu bij?

Ik heb een source gemaakt
Omgezet naar hex voor in de 16f628a

Nou, als je de source zelf geschreven hebt waarom gebruik je die dan niet, dan zijn er toch veel meer simulatie mogelijkheden ?
PIC ken ik niet, maar bij de AVR series b.v. worden er ook nog fuses gezet.
Een HEX file heeft daar geen weet van.

via de source mag van mij ook. dat maakt niet uit.

ik zat alleen even met de gedachte je test de hexfile.

Arco

Special Member

Een hexfile zitten normaal gesproken ook de config settings in.
Of je de source of de hex gebruikt maakt niet uit, beide hebben hetzelfde programma...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alleen de een is wat beter leesbaar dan het andere. Debuggen via hex lijkt me niet zo praktisch :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Simulator gebruik ik sowieso zelden tot nooit. (testen in 'real world' is makkelijker en leuker... ;) )
Ik gebruik de simulator soms als ik de timing van sommige programmaloops wil checken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Houd in gedachten dat dit een vrij uitzonderlijke en complexe wens is.

Bij de Siemens logo lukt dat anders vrij aardig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Maar Logo is ook niet 'echt' programmeren op machinenivo. 't Is een hogere taal waar je blokken code aan mekaar koppelt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Spacegremlin, wat is precies de reden dat je dit wilt. Ikzelf kan me niet heel veel voordelen bedenken van het testen binnen een simulator inplaats van op de hardware zelf, vandaar dat ik even benieuwd ben.