Storing RTL4, RTL5 en FOX op 218MHz

maartenbakker

Golden Member

Op 5 januari 2019 12:38:35 schreef ronny530:
Met meeliften bedoelde ik een standaard abonnement voor tv ontvangst waarbij een aantal zenders digitaal worden doorgegeven. Sommige in Hd en het merendeel in Sd kwaliteit.

Dat heeft toch niks met meeliften te maken? Vandaar dat je misverstanden krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat heeft toch niks met meeliften te maken? Vandaar dat je misverstanden krijgt

Klopt maar vraagsteller was ook wel vaag want die wou van de mediaboxen af en de digitale ontvangst in Sd kwaliteit niet voldoet aan de wensen terwijl de Hd kwaliteit dat wel voldoet.

Op 5 januari 2019 12:38:35 schreef ronny530:
[...]
Ik ben ook wars van mediaboxen en afstandsbedieningen op de tafel maar ook daar heeft Ziggo een oplossing voor, De mediabox omruilen voor een CI+ kaart en als u dat wenst voor 2 euro per maand een tweede CI+ bij bestellen.

Dan zijn we er nog niet. We willen ook kunnen opnemen en time shiften. Met een Humax 5200C gaat dat prima en heb je geen CI+ kaart nodig. Het enige nadeel is dat je niet alle zenders kunt ontvangen en maar vier in HD. Maar daar zitten we niet mee. Die extra zenders kunnen me gestolen worden en het verschil tussen SD en HD zie ik nauwelijks.

Op 5 januari 2019 13:04:17 schreef ronny530:
[...]
Klopt maar vraagsteller was ook wel vaag want die wou van de mediaboxen af en de digitale ontvangst in Sd kwaliteit niet voldoet aan de wensen terwijl de Hd kwaliteit dat wel voldoet.

Ik heb toch duidelijk verteld dat RTL op 218MHz storing ondervindt. Ik kan daar niks vaags aan ontdekken.
Misschien was ik wel te gedetailleerd en heeft dat je op het verkeerde been gezet.
Anyhow, de keuze voor een bepaald zenderpakket heeft natuurlijk niets met "meeliften" te maken.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Stel dat er een sterk signaal van een zender binnen straalt, kan het ook nog zo zijn dat het in het binnenwerk van de T.V. instraalt. alu folie op de achterkant van de T.V. misschien een oplossing?? Tuner blik rondom dicht solderen...e.d.

Shiptronic

Overleden

Op 5 januari 2019 13:16:01 schreef Edmondo:
[...]
Dan zijn we er nog niet. We willen ook kunnen opnemen en time shiften. Met een Humax 5200C gaat dat prima en heb je geen CI+ kaart nodig. Het enige nadeel is dat je niet alle zenders kunt ontvangen en maar vier in HD. Maar daar zitten we niet mee. Die extra zenders kunnen me gestolen worden en het verschil tussen SD en HD zie ik nauwelijks.

Zo gebruik ik het ook, allen geen Humax, maar gewoon de digitale ontvanger in de TV (DVB-C) en een usb stik om op te nemen en time shift.

Waarschijnlijk heb je dan ook internet van ze? je kan ook nog data uit de modem laten lezen . el ander frequenties misschien, maar kan wel iets zeggen over de kwaliteit van de verbinding.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 5 januari 2019 19:29:40 schreef Krelis Vonketrekker:
Stel dat er een sterk signaal van een zender binnen straalt, kan het ook nog zo zijn dat het in het binnenwerk van de T.V. instraalt. alu folie op de achterkant van de T.V. misschien een oplossing?? Tuner blik rondom dicht solderen...e.d.

Op 4 januari 2019 19:40:27 schreef Edmondo:
[...]
Gedaan, ook probleem met andere TV en vier verschillende Humax tuners.

Lijkt mij een gepasseerd station. Laat de monteur van Ziggo maar lekker klussen.

Op 5 januari 2019 19:54:58 schreef ohm pi:
[...][...]Lijkt mij een gepasseerd station. Laat de monteur van Ziggo maar lekker klussen.

Ja, inderdaad, want bijna alles geprobeerd wat je zou kunnen bedenken. Gisteren de Humax 5500C nog getest bij een buurman (dus in het zelfde flatgebouw) en daar was de ontvangst foutloos. Dat had ik min of meer ook wel verwacht, maar toch is deze extra informatie belangrijk: Als het bij hem wel goed gaat, moet het bij ons ook goed kunnen gaan. Ziggo kan zich dus niet verschuilen achter e.o.a fysische onmogelijkheid die een oplossing in de weg zou staan.

