schema stokkenvang spel

Hallo

Als nieuw lid heb ik een vraag over het maken van een stokkenvang spel met behulp van elektro magneten.

Ik heb gelezen dat deze vraag al eens eerder is gesteld, hier bij ging de discussie voor een groot gedeelde over het programmeren. Helaas heb ik hiervan te weinig kennis om dit te realiseren.

Ik ben op zoek naar een simpel schema van 8 - 10 elektromagneten die elk geschakeld worden door een simpele schakelaar. Op de website van de leverancier van elektromageneten staat aangegeven dat de elektromagneten warm worden.
Is dit anders op te lossen? Bijvoorbeeld d.m.v. een relais?

In een vorige discussie las ik over het afstoten van een permanente magneet door een elektromagneet. Dit is volgen mij ook een oplossing omdat er dan weinig spanning (en warmte) nodig is.

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk is dat iemand is die zijn kenniz wil delen met mij.

vriendelijke groet,
Sietze

Je kan het ook deels mechanisch doen. Denk aan servootjes van RC wagentjes die een verende pal (met magneet) wegtrekken of een motor die een schijf met semi random patroon links of rechtsom laat draaien zodat 1 motor meerdere stokken kan laten vallen.

Ik denk dat je vooral moet zoeken wat je goedkoop kan vinden. 8 elektrische sloten, 8 speakers van redelijke grootte, een hele dikke trafo met genoeg draad om zelf 8 sterke elektromagneten te wikkelen etc.

Met een oude accuboor zou je ook al iets kunnen doen met behulp van een soort schakelwals (pvc rioolbuis) met permanente magneetjes. Voordeel hiervan is weer dat je dagenlang kan draaien op een setje oplaadbare accu's

Deze zijn daar ideaal voor, dat ze warm komen is normaal maar je kunt ze ook op lagere spanning laten werken bv. 5 tot 8V dan zullen ze nog genoeg trekkracht hebben om uw stokken vast te houden en minder warm komen.

Je kunt ook oude autorelais demonteren en het contactlipje verwijderen, ook hier zul je de spanning moeten verlagen.

Aan dat afstoten zou ik niet beginnen, dan heb je magneten en gepaste spoelen nodig.

Laat uw verbeelding spreken en probeer eens wat.

LDmicro user.

Er zijn verschillende soorten relais/magneet spoelen.

Bedoeld voor enkel wat snel schakelen, lage weerstand, hoge stroom.
Of bedoeld voor langdurig onder spanning, hogere weerstand, lagere stroom.

Hoewel ik denk dat je het spel ook weer niet dagelijks uren lang zal
spelen.

Thevel

Golden Member

Een vergelijkbare vraag is al eerder gesteld.
Misschien zit er iets bruikbaars tussen.

Is het een probleem dat ze warm worden?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

inmiddels heb ik enkele elektromagneten besteld. ik ga het gewoon uitproberen.

ik heb enkele voorbeelden gezien op het internet, dus ik verwacht dat ik er wel uitkom.

bedankt voor het meedenken.