Boeken audio amplifiers, wat is een goede keuze?

Hoi allemaal,

Laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in de audio. Welnu durf ik wel te zeggen dat ik mijn weg goed weet te vinden binnen elektronica, op allerlei gebieden, maar ik heb voor mezelf besloten dat ik graag meer te weten wil komen van audio elektronica. Ik kan goed overweg met de meest gebruikte versterkers (opamps transistors mosfets etc.).

Ik ben opzoek naar een boek wat dieper ingaat op de audio elektronica, hoe een schema van bijvoorbeeld een versterker tot stand komt, welke berekeningen er worden gedaan, Wat de invloed is van de impendatie van een speaker op het circuit en welke componenten het beste bij de toepassing past etc etc.

Ik kom nu een paar boeken tegen,
-Handbook for sound engineers
-audio power amplifier design - douglas shelf

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze boeken, en wat de inhoud hier precies van is. Of als iemand een ander boek heeft hoor ik dat ook graag.
Zijn er verder nog tips hoe je meer verstand kan krijgen van audio?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

Ik ken beide boeken niet, maar mij lijkt Handbook for sound engineers meer voor geluidstechnici (aansluiten, inregelen en bedienen van bestaande apparatuur) en niet echt voor elektronici.
Ik heb er niet naar gekeken, dit is puur op basis van de asociatie die de titel bij me oproept.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zijn beide geen gemakkelijke boeken.

Als het je om de elektronica te doen is, kun je met Douglas Self eigenlijk niet fout gaan. Hij weet zijn weetje en heeft tientallen jaren ervaring in het vak.
Audio power amplifier design is precies wat de titel zegt: als je dit boek (600 pagina's) helemaal door hebt, kun je ZELF versterkers ontwerpen - niet een knutseltje voor op de hobbykamer, maar een ontwerp dat even goed is als de beste merken die te koop zijn.
Dat is niet eenvoudig, want voor een goed ontwerp komen er dozijnen 'kleinigheden' in het ontwerp bij waaraan je als beginner nooit zou denken. Het boek behandelt ze.

Dat is dus heel iets anders dan 'Zo werkt een versterker, en hier is een nabouw-zeker ontwerp, waarin het behandelde wordt toegepast, en dat je kunt namaken.' Zulke boeken zijn er ook, en de meesten beginnen eerst daarmee.
In het boek van Self wordt meteen álles behandeld, en dat is wel veel.

--
Handbook for sound engineers (1800 pagina's) is een compleet andere benadering. @Twan1983 heeft het goed geraden: hierin gaat het meer om het horen zelf, de akoestiek, de psychologie van het geluid enzovoorts. Hier gaat het om de vraag: wat heb ik nodig om een theater, een operagebouw, een gehoorzaal, een bioscoop van geluid te voorzien, en wat heb ik daarvoor nodig.
Weliswaar gaat het ook over elektronica, maar altijd vanuit het gezichtspunt van het inrichten van een geluidsinstallatie.

Ook dit is een echt vakboek, dat álles behandelt, het merendeel voor jou dus nog niet meteen toepasbaar.

--
Uit nieuwsgierigheid zou ik beide boeken aanschaffen, maar het zijn dus beide in hun eigen veld tamelijk gedetailleerde werken; het zijn geen inleidingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb als tiener veel geleerd van het boek Versterkers met transistoren van Hellings. Het is wel gedateerd, maar de principes zijn niet gewijzigd. En dit boek is voor de beginner redelijk behapbaar. Ik dacht dat ik het nog ergens had liggen maar kan het niet vinden. Misschien al eens weggegeven.

Elektuur heeft door de jaren ook veel audio versterkers gepubliceerd. Sommige daarvan zijn in de Audio Specials terecht gekomen. De artikelen en Specials zijn vast nog wel te vinden ergens, misschien bij Elektor zelf.

Ik vond zelf de Crescendo en Mini Crescendo wel mooi, maar helaas nooit zelf aan toegekomen. Gebruikte componenten zullen ook wel obsolete zijn inmiddels.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pietplof

Golden Member

Auteur Hellings heeft niet één maar zeker twee en vermoedelijk drie boeken het licht doen schijnen.
Één boek met de titel : ontwerpen van versterkers.
En een ,,setje van twee boeken met als titel: versterkers met transistoren dl1 en dl.2

Ik heb het boek: ontwerpen van...
En deel 2 van versterkers met...

Mocht de TS belangstelling hebben om ze in te zien hoor/zie ik het wel.

festina lente
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Christiaan371,

Al meerdere keren door mij aangehaald in andere topics is onderstaande versterker ontwerp.
Waarom dit nu weer onder de aandacht brengen?
Er staat waardevolle infortmatie in over bedradings technieken rond de versterker schakeling wat vaak bij andere ontwerpen vergeten wordt.
Verder is het de beste versterker die ik heb gebouwd, het is echt een draad met versterking. :-)
Dat hoeft niet jouw keuze te zijn, veel mensen zoeken toch iets dat bij hun gevoel past, dat is verder aan hun.

http://www.bramcam.nl/Diversen/Alexander-Current-Feedback-Poweramp.pdf

Veel bandbreedte, bouwen alsof het een HF versterker is, en zorg voor ruim voldoende stroom capaciteit in de eindtrappen.
Bij voorversterkers als ze wat langere kabel of kabels met hoge capaciteiten moeten aansturen een buffer IC in de loop opnemen van de opamp die de kabel aanstuurd.
Hierdoor ziet de opamp geen belasting meer en krijg je de maximale performance er uit.
Let op, dit werkt alleen zonder veel compensatie vanaf 3x versterking.