Ondanks dat het "ziggo's probleem" is, is ook fijn te weten dat er niet een een of andere stoorzender de ontvangst in die hele wijk omzeep helpt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 januari 2019 11:07:27 schreef Edmondo:
[...]
Ik neem aan dat je de kabel naar de verdeelkast bedoelt. Nou, daar zal Ziggo blij mee zijn. Lekker gaten boren in loeihard kiezelbeton.

Een beetje SDS boormachine, niet zo"n gierend geluidmakende klopboor, gaat er doorheen als was het peperkoek. Je kunt natuurlijk wel op wapening uitkomen, maar dan moet je een paar cm schuin opzij gaan.

idd geen punt voor een beetje boorhamer, en anders heb je nog een diamantboor, zo'n holle buis waar de grotere gaten mee geboord worden..

ik denk dat er een stekkertje geoxideerd is, dan krijg je ook die uitval. de koperharen worden groen en gaan vanzelf slechter geleiden. als je ook internet van ziggo hebt, check de upload maar eens, en met de tv aan, gaat het beeld storen als de upload test loopt dan is er op zeker een slechte overgang in de kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 januari 2019 14:48:54 schreef testman:
[...]
ik denk dat er een stekkertje geoxideerd is, dan krijg je ook die uitval. de koperharen worden groen en gaan vanzelf slechter geleiden. als je ook internet van ziggo hebt, check de upload maar eens, en met de tv aan, gaat het beeld storen als de upload test loopt dan is er op zeker een slechte overgang in de kabels..

Upload test had geen effect. Dat brengt ons niet tot nieuwe inzichten. Wel weet ik dat op de multitap een 6dB verzwakker zit. Als dat de boosdoener is en de monteur dat ding weghaalt, zitten we met een ander probleem: oversturing !!! Woensdag weet ik meer.

een verzwakker is normaal niet nodig, men plaatst de kabels zo op de multitab dat het signaal met de minste verzwakking naar de langste AOP kabel gaat en het signaal met de meeste demping naar de AOP kabel die het kortste is.

je had de aop zelf al eraf gehad? want die zijn ook weleens gaar, condensatoren zitten erin, zeker de galvanisch gescheiden modellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, Maar zonder verzwakker was het signaal veel te sterk. Ik heb die monteur ook gevraagd of hij onze kabel niet op een andere tap kon zetten, maar dat wilde of kon hij niet. Ik geef toe dat het een beetje raar verhaal is, dat je niet vaak tegen zult komen. Maar na viel gepiel, gepruts en bakkeleien met ziggo kwam ziggo (een lief meisje v.d. helpdesk) er uiteindelijk achter dat het signaal 20dB te sterk was. Dat akkefietje heeft ziggo wel een bom duiten gekost, want ze zeiden aldoor dat ik nog betere kabels en versterkers etc. moest installeren, waardoor het signaal dus nog sterker werd en de storingen juist toenamen. Alle schade en overbodige kosten hebben ze toen vergoed.
Ben daarom straks benieuwd (met angst en beven) of meneer de monteur ons nu weer een kunstje zal flikken (i.e. op het verkeerde been zal zetten). En als je laat blijken dat je maar een "onnozele" elektronicus bent, helpt ook niet bepaald, want dan voelt de alwetende monteur zich op zijn uitschuifbare tenen getrapt.

20DBuV teveel is niet erg als je het maar weet. demping kun je ook bij je aop toepassen, heb er meerdere gebruikt, die kun je zo tussen een F male en F female schroeven. ook wel nodig gehad toen hier nog een cai versterker zat en sommige kanalen overstuurd werden, bleek er 75DBuV op de tv aan te komen. die versterker versterkte 42DBuV, kwam uit een grote cai installatie. zelfs op minimaal overstuurde dat ding nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

20 dBuV is erg veel, vooral als je bedenkt dat een digitale stream ook nog eens een lager signaal niveau heeft dan een analoog signaal. Dan heeft een 6 dB dempertje totaal geen nut. Het lijkt erop dat de monteur de kabel op een testpunt heeft aangesloten...

Als je zo een storing hebt moet je het constellatie diagram bekijken van die stream, eerst bij de aop en daarna op het eind van de "lijn"

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op maandag 7 januari 2019 09:57:53 (35%)

Waar rook is, is stroom

Op 7 januari 2019 09:32:54 schreef Blue Sky:
[...]
20 dBuV is erg veel, vooral als je bedenkt dat een digitale stream ook nog eens een lager signaal niveau heeft dan een analoog signaal. Dan heeft een 6 dB dempertje totaal geen nut.

