Subwoofer pikt geluiden van de powerline op

Hallo iedereen, dit is mijn eerste forum post en ik zou direct willen beginnen met een vraag. Een 15-tal jaar terug heb ik een actieve subwoofer gebouwd voor mijn home theater setup.

Lees: ik heb een houten behuizing in elkaar gezet, een kant-en-klaar subwoofer versterker en subwoofer luidspreker unit ingebouwd.
Mijn kennis van elektronica is beperkt.

De versterker is deze van Conrad

Mijn subwoofer heeft jarenlang zonder problemen gespeeld, maar sindskort zijn we verhuisd en dien ik in ons nieuw huis gebruik te maken van Devolo powerlines om netwerk op verschillende plaatsen in ons huis te krijgen. In ons vorig huis had ik het geluk ethernetkabels te kunnen plaatsen, maar dat kan hier nu niet. Het probleem is dat de subwoofer de hoogfrequente signalen van de powerline dus oppikt en als reutels en klikjes laat weerklinken. Dit valt behoorlijk goed op.

Op andere fora had ik gelezen dat er nog mensen zijn die dit probleem hebben en daar werd de oplossing geopperd om de subwoofer achter een UPS te koppelen. Dat heb ik gisteren geprobeerd en inderdaad de ups filtert de signalen van de powerline.

Nu vind ik het nogal onhandig om een ups voor mijn subwoofer te hangen.
Zou het eventueel kunnen opgelost worden met een ECI/EMI filter te gebruiken zoals deze: https://www.conrad.be/p/yunpen-yr03a3-ontstoringsfilter-met-schakelaar…

In de zoektocht naar de oorzaak van de bijgeluiden werd in eerste fase de oorzaak gezocht bij defect elco's in de voeding. Nu heb ik ervaring met defecte elcos waarbij de bovenkant duidelijk bol staat maar hier twijfel ik. Kan iemand aan de hand van de foto's zien of deze defect zijn? Kan ik dit eventueel met een eenvoudige multimeter nameten?

Hierbij ook een aantal foto's.

Hartelijk dank voor de input.

mel

Golden Member

HF instraling.. Zo'n powerline onding geeft een vieze HF storing af.
Het beste is om de versterker in te blikken, en dan nog maar de vraag of het werkt..
Het allerbeste is die PLC dingen er uit te mieteren natuurlijk...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Je kunt beginnen met een netfilter en als dat niet werkt de boel inblikken. Dan voldoe je beter aan de minimale eisen waar af-fabriek apparaten meestal wel aan zullen voldoen. Als de powerlineunits ook nog een beetje aan de eisen voldoen, heb je kans dat het goed gaat. Let op dat een goed netfilter ook het bereik en de signaalkwaliteit van het powerlinegebeuren verkleint. Immers hebben ze tegenstrijdige belangen.

Beter is het echter om het probleem aan allebei de kanten op te lossen, dus of ethernetkabel of wifi (met repeaters waar nodig) te gebruiken. Powerline netwerk in huis halen is als wonen met een abusive partner. Je kunt je in allerlei bochten wringen om het klereding het naar de zin te maken en dat lukt soms ook wel, maar uiteindelijk werkt het alsnog niet. Ik heb er bij klanten, behoudens het aan de praat houden van noodoplossingen, voor gekozen om de middelste fase over te slaan en meteen tot de conclusie over te gaan (bij powerline dan, gelukkig geen ervaring met abusive partners).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die PLC kastjes injecteren zoveel troep in de kabels en ook nog in de Ether dat hele volksstammen daar last van hebben. En jezelf nu gelukkig ook.
De bedrading van je netspanning zijn ontzettend ongeschikt om high-speed data over te versturen. Als je dat wel doet gaat het enorm stralen, en dus storen op oa de kortegolf en ook op apparatuur dat op de netspanning is aangesloten. Gevolg: overlast voor jezelf en anderen. Stop ermee. Trek gewoon een paar Ethernet kabels, die zijn daar voor bedoeld. Of anders desnoods wifi gebruiken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Voor alle duidelijkheid: de subwoofer zit niet op hetzelfde stopcontact als de powerline, maar wel op dezelfde kring (stopcontacten gelijkvloers (hal, living, ...)

Ziet iemand iets verdachts aan de elco's?
(ja die van die ene elco is de plastic wrap wat beschadigd en ja de kabels uit de trafo zitten met van die zware kit vast geplakt aan de print plaat en elco....)

[Bericht gewijzigd door Dinobe op donderdag 27 december 2018 16:34:40 (39%)

De oorzaak is al genoemd. Dat zijn niet je elco's.

Op 27 december 2018 15:30:16 schreef Dinobe:
In ons vorig huis had ik het geluk ethernetkabels te kunnen plaatsen, maar dat kan hier nu niet.

Bij zo'n mededeling vraag ik me altijd af: waarom kan dat niet? Het is toch altijd wel mogelijk om een route te vinden voor die kabels?

het kan altijd wel, maar vaak is het een combi van vrouw, zichtwerk en dergelijke..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De oorzaak is al genoemd. Dat zijn niet je elco's.

