Ervaring gezocht met stuursoft MEXE02 van Oriental Motors

Na een vraag gepost te hebben over hoe ik een bericht kon laten, ontdekte ik het antwoord. Vandaar dus, want het was inderdaad toch wel even zoeken.

Ben op rust gestelde mechanicus en ken ook nogal wat van lassen en constructie.

Sinds enkele jaren werk ik aan een bewegende tafel, die aangedreven wordt door twee stappenmotors.

Beschrijving: 2x motor AZM911AC en 2x drivers AZD-CD, beide van Oriental Motors. In de motors is ingebouwde encoder voorzien.

Dit bedrijf stelt software MEXE02 ter beschikking (vrij neerlaadbaar) en daarvoor zoek ik hulp.

Het mechanische gedeelte van het projectje is ongeveer klaar, kabels heb ik erbij gekocht.

Mijn kennis van electriciteit is basis, elektronica eigenlijk nul. Kan wél goed met pc werken, o.a. Autocad en parametrisch tekenen (Inventor), maar voel me wat onzeker met de voornoemde software.

Onder andere zouden de beide encoders, eindschakelaars onnodig maken. Ik vrees echter dingen stuk te maken tijdens mijn eerste experimenten, wegens onervarenheid in het gebruik van de soft.

Vandaar dat ik hoop iemand of meerdere mensen te vinden die ooit met deze of gelijkaardige zachte waren, ervaring hebben of me wat begeleiden.

Met dank bij voorbaat uit Antwerpen.

Eindschakelaars heb je alsnog nodig, omdat de controller bij het opstarten niet kan weten wat de stand van de tafel is, omdat de encoders alleen de positie van de as van de stappenmotor kunnen bepalen, en zelfs dan meestal alleen relatief, tenzij het absolute encoders zijn (erg ongebruikelijk en kostbaar), of ze een index puls hebben. Als je de hoogte van de tafel wilt bepalen, dus je ofwel nog een aparte sensor daarvoor moeten gebruiken, of de tafel laten bewegen totdat hij één van de eindschakelaars raakt. Vanaf dat moment kun je de positie bijhouden, maar die ben je weer kwijt als je de controller uitgezet hebt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 4 januari 2019 20:45:19 (30%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo Sparky,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord.
Gelukkig bevestig je mijn goede keuze van motors met absolute encoder van de AZ series van Oriental Motors.
Ik kocht ze al in jan 2017 maar ben nu maar eerst klaar met de mechanische constructie.

Men kan inderdaad met een handwieltje de motor in een bepaalde positie brengen, wat hij zelf zal onthouden als zijn nulpunt, tenzij je dit reset.
De motors zijn gekoppeld met een vijzeltje met een zeer grote verhouding, daarom moeten dan zekere limieten in acht genomen worden of er treedt schade op, begrijp je?
Vermoedelijk zal je zowel hoeken als aantal omwentelingen kunnen aangeven. Dat leidde ik min of meer af uit de handleidingen die vrij neerlaadbaar zijn. Maar omdat ik het nog nooit deed zoek ik toch wat zekerheid bij iemand met wat ervaring ter zake.

GJ_

Moderator

Op 4 januari 2019 20:42:30 schreef SparkyGSX:...omdat de controller bij het opstarten niet kan weten wat de stand van de tafel is,...

homen kan, als de constructie dat toelaat, vaak ook zonder sensoren. Bij lineaire bewegingen home ik vaak op koppel.

Lambiek

Special Member

Op 4 januari 2019 20:42:30 schreef SparkyGSX:
Eindschakelaars heb je alsnog nodig, omdat de controller bij het opstarten niet kan weten wat de stand van de tafel is, ......

Dat is gedeeltelijk waar, maar dat ligt geheel aan de software. Op mijn freesbank zitten ook geen eindschakelaars, in de software kan ik zelf bepalen wat mijn nulpunt is of wordt, ook kan ik ingeven waar de eind punten "mechanisch" zitten, zodat het bed niet vast kan lopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat zijn absoluut zéér mooie encoders, en zeker een goede keuze voor een dergelijk systeem!

Als je de maximale stroom en snelheid van motoren bij de eerste testen laag instelt en het geheel snel uit kunt zetten als dat nodig is, zou je niet snel iets beschadigen.

