UK>Schuko stekker autolader

Om mijn e-tron op te laden heb ik een extra laadkabel op de kop getikt. Kleinigheidje was dat er een Engelse stekker aan zat wat ik tot voor kort oploste met een verloopstekkertje.
Dat was een beetje instabiel dus ik dacht er 'even' een Schuko-stekker op te monteren.
Dat gaat echter wat lastiger dan gedacht. Er zat namelijk een weerstand in de stekker. Doordat ik de draad doorgeknipt heb is die weerstand ook doorgeknipt.

Er komen dus 6 draden uit het snoer. Hebben jullie enig idee of dit aan te sluiten is op een Schuko-stekker, en zo ja, hoe?
Momenteel heb ik de weerstandsdraad afgetaped, maar met deze combinatie gaat het 'fault' lampje branden.

Zie foto's. Hebben jullie een idee?:)

Peuter die Engelse stekker open en kijk hoe het daar zat.

Op 27 december 2018 12:51:05 schreef KlaasZ:
Peuter die Engelse stekker open en kijk hoe het daar zat.

Daar zat dus een zekering in.... en die is er nu niet meer.

De draad zal je Proximity Pilot (PP) zijn. Met die weerstand signaleer je een maximale laadstroom. Bijvoorbeeld 1,5kΩ voor 13A.

Zonder weerstand gaan sommige auto's ook laden (met 6A), maar in de praktijk willen veel merken liever toch iets aan weerstand zien om geen foutstatus aan te geven.

Wat is de doorsnede van de aders van die kabel?

If you want to succeed, double your failure rate.

PP zit in de Type2 stekker aan de voertuigzijde.
PP bepaalt alleen de maximale stroom die door de laadkabel kan.
Met de CP wordt de werkelijke gebruikte laadstroom bepaald (uit mn hoofd een 1Khz PWM signaal)
Op die manier kun je op een 22kW lader (3-fase, 32A per fase) nooit meer dan 16A laden als je kabel dat niet aankan. Dit wordt met een simpele weerstand in de stekker van de laadkabel gedaan.

De CP (Control Pilot) bepaald de laadstroom en kun je dynamisch aanpassen, dus bv met 16A laden, maar als je oven aangaat terug naar 6A laden om te voorkomen dat je hoofdzekering klapt.

De Granny chargers kun je meestal instellen op 6 en 10A, soms ook 13 en/of 16A. Maar die kijken niet verder. Met een smartEVSE of andere laadpaaltechnieken kun je dynamisch laden wel mogelijk maken.

Mijn gok voor deze kabel is een temperatuursensor.

Een normale laadkabel (die in een stopcontact gaat) trekt 6, 10 of 16A. En dat gedurende lange tijd.

Als je een brakke wcd hebt en je gaat daar 10 of 16A voor een 10+ uur doorheen trekken dan smelt ie weg.

De betere thuisladers (zgn Granny chargers) hebben in de contactpunten om die reden een temperatuursensor zitten.

Brak stopcontact -> contactovergang wordt warm -> stroom schakelt af.

Kun je geen verloopje maken? Schuko naar contrastekker? Dan behoud je het circuit.
Alternatief is kijken wat voor sensor het is en die met een weerstand oid overbruggen.

Maar dan is het hele idee van thermische bewaking wel voorbij, dus zorg dat je 'm dan bewust gebruikt met goede stopcontacten!

Op https://www.speakev.com/threads/putting-a-new-plug-on-an-evse-and-the-… kom ik tegen dat je met een 22kOhm weerstand die sensor kan simuleren.
(Dus 22kOhm over de sensordraden zetten)

Overigens zou ik, als je thuis wilt laden, voor een 3-fase lader gaan. De E-tron ondersteunt 11kW laden, over 3 fases. Dat, icm een smartEVSE zorgt dat je met een uurtje of 9 je accu vol hebt.

Met zo'n Granny Charger op 10A ben je 42 uur bezig.........