Dan bestel ik zo'n EMI/ECI filter en vervang ik de bestaande stroom aansluiting....

Bij zo'n mededeling vraag ik me altijd af: waarom kan dat niet? Het is toch altijd wel mogelijk om een route te vinden voor die kabels?

Het kan natuurlijk altijd, maar in dit geval is het overhoeks in het huis, natuurstenen vloer, betonnen gewelven, ... ik heb op dit moment niet veel zin om verschillende zaken te beginnen openkappen...

[Bericht gewijzigd door Dinobe op donderdag 27 december 2018 17:05:25 (18%)

Die stomme PLC dingen veroorzaken niet alleen bij jezelf storing, maar ook bij andere mensen in de buurt.
Neem je de storing weg, dan neem je het PLC signaal weg en doet je netwerk het niet meer of slechts erg langzaam.
De echte oplossing is PLC er uit, bekabelen waar het kan, wifi 'bruggetjes' waar het moet. Beton kan de wifi signalen flink dempen, dus ga in zo'n geval voor 2,4ghz. Eventueel een richtantenne nemen zodat je zelf weer geen last hebt van de wifi signalen van de buren. Antennes kosten geen drol meer bij ome Ali of tante Ebay.

Het is zo erg dat KPN en/of defensie ook storende PLC apparaten proberen op te sporen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Oplossing de powerline zooi weg mikken. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Zoals je ziet zitten hier genoeg powerline-adapter liefhebbers ;)

Als een UPS werkt dan heb je beste kans dat een netfilter ook werkt.

Nadeel: waarschijnlijk gaat dat netfilter een deel van het powerline signaal opvreten en misschien de prestaties van die dingen negatief beïnvloeden.

High met Henk

Special Member

Je had ook WiFi kunnen nemen.
Vrijwel alles gaat tegenwoordig draadloos.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ken nog wel een mogelijkheid die officiëel niet mag: als er nog ruimte is in je elektriciteitsbuizen kan je daar een UTP bij trekken. Via de meterkast kan je zo alle ruimtes in huis met elkaar verbinden.

maartenbakker

Golden Member

Op 27 december 2018 16:30:43 schreef Dinobe:
Voor alle duidelijkheid: de subwoofer zit niet op hetzelfde stopcontact als de powerline, maar wel op dezelfde kring (stopcontacten gelijkvloers (hal, living, ...)

Ziet iemand iets verdachts aan de elco's?
(ja die van die ene elco is de plastic wrap wat beschadigd en ja de kabels uit de trafo zitten met van die zware kit vast geplakt aan de print plaat en elco....)

Elco's geven andere symptomen. Dit is typisch een voorbeeld van EMC. Powerline zendt op het maximum van wat voor legaal kan doorgaan, jouw apparaat is in zijn houten kast en met onvoldoende filtering, waarschijnlijk gevoeliger voor storing dan volgens de CE regulering nog acceptabel is.

Ook met CE gekeurde apparatuur gaat het soms mis. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit een geval is dat ik bij een klant als "tijdelijke oplossing voor noodgevallen" zou classificeren. Dan doe ik precies genoeg om het allemaal een beetje werkend te krijgen, en laat het dringende advies achter om zodra het mogelijk is, beide kanten van de situatie op te lossen. Dus in jouw geval zowel de gevoeligheid van je subwoofer (netfilter dat nu ook al de meest voordehandliggende oplossing is), als je thuisnetwerk. In de tussentijd kan het best zijn dat je powerline ook niet helemaal optimaal aan de praat te krijgen of te houden valt afhankelijk van dingen die je aan je installatie verandert (lees: elke steker die je in een stopcontact doet ergens kan als verandering tellen). Dat kan dan een aanleiding zijn om die kant van het verhaal op te pakken.

Op de lange termijn kiezen veel mensen in zo'n geval toch voor wifi. De optie van klaasz zou ik, hoewel illegaal, ook serieus overwegen. Daar kan in principe weinig echt mis gaan, zeker als je shielded kabel gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 december 2018 21:06:47 schreef Sine:
Zoals je ziet zitten hier genoeg powerline-adapter liefhebbers ;)

ikke ook vind het pracht dingen , ik zou er zeer zuinig op zijn en in de verpakking laten zitten dan beschadigen ze ook niet .
je wil niet weten wat voor storing die dingen voor radio amateurs veroorzaken .
mocht er een amateur bij je in de buurt zitten die gaat klagen bij de at , kun je die dingen alsnog in de bak gooien .

Shiptronic

Overleden

Welkom op het forum, en wat een geweldige topic start! inclusief links naar de betreffende componenten. zo zou ik ze graag vaker zien; mijn complimenten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een netfilter je niet zal helpen! Hadden net hetzelfde probleem, en hadden zelfs nieuwere snellere gekocht. Maar niks hielp, ook met netfilters hadden we eigenlijk nog meer problemen.

Er is dan helemaal geen verbinding te krijgen, oftewel wel verbinding maar dan zo traag als een slak...

Wij hebben het thuis moeten oplossen door ze op andere circuits in de elektriciteitskast te schakelen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Op 27 december 2018 16:59:23 schreef testman:
het kan altijd wel, maar vaak is het een combi van vrouw, zichtwerk en dergelijke..

