Storing RTL4, RTL5 en FOX op 218MHz

Ik ondervind storing (blokken, strepen of zwart beeld) op alleen de zenders RTL4, RTL5 en FOX op 218MHz. Op deze frequentie worden die zenders uitgezonden in SD. (terzijde: wordt ook uitgezonden in HD op 234MHz in HD, maar dat gaat wel goed). Alle andere zenders komen prima door, BER=0.
Tuner: meerdere Humax 5200C en 5500C. Direct aangesloten op AOP via nieuwe 1.5m kabel van ziggo. AOP: ASTRO GUT 14D. Ook geprobeerd met TRAS1000/B AOP. Gaf geen enkele verbetering.
Provider: Ziggo
Locatie 1082RA (Amsterdam Buitenveldert)
Signaalsterkte: 75% (is goed)
Signaalkwaliteit 82% (is k*t)
BER varieert tussen 500 en 1250 (is k*t)
Op een andere locatie (1017BA) wel prima beeld, BER=0.
Het lijkt erop dat het inkomend signaal niet deugt, maar voor dat ik een ziggo monteur erbij haal, graag eerst jullie commentaar zodat ik beter beslagen ten ijs kom met mijn verhaal bij de monteur.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Direct aangesloten op AOP via nieuwe 1.5m kabel van ziggo.

Als ik Ziggo zou zijn, zou ik dat het eerste vragen of proberen inderdaad. Als het dan nog niks is, lijkt het wel in de kabel al fout te zijn zou je bijna zeggen.
Hoe is het bij de buren?

Als je nog ergens een scannertje (zo'n ouderwetse afluisterontvanger) kunt lenen, zou je eens kunnen luisteren wat er rond die frequentie te horen is; zowel met zijn eigen sprietje, als aangesloten op die kabel.
Dat kan soms nog verhelderend zijn, bijvoorbeeld als je dan volle bak breedband muziek hoort van een FM-piraat, die eigenlijk op ca. de halve frequentie uitzendt (nl. tegen de 108 MHz aan). :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoe is het bij de buren?

Dat ga ik morgen uitproberen.

Als je nog ergens een scannertje (zo'n ouderwetse afluisterontvanger) kunt lenen

Daar had ik ook al aan gedacht. Heb er overigens zelf een (30 tot 1000MHz), maar dat kreng weegt 16 kilo en geen auto (meer) om naar de "plaats delict" te vervoeren. Op ca. 100m afstand staat een toren van KPN (bij de RAI) met een zootje straalzenders en zo. Misschien is dat de boosdoener.

Terzijde: Die scanner was van wijlen "Gerrit de luistervink" om "bugs" mee op te sporen. Heeft iemand belangstelling?

Het zal wel een kabelschade ergens in de grond naar de EV kast zijn.
Heel huis of een etage woning ?
En wat voor soort en kleur kabel ?

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op vrijdag 4 januari 2019 18:11:42 (15%)

Het zal wel een kabelschade ergens in de grond naar de EV kast zijn.

Bedoel je de kabel tussen multitap en AOP, of zelfs de kabel voor de eindversterker? Indien het laatste, dan zouden de buren er ook last van moeten hebben. Dat hoor ik morgen.

Heel huis of een etage woning?

Etage woning in een grote flatgebouw.

Ietwat ongelukkig geformuleerd van mijn kant. ik bedoelde dus de kabel van EV naar de woning, ook wel het huisnet genoemd.
Inderdaad zou bij een storing op de voedings kabel naar de EV alle aansluitingen daarachter min of meer dezelfde storing moeten hebben.

Een flatgebouw dus, en lopen dan de goten met kabels inpandig (dus door de onderliggende woningen), of door de meterkasten, of buiten langs de gevels ?

In het laatste geval kan het wel eens zo zijn dat er eergens een stuk deksel mist. als dat een paar jaar zo is, kan door de UV straling van de zon de buitenmantel poreus worden, waardoor deze na verloop van tijd verbrokkeld en er dus vocht in de de kabel(s) kan komen met diverse vage klachten tot gevolg.

Een flatgebouw dus, en lopen dan de goten met kabels inpandig (dus door de onderliggende woningen), of door de meterkasten, of buiten langs de gevels ?

