Steinmetz met een 370W motor mogelijk ? hoeveel µF ?

Shiptronic

Overleden

motor:

Aangesloten:

Er zit een olie pomp op voor een Heftafel, door iemand 2e hands online gekocht, mij gevraagd het geheel werkend te maken :)

De pomp unit heeft 1 Ventiel met 2 spoelen, dus 3 posities (stijg/neutraal/daal).

Aan mij gevraagd dit werkend te maken zodat de voetpomp eraf kan :) leuk project!

Maar gezien er geen 3F net meer beschikbaar is na de verhuizing, en die er voorlopig ook niet komt, zoek ik en oplossing voor de motor.

Het liefst een frequentie regelaar 1F in 3F out, maar die zijn,
A: zeldzaam
B: duur

Ik weet dat het met lage vermogens ook met steinmetz kan, ik ken de nadelen , minder vermogen lager koppel. maar zou dit nog kunnen. Ik kan de pomp onbelast laten aanlopen.

Gegevens over de kracht/druk die nodig is om de heftafel omhoog te krijgen heb ik even niet. Het gaat nu met een voetpomp. In 1e instantie was die niet sterk genoeg, na montage van een iets zwaardere veer in het overdruk ventiel en die juist afgesteld gaat het wel goed.

mischien dit?

hoeveel &microF; zou ik als condensator kunnen gebruiken. (al was het maar voor een kleine test, moet de schakeling met de ventielen knoppen en motor beveiliging ook nog maken.

Anders een FO, een pseudo 3F net beschikbaar hebben is altijd handig als je wat met (serieuze) techniek wil doen.

[edit] kan een MOD de topic titel corrigeren met en µ ? (en waarom werkt dat niet in een titel?

[edit] en steinmetz :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

een vuistregeltje is 60 uF per kW
Voor je 0,4 kW motor is dit iets van 20 - 25 uF.
Neem wel een Bedrijfscondensator van minimaal 400 Volt.

1Fase frekwentieomvormers 3 fase uit zijn voor dit soort vermogens eerder standaard dan zeldzaam.
Gewoon volop te verkrijgen.
Je moet de motor dan wel in driehoek aansluiten.
Wat duur is bepaal je zelf....

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 4 januari 2019 19:38:52 (43%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als die motor onder druk moet opstarten zul je nog een schietgebedje erbij moeten zeggen :)

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Drives met twee fasen uitgang zijn duur en zeldzaam. Wat jij nodig hebt is één(twee) fasen in en drie fasen uit. Volop leverbaar en de goedkoopste versie.

De goedkoopsten zijn geen 130 euro excl BTW. En de instappers van een topmerk met meer mogelijkheden is zo'n 180 euro excl BTW. Maar dan heb je ook gelijk een codesys PLC aan boord. En voor 200 euro excl BTW heb je ook nog eens twee veilige STO ingangen voor de noodstop.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 4 januari 2019 19:50:52 (12%)

Shiptronic

Overleden

Dat valt me nog mee inderdaad, goedkoper dan en 3F aan sluiting van de Nuon, Geen 400 dat dan weet niet, en daarom idd de spoelen in driehoek zetten. Een goede bedrijscondensator zal ook wat kosten, maar ik kan gelijk weer besparen op een Moto beveiliging, en dan kan een steinmetz schakeling eigen lijk al helemaal niet meer uit.

zijn die er ook met een stukje PLC erin om de ventielen te schakelen.
Evt een online adresje je waar de eigenaar van het geheel zoiets kan aanschaffen?

Op 4 januari 2019 19:43:25 schreef MGP:
Als die motor onder druk moet opstarten zul je nog een schietgebedje erbij moeten zeggen :)

Onbelast aanlopen krijg ik wel voor elkaar, maar fullpower is het mooist

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 4 januari 2019 19:57:20 (0%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 4 januari 2019 19:50:45 schreef Shiptronic:
zijn die er ook met een stukje PLC erin om de ventielen te schakelen.

Ik was denk ik nog wat aan het editten toen jij postte.

Met een PLC er is standaard bij CT, vanaf de M200. De M400 heeft echter wat meer I/O alleen kost die ook gelijk wel wat meer. En als je extra veel I/O wil moet je ook nog eens een bouwvorm groter nemen omdat in de allerkleinste geen optiemodule voor I/O uitbreiding past.

Denk er om dat iedere keer als jij iets er extra bij wil de prijs met meerdere tientjes omhoog gaat.