Ik vond het ook vreemd, maar meer omdat het upstream signaal al op het maximum (54dBmV?) zat. Zet je er een demper tussen ('bidirectional') dan komt het upstream signaal nog meer in de knel. (Voor zover ik weet gebruikt Ziggo geen 'unidirectional' dempers om dit te voorkomen)

Als je zo een storing hebt moet je het constellatie diagram bekijken van die stream, eerst bij de aop en daarna op het eind van de "lijn"

Correct. Daarom heb ik bij het bestellen v.d. monteur erop gestaan dat Ziggo een aantekening zette op het werkbriefje om juist dat te controleren.

Constellatie diagram zegt IDD genoeg over hoe strak het signaal binnenkomt. Te veel is niet OK,maar te weinig ook niet. Wij missen een hele hoop regionale zenders en op het moment je de signaal sterkte bekijkt, is slechts 39% op decoder. Er zit erg veel storing rond de 750-800 MHz welke de transponder is voor deze kanalen. Constellatie diagram is ruk en ziggo kan er niets aan doen. al vele malen een monteur over de vloer gehad. Probleem is ook bij de gehele wijk

RTL 4 HD is inderdaad slecht kijkbaar hier. Veel storing en vooral veel reclame.
Kan daar wat aan gedaan worden dan? De rest van de zenders zijn prima.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Blue Sky

Cableguy

Op 7 januari 2019 17:54:35 schreef smd:
Constellatie diagram is ruk en ziggo kan er niets aan doen. al vele malen een monteur over de vloer gehad. Probleem is ook bij de gehele wijk

Ziggo kan er wel wat aan doen maar tegenwoordig zijn veel monteurs afkomstig van uitzendbureaus en die worden in 2 weken "opgeleid" Het ontbreekt hun vaak aan kennis en ervaring om dit soort dingen op te lossen. Dan gaan ze lul verhalen opsteken die kant nog wal raken maar intussen wordt de storing niet opgelost.

Waar rook is, is stroom

Op 7 januari 2019 17:54:35 schreef smd:[...]Constellatie diagram is ruk en ziggo kan er niets aan doen. al vele malen een monteur over de vloer gehad. Probleem is ook bij de gehele wijk

Op 7 januari 2019 18:31:58 schreef Blue Sky:[...]Ziggo kan er wel wat aan doen maar tegenwoordig zijn veel monteurs afkomstig van uitzendbureaus en die worden in 2 weken "opgeleid" Het ontbreekt hun vaak aan kennis en ervaring om dit soort dingen op te lossen. Dan gaan ze lul verhalen opsteken die kant nog wal raken maar intussen wordt de storing niet opgelost.

Ben ik blij dat ik ook even bij de buren ben gaan testen (waar het wel goed ging). Dan kan zo'n "hoog opgeleide man met mogelijkheden" moeilijk volhouden dat ze er niks aan kunnen doen.

je hebt monteurs bij ziggo en omgeschoold kantoorvolk. die 1e krijg je meestal niet, pas als een probleem voor de 2e soort monteur niet oplosbaar is dan komt de 1e soort, die hebben meetapparatuur bij en kunnen in de hoofdverdelerkasten van ziggo. heb weleens meegemaakt dat een monteur aan de kabels had gezeten die de versterker ingingen op de EV, niet doen met AC gevoedde versterkers over de cai, want steek je de stekker verkeerd in dan pats en ligt de halve wijk plat, kun je in de hoofdverdeler een zekering gaan vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Toen ik eens ging klagen bij Ziggo, stuurden ze gelijk een monteur van Hirschmann. OF ze waren bang voor me, OF ik had gewoon geluk :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik ben toch wel benieuwd hoe dit nu afgelopen is ?

Shiptronic

Overleden

tis de weg kennen, vroeger UPC zakelijk gehad, en dat gaat net even iets anders (iets met SLA) , maar voor dat je door de ZIGGO bimbo barrière heen bent :( de 3e na 3x bellen en 6x door vebonden te zijn snapte het! ( O de kabel in de straat kast moet nog aangesloten worden!, regelt een afspraak en plant de monteur, klaar) , de monteur zelf was 100% , neemt niets aan, trek eigen plan , gaat meten en zegt 100% ok!, dat was voor mij een 1/2 uur geleden het val al, er was beeld e connector is de straat kast was terug geplaatst :) , maar dat was voor hem niet voldoende , AOP zou en moest de allerlaatste 5G verzie op, nadat hij alle noodzakelijke aanpassing had gemaakt heeft hij alles gemeten en in een rapport gezet. 100% top service, op vrijdag avond !
(dondagsavonds gebeld !)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.