In ieder geval niet buiten langs. De kabel komt uit in de woonkamer, middenin een muur op borsthoogte (belachelijk, maar kennelijk was dat vroeger usance). Hoe die verder loopt kan ik niet zien (heb er natuurlijk wel naar gekeken, maar kom er niet achter hoe die verder loopt in het flatgebouw naar de verdeelkast).
Wat ik ook een beetje vreemd vind is de kleur v.d. kabel: grijs i.p.v. groen (ook grijs in de verdeelkast). Was dat gebruikelijk in de jaren zeventig?

terzijde: wordt ook uitgezonden in HD op 234MHz in HD, maar dat gaat wel goed

Wat is eigenlijk uw probleem want feitelijk is er met de kabel ontvangst niets mis.

maartenbakker

Golden Member

Kennelijk wel; 218MHz komt niet zo lekker door. Kan eigenlijk alleen of interferentie (slechte kabel langs verkeerd apparaat) of een fout in de apparatuur van Ziggo zijn. Aangezien er rechtstreeks op het AOP is geprobeerd kan het alleen nog aan de TV zelf of aan Ziggo liggen. Sluit de TV uit door een andere TV te proberen en bel dan Ziggo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is eigenlijk uw probleem want feitelijk is er met de kabel ontvangst niets mis.

Hoezo is er "feitelijk" niks mis met de ontvangst? Heb ik het dan niet duidelijk uitgelegd?
Met de Humax 5200C (of 5500C) kan ik in voormalig fUPC gebied RTL4 etc. niet ontvangen in HD (op 234MHz) maar wel in SD (op 218MHz). Maar die frequentie is om duistere redenen helaas gestoord. Ontvangst in HD kan alleen met een mediabox, maar die gaat om moverende redenen binnenkort de deur uit.

Sluit de TV uit door een andere TV te proberen en bel dan Ziggo.

Gedaan, ook probleem met andere TV en vier verschillende Humax tuners.

Ziggo heeft wel de digitale zenders middels de kabel beschikbaar gemaakt omdat analoog einde oefening gaat worden. Zoals ik het lees wil u de mediabox kwijt en op de digitale zenders mee wil gaan liften. Dat is goed mogelijk maar dan dient u wel een goede coax kabel te gebruiken.

@Ronny, Dit stond er al in mijn eerste post: "Direct aangesloten op AOP via nieuwe 1.5m kabel van ziggo." Of wilde u soms zeggen dat de door ziggo geleverde kabels niet deugen?

Op 4 januari 2019 19:57:08 schreef ronny530:
Ziggo heeft wel de digitale zenders middels de kabel beschikbaar gemaakt omdat analoog einde oefening gaat worden. Zoals ik het lees wil u de mediabox kwijt en op de digitale zenders mee wil gaan liften..

De reden dat ik wil "meeliften" (waar ik overigens wel voor moet betalen!!!) is dat ik maar één kastje wil en één afstandsbediening om te kunnen opslaan en pauzeren. Dat zou ook kunnen met een mediabox XL (een draak van een apparaat), maar ik geef de voorkeur aan de Humax 5200. Vandaar.... Bovendien staat er in de slaapkamer nog een TV, aangesloten op een 5500C en dat is nog een reden dat RTL4-SD etc. ook daar goed moet doorkomen.

Maar dwalen we niet een beetje af?

[Bericht gewijzigd door Edmondo op vrijdag 4 januari 2019 20:55:07 (89%)

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. De kabel gebruiken waar hij voor bedoeld is (DVB-C ontvangst na betaling abonement) heeft niets te maken met meeliften. Meeliften is als ze vergeten zijn je aansluiting af te koppelen in het straatkastje.

Ik denk dat je niets over het hoofd gezien hebt, en dat je je het beste tot Ziggo kunt wenden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 januari 2019 21:11:22 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 januari 2019 18:55:42 schreef Edmondo:
[...]
In ieder geval niet buiten langs. De kabel komt uit in de woonkamer, middenin een muur op borsthoogte (belachelijk, maar kennelijk was dat vroeger usance). Hoe die verder loopt kan ik niet zien (heb er natuurlijk wel naar gekeken, maar kom er niet achter hoe die verder loopt in het flatgebouw naar de verdeelkast).
Wat ik ook een beetje vreemd vind is de kleur v.d. kabel: grijs i.p.v. groen (ook grijs in de verdeelkast). Was dat gebruikelijk in de jaren zeventig?

Grijs (C12) werd tot een paar jaar geleden vrij standaard gebruikt voor inpandige installaties.
Met name als de EV kasten ook inpandig waren uitgevoerd.
Had je ook al in de meterkast gekeken ?
Kan best dat daar in een hoekje een verborgen F-connector (of schaaldeel) las zit die naar groene C12 overgaat.