Shiptronic

Overleden

heb je geschikt online adres?

Heb al een DS te pakken : https://www.nidecindustrialautomation.nl/media/2837-frequentieregelaar…

standaard is 4 inputs en 1 relais output, dat zou moeten lukken.

Deze inmiddels al wel gevonden : https://www.allekabels.nl/condensator/7121/1315885/condensator.html eerst maar eens testen :)

En deze : https://www.zamro.nl/product/PR1453885288068/frequentieregelaar-unidri…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 januari 2019 21:18:05 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Denk er om dat de M200 geen communicatiepoort heeft. Deze RS485 module moet je los kopen en kost ongeveer 20 euro excl BTW
De reden dat hij los is is dat je kunt kiezen uit verschillende opklikmodules.

De programmeerkabel moet je ook kopen, maar als je zelf al een USB>RS485 of RS232>RS485 omvormer hebt kun je die ook gebruiken.

De software is verder gratis. Je hebt configuratiesoftware, programmeersoftware (codesys) en ook handig: een drive oscilloscoop.

Als je alleen de parameters gebruikt, en niet de PLC kan het ook allemaal via het bedienpaneeltje. Goed documenteren terwijl je bezig bent is dan wel erg noodzakelijk!! Ik denk dat als je alleen maar wat klepjes wil aansturen de PLC niet nodig is. De parameters zitten vol met timers, logische poorten, motorpotmeters en allerlei andere handigheden.

Op 4 januari 2019 20:05:09 schreef Shiptronic:
En deze: zamro.nl....

prijzen zijn goed, de specs op de site laten ze nogal eens wat steken vallen. Waarschijnlijk is Zamro een dozenschuiver. Geeft niks, maar zorg dan wel dat je zelf in staat bent alle uitdagingen op te lossen.

Shiptronic

Overleden

Bedankt voor de info, het is zeker een leuk ding en ik zou er graag iets mee spelen, maar aan de andere kant zou het zo simpel (goedkoop) mogelijk moeten.

1 optie blijft er nog over, de motor vervangen voor een 1F type, moet even uitzoeken nog wat de bouwvorm en aansluitingen zijn (as) .

Hier nog een plaatje van de gehele unit:

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 4 januari 2019 20:05:09 schreef Shiptronic:
En deze : https://www.zamro.nl/product/PR1453885288068/frequentieregelaar-unidri…

Precies zo een (0.55 kW) heb ik laatst gebruikt voor een draaibank, "Myford super 7" zijn prima regelaars voor het geld. :) Heb hem ook daar vandaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Voor een draaibank is het ideaal, vel meer mogelijkheden met verschillende toerentallen e.d. , dit is alleen stationair gebruik motor aan/uit.

Mocht iemand een 1F setup hebben liggen ook welkom!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2019 14:09:39 schreef Shiptronic:
Voor een draaibank is het ideaal, vel meer mogelijkheden met verschillende toerentallen e.d. , dit is alleen stationair gebruik motor aan/uit.

Dan gebruik je hem als soft starter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nieuwe motor, pakweg 100€ - 150€

B5 flens motor, monofase. Google helpt je verder...
Gebruikt, pakweg de helft

Voor zo'n klein vermogen zie ik het nut van een 3F motor niet eigenlijk...

Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2019 14:35:54 schreef Appel:
Voor zo'n klein vermogen zie ik het nut van een 3F motor niet eigenlijk...

Als het voor de industrie is wel, daar is altijd 3 fase aanwezig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

B5 flens , kijk daar kan ik iets mee, zijn de assen/aansluiting universeel ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

B5 is een standaard, hier meer info, is niet de goedkoopste leverancier maar valt in die prijs range.

https://www.kramp.com/shop-be/nl/1034510/2839542/947009/EM71B4B51B0AKR…

Edit:
Of deze:
https://elektromotorshop.com/ml-71-2-4-0-37-kw-1500-rpm-elektromotor-2…

[Bericht gewijzigd door Appel op zaterdag 5 januari 2019 14:50:57 (21%)

Shiptronic

Overleden

@appel, waarschijnlijk ben je ingelogd, ik zie namelijk geen prijzen.

even goochelen vind ik dit, https://www.elektromotoren-online.com/Elektromotoren/elektromotoren-23…

Lijkt me redelijk ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klopt. Ben klant daar...

Dat is zeker een goeie keuze. En volgens mij zekerder, sneller gemonteerd en voordeliger.

