Rotary encoder voorzien van aansturing via Arduino

rudig76

Golden Member

Op mijn volgende auto heb ik geen automatische airco besteld. 800 euro extra om de temp in te stellen ging me wat ver.
Heb nog sensoren liggen die ik via i2c aan mijn arduino kan hangen, enige vraag is nu hoe kan ik de schakelaar van de auto nu makkelijk koppelen aan de arduino.

Middels relais zou kunnen, maar wellicht is er een makkelijkere oplossing.
De auto heb ik nog niet, dus exact wat voor draaischakelaar met hoeveel contacten erin zit weet ik nog niet.
Zijn er op voorhand als ideeen? Of moet ik wachten tot ik exacte details van de schakelaar heb?

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Henk H.

Golden Member

rudig76

Golden Member

Audi A3 is het geworden.

Wellicht is aansturen via CAN bus een optie, ben alleen niet heel bekend daarmee.

[Bericht gewijzigd door rudig76 op zondag 30 december 2018 13:11:44 (64%)

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vergeet niet dat je garantie weg valt als je aanpassingen maakt. Auto's zijn momenteel ook wat gevoeliger voor onheuse behandeling dan vroeger.

Of een Arduino ideaal is om te gebruiken in automotive omstandigheden is een andere vraag.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er 800€ wordt gevraagd voor alleen een automatische temperatuurinstelling. Wat is er trouwens mis met zelf aan de knop draaien of zelf de airco knop aan en uit te zetten?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rudig76

Golden Member

Helaas toch echt waar dat het die prijs kost.
idd wel goed om aan te geven dat zaken als garantie lastiger kunnen worden.
Denk dat ik eerst via de obd aansluiting maar is ga proberen. Extreme betrouwbaarheid is niet nodig, wil gewoon omdat het kan de boel simpel weer automatisch maken.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Op 30 december 2018 15:45:47 schreef buckfast_beekeeper:
Wat is er trouwens mis met zelf aan de knop draaien of zelf de airco knop aan en uit te zetten?

Ik kan je vertellen dat het erg fijn is om een thermostatische regeling te hebben, en al helemaal icm airco.

Mijn moeder heeft nu een (moderne) auto zonder thermostaat, en je blijft echt aan het bijstellen (aan zowel luchtstroom als temperatuur). Eigenlijk ook wel logisch: je rijdt koud weg en de auto is maar een kleine ruimte, dus na het initiële opwarmen is de lucht daarna veel te warm (hetgeen je nét even te laat opmerkt, dus ga je overcompenseren omdat je het erg warm hebt en zwiep je de knop naar koud, om hem 5 minuten later toch weer iets op te draaien).

Dat het 800 euro kost is natuurlijk geldklopperij, maar dat is eigenlijk met alle opties bij nieuwe auto's, of het nu navi is of spiegelverwarming.

Zelf bouwen zou ik niet doen. Als je je een nieuwe A3 kunt veroorloven is je loon of uurtarief dusdanig dat het niet opweegt tegen de ontwikkel-uren die je er in moet stoppen. Als je gewoon een leuk hobby-project wilt, zou ik eveneens op zoek gaan naar iets anders om daar invulling aan te geven; Het zal altijd minder mooi worden (in functionaliteit en uiterlijk) dan de fabrieksoplossing.

Kun je hem er niet gewoon bij-onderhandelen? Is zeker niet ongewoon dat er opties weggegeven worden als je een wat duurdere auto koopt.

If you want to succeed, double your failure rate.
rudig76

Golden Member

Ach er zitten al zoveel opties op dat ik keuzes moest gaan maken.
De airco is in het wegstrepen van opties afgevallen, idd jammer maar kon gewoon niet alles nemen.
Mijn huidigeA3 heeft de optie idd wel, super handig. Maar voor 800 euro vind ik wat prutsen ook leuk.

