Jbl gto 2000 probleem

Ja q1 is als de versterker aan is goed q2 is lam meet 0 volt en 1 pootje 0.72

[Bericht gewijzigd door Jan Jbl op donderdag 27 december 2018 14:02:42 (71%)

Je hebt gelijk op q1 meet ik op alle pootjes 18 volt en op q2 0.72 en op de andere 2 pootjes 0

Enig idee waar die nog meer inzitten autoradios stereo torens ofz? Heb nog paar kisten met printllaten staan mss zit daar wat bij (k214 c3198y) want krijg ze niet gevonden op internet wat zou de eventuele vervanger kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door Jan Jbl op donderdag 27 december 2018 14:34:40 (23%)

Ja kost meteen 5 euro voor verzenden mss gelijk q1 ook maar vervangen ?

[Bericht gewijzigd door Jan Jbl op donderdag 27 december 2018 18:07:08 (26%)

Besteld dan solderen en kijken of hij het weer doet tot zover bedankt @12volthifi

Nieuwe condensator erin probleem blijf geen voeding op poot 11 en 12

Als ik met een plus draadje pootje 12 aantik gaat hij aan 12volt hifi heb je dat schema voor me

RAAF12

Golden Member

Het manual incl. schema staat op https://elektrotanya.com/jbl_gto2000_sm.pdf/download.html

Even wachten op die site dan verschijnt na een minuutje de downloadlink.

12 volt hifi thanks wat zou het kunnen zijn denk je ? Ik zal morgen kijken het schema tot aan de pootjes 12 en 11

Schema onderzocht zou het de weerstand kunnen zijn op c13 want als ik 12v zet op pootje 8 van de tl494cn schakelat hij in en werkt alles

Welke weerstand bedoel je..?

Ik zou toch even meten als je de remotespanning op +12v aansluit, of Q2 en Q1 in geleiding gaan. Het circuit daarom heen zorgt ervoor dat de TL494 o.a. van spanning wordt voorzien.
Meet je op R3 spanning?

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja q1 wel q2 nog steeds 0.72 en op de middenpoot 0.5 ander poot 0
Maar die q2 ia net vervangen dat kan toch niet? 1q meet ik overal 18 volt zodra ik hem laat inschakelen 14 volt

En met wat voor spanning voed je 'm dan wel niet..? Want 18V is veel te hoog.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Met 14volt 6 ampere als hij inschakeld meet ik ook 14volt zolang hij niet inschakeld maakt hij er 18 volt van

vergeten

Golden Member

Op 4 januari 2019 10:13:17 schreef Jan Jbl:
Met 14volt 6 ampere als hij inschakeld meet ik ook 14volt zolang hij niet inschakeld maakt hij er 18 volt van

Wat je hier schrijft is een uitvinding!
1. je meet niet goed. (waar heb je beide meetpennen op aangesloten)
2. je voeding is slecht.
3. je meter is niet in orde. (batterij?)

EDIT: verkeerdom begrepen, bij belasting zakt jouw voedingsspanning en dat kan kloppen.

Wat je meet is zo fout als dit waar is!

Als ik met een plus draadje pootje 12 aantik gaat hij aan

Verklaar nader hoe je dat doet dat aantikken.
Tik je aan dan draadje weer weg, (dan zou hij weer uit moeten gaan)
OF
Je houdt het draadje vast op pootje 12? (dat verwacht ik dus)

Je/het probleem zit in de paarse cirkel of in aansturing via D2 & R9. (nameten dus)

Heb je alle geel omcirkelde onderdelen al eens gemeten op de ohms stand?
Met name R8 van 430KΩ samen met C27 (10µF/16v) zorgen ervoor dat de versterker aanblijft bij even kort 12 volt op de remote ingang.
Dan moeten de twee transistoren (Q1 en Q2) wel in orde zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik meet de min pool en de plus pool van de versterker dan meet ik 18 volt zonder ingeschakelde versterker dan pak ik een draadje die ik op de poot 8 van de 494 aan tik en weghaal nu meet ik 14 volt en werkt de versterker naar behoren, want de voltmeter en voeding zijn goed.

vergeten

Golden Member

Welk type/merk voeding gebruik je (foto) want het lijkt erop dat die onbelast een veel te hoge spanning afgeeft.
Is het soms een acculader?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
KGE

Golden Member

Op 4 januari 2019 11:53:03 schreef vergeten:
Met name R8 van 430KΩ samen met C27 (10µF/16v) zorgen ervoor dat de versterker aanblijft bij even kort 12 volt op de remote ingang.

Hoe zou de versterker dan ooit weer uit moeten schakelen?
Ik vind het een vreemde schakeling maar de 430k weerstand is 10 keer groter dan de 43k weerstand waarmee je hem aan kunt zetten. Door de 6,8k weerstand komt er hooguit 0,2 Volt op de basis van Q2 en dat is te weinig om hem open te houden.

Normalerwijze werkt een remote ingang op een geschakelde spanning vanuit de radio, valt die weg dan gaat de versterker ook weer uit.

Dus remote gewoon aansluiten op +12V, daarna meten of je aan de collector van Q1 ook ongeveer 12 Volt hebt. Zoniet is er iets mis in dat stukje.

En die -12V in het schemaatje moet natuurlijk 0 Volt zijn, anders staat er 24 Volt op de versterker... :-)

Vermoedelijk wordt er ook een ongestabiliseerde voeding gebruikt, belast is het wel 14 Volt, onbelast 18 Volt (toch geen acculader oid?)

14 volt werkt op alles versterkers zodra ik hem aan de jbl hang die niet uitzichzelf inschakeld meet ik 18 volt eruit en krijgt de voeding een opdonder schakel ik hem in dan valt hij terug naar 14 iets in de print maakt van 14v 18 v

Ja daar zit wat in q2 heb ik vervangen q1 is goed op q1 meet ik 14 volt op q2 echter 0.72 en andere pootjes niks als ik de 494 aantik pootje 8 daarna meteen weer los schakeld hij ij haal ik de spanning eraf of de remote schakeld hij uit en krijg ik hem niet weer aan. Ps het is een lader maar die is onbelast gewoon 14 volt 6a belast +- tussen de 13 en 14

KGE

Golden Member

Op 4 januari 2019 12:56:55 schreef Jan Jbl:
14 volt werkt op alles versterkers zodra ik hem aan de jbl hang die niet uitzichzelf inschakeld meet ik 18 volt eruit en krijgt de voeding een opdonder schakel ik hem in dan valt hij terug naar 14 iets in de print maakt van 14v 18 v

En wat geeft die voeding zonder dat er iets aan vast zit?

Grote kans dat die andere versterkers een heel klein beetje stroom nemen in rust en de voeding netjes 14V afgeeft (is het een switchmode/schakelende voeding?)

Deze JBL neemt helemaal niets dus dan meet je hetzelfde als onbelast.

Hoezo krijgt de voeding een 'opdonder' ???

Dus maar weer aan het meten..