Op 4 januari 2019 19:35:45 schreef Edmondo:
[...]
Hoezo is er "feitelijk" niks mis met de ontvangst? Heb ik het dan niet duidelijk uitgelegd?
Met de Humax 5200C (of 5500C) kan ik in voormalig fUPC gebied RTL4 etc. niet ontvangen in HD (op 234MHz) maar wel in SD (op 218MHz). Maar die frequentie is om duistere redenen helaas gestoord. Ontvangst in HD kan alleen met een mediabox, maar die gaat om moverende redenen binnenkort de deur uit.

Die duistere reden is vrijwel zeker DAB.
218 mHz ligt in band 3, en die wordt gebruikt door DAB+.
Ik schat kanaal 11C of 12 C. Daar worden de programma s van de landelijke commercielen resp publieken op uitgezonden.
Die signalen zullen wel sterker worden in de toekomst dus dat wordt feest.
Oplossing is bij Ziggo nieuwe kabels vragen, kreeg ik indertijd gratis toen ik last had van 4G telefonie rond 800 Mhz.

Op 4 januari 2019 21:49:18 schreef Knustelsmurf:
[...]

Grijs (C12) werd tot een paar jaar geleden vrij standaard gebruikt voor inpandige installaties.
Met name als de EV kasten ook inpandig waren uitgevoerd.
Had je ook al in de meterkast gekeken ?
Kan best dat daar in een hoekje een verborgen F-connector (of schaaldeel) las zit die naar groene C12 overgaat.

In de meterkast is niks te zien wat op CAI lijkt. Voor zover ik me kan herinneren (2.5 jaar geleden) is de kabel in de verdeelkast ook grijs. Als dat niet het geval was geweest, had ik toentertijd wel aan de bel getrokken vanwege een verborgen koppeling of zo, die storing zou kunnen veroorzaken.

Op 4 januari 2019 21:56:42 schreef pararuud:
[...]
Oplossing is bij Ziggo nieuwe kabels vragen, kreeg ik indertijd gratis toen ik last had van 4G telefonie rond 800 Mhz.

Ik neem aan dat je de kabel naar de verdeelkast bedoelt. Nou, daar zal Ziggo blij mee zijn. Lekker gaten boren in loeihard kiezelbeton.

Op 4 januari 2019 21:10:31 schreef maartenbakker:
Inderdaad. De kabel gebruiken waar hij voor bedoeld is (DVB-C ontvangst na betaling abonement) heeft niets te maken met meeliften. Meeliften is als ze vergeten zijn je aansluiting af te koppelen in het straatkastje.

Inderdaad. We betalen ruim 55 euri voor een abo en dan is zo'n insinuatie van ronnyboy nogal misplaatst.

Ik denk dat je niets over het hoofd gezien hebt, en dat je je het beste tot Ziggo kunt wenden.

Monteur komt a.s. woensdag langs. Ben benieuwd wat hij ervan gaat bakken. Mijn ervaring met die lieden is nogal wisselend: Je hebt goede en ook minder goede monteurs. Bovendien zijn ze niet gewend om wijsneus van een elektronicus voor zich te hebben i.p.v. een tante Truus.

Met meeliften bedoelde ik een standaard abonnement voor tv ontvangst waarbij een aantal zenders digitaal worden doorgegeven. Sommige in Hd en het merendeel in Sd kwaliteit. Met het standaard Ziggo abonnement zijn de kosten beduidend lager dan met een zeg maar een totaalpakket. Het flatgebouw waar ik in woon is gebouwd in 1960 dus ruim voor de komst van kabel televisie. Later is de CAI (centraal antenne installatie) aangelegd met groene kabels aan de gevel van het flatgebouw en in de woning bij het raamkozijn geplaatst. In 1960 werden er flatgebouwen gebouwd die al een centraal antenne systeem hadden en was het simpel weg aanhaken op de bestaande bekabeling. Ik ben ook wars van mediaboxen en afstandsbedieningen op de tafel maar ook daar heeft Ziggo een oplossing voor, De mediabox omruilen voor een CI+ kaart en als u dat wenst voor 2 euro per maand een tweede CI+ bij bestellen.

Op 5 januari 2019 11:07:27 schreef Edmondo:
[...]
Ik neem aan dat je de kabel naar de verdeelkast bedoelt. Nou, daar zal Ziggo blij mee zijn. Lekker gaten boren in loeihard kiezelbeton.

Nee hoor, word allemaal uitbesteed, dan komt er gewoon een diamant-boor bedrijf.

maartenbakker

Golden Member

En dan nog hoeft het niet de kabel te zijn. Instraling kan ook elders plaatsvinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."