YSUS TNPA5330 TX-P42VT30E

Met een knal kondigde mijn Pansonic TV aan dat er iets mis was. Daarna knipperde het rode ledje ten teken dat er iets mis was.
Zoals meerderen op dit forum ook ervaren hebben met andere Panasonic Plasma TV's.
Ik heb hem open gemaakt.
Het verbaasde me niet als de TV oververhit is geraakt gezien het feit dat alle ventilatieroosters helemaal dicht zaten met stof.
Er blijkt een los onderdeeltje in de TV te liggen.
Op het YSUS bord (TNPA5330-AB TXNSN11DHK42) blijkt een transistor (FET) gesprongen te zijn, dwars doormidden gespleten. De onderkant is helemaal soldering, maar er lijkt maar een heel klein gedeelte echt contact te hebben gemaakt.
Wellicht is de oorzaak een combinatie van warmte en slechte soldering, zoals ook meerderen hier hebben aangegeven.
Afijn, ik heb een soldeerboutje dus ik zou een poging kunen wagen om een nieuwe RJP30H2A kunnen solderen.
Het bord ziet er verder in tact uit, geen brandplekken.
Het punt is echter dat ik nergens een RJP30H2A kan vinden met als vervolgnummer
1
B2P
085
Nu zie ik veel aanbieders van een RJP30H2A die geschikt zouden zijn voor de TNPA5330, maar er staan afwijkende volgnummers op.
Is dit nummer bepalend? Of voldoet dat en is het veilig?

Kan ik de transistor vervangen (zonder het bord los te maken) en vervolgens de TV weer uitproberen? Of moet ik eerst allerlei metingen doen om grotere schade te voorkomen?
Ik ben best handig en zie de soldering wel zitten, maar ik heb geen meetapparatuur.

maartenbakker

Golden Member

Batchnummers en datumcodes zijn niet van belang voor de werking. Je kunt in de datasheet van het onderdeel doorgaans zien welke letters nog bij het typenummer horen. Zonder opzoeken vermoed ik dat in dit geval de A al de laatste letter is.

Of er verder nog schade is, durf ik niet zo te zeggen (weinig ervaring met plasma) maar een FET neemt soms wel zijn aansturing mee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kunnen 30F131 en 132 in.
De 42 inch is de lastigste variant uit de 30 serie.
Doorgaans zijn er 8 fets welke defect zijn op de SC , een opamp en een weerstand .
Helaas is in de 42 versie ook altijd de voeding defect, 2 fets en een zekering.
Oorzaak is altijd de massacontacten, op de printen zit soldeer, dat soldeer klinkt na verloop van tijd onder de druk van de schoefje,s in en zo gaat het daar dan vonken.
Alle soldeer van de massa punten verwijderen en zo ook de brandplekken op het scherm en als het even kan nieuwe schroeven plaatsen met veer ringetje,s
OOK zeker de schroeven van de ss pint niet vergeten.

Arnold, bedankt voor je antwoord.
Ik heb een condensator vervangen, maar helaas bleek dat niet voldoende zoals je al verwachtte.
Ik zit er aan te denken om het YSUS bord te vervangen.
Maar je hebt het ook over de voeding. Bedoel je dan de centrale voeding? Of een voeding op het YSUS bord?

De centrale voeding word bedoeld

Bij de 42 st / gt/ vt 30 gingen ALTIJD de voedingen stuk tgv sluiting ysus. Op de voeding gaan 2 fets in sluiting en er sneuvelt een 4 A zekering. ALTIJD ook de G302 fets mee vervangen alsmede een opamp en een 22 r smd weerstand