Ofwel alle afwegingen zijn al gemaakt, en de wagen is al besteld :-)

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Ok. Dan zou ik proberen om de signalen van de bus af te tappen, in plaats van het over relais te hebben. Of zo'n unit uit een sloop-A3 halen.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Het voordeel van de tegenwoordige auto's is dat als het al niet via de bus kan de draden aardig bij elkaar komen bij de boordcomputer. Heb zelf ook net een nieuwe (weliswaar stuk goedkopere Dacia) maar als het voorjaar is toch ook maar eens onder het dashboard kruipen. Heb nog wel wat wensen alsook de wens voor een autoalarm.
Eerste wat mij gelukt is , is om het "Werkplaatshandboek" inclusief alle schema's etc te pakken te krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 30 december 2018 16:30:29 schreef Jochem: Dat het 800 euro kost is natuurlijk geldklopperij, ....

Dan verdienen ze er nog wat aan. Op zo'n mini Audi zit niet meer dan een paar honderd winst voor de dealer.

Overigens zat die climate control al standaard op m'n Dodge uit 1957.

Op 30 december 2018 15:45:47 schreef buckfast_beekeeper:
Vergeet niet dat je garantie weg valt als je aanpassingen maakt.

Dat betwijfel ik ten zeerste. Dat er ruimte voor discussie komt bij een defect zal best, maar als het puntje bij paaltje komt denk ik dat die garantie gewoon blijft gelden.

rudig76

Golden Member

Thanks voor de antwoorden, ik ga als de automer is met obd aan de slag. Altijd al willen doen, en nu een valide reden voor.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 december 2018 17:14:18 schreef GJ_:

Overigens zat die climate control al standaard op m'n Dodge uit 1957.[...]Dat betwijfel ik ten zeerste. Dat er ruimte voor discussie komt bij een defect zal best, maar als het puntje bij paaltje komt denk ik dat die garantie gewoon blijft gelden.

Zal veel afhangen wat er stuk gaat. De beroep op waarborg wordt alleen maar strikter. Ontploft de motor, dan gaat het niet veel uitmaken. Gaat er iets stuk in de regeling van de luchtcirculatie en airco, dan zal het toch een ander verhaal worden.

@TS: wat hangt er allemaal achter die comfort airco? Weet je dat? Als het een auto is met start/stop heeft de airco ook daar invloed op. Mijn Sierra met ABS had bijvoorbeeld een zwaardere batterij en alternator dan dezelfde auto zonder ABS.

@Jochem: Ik heb momenteel een automatische airco uitgebreid met een webasto standverwarming. Mijn vorige, een Galaxy, had ook een automatische en mijn Scorpio uit 93 een hand airco. Wat je aanhaalt herken ik echt niet. Ook niet bij de hand airco van mijn vader zijn Fiesta. Je draait de verwarmingsknop toch niet van max naar geheel dicht? Wat ik wel vaststel is de veel snellere opwarming van de Fiesta als van de Galaxy en de Ranger. Zonder standverwarming is bij 0°C de auto niet eens op bedrijfstemperatuur na 15km. De opwarming van de auto's wordt er ook niet beter op. ADAC test dit al jaren. Ze zien een steeds langer wordende tijd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rudig76

Golden Member

@buckfast, wat bedoel je exact? De auto heeft idd start stop, de huidige A3 kan idd op een eco mode, en dan werkt ie anders als start stop de motor uitzet. Gaat er mij om dat ik alleen automatisch de airco kan regelen op basis van een eigen temp sensor.
Je ziet veel voorbeelden van uitlezen van de can bus, echter zelf data op de bus zetten zie je weinig mensen doen.

Wie heeft er ervaring met het zelf “posten” van data op een CAN-bus?
Hoe lastig is dat? Beeld dat ik heb is dat het niet lastig is, als je maar de juiste code weet van de schakelaar die je wilt nadoen.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
buckfast_beekeeper

Golden Member

Oa dat de start/stop niet werkt als de airco serieus aan het werk is. De start/stop werkt dan weer wel als de ingestelde temperatuur is bereikt. Wat er gebeurd is model en merk afhankelijk.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 30 december 2018 21:19:59 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Berichten op de bus zetten is triviaal, de vraag is wat je precies op de bus moet zetten, en of de rest van de elektronica de berichten van die ontbrekende module accepteert als je die zelf op de bus gaat zetten.