Ik zie overigens dat er bij de Etron ook een 22kW laadoptie is, dan kun je met 3x32A laden (of 3x25A als je dat hebt).

dank!!
Wat betreft de diameter: drie draden van +- 4 mm en drie draden van +- 2 mm.

Ik heb de drie dunne draden op alle mogelijke manieren met elkaar/de aarde verbonden, maar daarmee wordt het niet opgelost.

De fault-melding verschijnt overigens niet in de auto, maar al op de display van de adapter voordat er überhaupt een auto verbonden is.

Op 27 december 2018 14:13:27 schreef jwdeleeuw:
dank!!
Wat betreft de diameter: drie draden van +- 4 mm en drie draden van +- 2 mm.

Ik heb de drie dunne draden op alle mogelijke manieren met elkaar/de aarde verbonden, maar daarmee wordt het niet opgelost.

Blind maar wat aan elkaar knopen is niet de meest handige optie :)

Die 3 dunne draden zullen vermoedelijk iets van die sensor zijn. Ik zou eens beginnen om te kijken wat je hiervan kan meten. Met wat geluk is het een kwestie van weerstandswaardes.

Mijn eerste gevoel zou zijn dat de zwarte de 'common' is, en de 2 paarse de beide pennen (als ie dus 2 sensoren heeft, 1 per pootje)

Meet eens de weerstandswaarde tussen zwart en 1 van de 2 gekleurde?

En verandert die als je de stekker verwarmt? (even subtiel een aansteker onder het contactpennetje houden)

Dat die melding op de lader komt is overigens logisch, aangezien DIE de temperatuurbewaking doet. Dat zijn dingen die niet in de normale laadkabels of auto's verwerkt zijn, en is puur toegevoegd om thuis toch (enigszins) veilig te kunnen laden.

Los van de wandcontactdoos waar je m in gaat opladen zou ik ook goed checken of de rest goed is. Een brakke lasdoos in een centraaldoos of slecht aangedraaide automaat in je meterkast wil je ook niet, en dat zal die temperatuursensor ook niet detecteren

Persoonlijk vind ik een EV laden via een stopcontact geen optie om dagelijks te doen. Ik zou voor een simpele laadpaal gaan en niet een wandcontactdoos misbruiken om continue 10+A doorheen te jagen

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 27 december 2018 14:23:57 (28%)

Shiptronic

Overleden

Tijd voor wat duidelijke foto's van de originele stekker, liefst voorzichtig open gesneden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 december 2018 14:23:47 schreef Shiptronic:
Tijd voor wat duidelijke foto's van de originele stekker, liefst voorzichtig open gesneden.

Ik heb er helaas geen foto van...

Het was een fabrieksstekker.
Er zaten dus 6 draden in de stekker.
3 dikke draden aan de 3 polen.
Vervolgens drie dunne draden. Eén dunne draad was aangesloten op de aarde.
De andere twee draadjes zaten allebei aan een kant van de zekering. Dus het liep in een kring terug naar de adapter.

Hallo

Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad.
In de stekker zijn 2 NTC's van 10K ingewerkt om oververhitting te vermijden.
De 2 NTC's staan in serie en op de middenaftakking zit het dunne zwarte draadje (denk ik). De andere uiteinden van van de NTC's zijn verbonden met de andere 2 dunnere draadjes.

Misschien wel wat laat, maar men weet nooit.

Groeten

Firmin

Shiptronic

Overleden

Op 27 december 2018 17:16:48 schreef jwdeleeuw:
[...]

Ik heb er helaas geen foto van...

Het was een fabrieksstekker.
Er zaten dus 6 draden in de stekker.
3 dikke draden aan de 3 polen.
Vervolgens drie dunne draden. Eén dunne draad was aangesloten op de aarde.
De andere twee draadjes zaten allebei aan een kant van de zekering. Dus het liep in een kring terug naar de adapter.

Als de draden aan beide zijden van de zekering zat kan deze als serie weerstand worden gebruikt en zo de stroom meten, al lijkt me dat wel erg onbetrouwbaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.