Nog een tip, voorversterkers niet meer dan 10x laten versterken, vaak is 6x al voldoende.
Dit hangt een beetje van de rest van je apparatuur af.

Ik heb het voor mijn platenspeler ingang toen zo uitgekozen dat bij een goed gesneden LP bij een volume stand van de potmeter op kwart over
de eindversterker maximaal werd uitgestuurd.

Te veel gain is nog steeds een veel gemaakte fout. :-)
Ga studeren op gain en phase margin van opamp's en slew rate. (een eindversterker is een dikke opamp)

Nog een tip.
Eindversterkers die goed ontworpen zijn, kunnen perfect werken met een 1 tot 4uF belasting aan de uitgang.
Vele denken dan dat de eindversterker onvoorwaardelijk stabiel is, dat is regelmatig niet waar.
Je zal ook onder verschilende belastingen zeg 2 tot 16 Ohm samen met 1nF tot zeg 22nF hier aan parallel moeten testen of hij dan ook stabiel is.

Testen van stabiliteit gaat het beste met een analoge scoop,
de kans is dan veel kleiner dat je jezelf in de maling neemt door de verkeerde instelling van je digitale scoop,
omdat bij weergave van de lagere frequenties de sampeling vaak ook in een lage stand staat.

Zorg voor een functie generator die een blok uitgang heeft met weinig overshoot voor het goed te kunnen testen van versterker trappen.

Mooi, dit waren mijn 2 cent!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 31 december 2018 14:20:17 schreef pietplof:

Mocht de TS belangstelling hebben om ze in te zien hoor/zie ik het wel.

Bedankt pietlof, ik typte de titel in op het wereldwijde web en kreeg direct een ander forum waar iemand aangeeft een digitale versie te hebben gevonden op CO.net
Deze link is alleen niet meer beschikbaar, wie weet kan iemand zich herinneren wasr de digitale versie staat? Zo niet, zou ik de boeken graag van je overnemen!

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=19359

Zelfde topic, pagina twee :
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1790283#p1790283

Op 31 december 2018 01:23:24 schreef Christiaan371:

Zijn er verder nog tips hoe je meer verstand kan krijgen van audio?

De praktijk: haal voor een paar tientjes wat simpele (analoge)apparatuur bij de kringloop, en ga daar lekker mee aan de slag.
Service manuals en datasheets downloaden, alles lekker schoonmaken.
Eventueel kleine reparaties, wat nieuwe elco's erin zetten. de mogelijkheden zijn eindeloos...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 17 januari 2019 20:42:49 (9%)

Op 1 januari 2019 17:44:58 schreef Knustelsmurf:
Zelfde topic, pagina twee :
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1790283#p1790283

Hihi dankuwel

Op 31 december 2018 12:00:45 schreef Frederick E. Terman:
Het zijn beide geen gemakkelijke boeken.

Bedankt! Nuttige info. Hier kan ik wat mee

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 17 januari 2019 20:43:11 (32%)

RAAF12

Golden Member

Op 31 december 2018 14:20:17 schreef pietplof:
Auteur Hellings heeft niet één maar zeker twee en vermoedelijk drie boeken het licht doen schijnen.
Één boek met de titel : ontwerpen van versterkers.
En een ,,setje van twee boeken met als titel: versterkers met transistoren dl1 en dl.2

Ik heb het boek: ontwerpen van...
En deel 2 van versterkers met...

Mocht de TS belangstelling hebben om ze in te zien hoor/zie ik het wel.

Ik heb ze ook alle drie hier liggen en onze oud CO member evdweele (†2018) heeft de eerste versie* met buizen schema's helemaal ingescanned:
https://docplayer.nl/7022825-Met-schema-s-voor-2-tot-70-w-att.html

Ir. S.J. Hellings heeft ook nog een dik boek voor de Muiderkring volgeschreven over Oscilloscopes, dat ligt hier ook. Allemaal glaswerk natuurlijk, maar het boek gaat wel diep...Als ik wat meer tijd heb zal ik het inscannen.

* In een latere druk van het boek is als extra item dit schema opgenomen, de MD pre amp uit de Quad 22

Het boek Designing Power Amplifiers van Bob Cordell is m.i. véél beter dan het boek van Self.
Het gebruik van LTspice, ondersteund door betere transistor modellen komt er ook uitgebreid in aan bod, voor versterkers met een hoog "what you see is what you get" gehalte.
In april wordt er een nieuwe uitgebreide druk verwacht.

zie o.a. https://www.diyaudio.com/forums/solid-state/171159-bob-cordells-power-…

Ite

Het is toch deze geworden! Zojuist binnegekomen (inclusief ezelsoren!!)
Nu maar lekker lezen en aantekeningen maken bij de kachel:)

Op 31 december 2018 14:20:17 schreef pietplof:
Auteur Hellings heeft niet één maar zeker twee en vermoedelijk drie boeken het licht doen schijnen.
Één boek met de titel : ontwerpen van versterkers.
En een ,,setje van twee boeken met als titel: versterkers met transistoren dl1 en dl.2

Ik heb het boek: ontwerpen van...
En deel 2 van versterkers met...

Mocht de TS belangstelling hebben om ze in te zien hoor/zie ik het wel.

Mocht dit aanbod nog steeds staan dan hoor ik het graag!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 17 januari 2019 20:44:35 (65%)