Het is al lastiger om bestaande berichten te onderscheppen, aan te passen, en door te sturen, zonder in je kabelboom te gaan knippen. Daarbij moet je er rekening mee houden dat systemen als ABS, ESP, etc. ook op dezelfde bus zitten, en als jij op een verkeerde manier berichten gaat sturen (incorrecte arbitration bijvoorbeeld), of berichten met verkeerde identifiers (overlap),
of berichten met lage identifiers (hoge prioriteit) met hoge frequentie op de bus zet, is het mogelijk dat die systemen stoppen met werken.

Ik heb jaren ervaring met CAN bus, zowel in de industrie, automotive, als luchtvaart, en ik zou hier niet zomaar aan beginnen. Je gaat sowieso een identieke auto met die ontbrekende module nodig hebben om te achterhalen welke identifiers relevant zijn, en dan moet je er op één of andere manier nog achter komen wat de databytes betekenen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 30 december 2018 21:58:31 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Dit wordt een project dat enkel een waslijst aan foutmeldingen en storingen gaat veroorzaken.
En in het slechtste geval defecten die meer dan 800 euro kosten :-(

rudig76

Golden Member

Idee was om de bestaande knoppen te emuleren. Immers die kunnen airco hoger en lager zetten en ventilator harder en zachter zetten. Dus geen nieuwe codes introduceren van onderdelen die niet op de auto zitten.
Enige wat ik hiermee bereik is dat ik de bestaande knoppen “automatiseer”
Waar gaat die gedachtegang verkeerd?

Zaken als rekening houden met start stop gaan idd overigens wat te ver

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Die knoppen zitten niet direct op de CAN bus, die zitten ergens aan een stuk elektronica dat mogelijk nog veel meer doet. Als je die los wilt maken, en met een microcontroller de berichten daarvan wilt versturen, zul je alle andere functies van die module ook over moeten nemen.

Hoe makkelijk of moeilijk dat is, ligt dus sterk aan de exacte implementatie. Als er een printje is dat weinig meer doet dan die knoppen inlezen en de informatie op de bus zetten is het wellicht betrekkelijk simpel, als het naar een complexe module gaat is het dus veel moeilijker. Het is vaak ook lastig om aan male/female connectors te komen (als ze al bestaan) om ergens iets tussen te kunnen zetten zonder de kabelboom onherstelbaar de beschadigen.

Overigens is het lang niet bij alle auto's zo dat de CAN bus op de OBD connector ook echt de voertuig bus is, en soms zijn er ook meerdere bussen in het voertuig, zeker bij nieuwe auto's.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wie zegt dat de airco gestuurd wordt via can-bus?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Ik volg SparkyGSX, zelfs als je het canbus en obd protocol beheerst weet je niet waar je aan begint.

Enige wat ik hiermee bereik is dat ik de bestaande knoppen “automatiseer”

Als die knoppen met draad op de canbus module zijn aangesloten misschien nog wel.
Maar waarschijnlijk zijn die encoders, displays, tactiles, etc op de module gesoldeerd.

Wie zegt dat de airco gestuurd wordt via can-bus?

Zelfs de binnenverlichting zit op de canbus.

Nou, het zou natuurlijk ook nog best LIN kunnen zijn. Dat kan het wat makkelijker maken omdat het dan altijd een enkele master betreft.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn auto is via ESys volledig te configureren. Alle software gadgets staan erin en staan, afhankelijk van de uitvoering, aan of uit. Ambient light, standaard 4 kleuren maar via Esys oneindig...
Bij hardware wijzigingen is het bijna altijd alleen het aanvinken van de nieuwe module en gewenste opties.
Ik denk niet dat autobouwers voor elke uitvoering en modelreeks aparte (custom) software in desbetreffende auto zetten.

https://f15.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1033991&highlig…

Kan zelfs op afstand.

Verwacht bij TS hetzelfde, geen gedoe met zelf can data lezen en schrijven maar via de ori software configureren.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
High met Henk

Special Member

Ik heb mijn scorpio van 1996 oem omgebouwd (had alle sloopdelen)

Buiten temp sensor.
Kachelhuis met heater, pollenfilter en verdamper. Dit ivm servoklep sturing
Kachelhuis binnen om zelfde reden
En nog wat ongein..

Was toen al geen grappige opgave.

Mocht je via obd gaan: zoek even een dito wagen waar het in zit. Scheelt hoop gepuzzel om te meten.

Overigens bouw ik het in mijn defender from scratch.. En das ook nog geen sinecure

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???