Daar is Wi-Fi prima voor!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De ingangen van de woofer zijn a-symmetrisch, dat houdt in dat de afscherming van de audiokabel deel uitmaakt van het audiocircuit. Dat kan twee problemen veroorzaken.
Ten eerste een aardlus, als zowel de wooferversterker als de stuurversterker (mengpaneel) beide geaard zijn, dan vormt dat samen met de afscherming van de audiokabel een aardlus.
Als de stuurversterker voorzien is van een symmetrische uitgang, dan kun je twee aderig afgeschermd snoer gebruiken (microfoonkabel)
Aan de stuurzijde wordt de kabel dan symmetrisch aangesloten. De twee adertjes zorgen dan voor de sturing van de box. De afscherming van de microfoonkabel wordt alleen aan het mengpaneel geaard. Als dat niet afdoende is, kun je aan de zijde van de woofer een 1:1 audio transformatortje zetten, die het symmetrische signaal omzet naar een a-symm. signaal. Dat laatste kabeltje van het trafootje naar de box moet zo kort mogelijk zijn.
Ik gebruik vaak lange audio kabels op microfoon niveau, te midden van allerlei storing veroorzakende apparatuur, zoals zware dimmer, wifi gestuurde lichteffecten etc. Dankzij dat alle audio symmetrisch is uitgevoerd heb ik vrijwel nooit last van storingen in het audio.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 27 december 2018 21:43:36 (13%)

het zijn pokkedingen die plc gevallen. tijd terug nog een probleem gehad ( van op afstand ) waar de tv ontvangst wegviel als het licht aan was gedaan in de schuur. tijd zitten denken aan modem en tv voeding problemen, maar toen bleken er ook van die plc krengen tussen te zitten. simpel gehouden, plc zooi eruit gooien of andere ledverlichting kopen, die keus was zo gemaakt.

soms zit er maar 1 muur tussen, gaatje in de hoek boren en klaar, weer een uitval probleem minder. of mensen zijn verhuisd en hebben sindsdien traag en haperend internet. blijkt dat ze de hele zooi zo weer hebben aangesloten, terwijl er utp aansluitingen op de kamers zijn in dit huis, waar blijkbaar het plc signaal wel verstoord wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Ja,dat is echt een feest hoor zo'n PLC. :-(

https://www.youtube.com/watch?v=vjbBmt8tbBw

Onbegrijpelijk dat die dingen verkocht mogen worden.

Op 27 december 2018 21:43:18 schreef testman:
het zijn pokkedingen die plc gevallen. tijd terug nog een probleem gehad ( van op afstand ) waar de tv ontvangst wegviel als het licht aan was gedaan in de schuur. tijd zitten denken aan modem en tv voeding problemen, maar toen bleken er ook van die plc krengen tussen te zitten. simpel gehouden, plc zooi eruit gooien of andere ledverlichting kopen, die keus was zo gemaakt.

Pokkedingen of niet, de tijd heeft niet stil gestaan. Heel vaak zijn storingen in het TV signaal het gevolg van slechte TV bekabeling. Goedkope coax, met nog goedkopere slechte plastic stekers, versterkers en verdelers in plastic kastjes. Die tijd is voorbij. Vanaf het abonnee overnamepunt tot aan de ingang van het TV toestel hoort tegenwoordig alles zgn HF dicht te zijn. Daar is tegenwoordig coaxkabel voor met een dubbele afscherming bestaande uit een geweven en een geheel gesloten scherm. De aansluitstekers dienen geheel van metaal te zijn en deugdelijk verbonden met de afscherming van de kabel. Hetzelfde geldt ook voor splitsers, versterkers, koppelingen etc. De TV fabrikanten weten wel hoe het moet. De Tv's zitten tegenwoordig vol met digitale schakelingen en dito schakelende voedingen. Waar nodig is de zaak HF potdicht. Trek een een goede kabel rechtstreeks vanaf het AOP naar de TV en je zult meemaken dat alle ellende voorbij is. Een bekende goede kabel is bijvoorbeeld de Hirschmann KOKA799. De goede materialen zijn voorzien van een merk KABELKEUR. Dat geldt ook voor de bijhorende stekers.

nou is tegenwoordig ook lang niet meer elke tv van coax voorzien, veel hebben een kpn of dergelijke verbinding en draait dus op utp.

waar je met utp ofwel de ict infra in huis ook de nodige ellende kunt hebben, mensen die veel te goedkoop spul kopen bijv van sweex of dergelijke prut. of zelf stekkertjes aangeknepen met plastic rj tang en niet de twist erin gemaakt, ellende en uitval omdat de snelheid hapert op de 10mbps verbinding die er nu dan eigenlijk ligt. gespannen kabels achter apparaten door en wat niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Ik zou de topicstarter willen adviseren om eerst eens ferrietclamps te kopen en zowel het netsnoer als het signaalsnoer van de subwoofer daar een paar keer doorheen te halen.

Misschien helpt dat, en als het helpt dan heeft dat als voordeel dat het bereik van de powerline adapters er niet slechter door wordt.