Op 5 januari 2019 11:08:20 schreef Lambiek:
[...]
Dat is gedeeltelijk waar, maar dat ligt geheel aan de software. Op mijn freesbank zitten ook geen eindschakelaars, in de software kan ik zelf bepalen wat mijn nulpunt is of wordt, ook kan ik ingeven waar de eind punten "mechanisch" zitten, zodat het bed niet vast kan lopen.

Dan moet die controller toch eerst weten wat de werkelijke positie is, dus eerst homen, of met absolute encoders o.i.d.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 5 januari 2019 11:15:38 (49%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2019 11:12:32 schreef SparkyGSX:
Dan moet die controller toch eerst weten wat de werkelijke positie is, dus eerst homen, of met absolute encoders o.i.d.

Nee, als ik de machine aanzet kan ik iedere as naar een bepaalt punt sturen die ik wil. Als ik dat punt het nul punt vindt, dan druk ik op alle assen nullen/homen en dan is dat mijn nulpunt. Als je het via eindschakelaars doet heb je altijd het zelfde nulpunt, persoonlijk vindt ik dat niet makkelijk. Maar het kan wel natuurlijk, het is maar net wat je wil.

Als je de maximale stroom en snelheid van motoren bij de eerste testen laag instelt en het geheel snel uit kunt zetten als dat nodig is, zou je niet snel iets beschadigen.

Inderdaad stroom gewoon laag instellen, dan kan er niets gebeuren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja maar als jij het nulpunt ergens anders kiest als bij het maken van de instellingen, komt die soft limit niet voor het werkelijke einde van de machine. Best gevaarlijk dus, als je geen eindschakelaars gebruikt en niet naar een bekende home positie gaat bij het opstarten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hangt af van de opbouw van de machine. Als die mechanisch sterk zat is om in z'n eindpositie de stepper tegen te houden, dan kan de software de boel aansturen totdat ie een ons weegt, maar er gebeurt niets anders dan dat de stepper stappen gaat missen.

Nu is het natuurlijk wel zo dat je bij een CNC machine forse krachten kan verwachten binnen het normale werkgebied, dus de steppers en de aansturing zijn sterk. Dan komt nog een spindel overbrenging....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2019 13:35:24 schreef SparkyGSX:
Ja maar als jij het nulpunt ergens anders kiest als bij het maken van de instellingen, komt die soft limit niet voor het werkelijke einde van de machine.

Dat is waar, maar ik zet het nulpunt meestal in het midden van het werkstuk voor dat ik begin. Plus dat ik het werkstuk ook in het midden van de tafel opspan, dus het zit meesal binnen het veilige gebied.

Best gevaarlijk dus, als je geen eindschakelaars gebruikt en niet naar een bekende home positie gaat bij het opstarten.

Gebruik het nu al een jaar of acht op deze manier, en het is misschien een keer of 5 voorgekomen dat het fout ging. Maar de machine is mechanisch zo sterk dat er niets gebeurt. Hij gaat gewoon stappen missen, en als dat gebeurt is het koppel ook een stuk minder.

Eigenlijk zoals rew al zegt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste vrienden,

Door jullie opmerkingen ben ik alvast begonnen met wat te grasduinen in de handleidingen van deze motoren.

Dat is een afgrijselijke brok lectuur, daarom had ik gehoopt iemand toevallig te kunnen vinden die met dit type al eerder bekend was.

Voorlopig kan ik toevoegen dat de vijzel met spindel een zodanig grote overbrengingsverhouding geeft dat je zelfs met het manueel verdraaien van de aandrijfas, quasi niet voelt dat de spindel teneinde loop is (tafel moet zéér langzaam wentelen). Op die manier geraakten beide spindels reeds verbogen tussen de M12 draad voor de stangkop, en het begin van de kogelomloopspil-draad. Daar zit de zwakste plaats. Ondertussen ben ik erin geslaagd om alles terug te rechten/richten, maar wil dit euvel zeker niet meer veroorzaken, want op duur zijn de spindels om zeep.

Ik voeg hier de documentatie bij. Misschien zegt dat al wat meer. Brochure met algemene inlichtingen en voorstelling

Beste vrienden,

Al deze problemen zijn ondertussen opgelost. Deze serie motoren beschikt nl. over een absoluut encoder, die op alle momenten weet waar de aandrijving zich bevindt. Hiervoor is zelfs geen batterijtje nodig.

Mijn toestel werkt op het moment met volledige voldoening.

Wat laat, maar toch bedankt voor jullie moeite!