Ik zou voor die oplossing kiezen, persoonlijk. Voordeel voor de klant, zekerheid, betrouwbaar en ineens een nieuwe motor. De oude kan hij evt op internet aanbieden.

Shiptronic

Overleden

de eigenaar gaat de motor nog even van de hydrauliekunit af halen en foto's maken. die post ik nog hier.

lijkt me voor nu ook de verstandigste weg, rest moet ook nog aan geschaft worden, relais , motor beveiliging, knoppen , halyesterkast om eea. in te bouwen. en misschien nog een voeding voor de ventielen (en relais) geen idee op welke spanning die nu werken.

hierbij de beloofde foto's,

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Spoelen op 380V zijn zeldzaam, 220 of 24 is gebruikelijk.
Bij het dalen moet de motor niet lopen hé, bij het stijgen kan er een vertraging nodig zijn om de klep te openen, dat moet je testen. Soms zit er in de ventielenblok een klepje ingebouwd om ongewild dalen bij het starten van de motor te voorkomen, meestal is dit met een drukgestuurde terugslagklep op de hydraulische cilinder, geeft je ineens ook een slangbreukbeveiliging.

Shiptronic

Overleden

Ja druk loos opstarten was ik eigenlijk al vanaf gestapt, stel je zit met je vingers klem, om dan eerst te laten zakken op de aanslag, om daarna weer omhoog te kunnen gaan is misschien niet zo'n fijn scenario ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

https://www.amacoo.nl/hydraulische-topstangen?dfw_tracker=16603-69469&…

Shiptronic, kijk eens naar deze cilinders. Het blokje in het midden is een drukgestuurde terugslagklep. Hierdoor kan je, in elke stand, de slangen afkoppelen en blijft de cilinder in dezelfde stand, ongeacht belast of niet.

Als dit op de cilinders zit zal je de motor wel moeten laten lopen om te zakken. Dan kan je de motor wellicht wel laten draaien voordat je een richting kiest, afhankelijk van het gemonteerde stuurventiel. Dan moet in rust stand de P (pomp) verbonden zijn met T (tank) en bij het dalen de P met B en T met A, omgekeerd van de stand heffen.

Zoiets is natuurlijk niet te zeggen zonder een duidelijke foto van het symbool op het ventiel.

Shiptronic

Overleden

Geen idee, het gaat nu met een voet pomp, en een kraan, pompen is tafel omhoog, kraan open en druk weglaten lopen is tafel zakken. En juist die voetpomp moet verdwijnen. en kraan voor zakken natuurlijk ook. (evt. voor later pomp ook gebruiken voor houtklover)

zie:

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok, ik zie een enkelwerkende cilinder, geen drukgestuurde terugslagklep wellicht, anders kon die niet zakken door enkel de kraan te openen.

De motor hoorde hier volgens mij niet bij...

Voor een houtklover is de elektromotor niet te gebruiken. De voetpomp is ook niet zo'n geweldig idee, te zwaar, traag, te lage druk

Aangezien het een heel klein pompje is (1,15cc/omwenteling) zal dit wel goed meevallen, anders kon die nogal fel omhoog gaan. 1,6l/min, ik ben gewend met 70-200l per minuut te werken en drukken tot 380bar. Dit komt wel goed, alleen effe zien dat het ventiel het toelaat de motor te laten draaien zonder dat er een ventiel wordt bekrachtigd. En motor uit bij dalen...
Enkel het dalen kan te snel willen gaan maar ook daarvoor zijn makkelijke oplossingen.
Misschien valt het stijgen wat tegen, dat kan je even berekenen.
Eventueel toch een 3000rpm motor kiezen.
Als er 1,6l in de cilinder gaat duurt het nu een minuut.

Shiptronic

Overleden

Zo ver ik kan zien, komen er 2 slangen uit het ventiel blok. (dubbel werkende cilinder?

3 standen, in de neutraal stand lijkt alles met elkaar verbonden?

a) & b) voor stijgen en dalen.

p) voeding vanaf de pomp
A) uitgang (als b bekrachtigd is
B) uitgang (als a bekrachtigd is
T) retour tank

handige hulp:

ip_duursma_poster_pneumatische_symbolen_v2019 (1).pdf

En is gewoon een leuk project, niet omdat het moet maar omdat het kan. Wat rommel bij elkaar scharrelen en er wat Leuks van maken in de Catagorie Buurman & Buurman

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.